Regeling vervallen per 01-01-2020

Arbeidsvoorwaardenregeling griffie gemeente Landerd

Geldend van 08-11-2013 t/m 31-12-2019

Intitulé

Arbeidsvoorwaardenregeling griffie gemeente Landerd

Aanleiding

Op 7 maart 2002 is de Wet dualisering gemeentebestuur in werking getreden, waarna de dualisering van het gemeentebestuur is ingevoerd. Doel van de dualisering was om een duidelijker onderscheid te maken tussen de verantwoordelijkheden en posities van de raad en het college. Na invoering van deze wet kreeg de raad zelfstandige raadsondersteuning in de vorm van een griffier. Door deze verzelfstandiging heeft de raad formeel het werkgeverschap ten aanzien van de griffier. Het werkgeverschap houdt in dat de raad verantwoordelijkheden heeft voor besluiten aangaande de aanstelling, overplaatsing, schorsing of ontslag van de griffier, het vaststellen van arbeidsvoorwaarden, instructies en dienstopdrachten, functionerings- en beoordelingsgesprekken voert, disciplinaire maatregelen neemt en vakantie en verlof verleent.

In een gezamenlijke brief van de Vereniging van Griffiers, de Vereniging voor Raadsleden,

Raadslid.Nu en de VNG is aan de gemeenten een handreiking toegezonden met de titel “De

(rechts)positie griffie(r) in het decentrale bestuur”, omdat er nog veel onduidelijkheden waren

betreffende het werkgeverschap van de raad. In de begeleidende brief werd aangekondigd dat het College voor Arbeidszaken nog informatie zou verstrekken over stappen met betrekking tot de formalisering van de uitoefening van de werkgeverstaken door de gemeenteraad en in het

bijzonder met betrekking tot de rechtspositie van de griffier.

Bij brief van 5 juli 2011 en 20 maart 2013 informeert de VNG nogmaals over de achtergronden van het werkgeverschap van de raad en is een aantal adviezen opgenomen om tot een goede uitvoering van de formalisering van de werkgevertaken te komen, alsmede een aantal modellen voor de te nemen besluiten.

In de raadsvergadering van 31 januari 2013 zijn de arbeidsvoorwaarden van de griffier als punt 12 ook aan de orde geweest: U heeft toen vastgesteld de Delegatieverordening en het Delegatieregister gemeente Landerd 2013. In het delegatieregister is onder punt 4 de voorbereiding van rechtspositionele besluiten gedelegeerd aan de burgemeester.

Echter…. De aard van de bevoegdheid verzet zich ertegen dat de werkgeverstaken van de gemeenteraad worden uitgevoerd door een ander bestuursorgaan dan (leden van) het bestuursorgaan ‘gemeenteraad’. Dat geldt voor het college, maar ook voor de burgemeester. Immers, de burgemeester is wel voorzitter van de gemeenteraad, maar geen lid van de gemeenteraad. Het eerder genomen besluit moet dus worden ingetrokken.

Door de raad te nemen besluiten

  • ·

    Gezien de formalisering van de werkgeverstaken van de raad wordt geadviseerd om formeel een werkgeverscommissie in te stellen bestaande uit fractievoorzitters. Deze commissie kan de werkgeversrol voor de raad invullen. Dit houdt in dat de commissie zorg draagt voor het werkgeverschap ten aanzien van de griffie waaronder het nemen van dagelijkse besluiten (verlof, functioneren, werktijden) en de voorbereiding van besluiten die niet gedelegeerd zijn, zoals benoeming, schorsing en ontslag van de griffier. De commissie bestaat uit drie fractievoorzitters, zowel uit de coalitie als uit de oppositie. Het presidium als zodanig kan niet optreden als werkgeverscommissie, aparte leden uit het presidium kunnen wel deel uitmaken van de commissie. De burgemeester kan optreden als extern adviseur.

  • ·

    Indien er een werkgeverscommissie wordt ingesteld, moet er een verordening werkgeverscommissie worden vastgesteld. Hierin staan ondermeer de taken en bevoegdheden van de werkgeverscommissie vermeld.

·De raad zal een delegatie- of mandaatbesluit moeten nemen waarbij hij een aantal taken overdraagt aan deze werkgeverscommissie, het eerdere besluit van 31 januari2013 om dit te delegeren aan de burgemeester moet worden ingetrokken.

·Aangezien de raad werkgever is van de griffie moet de arbeidsvoorwaardenregeling van de gemeente Landerd die is vastgesteld door het college eveneens worden vastgesteld door de raad. Er hoeven geen aanpassingen worden gedaan aan de huidige arbeidsvoorwaardenregeling, aangezien de regelingen van de griffier hierin reeds zijn meegenomen. Eventuele toekomstige veranderingen van de arbeidsvoorwaarden dienen ook door de raad te worden vastgesteld.

Het presidium heeft ter instelling van de werkgeverscommissie een aantal leden voorgesteld, dit

zijn: G.L.J. Werring (voorzitter), B.A. Maathuis en R.W.M. Böhmer.

De leden zijn opgenomen in het besluit aangaande de instelling van de werkgeverscommissie.

Naar aanleiding van bovenstaande conclusies zijn drie concept besluiten opgesteld die als bijlage zijn bijgevoegd. We willen u voorstellen om de besluiten vast te stellen ter formalisering van de werkgeverstaken van de raad.

Analyse: n.v.t.

Alternatieven

De raad kan besluiten geen werkgeverscommissie in te stellen en/of geen taken te delegeren aan die commissie. Dat wil zeggen dat alle rechtspositionele besluiten door de gehele raad genomen moeten worden en dat voor dagelijkse werkgeverstaken (verlof, functioneringsgesprekken e.d.) telkens afzonderlijk raadsleden moeten worden aangewezen, die op hun beurt verantwoording moeten afleggen aan de raad.

Juridisch kader

Artikel 107 Gemeentewet (benoeming, schorsing en ontslag griffier);

Artikel 125 Ambtenarenwet juncto 107e Gemeentewet (vaststellen arbeidsvoorwaarden griffier);

Risico’s: n.v.t.

Duurzaamheid: n.v.t.

Financiële, personele en organisatorische consequenties: n.v.t.

Termijn van uitvoering: n.v.t.

Verantwoording/evaluatie/effectmeting: n.v.t.

Overige aandachtspunten

Inspraak: n.v.t.

Communicatie: n.v.t.

Bezwaar en beroep: n.v.t.

Bekendmaking

Vindt plaats via ‘de Omroeper’, plaatsing op overheid.nl (CVDR), internet en intranet.

Goedkeuring: n.v.t.

Bijlagen Ter inzage Bijgevoegd

Besluit instelling werkgeverscommissie

Besluit delegatie werkgeverschap raad aan werkgeverscommissie

Besluit vaststelling arbeidsvoorwaardenregeling griffie

Delegatieverordening en –register Landerd 2013

Schaijk, 30 september 2013

Het presidium van de gemeente Landerd,

de griffier, de voorzitter,

BESLUIT INSTELLING WERKGEVERSCOMMISSIE

De raad van de gemeente Landerd,

gelet op artikel 83, eerste lid, de artikelen 107 tot en met 107e, artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

besluit:

1.een werkgeverscommissie in te stellen;

2.aan de onder 1 genoemde commissie de bevoegdheden te delegeren die rechtstreeks voortvloeien uit de Ambtenarenwet, de op deze wet gebaseerde en door de raad vastgestelde rechtspositionele voorschriften en de artikelen 107 tot en met 107e Gemeentewet1, met uitzondering van de bevoegdheden als bedoeld in artikel 107, 107a, tweede lid, 107d, eerste lid en 107 e, eerste lid van de Gemeentewet2;

3.de raadsleden G.L.J. Werring tot voorzitter en B.A. Maathuis en R.W.M. Böhmer te benoemen tot lid van de werkgeverscommissie voor de duur van de zittingsperiode van de raad;

4.vast te stellen de ‘Verordening werkgeverscommissie':

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

1.De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd;

2.Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen;

3.De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel mandateren aan de griffier.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

1.De werkgeverscommissie bestaat uit een voorzitter, zijnde de plaatsvervangend voorzitter van de raad, en twee fractievoorzitters uit de raad, bij voorkeur afkomstig uit de coalitie en de oppositie;

2.De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

3.Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

a.op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

b.indien het lid aftreedt als lid van de raad;

c.indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

4.De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel optreden als informant.

1 De vaststelling van regelingen (algemeen verbindende voorschriften) blijft bij de raad, de te nemen personele besluiten en dergelijke worden gedelegeerd.

2 Dus met uitzondering van benoeming, schorsing en ontslag griffier, de vaststelling van de instructie griffier, de vervanging van de griffier en de vaststelling van de organisatieverordening.

Artikel 3 Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

a.het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

b.het leiden van de vergaderingen;

c.het doen naleven van deze verordening;

d.het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie,

e.het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4 Ondersteuning van de commissie

De griffier staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken over ondersteuning.

Artikel 5 Besluitvorming

1.Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2;

2.Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 6 Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen

1.De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

2.De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.

3.Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 8 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste eenmaal per jaar en voorts zo vaak als door de

voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 9 Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag

uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de

werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag volgende op die van zijn bekendmaking.

Artikel 12 Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als 'Verordening werkgeverscommissie'.

Aldus besloten door de raad van de gemeente Landerd in zijn openbare vergadering van 7 november 2013

de griffier, de voorzitter,

J.A.G. Huijs M.C. Bakermans

BESLUIT DELEGATIE WERKGEVERSCHAP RAAD AAN WERKGEVERSCOMMISSIE

De raad van de gemeente Landerd,

Gelezen het voorstel van het presidium van de gemeenteraad d.d. 30 september 2013,

gelet op artikel 83, eerste lid, artikel 87, de artikelen 107 tot en met 107e, artikel 156 van de

Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

gelet op het raadsbesluit Delegatieverordening en –register Landerd 2013;

gelet op de raadsbesluiten d.d. 7 november 2013 tot het instellen van een werkgeverscommissie;

Besluit vast te stellen:

Delegatiebesluit bevoegdheden van de gemeenteraad aan de werkgeverscommissie.

Artikel 1

Aan de door de gemeenteraad ingestelde werkgeverscommissie de bevoegdheden te delegeren

die rechtstreeks voortvloeien uit de Ambtenarenwet, de op deze wet gebaseerde en door de raad

vastgestelde rechtspositionele voorschriften en de artikelen 107 tot en met 107e Gemeentewet,

met uitzondering van de bevoegdheden als bedoeld in artikel 107 (benoemen, schorsen als

disciplinaire maatregel en ontslaan van de griffier), 107a, tweede lid (instructie van de griffier),

107d, eerste lid (vervanging van de griffier) en 107e, eerste lid (vaststelling en wijziging van de

organisatie van de griffie) van de Gemeentewet behoudens het vaststellen en wijzigen van de

arbeidsvoorwaardenregeling;

Artikel 2

Dit besluit treedt in werking op 8 november 2013.

Artikel 3

Punt 4 van het Delegatieregister gemeente Landerd 2013 d.d. 31 januari 2013, inhoudende dat een deel van zijn werkgeversbevoegdheden ten aanzien van de griffier wordt gedelegeerd aan de burgemeester wordt ingetrokken.

Artikel 4

Dit besluit wordt aangehaald als ‘Delegatiebesluit werkgeverschap raad’.

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Landerd

in zijn openbare vergadering van 7 november 2013

.

de griffier, de voorzitter,

J.A.G. Huijs M.C. Bakermans

BESLUIT VASTSTELLING ARBEIDSVOORWAARDENREGELING GRIFFIE

De raad van de gemeente Landerd;

Gelezen het voorstel van het presidium van de gemeenteraad d.d. 30 september 2013,

gelet op de artikelen 107e, eerste lid, van de Gemeentewet en Titel III van de Ambtenarenwet;

gelet op de raadsbesluiten d.d. 7 november 2013 tot het instellen van een werkgeverscommissie en d.d. 7 november 2013 tot het delegeren van bevoegdheden van de gemeenteraad aan de werkgeverscommissie;

Besluit vast te stellen:

Artikel 1

De arbeidsvoorwaardenregeling van de gemeente Landerd, laatstelijk gewijzigd d.d. 20 augustus 2013 (69ste wijziging) over te nemen en vast te stellen ten behoeve van de griffier en de medewerkers van de griffie;

Artikel 2

Dit besluit treedt in werking op 8 november 2013.

Artikel 3

Dit besluit wordt aangehaald als ‘Arbeidsvoorwaardenregeling griffie gemeente Landerd.’

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Landerd

in zijn openbare vergadering van 7 november 2013

.

de griffier, de voorzitter,

J.A.G. Huijs M.C. Bakermans