Regeling vervallen per 01-01-2017

Verordening Adviesraden Landgraaf 2013

Geldend van 01-01-2015 t/m 31-12-2016

Intitulé

Verordening Adviesraden Landgraaf 2013

De raad,

 

gelet op artikel 84 lid 1 en artikel 150 Gemeentewet, artikel 47 van de Participatiewet en artikel 2, derde lid van de Wet Sociale Werkvoorziening;

 

b e s l u i t

 

Vast te stellen de volgende: Verordening Adviesraden Landgraaf 2013.

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze Regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    adviesraden: de in artikel 2, eerste en tweede lid, bedoelde adviesraden;

  • b.

    afzonderlijke adviesraden: de in artikel 2, eerste lid, bedoelde adviesraden;

  • c.

    raad: de raad van de gemeente Landgraaf;

  • d.

    college: het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Landgraaf;

  • e.

    overlegvergaderingen: vergaderingen van de adviesraad en een vertegenwoordiging van de gemeente bestaande uit de portefeuillehouder en ambtelijke ondersteuning.

  • f.

    maatschappelijke organisatie: een rechtspersoon, niet zijnde een natuurlijk persoon noch een politieke organisatie, die werkzaam is ten behoeve van belanghebbenden;

  • g.

    Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning.

Artikel 2 Adviesraden

  • 1. De gemeente Landgraaf heeft de volgende formele adviesorganen:

    • -

      Seniorenraad,

    • -

      Platform Vrijwilligerswerk Landgraaf,

    • -

      Gehandicaptenraad,

    • -

      Wsw raad

    • -

      Cliëntenplatform Participatiewet.

  • 2. De in lid 1 genoemde afzonderlijke adviesorganen vormen middels een door iedere afzonderlijke adviesraad zelf te kiezen afvaardiging van 1 lid per adviesraad tevens de adviesraad Wmo, aangevuld met een afvaardiging namens de jeugd en de GGZ.

  • 3. De adviesraden treden op als behartiger van de belangen van de eigen doelgroep binnen de gemeente Landgraaf en bevorderen de kwaliteit van het beleid inzake de beleidsterreinen waarbinnen zij actief zijn en de uitvoering hiervan.

  • 4. De adviesraden hebben in elk geval tot taak:

    • a.

      het volgen van de lokale beleidsontwikkelingen waarbinnen zij actief zijn en de uitvoering hiervan;

    • b.

      het gevraagd dan wel ongevraagd advies uitbrengen aan de raad dan wel het college over het beleidsterrein waarbinnen zij actief zijn en de uitvoering hiervan;

  • 5. De adviesraden dragen zorg voor een goede afstemming van activiteiten met organisaties die actief zijn binnen het beleidsterrein of de beleidsterreinen waarover de adviesraden adviseren, zulks met het oog op de eenheid van het door de raad vastgestelde beleid en een goede implementatie hiervan binnen de gemeente.

  • 6. De adviesraden dragen waar mogelijk tevens zorg voor een goede afstemming van activiteiten met vergelijkbare organisaties in naburige gemeenten.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1. Het aantal en aard van de leden van de adviesraden is per adviesraad opgenomen in de bijlagen.

  • 2. Bij de voordracht en benoeming wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met een evenwichtige verdeling van de zetels tussen de in de bijlagen genoemde belanghebbenden en vertegenwoordigers van de binnen de beleidsterreinen actieve maatschappelijke organisaties.

  • 3. Leden van de Raad en raadsadviescommissies van de Gemeente Landgraaf, alsmede kaderleden van politieke organisaties zijn uitgesloten van lidmaatschap van de adviesorganen.

  • 4. Lidmaatschap van de adviesraden staat open voor inwoners van de gemeente Landgraaf en voor niet in de gemeente Landgraaf woonachtigen, die gezien hun binding met de gemeente Landgraaf of hun affiniteit met de betreffende doelgroep, hun expertise wensen in te zetten in het belang van een goed functionerende adviesraad.

