Regeling vervallen per 15-02-2011

Verordening chronisch zieken, gehandicapten en ouderen (CGO) 2010

Geldend van 01-01-2010 t/m 14-02-2011

Intitulé

Verordening chronisch zieken, gehandicapten en ouderen (CGO) 2010

De raad van de gemeente Landerd;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 18 augustus 2009;

B E S L U I T:

vast te stellen de verordening chronisch zieken, gehandicapten en ouderen(CGO) 2010

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1. Begripsbepaling

  • 1.

    Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Wet werk en bijstand (WWB) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

  • 2.

    In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      Rechthebbenden

      -Chronisch zieken; patiënten met onomkeerbare aandoeningen, zonder uitzicht op volledig herstel met een gemiddeld lange ziekteduur, welke

” belemmerend is voor het leven van alle dag”;

    • -

      Gehandicapten; gehandicapt is een persoon die ten gevolge van ziekte of gebrek, inclusief chronische psychische en psychosociale problemen, aantoonbare beperkingen ondervindt bij het uitvoeren van activiteiten op het gebied van het voeren van het huishouden, bij het normale gebruik van de woning; bij het verplaatsen in en om de woning, bij het zich lokaal verplaatsen per vervoermiddel of bij het ontmoeten van medemensen en het op basis daarvan aangaan van sociale verbanden;

    • -

      Belanghebbende die arbeidsongeschikt is voor 80-100%;

    • -

      Ouderen; alle inwoners van Landerd die op het moment van aanvraag 65 jaar of ouder zijn;

    • b.

      Burgemeester en wethouders: het college van burgemeester en wethouders.

      Hoofdstuk 2 Doel en voorwaarden

Artikel 2 Doel

Het doel van de regeling is om rechthebbenden met een minimum inkomen of net daarboven financieel tegemoet te komen in verband met de aannemelijke meerkosten door de bijzondere omstandigheden waarin zij verkeren.

Artikel 3 Voorwaarden

De in artikel 1 onder a genoemde rechthebbenden komen slechts voor een vergoeding in aanmerking indien:

  • -

    Men over een netto (gezamenlijk) inkomen beschikt dat in de maand voorafgaand aan de aanvraag niet hoger is dan 120% van de voor belanghebbende geldende bijstandsnorm en;

  • -

    Ingeschreven staat in de basisadministratie van de gemeente Landerd en;

  • -

    Een vermogen heeft dat niet meer bedraagt dan het vrij te laten vermogen zoals vermeld in artikel 34 lid 3 van de WWB.

    Hoofdstuk 3 Vergoeding

    Artikel 4

    De vergoeding

    De vergoeding voor de regeling bedraagt € 150,-- per jaar per persoon en kan slechts een maal per kalenderjaar ( 1 januari tot en met 31 december) worden verstrekt.

    Hoofdstuk 4 Verplichtingen en bevoegdheden van rechthebbende en het college van Burgemeester en wethouders.

    Artikel 5

    Aanvraag

    Het aanvragen van een vergoeding geschiedt bij het bureau Sociale Zaken met behulp van een daartoe bestemd aanvraag- en inlichtingenformulier.

    Tot 1 maart van het daaropvolgende jaar kan men een aanvraag indienen voor het voorafgaande jaar.

    Artikel 6 Voorlichting

    Bureau Sociale Zaken geeft schriftelijk voorlichting over de mogelijkheden van de regeling, de wijze van behandeling van een aanvraag, de besluitvorming en de mogelijkheden die belanghebbende ten dienste staan ter verwezenlijking van zijn aanspraak.

    Artikel 7 Beslistermijn

    Op de aanvraag wordt zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen vier weken beslist.

    Artikel 8 Nadere regels

    Burgemeester en wethouders kunnen naderde regels stellen voor:

    • 1.

      Het aanvragen van een vergoeding;

    • 2.

      De beoordeling van de aanvragen;

    • 3.

      Het nemen van beslissingen naar aanleiding van de aanvragen;

    • 4.

      De betaling;

    • 5.

