Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR16809
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR16809/1
Regeling vervallen per 15-02-2011
Verordening chronisch zieken, gehandicapten en ouderen (CGO) 2010
Geldend van 01-01-2010 t/m 14-02-2011
Intitulé
Verordening chronisch zieken, gehandicapten en ouderen (CGO) 2010De raad van de gemeente Landerd;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 18 augustus 2009;
B E S L U I T:
vast te stellen de verordening chronisch zieken, gehandicapten en ouderen(CGO) 2010
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1. Begripsbepaling
- 1.
Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Wet werk en bijstand (WWB) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
- 2.
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
Rechthebbenden
-Chronisch zieken; patiënten met onomkeerbare aandoeningen, zonder uitzicht op volledig herstel met een gemiddeld lange ziekteduur, welke
- a.
” belemmerend is voor het leven van alle dag”;
-
- -
Gehandicapten; gehandicapt is een persoon die ten gevolge van ziekte of gebrek, inclusief chronische psychische en psychosociale problemen, aantoonbare beperkingen ondervindt bij het uitvoeren van activiteiten op het gebied van het voeren van het huishouden, bij het normale gebruik van de woning; bij het verplaatsen in en om de woning, bij het zich lokaal verplaatsen per vervoermiddel of bij het ontmoeten van medemensen en het op basis daarvan aangaan van sociale verbanden;
- -
Belanghebbende die arbeidsongeschikt is voor 80-100%;
- -
Ouderen; alle inwoners van Landerd die op het moment van aanvraag 65 jaar of ouder zijn;
- b.
Burgemeester en wethouders: het college van burgemeester en wethouders.
Hoofdstuk 2 Doel en voorwaarden
- -
Artikel 2 Doel
Het doel van de regeling is om rechthebbenden met een minimum inkomen of net daarboven financieel tegemoet te komen in verband met de aannemelijke meerkosten door de bijzondere omstandigheden waarin zij verkeren.
Artikel 3 Voorwaarden
De in artikel 1 onder a genoemde rechthebbenden komen slechts voor een vergoeding in aanmerking indien:
- -
Men over een netto (gezamenlijk) inkomen beschikt dat in de maand voorafgaand aan de aanvraag niet hoger is dan 120% van de voor belanghebbende geldende bijstandsnorm en;
- -
Ingeschreven staat in de basisadministratie van de gemeente Landerd en;
- -
Een vermogen heeft dat niet meer bedraagt dan het vrij te laten vermogen zoals vermeld in artikel 34 lid 3 van de WWB.
Hoofdstuk 3 Vergoeding
Artikel 4
De vergoeding
De vergoeding voor de regeling bedraagt € 150,-- per jaar per persoon en kan slechts een maal per kalenderjaar ( 1 januari tot en met 31 december) worden verstrekt.
Hoofdstuk 4 Verplichtingen en bevoegdheden van rechthebbende en het college van Burgemeester en wethouders.
Artikel 5
Aanvraag
Het aanvragen van een vergoeding geschiedt bij het bureau Sociale Zaken met behulp van een daartoe bestemd aanvraag- en inlichtingenformulier.
Tot 1 maart van het daaropvolgende jaar kan men een aanvraag indienen voor het voorafgaande jaar.
Artikel 6 Voorlichting
Bureau Sociale Zaken geeft schriftelijk voorlichting over de mogelijkheden van de regeling, de wijze van behandeling van een aanvraag, de besluitvorming en de mogelijkheden die belanghebbende ten dienste staan ter verwezenlijking van zijn aanspraak.
Artikel 7 Beslistermijn
Op de aanvraag wordt zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen vier weken beslist.
Artikel 8 Nadere regels
Burgemeester en wethouders kunnen naderde regels stellen voor:
- 1.
Het aanvragen van een vergoeding;
- 2.
De beoordeling van de aanvragen;
- 3.