Artikel 4 Benoeming en Ontslag

  • 1. De leden van de afzonderlijke adviesraden worden voor een periode van vier jaar benoemd door het college. De aftredende leden zijn opnieuw benoembaar. Bij benoeming in verband met een tussentijds opengevallen plaats wordt het voor benoeming voorgedragen lid benoemd voor de resterende benoemingsduur.

  • 2. In geval van een vacature draagt de adviesraad waar de vacature ontstaat zorg voor bekendmaking van de vacature onder de burgers van de gemeente Landgraaf.

  • 3. De leden kunnen door het college tussentijds worden ontslagen, al dan niet op voordracht van een meerderheid van de adviesraad.

  • 4. Ontslag kan plaatsvinden:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      op verzoek van de adviesraad;

    • c.

      om overige redenen.

Artikel 5 Werkwijze

  • 1. De adviesraden kiezen uit hun midden een voorzitter, een plaatsvervangend voorzitter en een secretaris.

  • 2. De adviesraden bepalen met in achtneming van deze verordening hun eigen werkwijze en stellen hiertoe een huishoudelijk reglement op.

  • 3. De adviesraden worden ondersteund door een functionaris die terzake deskundig is.

  • 4. De in het derde lid bedoelde functionaris heeft in elk geval tot taak om in overleg met de voorzitter of secretaris van de adviesraad de vergaderdata voor de overlegvergaderingen vast te stellen en de door de secretaris of de voorzitter doorgegeven agendapunten, aangevuld met agendapunten van de gemeente, te verwerken tot een agenda en deze, samen met de vergaderstukken tijdig te verspreiden onder de leden van de desbetreffende adviesraad.

  • 5. De vergaderfrequentie van de afzonderlijke adviesraden wordt door de voorzitter van de adviesraad in overleg met de gemeente vastgesteld.

  • 6. De adviesraden dragen zelf zorg voor de agenda en verslaglegging van bijeenkomsten, niet zijnde overlegvergaderingen. De functionaris als bedoeld in lid 3 draagt zorg voor verslaglegging van de overlegvergaderingen.

  • 7. Elk lid ontvangt voor het bijwonen van een overlegvergadering van de adviesraad een vergoeding van € 51,40 per vergadering. Dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd overeenkomstig het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden. De vergoeding voor het bijwonen van de overlegvergaderingen van de adviesraad Wmo wordt geacht te zijn inbegrepen in de vergoeding voor het bijwonen van overlegvergaderingen van de afzonderlijke adviesraden. Afgevaardigden van doelgroepen, die niet reeds vertegenwoordigd worden door de afzonderlijke adviesraden ontvangen voor het bijwonen van een overlegvergadering van de adviesraad Wmo een vergoeding van € 51,40 per vergadering.

  • 8. Na 1 juli en 1 januari van enig jaar kunnen declaraties over de voorafgaande 6 maanden als bedoeld in lid 7, worden ingediend.

  • 9. De volgende kosten worden naast de vergoeding als bedoeld in lid 7 van dit artikel vergoed na expliciete toestemming van de gemeente:

    • -

      kosten voor deskundigheidsbevordering;

    • -

      kosten voor aanschaf van documentatie, literatuur en vaktijdschriften;

    • -

      kosten voor inschakeling van externe deskundigheid;

    • -

      kosten van door de adviesraad te organiseren activiteiten;

    • -

      portokosten;

    • -

      kilometervergoeding voor reiskosten gemaakt voor vervoer naar en van een locatie buiten de gemeente Landgraaf ten behoeve van het werk voor de adviesraden, gebaseerd op het reisbesluit Binnenland.

Artikel 6 Stemming

  • 1. De vergadering kan worden geopend zodra tenminste de helft plus één leden aanwezig zijn en de presentielijst hebben getekend.

  • 2. Bij verhindering van de voorzitter en plaatsvervangend voorzitter wordt een voorzitter aangewezen uit het midden van de aanwezige leden.

  • 3. De adviesraden beslissen bij meerderheid van stemmen. Desgewenst wordt het minderheidsstandpunt in het uit te brengen advies opgenomen.

  • 4. Indien de stemmen staken wordt het agendapunt aangehouden en wordt het in een volgende vergadering opnieuw in stemming gebracht. Staken de stemmen opnieuw dan wordt het voorstel geacht te zijn verworpen.

Artikel 7 Bijwonen door derden

  • 1. Desgevraagd kunnen een of meer leden van het college dan wel de raad aan de beraadslagingen van de adviesraden deelnemen.

  • 2. De leden van de adviesraden kunnen zich voor de behandeling van een of meer agendapunten laten bijstaan door een derde. De voorzitter kan aan deze derde het woord geven.

  • 3. Op uitnodiging van de adviesraden kunnen bij de vergaderingen vertegenwoordigers van in de gemeente werkzame organisaties op de diverse beleidsterreinen van de adviesraden aanwezig zijn. De voorzitter kan tijdens de vergadering aan deze vertegenwoordigers het woord geven.

Artikel 8 Openbaarheid

De vergaderingen van de adviesraden zijn openbaar.

Artikel 9 Adviesaanvraag

  • 1. De raad dan wel het college nemen geen besluiten van algemeen belang op het terrein van de beleidsterreinen waarbinnen de adviesraden werkzaam zijn alvorens de adviesraad van het betreffende beleidsterrein in de gelegenheid is gesteld hierover een advies af te geven. De benodigde informatie voor het afgeven van een advies wordt tijdig ter kennisname van de om advies gevraagde adviesraad gebracht.

  • 2. In spoedeisende gevallen kan door de raad dan wel het college van het bepaalde in het eerste lid worden afgeweken. In dat geval wordt de betreffende adviesraad onverwijld in kennis gesteld van het genomen besluit, met vermelding van de redenen.

  • 3. Het college legt besluiten van algemeen belang op het beleidsterrein Wmo ter advisering voor aan de adviesraad Wmo.

  • 4. Indien de Adviesraad Wmo van mening is dat naast het advies van de Adviesraad Wmo tevens een advies van een afzonderlijke adviesraad wenselijk is zal het college dit adviesorgaan in de gelegenheid stellen om tijdig een advies af te geven.

  • 5. Indien een adviesraad een adviesaanvraag ontvangt van het college en/of de raad draagt de adviesraad er zorg voor dat het advies binnen zes weken na ontvangst van de adviesaanvraag ter kennis komt van het adviesvragend orgaan.

  • 6. Van de procedure zoals vastgelegd in de leden 1 tot en met 5 van dit artikel kan met toestemming van de adviesraad worden afgeweken indien de adviesraad reeds vanaf een vroeg stadium betrokken is bij de totstandkoming van het besluit waarover de adviesraad advies dient af te geven.

Artikel 10 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening Adviesraden Landgraaf 2013.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na de bekendmaking in Landgraaf Actueel.

Artikel 12 Intrekking

De volgende verordeningen worden, voor zover de Raad daartoe bevoegd is, ingetrokken:

  • -

    Aangepaste verordening seniorenraad voor het ouderenbeleid 2003;

  • -

    Verordening Lokaal Platform Vrijwilligerswerk Landgraaf 2004;

  • -

    Verordening Clientenparticipatie Wwb;

  • -

    Verordening Clientenparticipatie Wsw-beleid gemeente x;

  • -

    Verordening Gehandicaptenraad Landgraaf 2011;

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad, gehouden op 20 december 2012.
De griffier, De voorzitter,

Bijlage 1

 

 

Wsw Raad Landgraaf

 

Artikel 1

Begripsbepalingen

In deze bijlage wordt verstaan onder:

a.   beleid arbeidsparticipatie: de samenhangende wijze waarop de Gemeente in al haar beleid en verantwoordelijkheden werkt aan de verbetering van de mogelijkheden tot deelname aan reguliere arbeid van Wsw-geïndiceerden en aangepaste arbeid waar nodig;

b.   Belanghebbenden:

      1. Wsw-geïndiceerden op de wachtlijst;

      2. Wsw-geïndiceerden als werknemer bij een reguliere werkgever;

      3. en/of hun vertegenwoordigers die als zodanig gerechtigd zijn.