      Wat verder door de toepassing van deze verordening moet worden geregeld.

    Hoofdstuk 5 Slotbepalingen

    Artikel 9

    Onvoorziene omstandigheden

    Burgemeester en wethouders kunnen in bijzondere gevallen ten gunste van de belanghebbende afwijken van de bepalingen in deze verordening, indien toepassing van de verordening tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.

    Artikel 10 Verantwoording

    Het door het gemeentebestuur gevoerde beleid wordt jaarlijks geëvalueerd. Indien de evaluatie daartoe aanleiding geeft wordt deze verordening aangepast. Het college zendt hiertoe jaarlijks na de inwerkingtreding van de verordening aan de raad een verslag over de doeltreffendheid en de effecten van de verordening in de praktijk.

    Artikel 11 Inwerkingtreding en Citeertitel

    • 1.

      Deze regeling kan worden aangehaald als Regeling chronisch zieken, gehandicapten en ouderen 2010

    • 2.

      De verordening treedt in werking per 1 januari 2010

    Aldus besloten in de openbare raadsvergadering

    van de raad van de gemeente Landerd

    van 8 oktober 2010

    De raad voornoemd,

    de griffier, de burgemeester,

    J.A.G.Huijs W.C. Doorn-van der Houwen

    Algemeen

    In de verordening wordt het begrip ‘belanghebbende’ gebruikt. Dit begrip wordt in artikel 1:2 van de Algemene wet bestuursrecht omschreven als ‘degene wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken’.

    Artikelsgewijze toelichting

    Artikel 1, 2, 3. Begripsbepalingen, doel en voorwaarden

    Inwoners met een inkomen tot en met 120 % van de voor hen geldende bijstandsnorm kunnen in aanmerking komen voor een voorziening. Wellicht ten overvloede wordt opgemerkt dat de voorziening niet van toepassing is voor bewoners van campings en recreatieverblijven in de gemeente.

    Artikel 4 De vergoeding

    Dit artikel behoeft geen nadere toelichting

    Hoofdstuk 4 Verplichtingen en bevoegdheden van rechthebbende en het college van burgemeester en wethouders

    Artikel 5 Aanvraag

    Dit alles met de beperking dat dit in het belang moet zijn van de aanvraag. Burgemeester en wethouders mogen dus geen gegevens (doen) opvragen waarin zij uit andere hoofde geïnteresseerd zijn.

    Artikel 6 Voorlichting

    Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

    Artikel 7 Beslistermijn

    In afwijking van de Algemene wet bestuursrecht is gekozen is voor een zo kort mogelijke beslistermijn.

    Artikel 8

    Nadere regels

    Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

    Hoofdstuk 5 Slotbepalingen

    Artikel 9 Onvoorziene omstandigheden

    Deze restclausule biedt burgemeester en wethouders de mogelijkheid in alle niet-voorziene situaties te handelen naar bevind van zaken. Omdat ook deze beslissingen onderworpen zijn aan de voorgeschreven bezwaar- en beroepsprocedures, dient ook in deze gevallen de beslissing gemotiveerd genomen te worden

    Artikel 10 Verantwoording

    Burgemeester en wethouders brengen in ieder geval jaarlijks verslag uit aan de gemeenteraad. De gemeenteraad kan jaarlijks de onderwerpen bepalen waarover gerapporteerd moet worden. In ieder geval rapporteert het college aan de gemeenteraad over:

    • -

      Het aantal binnengekomen en afgehandelde aanvragen

    • -

      Een overzicht van de uitgaven in relatie tot begroting

    Op grond van dit artikel kan het gemeentelijk beleid geëvalueerd worden. Indien de evaluatie daartoe aanleiding geeft, bijvoorbeeld omdat het voorzieningenniveau te hoog of te laag blijkt te zijn, dient de evaluatie te leiden tot aanpassing van de verordening.

    Artikel 11 Inwerkingtreding, Citeertitel

    Dit artikel geeft de citeertitel van de verordening en geeft aan wanneer de verordening in werking treedt.