Het nemen van beslissingen naar aanleiding van de aanvragen;
- 4.
De betaling;
- 5.
Wat verder door de toepassing van deze verordening moet worden geregeld.
Hoofdstuk 5 Slotbepalingen
Artikel 9
Onvoorziene omstandigheden
Burgemeester en wethouders kunnen in bijzondere gevallen ten gunste van de belanghebbende afwijken van de bepalingen in deze verordening, indien toepassing van de verordening tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.
Artikel 10 Verantwoording
Het door het gemeentebestuur gevoerde beleid wordt jaarlijks geëvalueerd. Indien de evaluatie daartoe aanleiding geeft wordt deze verordening aangepast. Het college zendt hiertoe jaarlijks na de inwerkingtreding van de verordening aan de raad een verslag over de doeltreffendheid en de effecten van de verordening in de praktijk.
Artikel 11 Inwerkingtreding en Citeertitel
- 1.
Deze regeling kan worden aangehaald als Regeling chronisch zieken, gehandicapten en ouderen 2010
- 2.
De verordening treedt in werking per 1 januari 2010
Aldus besloten in de openbare raadsvergadering
van de raad van de gemeente Landerd
van 8 oktober 2010
De raad voornoemd,
de griffier, de burgemeester,
J.A.G.Huijs W.C. Doorn-van der Houwen
Algemeen
In de verordening wordt het begrip ‘belanghebbende’ gebruikt. Dit begrip wordt in artikel 1:2 van de Algemene wet bestuursrecht omschreven als ‘degene wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken’.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1, 2, 3. Begripsbepalingen, doel en voorwaarden
Inwoners met een inkomen tot en met 120 % van de voor hen geldende bijstandsnorm kunnen in aanmerking komen voor een voorziening. Wellicht ten overvloede wordt opgemerkt dat de voorziening niet van toepassing is voor bewoners van campings en recreatieverblijven in de gemeente.
Artikel 4 De vergoeding
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting
Hoofdstuk 4 Verplichtingen en bevoegdheden van rechthebbende en het college van burgemeester en wethouders
Artikel 5 Aanvraag
Dit alles met de beperking dat dit in het belang moet zijn van de aanvraag. Burgemeester en wethouders mogen dus geen gegevens (doen) opvragen waarin zij uit andere hoofde geïnteresseerd zijn.
Artikel 6 Voorlichting
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 7 Beslistermijn
In afwijking van de Algemene wet bestuursrecht is gekozen is voor een zo kort mogelijke beslistermijn.
Artikel 8
Nadere regels
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Hoofdstuk 5 Slotbepalingen
Artikel 9 Onvoorziene omstandigheden
Deze restclausule biedt burgemeester en wethouders de mogelijkheid in alle niet-voorziene situaties te handelen naar bevind van zaken. Omdat ook deze beslissingen onderworpen zijn aan de voorgeschreven bezwaar- en beroepsprocedures, dient ook in deze gevallen de beslissing gemotiveerd genomen te worden
Artikel 10 Verantwoording
Burgemeester en wethouders brengen in ieder geval jaarlijks verslag uit aan de gemeenteraad. De gemeenteraad kan jaarlijks de onderwerpen bepalen waarover gerapporteerd moet worden. In ieder geval rapporteert het college aan de gemeenteraad over:
- -
Het aantal binnengekomen en afgehandelde aanvragen
- -
Een overzicht van de uitgaven in relatie tot begroting
Op grond van dit artikel kan het gemeentelijk beleid geëvalueerd worden. Indien de evaluatie daartoe aanleiding geeft, bijvoorbeeld omdat het voorzieningenniveau te hoog of te laag blijkt te zijn, dient de evaluatie te leiden tot aanpassing van de verordening.
Artikel 11 Inwerkingtreding, Citeertitel
Dit artikel geeft de citeertitel van de verordening en geeft aan wanneer de verordening in werking treedt.
- 1.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl