Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR455281
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR455281/1
Regeling vervallen per 01-03-2019
Mandaatregeling 2017
Geldend van 26-06-2017 t/m 28-02-2019
Intitulé
Mandaatregeling 2017MANDAATREGELING LANDERD
Artikel 1 Mandaatverlening aan medewerkers en andere functionarissen
- 1.
De uitoefening van de bevoegdheden, aangeduid in het bij dit besluit behorend register, wordt gemandateerd aan de daarin genoemde medewerkers dan wel de daarin genoemde andere functionarissen.
- 2.
De mandaten worden verleend binnen het kader van het door het college of de burgemeester vastgestelde beleid, binnen het raam van de toegekende budgettaire bevoegdheden en in overeenstemming met de budgethoudersregeling.
- 3.
Indien de uitoefening van de in het mandaatregister opgenomen mandaten het beslissen over de besteding van budgetten met zich meebrengt, maakt dit onderdeel uit van het vermelde mandaat. Dit voor zover daarbij de te nemen besluiten niet leiden tot overschrijding van het betreffende budget zoals opgenomen in de gemeentelijke begroting en voorts met inachtneming van de in het register opgenomen bijzondere bepalingen.
- 4.
Waar in het mandaatregister is genoemd de bevoegdheid tot het nemen van een positief besluit in (onder)mandaat wordt daaronder mede verstaan het nemen van een negatief besluit.
Artikel 2 Ondermandaat en vervanging
- 1.
In de gevallen waar dit in het bij deze regeling behorend register is aangegeven, kunnen de gemeentesecretaris, afdelingshoofden, teamleiders, budgethouders en deelbudgethouders de aan hen gemandateerde bevoegdheden ondermandateren aan de onder hen ressorterende medewerkers. Van ondermandaat aan medewerkers wordt geen gebruik gemaakt dan na toestemming van het college dan wel de burgemeester. Met het
- 2.
besluit tot vaststelling van deze regeling en het bijbehorende register wordt deze toestemming geacht te zijn gegeven.
- 3.
Mandaat en ondermandaat doen geen afbreuk aan de voor de organisatie vastgelegde verantwoordingslijnen.
- 4.
Aan afdelingshoofden en teamleiders gemandateerde bevoegdheden kunnen te allen tijde worden uitgeoefend door de gemeentesecretaris en de hoger leidinggevende waaronder de leidinggevende werkzaam is.
- 5.
Op ondermandaat zijn de overige bepalingen van deze regeling van overeenkomstige toepassing.
Artikel 3 Uitzonderingen
Mandaat wordt in ieder geval niet verleend indien het betreft een bevoegdheid tot:
- a.
het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften;
- b.
het vaststellen van beleidsregels.
Artikel 4 Geen (onder)mandaat in geval van afwijking van bestaand beleid
De gemandateerden en ondergemandateerden leggen te nemen besluiten die afwijken van bestaand beleid ter besluitvorming voor aan het college dan wel de burgemeester.
Artikel 5 Afstemming
- 1.
Indien het onderwerp van mandaat meer dan één afdeling of team aangaat, dient overeenstemming te bestaan tussen de betreffende afdelingen en, of teams over de wijze van afdoening.
- 2.
Bij het ontbreken van overeenstemming legt de (onder)gemandateerde de zaak ter nadere besluitvorming voor aan het college dan wel de burgemeester.
Artikel 6 Ondertekening besluiten en correspondentie krachtens afdoenings - en ondertekenings mandaat
Krachtens afdoenings- en ondertekeningsmandaat genomen besluiten en de op de (onder)gemandateerde bevoegdheden betrekking hebbende correspondentie worden door de (onder)gemandateerde als volgt ondertekend:
- a.
ingeval van uitoefening van bevoegdheden namens het college van burgemeester en wethouders:
Burgemeester en wethouders van Landerd,
namens dezen,
daaronder de handtekening (eventueel e-handtekening) van de (onder)gemandateerde, de naam en functie van de (onder)gemandateerde en de naam van de betreffende vakafdeling.
- b.
ingeval van uitoefening van bevoegdheden namens de burgemeester:
De burgemeester van Landerd,
namens deze,
daaronder de handtekening (eventueel e-handtekening) van de (onder)gemandateerde, de naam en functie van de (onder)gemandateerde en de naam van de betreffende vakafdeling.
Artikel 7 Mandaatregister
- 1.
Het bij dit besluit behorende mandaatregister, en zoals dit register nadien wordt gewijzigd, geeft een overzicht van de bevoegdheden die zijn gemandateerd en waarvoor door de mandaathouder ondermandaat is verleend.
- 2.
Het mandaatregister is openbaar en kan door een ieder worden ingezien.
Artikel 8
Deze regeling wordt aangehaald als “Mandaatregeling Landerd 2017”.
Artikel 9
- 1.
Deze regeling treedt in werking op de eerste dag, volgende op die waarop bekendmaking heeft plaatsgevonden;
- 2.
Op die datum vervallen alle voorgaande mandaten.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Landerd op 20 juni 2017.
de secretaris, de burgemeester,
C.C. Boode M.C. Bakermans
Aldus vastgesteld door de burgemeester van de gemeente Landerd op 20 juni 2017.
de burgemeester,
M.C. Bakermans
Bijlage
Toelichting Mandaatregeling Landerd 2017 met mandaatregister 2017 (893-2017)
Inleiding
Van mandaatverlening kan worden gesproken wanneer, voor zover hier van belang,
bevoegdheden door het college van burgemeester en wethouders dan wel de burgemeester worden overgedragen aan functionarissen in de ambtelijke organisatie dan wel aan een functionaris buiten de ambtelijke organisatie. Deze bestuurlijke bevoegdheden zijn opgenomen in diverse wetten dan wel gemeentelijke regelgeving. Bij mandatering worden bevoegdheden opgedragen om in naam van het college van burgemeester en wethouders respectievelijk de burgemeester besluiten te nemen.
Mandaatregeling
In deze mandaatregeling zijn begrippen, spelregels en randvoorwaarden opgenomen die duidelijkheid en uniformiteit moeten bieden bij de uitoefening van gemandateerde bevoegdheden.
Mandaatregister
Het mandaatregister maakt onderdeel uit van de mandaatregeling. In het mandaatregister is een integraal overzicht opgenomen van alle bevoegdheden die door mandaat afgedaan kunnen worden. Per bevoegdheid is aangegeven welke functionaris binnen de organisatie gemandateerd is en welke voorwaarden hiervoor gelden.
1. Doel mandaatregeling Landerd 2017
De huidige mandaatregeling Landerd en het bijbehorend mandaatregister is vastgesteld in juni 2015.
Gelet op nieuwe wetgeving en ontwikkeling en voortschrijdend inzicht is het wenselijk en noodzakelijk dat de bestaande regeling met betrekking tot mandaat wordt herzien.
2. Definities
Aansluiting is gezocht bij Hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna Awb).
Besluit: een schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan,
inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling;
Mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan
besluiten te nemen;
Mandaatgever: het bestuursorgaan dat het mandaat geeft;
Gemandateerde: degene die het mandaat ontvangt;
Afdoeningsmandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan
besluiten te nemen in combinatie met
ondertekeningsbevoegdheid;
Ondertekeningsmandaat: de bevoegdheid een besluit, genomen door het bevoegde
orgaan, te ondertekenen.
Afdeling 10.1.1. van de Awb bevat de algemene bepalingen met betrekking tot mandaat. Hierin is bepaald dat een bestuursorgaan mandaat kan verlenen, tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald of de aard van de bevoegdheid zich tegen mandaatverlening verzet.
Bij mandaatverlening geeft het college of de burgemeester aan een ambtenaar de bevoegdheid om namens het college een bepaalde bevoegdheid uit te oefenen. Mandaat kan ook aan derden, niet ondergeschikte functionarissen worden verleend.
Anders dan bij delegatie wordt bij mandaat de verantwoordelijkheid voor de gemandateerde bevoegdheid niet overgedragen. De gemandateerde medewerker neemt het besluit en handelt in naam en onder verantwoordelijkheid van het college of de burgemeester.
De besluiten die krachtens mandaat worden genomen, worden aan het college of de burgemeester formeel toegerekend. Daarom kan het college of de burgemeester ook ingrijpen waar zij dit nodig acht. Het college of de burgemeester kan altijd een verleend mandaat weer intrekken.
Het college of de burgemeester kan ook voorwaarden aan de mandaatverlening stellen en daarmee het mandaat begrenzen. Het college of de burgemeester is steeds bevoegd deze voorwaarden aan te vullen of te wijzigen.
Onderscheid moet worden gemaakt tussen afdoeningsmandaat en ondertekeningsmandaat.
Afdoeningsmandaat verleent aan de gemandateerde de gehele bevoegdheid om te beslissen en af te doen zonder tussenkomst van het college (dit uiteraard binnen de grenzen van het verleende mandaat). Bij afdoeningsmandaat gebeurt ook de ondertekening van uitgaande stukken (brieven, besluiten) door degene die de beslissing heeft genomen. Afdoeningsmandaat houdt dus impliciet tevens het ondertekeningsmandaat in. Het merendeel van de mandaten opgenomen in het mandaatregister zijn afdoeningsmandaten.
Ondertekeningsmandaat is een mandaat waarbij de gemandateerde slechts tot ondertekening bevoegd is van een door het college zelf of de burgemeester genomen besluit.
Voor het ondertekenen van brieven, waarin besluiten van het college en de burgemeester aan betrokkenen worden medegedeeld is in het mandaatregister ondertekeningsmandaat verleend.
3. Mandaatregister
Bij de mandaatregeling hoort een mandaatregister.
Het mandaatregister is onderverdeeld in zeven kolommen. Hierbij bevat de eerste kolom het volgnummer, de tweede kolom de bevoegdheid, de derde kolom de wettelijke/juridische grondslag, de vierde kolom de mandaatgever, de vijfde kolom de gemandateerde (n) de zesde kolom de ondergemandateerde (n) en de zevende kolom de instructie/bijzonderheden.
De onderwerpen in deze mandaatlijst zijn algemeen en op afdeling gerubriceerd. Daar waar een algemene omschrijving is gebruikt of het woord “teamleider” of “medewerker” is genoemd als gemandateerde, gaat het om de medewerker die met die taak is belast (functioneel medewerker).
De omschrijvingen die in het mandaatregister onder “algemeen” zijn opgenomen gelden voor alle afdelingen, voor zover van toepassing. ‘Mandaat aan derden’ zijn bevoegdheden die worden uitgeoefend buiten de gemeente.
De mandaten zijn zoveel mogelijk in volgorde van algemeen naar meer specifiek gerangschikt en per onderwerp bij elkaar.
Mandaat vindt plaats binnen de regels van het bestuursrecht. Voor privaatrechtelijke handelingen (bijvoorbeeld het aangaan van overeenkomsten/convenanten of contracten) spreken we niet van mandaat maar van volmacht.
4. Vervanging gemandateerde
Om de beoogde praktische werkwijze te garanderen is het noodzakelijk dat de gemandateerde kan worden vervangen. Voor de wijze waarop dit plaatsvindt, is de interne vervangingsregeling geldend. Dit betekent dat bij afwezigheid van een teamleider of medewerker deze wordt vervangen door het afdelingshoofd en bij afwezigheid van het afdelingshoofd deze wordt vervangen door zijn aangewezen plaatsvervanger, een collega MT-lid of gemeentesecretaris.
5. Spelregels
Geen mandaat voor beslissingen in afwijking van bestaand beleid
Het gebruik maken van de gemandateerde bevoegdheden moet gebeuren met inachtneming van de door het bestuur vastgestelde beleidsrichtlijnen en (financiële) kaders. Met andere woorden: de grenzen waarbinnen de gemandateerde bevoegdheden worden uitgeoefend moeten duidelijk zijn afgebakend. Dit kan worden bereikt door het te verlenen mandaat zo duidelijk mogelijk te omschrijven en hierbij eenduidige randvoorwaarden te stellen (bijvoorbeeld een maximering van het bedrag waarvoor mandaat wordt verleend, een verplichte afstemming met de portefeuillehouder en het duiden van de beleids- en financiële kaders). Echter, er zullen altijd grensgevallen blijven bestaan.
In de mandaatregeling (artikel 4) is bepaald dat (onder)gemandateerde besluiten die afwijken van bestaand beleid ter besluitvorming aan het college moeten worden voorgelegd.
Dat geldt tevens indien een aanvraag geheel of gedeeltelijk wordt afgewezen (in afwijking van bestaand beleid).
Op gebied van HRM-, Arbobeleid en werving & selectie van personeel is de gemeentesecretaris gemandateerd vanwege zijn eindverantwoordelijkheid voor de (aansturing van de) ambtelijke organisatie. Dit betreft mede beslissingen in afwijking van bestaand beleid. Daarom is zijn mandaat in zoverre geconditioneerd dat zijn beslissingen moeten passen binnen de door het bestuur gestelde financiële en organisatorische kaders en hierover afstemming plaatsvindt in het managementoverleg en met de portefeuillehouder(s).
Afstemming met portefeuillehouder / bestuurlijke verantwoordelijkheid
De wethouder is voor zijn portefeuille bestuurlijk de eerst verantwoordelijke, naast de altijd bestaande verantwoordelijkheid van het gehele college voor het (dagelijks) bestuur van de gemeente. Deze bestuurlijke verantwoordelijkheid draagt de wethouder ook voor alle besluiten die ambtelijk krachtens een door het college aan een manager/medewerker verleend mandaat zijn genomen. Om deze bestuurlijke verantwoordelijkheid te kunnen waarmaken, moet een wethouder worden geïnformeerd over zaken die op zijn beleidsvelden spelen. Een gemandateerde ambtenaar is daarom verplicht vooraf afstemming met de portefeuillehouder te hebben over zaken die deze bestuurlijke verantwoordelijkheid raken. Dit geldt niet voor de zuiver routinematige zaken.
