Regeling vervallen per 01-01-2016

Subsidieverordening evenementen gemeente Landgraaf 2013

Geldend van 01-01-2013 t/m 31-12-2015

Intitulé

Subsidieverordening evenementen gemeente Landgraaf 2013

De raad der gemeente L a n d g r a a f ;

 

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 16 oktober 2012;

 

Gelet op artikel 147, eerste lid, alsmede artikel 149 van de Gemeentewet;

 

Overwegende dat het wenselijk is een nieuwe verordening vast te stellen naar aanleiding van de nota Evenementenbeleid 2013-2016;

 

b e s l u i t :

 vast te stellen de navolgende Subsidieverordening evenementen gemeente Landgraaf 2013

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    evenement: Een bijzondere, openbaar toegankelijke vertoning of gebeurtenis van tijdelijke aard met een eenmalig of terugkerend karakter, die doelbewust is georganiseerd, is gericht op het aantrekken van publiek, bijdraagt aan verbetering van de sociale samenhang of identiteit van de gemeente en die een uitstraling heeft op wijk-, gemeentelijk of regionaal niveau.

  • b.

    buurtevenement: Een bijzondere gebeurtenis van tijdelijke aard met een eenmalig of terugkerend karakter, die doelbewust is georganiseerd, met uitstraling op buurtniveau en die is gericht op verbetering van de sociale samenhang in de buurt.

  • c.

    subsidieplafond: het bedrag dat gedurende het gemeentelijke begrotingsjaar ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies op grond van deze verordening.

  • d.

    organisatie: een rechtspersoonlijkheid bezittende instelling;

  • e.

    Awb: Algemene wet bestuursrecht;

  • f.

    Het college: het college van burgemeester en wethouders van Landgraaf.

Artikel 2 Subsidieplafond

  • 1. Het college stelt jaarlijks met inachtneming van de gemeentelijke begroting een afzonderlijk subsidieplafond vast voor evenementen en buurtevenementen.

  • 2. Het college maakt voor het einde van ieder kalenderjaar bekend hoe hoog de in lid 1 van dit artikel genoemde subsidieplafonds zijn.

  • 3. Het college kan subsidies verstrekken tot maximaal het vastgestelde subsidieplafond.

Artikel 3 Subsidieverstrekking

  • 1. Het college kan subsidie verstrekken voor evenementen en buurtevenementen.

  • 2. Evenementen met een grotere uitstraling dan op regionaal niveau komen niet in aanmerking voor subsidie op grond van deze verordening.

  • 3. Evenementen en buurtevenementen die behoren tot de kernactiviteiten van een vrijwilligersorganisatie die in aanmerking komt voor subsidie op grond van de Subsidieverordening vrijwilligersorganisaties Landgraaf 2013 dan wel de opvolger van deze regeling komen niet in aanmerking voor subsidie op grond van deze verordening.

Artikel 4 Hoogte van de subsidie voor evenementen

  • 1. Voor een evenement kan een subsidie verstrekt worden met een maximum van € 1.500,-

  • 2. Geen of slechts gedeeltelijke subsidie wordt verstrekt indien en voor zover het voor evenementen beschikbare subsidieplafond wordt bereikt.

Artikel 5 Hoogte van de subsidie voor buurtevenementen

  • 1. Voor een buurtevenement kan een waarderingssubsidie verstrekt worden ter hoogte van € 100,-.

  • 2. Geen of slechts gedeeltelijke subsidie wordt verstrekt, indien en voor zover het voor buurtevenementen beschikbare subsidieplafond wordt bereikt.

Artikel 6 Besteding subsidie

De subsidie wordt geheel en uitsluitend besteed aan het evenement of buurtevenement.

Artikel 7 Indiening van de aanvraag

  • 1. Om in aanmerking te kunnen komen voor subsidie wordt door de organisatie een schriftelijke aanvraag ingediend bij het college.

  • 2. De aanvraag voor de subsidiëring van een evenement of buurtevenement wordt ingediend ten minste één maand voordat het evenement of buurtevenement plaatsvindt.

  • 3. Het college is bevoegd om, in afwijking van de in lid 2 genoemde indieningstermijn, onder het stellen van een nieuwe termijn aan een organisatie uitstel te verlenen voor het indienen van een aanvraag.

Artikel 8 Te overleggen bescheiden

  • 1. De aanvraag om subsidie wordt ingediend onder overlegging van:

    • -

      een duidelijke omschrijving van het evenement waarop de aanvraag betrekking heeft;

      en, voor zover het om de aanvraag van een evenement gaat:

    • -

      een gespecificeerde kostenbegroting.

  • 2. Het college is bevoegd van de aanvrager nadere informatie te verlangen binnen een door het college te stellen termijn indien dat voor de beoordeling van de subsidieaanvraag van belang is.

Artikel 9 Afhandeling aanvragen

  • 1. Subsidieaanvragen worden afgehandeld op volgorde van binnenkomst.

  • 2. Voor de toepassing van dit artikel wordt als subsidieaanvraag aangemerkt de subsidieaanvraag die volledig voldoet aan de in artikel 4:2 Awb en de in artikel 8, lid 1 van deze verordening gestelde indieningseisen.

Artikel 10 Weigering subsidie

Onverminderd het bepaalde in artikel 4:35 Awb, kan de subsidie geweigerd worden indien:

  • a.

    de aanvraag is ingediend na de op grond van artikel 7, lid 2 en lid 3 gestelde termijn voor het indienen van een aanvraag.

  • b.

    de organisator reeds op basis van een andere subsidieverordening of regeling van de gemeente Landgraaf in aanmerking komt voor subsidie ten behoeve van het evenement of buurtevenement;

  • c.

    de organisator op grond van deze verordening reeds subsidie heeft ontvangen voor een evenement dat plaatsvindt of plaatsvond in hetzelfde kalenderjaar als het evenement waarop de aanvraag betrekking heeft;

  • d.

    de organisator op grond van deze verordening reeds subsidie heeft ontvangen voor een buurtevenement dat plaatsvindt of plaatsvond in hetzelfde kalenderjaar als het buurtevenement waarop de aanvraag betrekking heeft;

  • e.

    naar het oordeel het college onvoldoende inzicht bestaat in het te houden evenement of buurtevenement;

  • f.

    naar het oordeel van het college de activiteiten onvoldoende plaatsvinden op het grondgebied van de gemeente Landgraaf;

  • g.

    voor een vergunningplichtig evenement of buurtevenement geen evenementenvergunning door de burgemeester is of wordt verleend;

  • h.

    voor een meldingsplichtig evenement of buurtevenement geen melding gedaan is, dan wel te laat een melding gedaan is, dan wel door de burgemeester een bericht is verzonden dat het gemelde evenement niet kan plaatsvinden;

  • i.

    naar het oordeel van het college het evenement of buurtevenement onvoldoende ten goede komen aan de Landgraafse gemeenschap;

  • j.

    conservatoir beslag ligt op het gehele of gedeeltelijke vermogen van de organisator;

Artikel 11 Begrotingsvoorbehoud

Indien de subsidie ten laste komt van een begroting die nog niet door de raad is vastgesteld of goedgekeurd, wordt de subsidie slechts verstrekt onder voorbehoud van goedkeuring door de raad en onder voorwaarde dat de raad voldoende middelen ter beschikking stelt.

Artikel 12 Directe subsidievaststelling

  • 1. In het geval van subsidieverstrekking voor een buurtevenement wordt de subsidie zonder voorafgaande verlening vastgesteld, tenzij artikel 11 van deze verordening van toepassing is.

  • 2. De artikelen 13 tot en met 16 van deze verordening zijn niet van toepassing op subsidieverstrekking voor een buurtevenement.

Artikel 13 Bevoorschotting

Het college is bevoegd tot het verstrekken van voorschotten tot 80% van het in het besluit tot subsidieverlening opgenomen bedrag.

Artikel 14 Profilering

  • 1. De organisatie die subsidie voor een evenement op grond van deze verordening ontvangt, is verplicht op of in alle tot derden gerichte uitingen met betrekking tot het evenement, waaronder in ieder geval begrepen drukwerk en publicaties, door middel van het actuele logo van de gemeente Landgraaf of een tekstvermelding, aan te geven dat het evenement (mede) tot stand gekomen is dankzij subsidie van de gemeente Landgraaf.

  • 2. Het gemeentelijke logo en de tekstvermelding zoals genoemd in het eerste lid, dienen altijd goed leesbaar te zijn.

  • 3. Het college kan nadere verplichtingen opleggen ten aanzien van de aard en wijze van vermelding.

Artikel 15 Verplichtingen

Het college is bevoegd bij de subsidieverlening verplichtingen op te leggen voor zover die verplichtingen betrekking hebben op de wijze waarop het doel waarvoor de subsidie wordt verleend, wordt verwezenlijkt.

Artikel 16 Subsidievaststelling

  • 1. De organisatie die subsidie op grond van deze verordening ontvangt, dient binnen drie maanden na het plaatsvinden van het evenement een verzoek in tot subsidievaststelling. Het college is bevoegd desgevraagd uitstel te verlenen tot een nader te bepalen datum.

  • 2. Bij het verzoek tot subsidievaststelling dient de verzoeker stukken te voegen waaruit blijkt dat:

    • a.

      de activiteiten waarvoor de subsidie verleend is, in voldoende mate gerealiseerd zijn, en

    • b.

      voldaan is aan de eisen zoals gesteld in artikel 14 van deze verordening.

Artikel 17 Intrekking oude regeling

De Subsidieverordening evenementen Landgraaf 2009, vastgesteld op 11 december 2008 wordt ingetrokken.

Artikel 18 Slotbepaling

  • 1. Deze verordening kan worden aangehaald als: Subsidieverordening evenementen gemeente Landgraaf 2013.

  • 2. Deze verordening wordt bekend gemaakt in de Landgraaf Aktueel en treedt in werking op 1 januari 2013.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad, gehouden op 29 november 2012.
 
De voorzitter,                                                             De griffier,      
 
 

Nota-toelichting

Algemene toelichting

Het belang van evenementen voor een gemeente is groot. Evenementen genereren levendigheid, omzet en naamsbekendheid. Ook de belangstelling van het publiek voor evenementen groeit. Het publiek heeft meer vrije tijd en besteedt ook meer geld in de vrije tijd.

In de vastgestelde nota evenementenbeleid 2013-2016, is uitgesproken dat de financiële en organisatorische capaciteit die de gemeente ter beschikking heeft voor evenementen, de komende jaren voornamelijk wordt ingezet voor de kleine en middelgrote evenementen die het 'cement van onze samenleving' vormen en een lokaal, bovenlokaal en regionaal bereik hebben. 

Deze verordening betreft een uitwerking van de in de nota Evenementenbeleid 2013-2016 aangegeven kaders.

 

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1

Met het begrip 'openbaar toegankelijk' in de definitie opgenomen onder artikel 1, sub a. wordt bedoeld dat het evenement voor iedereen, al dan niet tegen betaling, toegankelijk is.  

Onder het begrip ‘aantrekken van publiek’ wordt verstaan dat het evenement onder meer publiek moet trekken dat niet verbonden is aan de deelnemers van het evenement en/of de organisatie. Bijvoorbeeld een toernooi van een sportvereniging waar het publiek met name bestaat uit familie en bekenden van de sporters, wordt niet gezien als publieksaantrekkend in de zin van deze verordening.

  

Artikel 2

Zowel de evenementen als de buurtevenementen kennen op grond van lid 2 een eigen subsidieplafond. Het idee hierachter is dat het niet de bedoeling is dat wanneer op een bepaald moment meerdere evenementen in aanmerking zouden komen voor subsidie, deze niet het geld dat gereserveerd is voor buurtevenementen kunnen opsouperen. Wanneer het totale budget voor de verordening bijvoorbeeld € 25.000,- zou bedragen, en er zouden geen afzonderlijke subsidieplafonds bepaald worden, dan zou de subsidiepot met 17 evenementen helemaal leeg kunnen zijn. Wanneer echter de pot verdeeld wordt in bijvoorbeeld € 23.000,- voor de evenementen en € 2.000,- voor de buurtevenementen, zijn er in ieder geval 16 evenementen en 20 buurtevenementen die in aanmerking kunnen komen voor de volledige subsidie. Hiermee wordt derhalve een evenwichtigere verdeling tussen de typen evenementen bevorderd.

 

Artikel 3

Lid 2: In de nota Evenementenbeleid 2013-2016 is opgenomen dat de grote professionele en commerciële evenementen niet meer in aanmerking komen voor subsidie op grond van een verordening. In voorkomende gevallen worden voor dit soort evenementen op individueel niveau afspraken gemaakt en eventueel subsidie verstrekt.

Lid 3: Verenigingen en stichtingen die zich bezig houden met activiteiten op het gebied van sport/cultuur/muziek etcetera komen in aanmerking voor subsidie op grond van de Subsidieverordening vrijwilligersorganisaties Landgraaf 2013 dan wel de opvolger van deze regeling. Deze verenigingen en stichtingen worden ook geacht in dit kader bepaalde kernactiviteiten te organiseren, zoals sporttoernooien, muziekuitvoeringen etcetera. Indien het evenement te kwalificeren is als kernactiviteit van een vereniging of stichting die in aanmerking komt voor subsidie op grond van de genoemde verordening, komt het evenement op grond van deze verordening niet in aanmerking voor subsidie. Zoals gezegd gaat het hierbij om bijvoorbeeld een voetbaltoernooi georganiseerd door de voetbalvereniging, het muziekconcert georganiseerd door de harmonie en dergelijke. Indien een vereniging of stichting een evenement organiseert dat niet behoort tot de kernactiviteiten (bijvoorbeeld een sportvereniging die een braderie organiseert) dan is het –mits voldaan wordt aan alle andere eisen- wel mogelijk om subsidie te verstrekken op grond van deze verordening.

 

Artikel 6

De subsidie dient besteed te worden aan de kosten die gemaakt worden ter realisatie van het evenement.

 

Artikel 7

De organisator die een aanvraag kan indienen dient op grond van artikel 1, sub d. van de verordening rechtspersoonlijkheid te bezitten. Een natuurlijk persoon heeft geen recht op evenementensubsidie. Dit geldt zowel voor de evenementen als voor de buurtevenementen.

 

Artikel 8

Uit de omschrijving als bedoeld in lid 1, sub a. dient in ieder geval duidelijk te blijken wat het evenement inhoudt, waar het plaatsvindt en wanneer het plaatsvindt.

 

Artikel 9

Op grond van dit artikel worden aanvragen afgehandeld op volgorde van binnenkomst. Dit is van belang vanwege de verdeling van het budget volgens het systeem 'wie het eerst komt, het eerst maalt'. Een aanvraag doet op grond van het tweede lid pas mee in het systeem van 'wie het eerst komt, het eerst maalt' wanneer de aanvraag voldoet aan de op grond van de in artikel 8 gestelde indieningseisen en de op grond van artikel 4:2 Awb gestelde eisen.

Op grond van artikel 4:2 Awb dient een aanvraag ondertekend te worden en dient de naam en het adres van de aanvrager, de dagtekening  en een aanduiding van de gevraagde beschikking te bevatten.

 

Artikel 10

De weigeringsgrond onder a. is opgenomen omdat aan de subsidie de voorwaarde van profilering opgenomen in artikel 11 verbonden wordt. Indien de subsidieaanvraag heel kort voor het evenement wordt ingediend, kan wellicht niet meer voldaan worden aan de profilerings-eis. Vandaar dat de subsidie geweigerd kan worden indien deze niet tijdig wordt aangevraagd.

De weigeringsgrond onder b. kan onder andere worden toegepast in het geval dat een andere gemeentelijke regeling reeds voorziet in subsidie ten behoeve van het evenement, ter voorkoming van dubbele subsidiëring van het evenement.

 

De weigeringsgronden onder c. en d. zijn opgenomen om te voorkomen dat een organisatie meerdere malen per kalenderjaar subsidie ontvangt voor te organiseren evenementen. Per aanvrager wordt er in de regel slechts één maal per jaar subsidie toegekend. Op grond van deze regeling is het echter wel mogelijk om per jaar één maal subsidie voor een evenement en één maal subsidie voor een buurtevenement aan dezelfde organisator te verstrekken.

 

De weigeringsgronden onder g. en h. zijn opgenomen om een koppeling te kunnen maken tussen subsidieverlening en het voldoen aan de wettelijke vereisten op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening ten behoeve van (buurt)evenementen. Indien niet wordt voldaan aan deze vereisten kan de subsidie geweigerd worden.

 

Artikel 12

Omdat het bedrag voor buurtevenementen laag is, en het bedoeld is als waarderingssubsidie, wordt de subsidie meteen vastgesteld zonder voorafgaande verleningsbeschikking. Dit betekent dat de organisator geen verantwoording over het bestede bedrag hoeft af te leggen. Als achteraf blijkt dat het buurtevenement toch niet heeft plaatsgevonden, of op andere wijze niet aan de verplichtingen is voldaan, kan op grond van artikel 4:49 Awb de subsidievaststelling alsnog ingetrokken worden of ten nadele van de ontvanger gewijzigd worden. Er blijft dus en mogelijkheid bestaan om in geval van misbruik/ gewijzigde omstandigheden het subsidiebedrag terug te vorderen.

 

Artikel 13

Op grond van het tweede lid van dit artikel is het mogelijk om een voorschot te verlenen tot 80% van het bedrag opgenomen in het besluit tot subsidieverlening. Er is bewust gekozen om niet over te gaan tot bevoorschotting tot 100% van het in het besluit tot subsidieverlening opgenomen bedrag, omdat bij bevoorschotting tot 100% er geen prikkel is voor de aanvrager om een verzoek tot subsidievaststelling te doen. Wanneer een aanvrager vooraf slechts 80% van de totale subsidie als voorschot ontvangt, dient de aanvrager actie te ondernemen door een vaststellingsverzoek in te dienen om de overige 20% te kunnen krijgen.

 

Artikel 16

De stukken zoals bedoeld in lid 2, onder b. kunnen onder andere bestaan uit (kopieën van) folders, posters, krantenadvertenties, programmaboekjes, afdrukken van websites en dergelijke waarop te zien is dat het evenement mede mogelijk gemaakt is door de gemeente Landgraaf en waarop tevens het actuele logo vermeld is.