Regeling vervallen per 21-07-2018

Delegatieverordening Landerd 2013

Geldend van 16-05-2013 t/m 20-07-2018

Intitulé

Delegatieverordening Landerd 2013

Agendapunt:

Registratienummer: 2012/7143

Delegatie verordening Landerd 2013

De raad van de gemeente Landerd;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van Landerd d.d. 27 november 2012;

overwegende dat het wenselijk is ter bevordering van de effectiviteit en efficiency van het bestuur van de gemeente bepaalde bevoegdheden van de raad over te dragen aan het college;

gelet op het bepaalde in artikel 156 van de Gemeentewet, de artikelen opgenomen in de

afdelingen 3.4 en 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 6.12 van de Wet ruimtelijke ordening;

B E S L U I T:

vast te stellen de volgende verordening regelende de delegatie van bevoegdheden van de raad aan het college van burgemeester en wethouders.

Delegatie verordening Landerd 2013

Artikel 1 Begripsomschrijving

In deze verordening wordt verstaan onder:

Delegatieregister: een bij deze verordening behorend en als zodanig gewaarmerkte bijlage

waarin een opsomming is gegeven van de bevoegdheden waarop de delegatie betrekking heeft.

Delegatie: het overdragen door een bestuursorgaan van zijn bevoegdheid tot het nemen van besluiten aan een ander die deze onder eigen verantwoordelijkheid uitoefent (art. 10:13 Algemene wet bestuursrecht).

Beleidsregel: een bij een besluit vastgestelde algemene regel omtrent de afweging van belangen, zoals opgenomen in artikel 1:3, vierde lid van de Algemene wet bestuursrecht.

Mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen (art. 10:1 Algemene wet bestuursrecht).

Artikel 2 Omvang van de delegatie

  • 1. De bevoegdheden van de raad, opgesomd in het delegatieregister behorende bij dit besluit (pagina 3), worden overgedragen aan het college.

  • 2. Het college oefent deze gedelegeerde bevoegdheden uit overeenkomstig de in het delegatieregister aangegeven omvang.

Artikel 3 Mededeling van besluiten

1.Het college doet via het wekelijks toezenden van de b&w besluiten aan de raadsleden

mededeling van alle genomen besluiten. Hieronder vallen dus ook de op basis van de overgedragen bevoegdheden genomen besluiten.

2.Buiten de in het eerste lid genoemde mededeling van besluiten verschaft het college op

verzoek van de raad inlichtingen over de uitoefening van de bevoegdheden.

Artikel 4 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking op de achtste dag na bekendmaking.

  • 2. Op dat tijdstip vervalt de “Delegatieverordening 1994”.

Artikel 5 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als "Delegatieverordening Landerd 2013".

Aldus besloten in de openbare vergadering

van de raad der gemeente Landerd

van 31 januari 2013.

De raad voornoemd,

de griffier, de voorzitter,

J.Huijs W.C. Doorn-van der Houwen

Pagina 3: delegatieregister 2013

Delegatieregister gemeente Landerd 2013

behorende bij de delegatieverordening Landerd 2013

Vastgesteld bij besluit van de gemeenteraad van de gemeente Landerd op 31 januari 2013 waarbij bevoegdheden van de raad zijn overgedragen aan het college van burgemeester en wethouders.

  • 1.

    Beslissen op verzoeken op informatie, inclusief verdagingsbesluiten, op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (art. 6 Wob).

  • 2.

    Toepassing van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure bij besluiten (afd. 3.4 Algemene wet bestuursrecht (Awb)).

  • 3.

    Aanwijzen van trouwlocaties (art. 147 Gemeentewet).

  • 4.

    Het uitvoeren van de arbeidsvoorwaardenregeling en de daaraan verbonden nadere regelingen ten behoeve van de griffier, de plaatsvervangend griffier (art. 156 en 160 aanhef en lid 1 onder c Gemeentewet en art. 1:3a van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Landerd) behoudens voor zover het betreft:

    • a.

      het nemen van besluiten omtrent de aanstelling, overplaatsing, schorsing of ontslag van de griffier;

    • b.

      het vaststellen van instructies en dienstopdrachten ten aanzien van de griffier;

    c.besluiten m.b.t. de ontwikkeling, beoordeling en beloning van de griffier;

    d.het nemen van disciplinaire maatregelen t.a.v. de griffier;

    e.het bepalen van de werktijden van de griffier, waarbij geen beroep kan worden gedaan op de overwerkregeling.

    Uitsluitend de raad is bevoegd besluiten te nemen m.b.t. de personele bevoegdheden a t/m e. Echter de voorbereiding van deze besluiten worden namens de raad uitgevoerd door de burgemeester.

    5.Het vaststellen van een exploitatieplan en het besluit geen exploitatieplan vast te stellen als bedoeld in artikel 6.12 Wro behorende bij een omgevingsvergunning waarbij met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3 van de Wabo medewerking wordt verleend.