6. Terugkoppeling
Ter waarborging van de politieke alsmede de hiërarchische verantwoordelijkheid zal in bepaalde gevallen terug moeten worden gekoppeld. Terugkoppeling kan plaatsvinden in het overleg met de betrokken portefeuillehouder of in het werkoverleg.
Bijlage
Mandaatregister 2017 gemeente Landerd 893-2017
Nr |
Omschrijving |
Gebaseerd op |
Bevoegd orgaan |
Mandaat aan |
Ondermandaat |
Instructies/bijzonderheden |
ALGEMEEN (gehele organisatie) |
||||||
1 |
Voeren van correspondentie, niet zijnde besluitvorming of het behandelen van klachten over gedragingen, voor zover daar geen bestuurlijke, politieke of andere zwaarwegende aspecten aan zijn verbonden |
Gemeentewet |
College Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Teamleider |
|
2 |
Het ondertekenen van brieven, waarin besluiten van het college van B&W en de burgemeester worden medegedeeld aan betrokkene |
College Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Teamleider |
Betreft ondertekeningsmandaat |
|
3 |
Verstrekken van inlichtingen aan derden omtrent algemeen geldende voorschriften, regelingen, procedures en over feiten en gegevens die geen beleidsaspecten bevatten en het inwinnen bij derden van inlichtingen als hiervoor bedoeld |
College Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
||
4 |
Het besluit om een aanvraag niet in behandeling te nemen o.g.v. art. 4.5 Awb (onvolledige aanvraag) |
Art. 3.18, 4.5 en 4.15 Awb |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
Hieronder valt ook het stellen van een redelijke termijn voor het aanvullen van een onvolledige aanvraag |
5 |
Horen van belanghebbenden als bedoeld in art. 4.7 en 4.8 Awb voorafgaand aan een besluit |
Art. 4:7 en 4:8 Awb |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
6 |
Nemen van verdagingsbesluiten op aanvraag of ontheffing |
Awb, APV e.a. specifieke wetgeving |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
Uitsluitend bij Vergunningen, Handhaving en Toezicht heeft de medewerker ondermandaat |
7 |
Het voeren van en het nemen van de daarbij behorende beslissingen ter voorkoming, voorbereiding of ter beëindiging van strafrechtelijke, civielrechtelijke en bestuursrechte-lijke procedures en het instellen van alle rechtsmiddelen in alle instanties zowel eisend als verwerend |
Awb, Gemeentewet, bijzondere wetgeving |
College Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Teamleider |
M.b.t. het beslissen op een bezwaarschrift bepaalt art. 10.3 Awb dat dit mandaat niet wordt verleend aan degene die het besluit waartegen het bezwaar zich richt, krachtens mandaat heeft genomen |
8 |
Publicatie van wettelijk verplichte openbare bekendmakingen in dag- en nieuwsbladen en de Staatscourant alsmede langs elektronische weg |
Awb; Gemeentewet |
College Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
9 |
Doorzendplicht bij toezending aan een onbevoegd bestuursorgaan, behalve bezwaar- en beroepschriften |
Art. 2:3 Awb |
College Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
10 |
Vertegenwoordiging, inclusief het voeren van verweer, bij de bezwaarschriftencommissie en bij de bestuursrechters, voor zover het onderwerp van het geschil valt binnen het taakgebied van de afdeling |
Artikel 160 Gemeentewet Awb |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
Verweerschriften en pleitnota’s worden door de medewerker ondertekend via het vierogen principe. Hieronder vallen niet gedingen of procedures die het bestuursorgaan burgemeester aangaan. |
11 |
Het doen van aangifte bij de politie in geval van vandalisme, diefstal van gemeentelijke eigendommen en zaken in gemeentelijk beheer |
Wetboek van Strafvordering |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
12 |
Aanwijzing toezichthouders en het afgeven van legitimatiebewijzen aan toezichthouders en niet-toezichthouders. |
Art 5.11 Awb, art 5.10 Wabo |
College |
Afdelingshoofd |
Teamleider |
|
13 |
Het selecteren van inschrijvers bij aanbestedingen |
Aanbestedingswet, -beleid |
College |
Afdelingshoofd |
||
14 |
Opvragen van vrijblijvende offertes |
Awb; Gemeentewet; Burgerlijk Wetboek; Aanbestedingsbeleid |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
15 |
Het besluiten tot het aangaan van overeenkomsten tot levering van goederen en diensten tot een maximum bedrag van € 50.000,- per overeenkomst. Tot levering van werken tot een maximum van €100.000,- per overeenkomst. |
Art. 15 Burgerlijk Wetboek, Art.171 lid 2 Gemeentewet, Aanbestedingsbeleid, Besluit beschrijving werkzaamheden budgethouder |
College Burgemeester |
Budgethouder |
Budgethouder Budgetbeheerder/ Teamleider |
Mits passend binnen de vastgestelde begroting. Conform aanbestedingsbeleid. Met uitzondering van de in het Besluit beschrijving werkzaamheden budgethouder genoemde opdrachten en aanschaffingen en onder verplichting van het voeren van een deugdelijke administratie. Deze bevoegdheid omvat tevens het ondertekenen van de bevoegdheid. |
16 |
Opdrachtverlening na openbare of onderhandse aanbesteding tot € 100.000,- |
Awb; Gemeentewet; Burgerlijk Wetboek; Aanbestedingsbeleid |
College Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Conform aanbestedingsbeleid. |
|
17 |
Het geven van betalingsopdrachten |
Awb, Gemeentewet, Budgethoudersregeling |
College |
Budgethouder |
Budgethouder Budgetbeheerder |
|
18 |
Het sturen van een ontvangstbevestiging op een verzoek ingevolge de Wob, Who en Wbp |
Wet openbaarheid van bestuur (Wob) Wet hergebruik overheidsinformatie (Who) Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
19 |
Het beslissen op verzoeken om inlichtingen als bedoeld in de Wob, Who en Wbp. |
Wob, Who en Wbp |
College Burgemeester |
Afdelingshoofd |
||
20 |
Het sturen van een ontvangstbevestiging op een ingediend bezwaar/beroepschrift |
Awb |
College Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Secretaris bezwarencommissie |
|
21 |
Het doorzenden van een bezwaarschrift aan bevoegd bestuursorgaan, onder gelijktijdige mededeling daarvan aan de indiener |
Art. 6:15 Awb |
College Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Secretaris bezwarencommissie |
|
22 |
Correspondentie met betrekking tot de behandeling van klachten |
Awb en Klachtenregeling |
College Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Klachtcoördinator |
Niet zijnde besluitvorming of het niet in behandeling nemen van klachten over gedragingen |
23 |
Tekenen voor ontvangst van exploten en aangetekende stukken |
Gemeentewet |
College Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
24 |
Tekenen van aanvragen om inlichtingen uit het Algemeen Documentatieregister, Strafregister en politieregisters i.k.v. voorstellen koninklijke onderscheidingen |
Wet op de justitiële documentatie |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
25 |
Beheer van autorisatie van eHerkenningsmiddelen; waaronder aanvragen E-herkenning en geleideformulieren software E-suite |
Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
||
26 |
Besluiten tot vernietiging van archiefbescheiden behorende tot het archief |
Archiefwet, Gemeenschappelijke regeling BHIC |
Gemeentesecretaris |
Afdelingshoofd |
Mandaat geldt niet voor het P&O archief; Gehoord het advies van de BHIC |
|
27 |
Overdragen van archiefbescheiden behorende tot het archief aan de gemeentelijke archiefbewaarplaats |
Archiefwet, Gemeenschappelijke regeling BHIC |
Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Mandaat geldt niet voor het P&O archief |
|
28 |
BAG beheer: het houden van een adressenregister en geautomatiseerde adressenregistratie als mede een gebouwenregister en geautomatiseerde gebouwenregistratie |
Art. 2 Wet BAG, BAG-handboek |
College |
Afdelingshoofd |
Beheerder BAG |
|
29 |
Opmaken van schriftelijke verklaringen tot signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie |
Art. 6a Wet BAG |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
30 |
Opmaken van procesverbaal van constatering |
Art. 10 Wet BAG en art. 6a Wet BAG |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
31 |
Bevoegdheden die voortvloeien uit Wbp |
Wbp |
College |
Afdelingshoofd |
||
MANDAAT AAN DERDEN |
||||||
32 |
Uitvoeren Leerplichtwet |
Leerplichtwet |
College |
De directeur van het Regionaal Bureau Leerplicht en voortijdig schoolverlaten Brabant Noordoost (RBL BNO) |
||
33 |
Verlenen van ontheffingen t.b.v. bijzondere transporten |
Art. 149 Wegenverkeerswet 1994, art. 9.1. Voertuigenreglement, art. 87 RVV 1990 |
College |
De directeur van de Rijksdienst voor het wegverkeer (RDW) |
Verschuldigde leges worden door gemandateerde zelf geïnd. Afschriften verleende ontheffingen worden per omgaande aan college gezonden. |
|
34 |
Ontheffing landbouwverkeer en voertuigen met bijzondere afmetingen op gemeentelijke wegen/B-wegen |
Art. 98 RVV 1990 en RWW |
College |
De directeur van de Rijksdienst voor het wegverkeer (RDW) |
idem |
|
35 |
Schriftelijk bevel handhaving ogv de Wet Kinderopvang |
Wet Kinderopvang, Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen |
College |
Inspecteur GGD |
||
36 |
Toegang Beschermd Wonen voor Brabant Noordoost-oost te bepalen en te organiseren |
WMO |
College |
College B&W gemeente Oss |
Directeur Dienst publiekszaken Oss en medewerkers |
Conform B&W besluit van 16 december 2014 |
37 |
Benoemen gemeentelijke lijkschouwers |
Wet op de lijkbezorging |
College |
Directeur GGD Hart voor Brabant |
||
38 |
Voeren van bezwaarprocedures en rechtsgedingen ikv Jeugdwet |
Awb Jeugdwet |
College |
Bestuurder van Ons Welzijn |
Manager Ons Welzijn Teamlid basisteam Jeugd en Gezin ((BJG) |
Conform mandaatbesluit van 1 september 2015 |
39 |
Bepalen van voorziening op gebied van Jeugdhulp |
Art. 6.1.2 vijfde lid Jeugdwet |
College |
Bestuurder van Ons Welzijn |
Manager Ons Welzijn Teamlid BJG |
Conform mandaatbesluit van 16 december 2014 |
40 |
Verzoek tot onderzoek gezagsmaatregel |
Artikel 2.4 eerste lid Jeugdwet |
College |
Bestuurder van r Ons Welzijn |
Manager Ons Welzijn Teamlid BJG |
Conform mandaatbesluit van 16 december 2014 |
41 |
Toegang, vooronderzoek, gesprek, verslag onderzoek |
Art. 5 en art. 7 Verordening Jeugdhulp Landerd 2015 Art. 8.1.6 Jeugdwet |
College |
Bestuurder van Ons Welzijn |
Manager Ons Welzijn |
Conform mandaatbesluit van 16 december 2014 |
42 |
Verzoek tot (voorwaardelijke) machtiging of spoedmachtiging gesloten jeugdhulp, inzetten spoedhulp (maximaal vier weken) |
Art. 4 tweede lid Verordening Jeugdhulp Landerd 2015 Art. 6.1.8 eerste lid 6.1.12 zesde lid Jeugdwet Art. 2.9 Beleidsregels Jeugdhulp Landerd 2015 |
College |
Bestuurder Ons Welzijn Regiodirecteur Bureau Jeugdzorg NO-Brabant. |
Manager Ons Welzijn Teamlid BJG |
Conform mandaatbesluit 1 september 2015 |
43 |
Ingrijpen bij onveilige situaties of anderszins crisis |
Art. 4 tweede lid Verordening Jeugdhulp |
College |
Directeur Ons Welzijn |
Manager Ons Welzijn Teamlid BJG |
Conform mandaatbesluit van 16 december 2014 |
44 |
Aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling |
Wet maatschappelijke ondersteuning Jeugdwet |
College |
directeur Veilig Thuis Brabant Noordoost |
Manager Veilig Thuis Brabant Noordoost |
Conform mandaatbesluit van 1 september 2015 |
FINANCIEN |
||||||
45 |
Het voeren van routine correspondentie m.b.t. het innen van vorderingen, zoals het rappelleren van achterstallige debiteuren |
Art. 231 lid 1 en 2c Gemeentewet |
Invorderings-ambtenaar |
Medewerker |
||
46 |
Het leggen van vereenvoudigd derdenbeslag ter uitvoering van een executoriale titel tot terugvordering van geldleningen en Participatiewet gerelateerde vorderingen alsmede van verhaal en boete en het verstrekken van een invorderingsopdracht aan een deurwaarder |
Participatiewet |
College |
Afdelingshoofd |
Teamleider |
|
47 |
Beslissen op het gebied van aansprakelijkheid voor zover gelegen binnen het eigen risico van WA verzekeringen. Zowel voor de gemeente als benadeelde als de gemeente als aangesproken partij |
Gemeentewet, art. 6:162 Burgerlijk Wetboek |
College |
Afdelingshoofd |
Teamleider |
|
48 |
Doen van aangiften op grond van de Wet omzetbelasting |
Art. 1 en 2 Wet op de Omzetbelasting 1968 |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
49 |
Saldo- liquiditeiten- en geldstroombeheer |
Delegatiebesluit gemeenteraad en Treasurystatuut |
College |
Afdelingshoofd |
Teamleider |
|
50 |
Bankrelatiebeheer |
Idem |
College |
Afdelingshoofd |
Teamleider |
|
51 |
Aangifte compensabele omzetbelasting bij de belastingdienst |
Art. 9 Wet op het BTW-Compensatiefonds |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
In het kader van de invoering van een BTW-compensatiefonds. |
52 |
besluiten m.b.t. (verzoeken om) kwijtschelding en oninbaarverklaring belastingen |
Art. 231 Gemeentewet, Mandaatbesluit Heffings- en invorderings-ambtenaren |
Invorderings- ambtenaar |
Tot een maximum van € 1.000,-- per aanslag |
||
53 |
Invordering van andere dan belastingschulden: a. Het opvragen van gegevens van achterstallige betalers bij andere gemeenten en instellingen b. Het indienen van openstaande posten bij de curator in geval van faillissementen of bij de gerechtsdeurwaarder, incassobureau ter invordering. c. Besluiten m.b.t. oninbaar verklaren andere posten dan belastingen |
Gemeentewet |
College |
Invorderings-ambtenaar |
Ad c: bedrag tot maximaal € 500,--per geval |
|
54 |
Nemen van invorderingsbeschikking, toepassingsbeschikking en betalingsbeschikking |
Art 5.25, 5.31 en 5.37 Awb |
College |
Invorderings-ambtenaar |
||
55 |
Verklaring IV3 jaarrekening |
Art. 74 BBV |
College |
Afdelingshoofd |
Teamleider |
|
56 |
Verklaring IV3 begroting |
Art. 71 BBV |
College |
Afdelingshoofd |
Teamleider |
|
57 |
Jaarrekening/jaarverslag/accountants-verklaring/verslag van bevindingen CBS |
Art. 17A Financiële Verhoudingswet |
College |
Afdelingshoofd |
Teamleider |
|
PERSONEEL & ORGANISATIE |
||||||
58 |
Vaststellen functiebeschrijving en waardering |
Procedureregeling Functiewaardering (FUWA) |
College Raad bij de griffier |
Gemeentesecretaris |
||
59 |
Aangaan, beëindigen en wijzigen dienstverbanden van medewerkers. |
CAR/UWO |
College |
Gemeentesecretaris |
||
60 |
Inhuur derden |
CAR/UWO |
College |
Gemeentesecretaris |
Afdelingshoofden |
Volgens inkoop- een aanbestedingsbeleid; en ivm dekking in overleg met MT |
61 |
Uitvoeringsbesluiten betreffende individuele personeelsaangelegen- heden van organisatorische aard, zoals: -uitvoering opleidingsplan; -verlenen van verlof; -accorderen declaraties; -werkafspraken -ziekteverzuimbegeleiding. |
CAR/UWO |
College |
Gemeentesecretaris |
Afdelingshoofd Teamleider |
|
62 |
Uitvoeringsbesluiten betreffende individuele personeelsaangelegen heden van salaristechnische /rechtspositionele aard: o.a. alle werkzaamheden die voortkomen als verplichting uit de salarisadministratie: -afgeven werkgeversverklaringencollectieve verzekeringen; -uitvoering pensioenwetgeving; -uitvoering sociale verzekeringswet; -correspondentie met de bedrijfsarts; -het doen van jaaropgaven tbv de belastingdienst/bedrijfsvereniging/pensioenfonds |
CAR/UWO, sociale verzekeringswetten, Abp wet |
College |
Gemeentesecretaris |
Medewerker |
|
63 |
Vaststelling beoordeling en rechtspositionele besluiten voortvloeiende uit beoordelings- begeleidings- of ontwikkelingsgesprek |
Regeling gesprekscyclus |
College |
Gemeentesecretaris |
Beoordeling wordt overgelaten aan het afdelingshoofd of teamleider |
|
64 |
Besluiten mbt toekenning gratificaties in het kader van beloningsdifferentiaties en jubileum |
College |
Gemeentesecretaris |
|||
65 |
Besluiten inclusief controles m.b.t. uitkeringen |
CAR-UWO hfd.11a Suppletieregeling |
College |
Uitvoeringsinstituut |
||
66 |
Besluiten inzake overige rechten en verplichtingen ambtenaren |
CAR/UWO hfd. 15 |
College |
Gemeentesecretaris |
||
67 |
Het doen van jaaropgaven t.b.v. de belastingdienst/bedrijfsvereniging/ pensioenfonds |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
||
SAMENLEVING |
||||||
68 |
Besluiten over verhuur van zaalruimte en sportaccommodaties |
Boek 7a Burgerlijk Wetboek, Reglement verhuur sportaccommodaties |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
Betreft jaarlijkse huurovereenkomsten sporthallen, bondsgebouw, parochiehuis Zeeland en gymzaal Reek |
69 |
Beslissen op aanvragen van gehandicaptenparkeerkaarten |
Art. 49 BABW, Regeling gehandicaptenparkeer kaart |
College |
Afdelingshoofd |
Teamleider |
|
70 |
Besluiten over verzoeken inzake leerlingenvervoer |
Verordening leerlingenvervoer |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
71 |
Afhandeling subsidieverzoeken |
Awb en Subsidieverordening |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
-bij interpretatieproblemen aan het college voorleggen; -bij afwijzing beslist het college; -subsidieverlening uit ontwikkelingsfonds beslist het college. |
72 |
Uitvoering Wet Inburgering |
Wet Inburgering |
College |
Afdelingshoofd |
Teamleider |
|
73 |
Verstrekkingen voor kinderopvang op grond van de Wet Kinderopvang en Verordening Kinderopvang |
Wet Kinderopvang en Verordening Kinderopvang 2012 |
College |
Afdelingshoofd |
Teamleider |
|
74 |
Behandeling aanvragen/wijzigingen Landelijk Register Gastouderopvang |
Wet Kinderopvang |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
75 |
Besluiten niet te handhaven o.g.v. de Wet Kinderopvang |
Wet Kinderopvang |
College |
Afdelingshoofd |
Adviseur |
|
76 |
Waarschuwing i.h.k. handhaving o.g.v. de Wet Kinderopvang |
Wet Kinderopvang |
College |
Afdelingshoofd |
Adviseur |
|
77 |
Uitvoering participatiefonds voor sportieve en culturele activiteiten en schoolgaande kinderen |
Regeling Participatie fonds |
College |
Afdelingshoofd |
Teamleider |
|
78 |
Beslissen inzake: a.Participatiewet, Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen, Besluit bijstand voor zelfstandigen, schuldhulpverlening b.Bijzondere bijstand c.Verstrekking minimabeleid d.Wmo f.Vaststellen, uitzetten en afnemen van trajecten bij re-integratiebedrijven g.Voorschot algemene en bijzondere bijstand en overige verstrekkingen h.Instellen bijzonder recherche onderzoek i.Fiattering betaalopdrachten in het kader van diverse uitkeringsregelingen j.Het afboeken van openstaande vorderingen |
Participatiewet, Bbz, re-integratietrajecten, IOAW, IOAZ, Wmo |
College |
Afdelingshoofd |
Teamleider |
Alleen besluiten conform wetgeving en conform lijst sociale zaken de zg. A- zaken. C-zaken moeten naar college |
79 |
Het voorbereiden en nemen van besluiten in het kader van de Jeugdwet |
Jeugdwet, Verordening Jeugdhulp gemeente Landerd 2015 |
College |
Afdelingshoofd |
Teamleider Adviseur |
Conform mandaatbesluit van 16 december 2014 |
80 |
Verplichte CORV (Collectieve Opdracht Routeer Voorziening) berichtenverkeer tussen justitiele partijen en gemeentelijk domein. |
Art. 2.1 Jeugdwet |
College |
Afdelingshoofd |
Teamleider Adviseur |
Conform mandaatbesluit van 16 december 2014 |
81 |
Beslissen inzake bijzondere, acute, schrijnende situaties, onder voorwaarden: -bekrachtiging c.q. goedkeuring achteraf (4 ogen principe); -een bedrag van maximaal € 2.000,-per bijzondere situatie. Onder beslissen wordt mede verstaan: a.Voor te bereiden b.Te nemen, in te trekken of te wijzigen c.Te ondertekenen, en d.Af te doen. |
Gemeentewet, Awb |
Burgemeester College |
Afdelingshoofd |
Teamleider |
Onder voorwaarden van: -bekrachtiging c.q. goedkeuring via: verslaglegging 1 maal per jaar (uiterlijk eind januari over het voorafgaande jaar); -een bedrag van maximaal € 2.000,- per bijzondere situatie. |
82 |
Instellen vordering in rechte van alle aan afdeling opgedragen wet- en regelgeving |
Burgemeester |
Afdelingshoofd |
|||
BURGERZAKEN |
||||||
83 |
Uitvoeren van taken Wet basisregistratie personen |
Wet BRP Besluit BRP Regeling BRP Regeling periodieke audit BRP |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
met uitzondering van de in de wet genoemde regelgevende bevoegdheden |
84 |
Aanwijzing mbt verstrekking van gegevens |
Verordening gegevensverstrekking BRP en mandaatregelng basisregisteratie 2015 |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
85 |
Afnemen verklaring onder ede |
Wet BRP |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
86 |
Afgeven en ondertekenen van de volgende verklaringen/ documenten: -attestatia de vita; -verklaring van legalisatie van handtekening; -uittreksels , verklaringen en inlichtingen uit de BRP; -bewijs van Nederlanderschap |
Wet BRP |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
87 |
Waarmerken fotokopieën originele documenten |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
||
88 |
Verlof afwijkende termijn voor begraving /crematie |
Artikel 17 Wet op de lijkbezorging |
Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
89 |
Verlof tot ontleding |
Artikel 68 Wet op de lijkbezorging |
Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
90 |
Toestemmen opgraven/herbegraven |
Wet op de lijkbezorging |
Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
91 |
Verlenen en verlengen van recht op eigen graf of nis |
Artikel 13 Beheersverordening begraafplaats |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
92 |
Besluiten mbt de uitvoering Kieswet en Kiesbesluit |
Kieswet, Kiesbesluit |
Burgemeester College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
Taken die in de Kieswet zijn neergelegd bij centraal stembureau of hoofd stembureau worden niet gemandateerd |
93 |
Uitvoering van taken ingevolge de Paspoortwet, Besluit Paspoortgelden en uitvoeringsregelingen |
Paspoortwet Besluit paspoortgelden en Uitvoeringsregeling |
Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
Tenzij in het besluit anders vermeld en met uitzondering van weigering en vervallenverklaring |
94 |
Uitvoering van taken ingevolge de Rijbewijzenwet, Wegenverkeers- reglement m.b.t. afgifte van rijbewijzen |
WVW Reglement Rijbewijzen |
Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
95 |
Behandelen van aanvragen inzake verklaring omtrent gedrag |
Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
||
96 |
Het toekennen van een burgerservice nummer en verschaffen van inlichtingen |
Wet algemene bepalingen BSN |
Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
97 |
Het waarmerken van stukken ‘voor gezien origineel’ |
Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
||
98 |
Uitoefening van de bevoegdheden die door de Minister van Vreemdelingenzaken en Integratie bij besluit van 1 april 2004 zijn gemandateerd aan de burgemeester met de mogelijkheid van ondermandaat |
Vreemdelingenwet |
Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Coördinator |
|
99 |
Adviseren aangaande de Rijkswet op het Nederlanderschap en de Regeling verkrijging en verlies Nederlanderschap |
Rijkswet op het Nederlanderschap |
Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
100 |
Opvragen strafregistergegevens en inlichtingen uit de algemene documentatieregisers bij de Centrale Justitiële Documentatie |
Rijkswet op het Nederlanderschap Besluit justitiële gegevens |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
101 |
Adviseren aan Ministerie van Justitie inzake naamsverandering |
Burgerlijk Wetboek, Richtlijn geslachtsnaamwijziging |
Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
102 |
Aanwijzen trouwlocaties |
Art. 147 Gemeentewet Art. 1;63 Burgerlijk Wetboek |
College |
Afdelingshoofd |
Coördinator |
Via delegatieverordening 2013 van raad naar college gedelegeerd |
103 |
Aanwijzen eenmalige trouwlocatie |
Regeling Burgerlijke Stand |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
104 |
Benoemen en ontslaan ambtenaren burgerlijke stand en buitengewone ambtenaren burgerlijke stand |
Regeling Burgerlijke Stand |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
Het mandaat betreft alleen het benoemen van een (b)abs voor de duur van een dag. Alle overige benoemingen worden ter besluitvorming voorgelegd aan het college. |
105 |
In ontvangst nemen van verzoeken tot het houden van een referendum en ondersteuningsverklaringen |
Referendumwet |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
REALISATIE EN BEHEER |
||||||
106 |
Het verlenen/weigeren van toestemming aan nutsbedrijven tot het leggen van kabels/leidingen |
Telecommunicatiewet, Burgerlijk Wetboek |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