 

Artikel 2

Beleidsterreinen

De Wsw Raad Landgraaf is actief binnen het beleid arbeidsparticipatie.

 

Artikel 3

Samenstelling

a.   De Wsw Raad bestaat uit tenminste vijf en ten hoogste veertien leden.

b.   Lidmaatschap van de Wsw Raad staat open voor belanghebbenden en personen die voldoende affiniteit hebben met arbeidsparticipatie en door maatschappelijke organisaties op het gebied van arbeidsparticipatie voorgestelde vertegenwoordigers.

 

Bijlage 2

Gehandicaptenraad Landgraaf

 

Artikel 1

Begripsbepalingen

In deze bijlage wordt verstaan onder:

a.   gehandicaptenbeleid: de wijze waarop de gemeente Landgraaf in al haar beleid en verantwoordelijkheden werkt aan de verbetering van de mogelijkheden tot gelijkwaardige maatschappelijke deelname van alle mensen met een functiebeperking of chronische aandoening;

b.   gehandicapten: de ingezetenen van de gemeente Landgraaf die in verband met een functiebeperking of chronische aandoening belemmeringen ondervinden bij gelijkwaardige maatschappelijke deelname.

d.   Belanghebbende:

      1. een gehandicapte;

      2. diens vertegenwoordiger die als zodanig gerechtigd is.

 

Artikel 2

Beleidsterreinen

De gehandicaptenraad is actief binnen het gehandicaptenbeleid.

 

Artikel 3

Samenstelling

a.   De gehandicaptenraad bestaat uit tenminste vijf en ten hoogste negen leden.

b.   Lidmaatschap van de gehandicaptenraad staat open voor belanghebbenden en personen die voldoende affiniteit hebben met gehandicaptenbeleid en door maatschappelijke organisaties op het gebied van gehandicaptenbeleid voorgestelde vertegenwoordigers.

Bijlage 3

Adviesraad Wmo Landgraaf

 

Artikel 1

Beleidsterreinen

De adviesraad Wmo is actief binnen het Wmo-beleid.

 

Artikel 3

Samenstelling

a.   De adviesraad Wmo bestaat uit 5 tot 14 leden.

b.   De adviesraad Wmo bestaat in ieder geval uit een afvaardiging van één persoon namens elk van de volgende adviesraden;

      -    Seniorenraad,

      -    Platform vrijwilligersbeleid Landgraaf,

      -    Gehandicaptenraad,

      -    Cliëntenraad Wsw

-    Cliëntenraad Wwb.

c.   De adviesraad Wmo kan naast de onder sub b genoemde leden tijdelijk dan wel structureel worden uitgebreid met afvaardiging van andere doelgroepen die raakvlakken hebben met de Wmo. Voor tijdelijke invulling is het niet noodzakelijk dat de afgevaardigde woonachtig is in de gemeente Landgraaf.

 

Bijlage 4

Cliëntenplatform Wwb Landgraaf

 

Artikel 1

Definities

In deze bijlage wordt verstaan onder:

a. belanghebbenden:

  • 1.

    Personen die algemene bijstand ontvangen;

  • 2.

    Personen als bedoeld in artikel 34a, vijfde lid onderdelen b en c, van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (hierna: WIA), artikel 35, vierde lid, onderdelen b en c, van de WIA en artikel 36, derde lid, onderdelen b en c, van de WIA tot het moment dat het inkomen uit arbeid in dienstbetrekking gedurende twee aaneengesloten jaren ten minste het minimumloon bedraagt en ten behoeve van die persoon in die twee jaren geen loonkostensubsidie als bedoeld in artikel 10d van de Participatiewet is verleend;

  • 3.

    personen als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van de Participatiewet;

  • 4.

    personen met een nabestaanden- of wezenuitkering op grond van de Algemene nabestaandenwet;

  • 5.

    personen met een uitkering ingevolge de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers;

  • 6.

    personen met een uitkering ingevolge de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;

  • 7.

    personen zonder uitkering;

    en, die voor de arbeidsinschakeling zijn aangewezen op een door het college aangeboden voorziening.

Artikel 2

Beleidsterreinen

Het Cliëntenplatform Participatiewet is actief binnen het beleid voortvloeiend uit Participatiewet.

 

Artikel 3

Samenstelling

a.   Het Cliëntenplatform Participatiewet bestaat uit tenminste vijf en ten hoogste tien leden

b.   Lidmaatschap van het Clientenplatform Participatiewet staat open voor belanghebbenden en personen die voldoende affiniteit hebben met de Participatiewet en door maatschappelijke organisaties op het gebied van de Wwb voorgestelde vertegenwoordigers.

 

Bijlage 5

Lokaal Platform Vrijwilligerswerk Landgraaf

 

Artikel 1

Begripsbepalingen

In deze bijlage wordt verstaan onder:

a.   vrijwilligerswerk: de activiteiten die vanuit sociale bewogenheid op vrijwillige basis en zonder tegenprestatie door een natuurlijk persoon worden verricht ten behoeve van een of meer anderen die verzorging dan wel hulp behoeven of die worden verricht ten behoeve van een leefbare samenleving:

b.   vrijwilliger: de natuurlijke persoon die vrijwilligerswerk verricht;

c.   vrijwilligersorganisatie: de organisatie of instelling die ondersteuning biedt bij dan wel uitvoering geeft aan activiteiten op het terrein van vrijwilligerswerk;

d.   vrijwilligersbeleid: het door de gemeente gevoerde beleid ter ondersteuning dan wel bevordering van vrijwilligerswerk binnen de gemeente;

 

Artikel 2

Beleidsterreinen

Het Lokaal Platform Vrijwilligerswerk Landgraaf is actief binnen het vrijwilligersbeleid en vrijwilligerswerk.

 

Artikel 3

Samenstelling

a.    Het Lokaal Platform Vrijwilligerswerk bestaat uit acht leden onder wie een voorzitter.

b.    Lidmaatschap van het Lokaal Platform Vrijwilligerswerk Landgraaf staat open voor vrijwilligers en personen die voldoende affiniteit hebben met vrijwilligerswerk en door vrijwilligersorganisaties voorgestelde vertegenwoordigers.

Bijlage 6

Seniorenraad Landgraaf

 

 

Artikel 1

Begripsbepalingen

In deze bijlage wordt verstaan onder:

a.   ouderenbeleid: het door de raad op hoofdlijnen vastgestelde of vast te stellen beleid ten aanzien van ouderen woonachtig in de gemeente Landgraaf;

b.   ouderen: de ingezetenen van de gemeente Landgraaf die in verband met het vorderen van hun leeftijd niet of niet meer deelnemen aan het reguliere arbeidsproces dan wel in verband met hun leeftijd binnen afzienbare tijd niet meer zullen deelnemen aan het reguliere arbeidsproces;

 

 

Artikel 2

Beleidsterreinen

De seniorenraad is actief binnen het ouderenbeleid.

 

 

 

Artikel 3

Samenstelling

a.   De seniorenraad bestaat uit negen leden.

b.   De seniorenraad bestaat uit ouderen, personen die voldoende affiniteit hebben met het ouderenbeleid en door maatschappelijke organisaties op het gebied van ouderen voorgestelde vertegenwoordigers