107 |
Nemen van eenvoudige verkeersbesluiten o.g.v art. 15 juncto art. 18 lid 1 onder d Wegenverkeerswet |
Art. 15 en 18 WVW |
College |
Afdelingshoofd |
||
108 |
Ontheffingen o.g.v. art. 87 Reglement Verkeersregels en verkeerstekens 1990 |
Art. 87 RVV |
College |
Afdelingshoofd |
Na positief advies van de Adviesgroep verkeer |
|
109 |
Nemen en laten uitvoeren van tijdelijke verkeersbesluiten (max.4 maanden) |
Art. 34 en 35 Besluit algemene bepalingen inzake het wegverkeer |
College |
Afdelingshoofd |
||
110 |
Aanwijzen invalidenparkeerplaats |
Art. 49 BABW |
College |
Afdelingshoofd |
||
111 |
Het nemen van besluiten ter uitvoering van de Verordening beheer en gebruik begraafplaats |
Verordening beheer en gebruik gemeentelijke begraafplaats |
College |
Afdelingshoofd |
Teamleider |
|
112 |
Aanvragen subsidie voor onderhoud bossen |
Boswet |
College |
Afdelingshoofd |
||
113 |
Vaststellen van definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten |
Art. 8 BAG |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
RUIMTE |
||||||
114 |
Afhandeling vooroverleg reguliere procedure aanvraag omgevingsvergunning |
Wabo |
College |
Teamleider |
Medewerker |
|
115 |
Beslissen op verzoek omgevingsvergunning via afwijking bestemmingsplan |
Bijlage 2, hoofdstuk 4, art. 4 en 5 Bor (kruimelgevallenbeleid) |
College |
Teamleider |
||
116 |
Beslissen op aanvragen om omgevingsvergunning, zowel voorbereid met de reguliere alsook met de uitgebreide procedure |
Art. 2.12 lid 1 onder a sub 1,2 en 3 Wabo |
College |
Teamleider |
Afdoeningsmandaat: Alleen besluiten waartegen geen bedenkingen/zienswijzen zijn ingediend. Ondertekeningsmandaat: voor omgevingsvergunningen, zowel regulier als uitgebreid. Teamleider is bevoegd om een door het college genomen besluit namens het college te ondertekenen. Dit ivm digitalisering vergunningen. |
|
117 |
Het aanhouden van de beslissing op de aanvraag |
Art. 3.3 lid 1 Wabo |
College |
Teamleider |
Medewerker |
Aanhoudingsbesluit moet vóór het einde van de beslistermijn bekend zijn gemaakt |
118 |
Het intrekken van een omgevingsvergunning |
2.33 Wabo |
College |
Teamleider |
Alleen als er geen zienswijzen zijn ingediend. |
|
119 |
Het intrekken van een beschikking eerste of tweede fase |
Art. 2.5 lid 5 Wabo |
College |
Teamleider |
Alleen besluiten waartegen geen bedenkingen/zienswijzen zijn ingediend |
|
120 |
Wijzigen van voorschriften m.b.t. omgevingsvergunningen |
Art. 3.31 Wabo |
College |
Teamleider |
Alleen als er geen zienswijzen of bedenkingen zijn ingediend voor het tijdstip van de vergunningverlening |
|
121 |
Verlenen vergunningen voor het slopen van een bouwwerk |
Art. 2.15 en 2.16 Wabo Bouwbesluit 2012 |
College |
Teamleider |
Het mandaat geldt alleen indien: -de aanvraag wordt voorbereid met de reguliere voorbereidingsprocedure (art.3.7 Wabo); -de aanvraag wordt voorbereid met de uitgebreide voorbereidingsprocedure (art. 3.10 Wabo) en er geen zienswijzen of bedenkingen zijn ingediend voor het tijdstip van de vergunningverlening |
|
122 |
Sloopmelding aannemen |
Art. 1.26 en 1.29 Bouwbesluit |
College |
Teamleider |
Medewerker |
|
123 |
Elektronisch waarmerken en publiceren van ruimtelijke instrumenten |
Art. 1.2.1 lid 1 Bro, art. 1.2.2 lid 2 regeling standaarden ruimtelijke ordening 2008 |
College |
Teamleider |
Medewerker Machtiging aan derden: Bragis |
|
124 |
Beslissen op grond van de Brandbeveiligingsverordening |
Brandbeveiligings-verordening |
College |
Teamleider |
Medewerker |
|
125 |
Melding brandveilig gebruik aannemen |
Art 1.18 en 1.22 Bouwbesluit 2012 |
College |
Teamleider |
Medewerker |
|
126 |
Goedkeuring Programma van eisen brandmeldinstallatie en ontruimingsinstallatie |
Bouwbesluit 2012 |
College |
Teamleider |
Medewerker |
Na goedkeuring regionale brandweer |
127 |
Correspondentie periodieke veiligheidscontroles |
Bouwbesluit 2012 |
College |
Teamleider |
Medewerker |
Na goedkeuring regionale brandweer |
128 |
Besluiten op verzoeken inzake een activiteit voor een bepaalde termijn |
Art. 2.12, lid 2 Wabo juncto 3.24 Wro |
College |
Teamleider |
Mandaat geldt niet als er tegen het ontwerp-besluit zienswijzen zijn ingediend |
|
129 |
Het feitelijk stilleggen van werkzaamheden |
Woningwet Gemeentewet |
College |
Teamleider |
Aangewezen toezichthouder van de gemeente Aangewezen toezichthouder van de Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN) |
Het mandaat dient (achteraf) bekrachtigd te worden door het Afdelingshoofd of Teamleider. Bij niet-spoedeisende gevallen wordt de portefeuillehouder geïnformeerd. |
130 |
Verlenen van omgevingsvergunning voor het oprichten of veranderen van een inrichting |
Art. 2.1 lid 1 onder e Wabo, art. 2.14 Wabo (beslissing op aanvraag) |
College |
Teamleider |
Betreft ondertekeningsmandaat voor omgevingsvergunningen, zowel regulier als uitgebreid. |
|
131 |
Het vragen en uitbrengen van advies als bedoeld in art. 2.26 Wabo en hoofdstuk 6 Besluit omgevingsrecht |
Art. 2.26 Wabo en Hoofdstuk 6 Bor |
College |
Teamleider |
Medewerker |
|
132 |
Het vragen van een verklaring van geen bedenkingen als bedoeld in art. 2.27 Wabo en hoofdstuk 6 Besluit omgevingsrecht |
Art. 2.27 Wabo en Hoofdstuk 6 Bor |
College |
Teamleider |
Medewerker |
|
133 |
Het beslissen op aanvragen met betrekking tot het wijzigen of intrekken van vergunningen |
Art. 2.31, 2.33, 3.15 en 5.19 Wabo |
College |
Teamleider |
Alleen besluiten waartegen geen bedenkingen/ zienswijzen zijn ingediend |
|
134 |
Het besluiten tot het buiten behandeling laten van een aanvraag |
Art. 4:5 Awb |
College |
Teamleider |
Medewerker |
|
135 |
Het toepassen doorbreken aanhouding |
Art. 3.3 lid 3 en lid 6 Wabo |
College |
Teamleider |
Medewerker |
|
136 |
Het aanhouden van de beslissing op de aanvraag |
Art. 3.3 lid 1 en lid 4, art. 3.5 lid 1 Wabo, art. 3.6 lid 1 Wabo |
College |
Teamleider |
Medewerker |
|
137 |
Het verlengen van de termijn met ten hoogste zes weken |
Art. 3.9 lid 2 Wabo |
College |
Teamleider |
Medewerker |
|
138 |
Het bekendmaken van rechtswege verleende omgevingsvergunning |
Art. 3.8 en 3.9 Wabo |
College |
Teamleider |
||
139 |
Het verlengen van de beslistermijn op grond van art. 3.9 lid 2 en 3:18 lid 2 Awb |
Art. 3.9 lid 2, 3:18 lid 2 en 3:40 e.v. Awb. Art. 3.12 lid 7 en lid 8 Wabo |
College |
Teamleider |
Medewerker |
|
140 |
Het besluiten dat de omgevingsvergunning onmiddellijk in werking treedt |
Art. 6.2 Wabo |
College |
Teamleider |
Alleen voor uitzonderinggevallen waarin het wenselijk is dat de beschikking terstond na bekendmaking in werking moet treden |
|
141 |
Het weigeren van een reguliere omgevingsvergunning |
Art. 2.10 Wabo |
College |
Teamleider |
||
142 |
Het aangeven - op aanvragen om omgevingsvergunning - dat er sprake is van een vergunningsvrij project |
Art. 2 en 3 Bor |
College |
Teamleider |
Medewerker |
|
143 |
Het weigeren van een omgevingsvergunning waarop de uitgebreide voorbereidingsprocedure (art.3.10 Wabo) van toepassing is |
Art. 2.12 lid 1 sub a 3° en lid 2 Wabo |
College |
Teamleider |
Betreft ondertekeningmandaat |
|
144 |
Verlenen tijdelijke omgevingsvergunning als bedoeld in hfd 2 Wabo |
Art. 2.23 Wabo |
College |
Teamleider |
||
145 |
Verlenen en weigeren van omgevingsvergunning activiteit kappen van bomen |
Art. 2.2 lid 1 onder g Wabo juncto Bomenverordening |
College |
Teamleider |
Medewerker |
|
146 |
Verlenen en weigeren van vergunningen of ontheffingen voor reclame op onroerende zaken |
Art. 2.2 lid 1 onder h Wabo, APV |
College |
Teamleider |
Medewerker |
|
147 |
Het aannemen van Meldingen in het kader van Activiteitenbesluit |
Art. 1.9, 1.10 Activiteitenbesluit |
College |
Teamleider |
Medewerker en ODBN |
|
148 |
Besluiten dat milieu-effectrapportage vereist is |
Art. 7:17 Wm |
College |
Teamleider |
Medewerker en ODBN |
|
149 |
Vaststellen hogere grenswaarden |
Art. 110 a lid 1 Wet geluidhinder |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
150 |
Verhuren en ingebruikgeven van gemeentelijk eigendommen, waaronder groenstroken |
Burgerlijk Wetboek |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
151 |
Aanbieden en verkoop bouwkavels voor woningbouw |
Burgerlijk Wetboek |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
152 |
Aanbieden en verkopen groen- en reststroken |
Burgerlijk Wetboek |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
153 |
Aangaan van kortlopende pachtovereenkomsten |
Burgerlijk Wetboek |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
154 |
Correspondentie en afdoening verzoeken opheffen zelfbewoningsverplichting van 3 jaar |
Verkoopovereenkomst |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
155 |
Besluiten tot toekennen, intrekken en, of wijzigen van straatnaamgeving en nummeraanduidingen |
Wet BAG, Verordening straatnaamgeving en huisnummering. |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
156 |
Verlenen van subsidie voor instandhouding monumenten |
Art.2 Subsidieverordening Instandhouding Monumenten Landerd 2010 |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
157 |
Uitbetalen van inzamelvergoeding oud papier |
Art 11 Verordening verlening van inzamelvergunningen en inzamelvergoedingen aan non-profitinzamelaars van oud papier |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
158 |
Alle besluitvorming op grond van de APV, Marktverordening, Zondagswet: |
APV, Marktverordening, Zondagswet |
College Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
Vergunningverlening voor grote evenementen vanaf 1000 personen is niet gemandateerd Het mandaat vervalt bij verzoeken die al eerder gemengde reacties teweeg brachten, of gemengde reacties teweeg zullen brengen. Correspondentie verzetten markt en overige praktische zaken mbt de markt ondermandaat aan marktleider |
159 |
Verlenen exploitatievergunning |
College |
Afdelingshoofd |
Teamleider |
Aanpassen exploitatievergunning ondermandaat aan medewerker |
|
160 |
Verlenen vergunning art. 3 Drank- en Horecawet |
Art. 3 Drank- en Horecawet |
College |
Afdelingshoofd |
Teamleider |
Aanpassen vergunning Drank- en Horecawet aan medewerker |
161 |
Verlenen ontheffing art 35. Drank- en Horecawet |
Art. 35 Drank- en Horecawet |
Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
162 |
Alle besluitvorming op grond van de Kermisvoorwaarden gemeente Landerd |
Kermisvoorwaarden Landerd |
Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
163 |
Verlenen loterijvergunning |
Art. 3 Wet op de Kansspelen |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
164 |
Kennisgeving kleine kansspelen/verbod |
Art.7 Wet op de Kansspelen |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
165 |
Verlenen aanwezigheidsvergunning speelautomaten |
Art. 30 ev Wet op de Kansspelen |
Burgemeester |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
166 |
Correspondentie plaatsen inboedel/ inventaris op straat in kader van ontruiming |
Art. 2:10 APV |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
167 |
Waarschuwing/vooraanschrijving /aanschrijving tot het indienen van aanvragen om vergunning/ontheffingen e.d. |
Awb, Gemeentewet |
College |
Afdelingshoofd |
Medewerker |
|
168 |
Waarschuwingsbrief met vooraankondiging tot het opleggen van een last onder dwangsom en het toepassen van bestuursdwang |
Awb, Gemeentewet, Wabo |
College |
Afdelingshoofd |
Teamleider |
|
169 |
Opschorten van termijn om last uit te voeren |
Afdeling 5.32a Awb |
College |
Afdelingshoofd |
Teamleider |
|
170 |
Besluiten tot spoedeisende bestuursdwang |
Art. 5.31 Awb |
College |
Afdelingshoofd |
Teamleider |
Besluit ter kennisname aan college |
171 |
Besluiten op verzoeken om handhaving |
Awb, Gemeentewet |
College |
Afdelingshoofd |
Teamleider |
|
172 |
Aanschrijven tot het treffen van voorzieningen, maatregelen e.d. |
Art. 14 t/m 18 Woningwet |
College |
Afdelingshoofd |
Teamleider |
|
173 |
Het aan de overtreder voorleggen van een schikkingsvoorstel ingeval van overtreding van de Afvalstoffenverordening |
Afvalstoffenverordening |
College |
De bijzondere opsporingsambtenaar (BOA) aangewezen voor het grondgebied van Landerd |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl