Regeling vervallen per 01-01-2015

VERORDENING OP DE HEFFING EN INVORDERING VAN LEGES 2014

Geldend van 09-03-2014 t/m 31-12-2014

Intitulé

VERORDENING OP DE HEFFING EN INVORDERING VAN LEGES 2014

De raad van de gemeente Landgraaf;

gezien het voorstel van het College van Burgemeester en Wethouders van 5 november 2013;

gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229 , eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

b e s l u i t

vast te stellen de

"VERORDENING OP DE HEFFING EN INVORDERING VAN LEGES 2014"

 

(Legesverordening 2014)

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    jaar: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ”leges” worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor

    zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als

    bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • c.

    beschikkingen, gevraagd door instellingen van weldadigheid en godsdienstige instellingen, instellingen van algemeen nut en andere hiermede gelijk te stellen instellingen;

    Onder beschikkingen gevraagd door instellingen van algemeen nut worden tevens verstaan:

    • 1.

      beschikkingen gevraagd door vrijwilligers van instellingen van algemeen nut welke zich bezig houden met natuurbeheer;

    • 2.

      beschikkingen gevraagd door vrijwilligers van instellingen van algemeen nut welke zich bezig houden met het verwijderen van afval, dan wel het verwijderen van hout in de buitengebieden;

    • 3.

      beschikkingen gevraagd door medewerkers van de gemeente Landgraaf welke controlerende en uitvoerende werkzaamheden uitvoeren.

  • d.

    het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag aangevraagd door vrijwilligers van instellingen van algemeen nut, welke zich bezig houden met jeugd, jongeren, gehandicapten en senioren.

  • e.

    de afgifte van stukken, benodigd voor de ontvangst van pensioenen, lijfrente, wachtgelden, loon of bezoldiging;

  • f.

    een niet getekend bewijs van inschrijving in het geboorteregister, af te geven bij de geboorteaangifte;

  • g.

    de afgifte van stukken en legalisatie van handtekeningen op stukken betreffende militaire zaken;

  • h.

    de afgifte van stukken en legalisatie van handtekeningen op stukken, die ambtshalve ter voldoening aan wettelijke of administratieve voorschriften moeten worden afgegeven;

  • i.

    beschikkingen op verzoek- en bezwaarschriften;

  • j.

    inlichtingen die op verzoek worden verstrekt aan vertegenwoordigers van vreemde mogendheden, uitgezonderd die bedoeld zijn in hoofdstuk 10 van de tarieventabel;

  • k.

    stukken, naspeuringen en inlichtingen, uitgezonderd die bedoeld zijn in hoofdstuk 10 van de tarieventabel, gevraagd als zodanig door openbare besturen, ambtenaren of instellingen voor de diensten door hen in het openbaar verzocht; met deze stukken worden niet bedoeld beschikkingen c.q. vergunningen, welke worden afgegeven in het belang van de milieuwetgeving;

  • l.

    het verlenen van maximaal 4 ontheffingen per huwelijk inzake inrij-/parkeerverbod Raadhuisplein bij huwelijkssluiting in het raadhuis.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen acht dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

  • 1. Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2. Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 11 Overgangsrecht

  • 1. De “Legesverordening 2013” van 8 november 2012 wordt ingetrokken met ingang 1 januari 2014, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan;

  • 2. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na 1 januari 2014, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 12 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2014.

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als "Legesverordening 2014".

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad, gehouden op 19 december 2013
De griffier, De voorzitter,

Tarieventabel leges 2014

behorende bij de Legesverordening 2014 Indeling tarieventabel

 

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister (niet van toepassing)

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie (niet van toepassing)

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen (niet van toepassing)

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 16 Kansspelen

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 20 Diversen

 

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Principeverzoek/welstandsaanvraag/Bestemmingsplaninfo

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4 Vermindering

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Hoofdstuk 6 Vervallen

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 9 (Vervallen)

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

 

 

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1 Algemene Dienstverlening

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 1 Burgerlijk stand

 

 

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:

 

 

1.1.1.1

Iedere werkdag tot en met donderdag tussen 09.00 en 16.00 uur, met uitzondering van de verplichte kosteloze huwelijken en partnerschappen op maandag om 10.00 uur en 10.30 uur

 €

148,05

 

 

1.1.1.2

Vrijdag tussen 09.00 uur en 16.30 uur

192,25

1.1.1.3

Zaterdag en zondag tussen 10.00 uur en 16.30 uur

355,45

1.1.2

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op:

 

 

 

 

1.1.2.1

Iedere werkdag tot en met donderdag tussen 09.00 en 16.00 uur, met uitzondering van de verplichte kosteloze huwelijken op maandag om 10.00 uur en 10.30 uur

 €

 148,05

 

 

1.1.2.2

Vrijdag tussen 09.00 uur en 16.30 uur

192,25

1.1.2.3

Zaterdag en zondag tussen 10.00 uur en 16.30 uur

355,45

1.1.3

Bij huwelijken en partnerschappen op tijdstippen die buiten de in 1.1.1 tot en met 1.1.2.3 vermelde tijden vallen, wordt een toeslag op de van toepassing zijnde leges in rekening gebracht van

 €

 88,80

 

 

 

1.1.4

Bij huwelijken en partnerschappen in andere locaties dan het raadhuis van de gemeente Landgraaf wordt een toeslag op de van toepassing zijnde leges in rekening gebracht van

 €

 119,15

 

 

1.1.5

Voor een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk als lokethandeling en zonder enig decorum, anders dan op de uren die door de ambtenaar van de burgerlijke stand zijn aangewezen als kosteloze uren, bedraagt het tarief

 €

 38,25

 

 

 

 

1.1.6

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk, registratie van een partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

 €

 76,20

 

 

 

 

1.1.7

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

 

 

1.1.7.1

een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering

 

 

18,35

1.1.7.2

een trouwboekje of partnerschapboekje in een luxe uitvoering

32,95

1.1.8

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

 €

 9,45

 

 

1.1.9

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

 

 

1.1.10

Indien één of meer, op grond van artikel 63, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek, verplicht aanwezige getuigen bij een huwelijk of een geregistreerd partnerschap ter beschikking wordt gesteld van gemeentewege, bedraagt het tarief hiervoor per getuige

37,05

 

 

 

 

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

 

 

1.2.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

 

 1.2.1

van een nationaal paspoort

1.2.1.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

 €

 66,95

 

 

1.2.1.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

 €

 51,05

 

 

1.2.2

van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort)

 

 

1.2.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

66,95

1.2.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

51,05

1.2.3

van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld

1.2.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

66,95

1.2.3.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

51,05

1.2.4

van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

51,05

1.2.5

van een Nederlandse identiteitskaart:

1.2.5.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

52,95

1.2.5.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

 €

28,35

1.2.6

voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van

47,05

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

 

 

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

 €

 38,45

 

38,45

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

 €

 34,10

 

 

 

 

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

 

 

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

 

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking aan de balie

7,50

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een schriftelijk ingediende aanvraag, niet de aanvrager zelf betreffende:

 

 

 

tot het schriftelijk verstrekken van gegevens per verstrekking

9,10

Ingevolge het bepaalde in artikel 6, vijfde, zesde en zevende lid van het Besluit GBA bedraagt de vergoeding:

 

 

Voor het schriftelijk verstrekken van gegevens aan een afnemer of een bijzondere derde, per verstrekking het tarief zoals dat is vastgesteld bij regeling door de minister (art 37a, lid 2 Regeling GBA)

 

 

Voor gegevensverstrekking aan afnemers via alternatieve media of voor afstemmingsberichten, per verstrekking het tarief zoals dat is vastgesteld bij regeling door de minister (art 37a, lid 1 Regeling GBA)

 

 

 

 

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

 €

 9,50

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister (niet van toepassing)

 

 

 

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens (niet van toepassing)

 

 

 

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

 

een kopie van de DVD of CD van een raadsvergadering

15,20

 

 

 

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

 

 

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van kadastrale informatie:

 

 

over het perceel, gegevens over de rechthebbende

6,65

over hypotheken per perceel

6,65

voor het verstrekken van schriftelijke informatie en/of gewaarmerkte uittreksels uit het register Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen (WKPB), per perceel

 €

 9,65

 

 

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van kaarteninformatie:

 

 

voor weergave van ligging van een kadastraal perceel op A4-formaat

 €

 6,65

Het tarief bedraagt:

 

 

voor het verstrekken van een uittreksel in A4-formaat uit de kadastrale plans

 €

 6,50

Het tarief bedraagt:

 

 

voor het verstrekken van overige digitale grafische informatie in digitale vorm, per megabyte,

 €

 285,15

vermeerderd met een bedrag per manuur of gedeelte daarvan

86,75

met een minimum van

28,90

voor het verstrekken van een kopie van een luchtfoto:

 

 

luchtfoto digitaal, in kleur, afmeting gebied 500 x 250:

 

 

bij afname van 1-5 bestanden, per stuk

149,45

bij afname van 6-10 bestanden, per stuk

106,70

bij afname van 11-20 bestanden, per stuk

85,45

bij afname van meer dan 20 bestanden, per stuk

63,90

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van RD-coördinaten en NAP-hoogtepunten:

 

 

analoog: RD-coördinaten, inclusief aanmeetschets, per stuk

15,20

analoog: NAP-hoogtepunten, per stuk

6,05

Het tarief bedraagt voor het genereren van informatie uit digitale bestanden of het opslaan van digitale informatie op enig opslagmedium per manuur of gedeelte daarvan

 €

 86,75

 

 

vermeerderd met plottergebruik (max. A0) per plot

17,65

vermeerderd met analoge aanlevering (anders dan genoemd onder 1.8.5.1 en 1.8.5.2 (max. A0)

 €

 59,10

 

 

 

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag, het tarief

 

 

zoals dat is vastgesteld door het Ministerie van Justitie voor de

 

aanvraag van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)

 

tot het verkrijgen van bewijs van in leven zijn (Nederland)

7,50

tot het verkrijgen van een attestatie de vita als bedoeld in artikel 19k van boek 1 van het Burgerlijk Wetboek

 

12,50

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

7,50

tot het verkrijgen van een verklaring ten behoeve van het opmaken van een akte van erfrecht

 €

 15,05

 

 

 

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

 

 

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

 €

 9,45

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

 

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk:

 

 

per pagina op A4-formaat

0,25

per pagina op A3-formaat

0,45

een afdruk van een foto die zich in het gemeente archief bevindt, per afdruk (inclusief kosten per manuur):

 

 

foto van negatief afdruk 9 x 13 (zwart-wit)

2,50

foto van negatief afdruk 9 x 13 (kleur)

2,45

foto van negatief afdruk 9 x 15 (zwart-wit)

2,65

foto van negatief afdruk 9 x 15 (kleur)

2,50

foto van negatief afdruk 13x 18 (zwart-wit)

3,20

foto van negatief afdruk 13 x 18 (kleur)

3,05

foto van negatief afdruk 15 x 20 (zwart-wit)

5,25

foto van negatief afdruk 15 x 20 (kleur)

3,95

foto van negatief afdruk 20 x 30 (zwart-wit)

10,75

foto van negatief afdruk 20 x 30 (kleur)

4,55

foto van negatief afdruk 30 x 45 (zwart-wit)

14,05

foto van negatief afdruk 30 x 45 (kleur)

14,45

foto van foto afdruk 10 x 15

2,85

foto van foto afdruk 13 x 18

4,95

foto van foto afdruk 20 x 30

8,20

foto van foto afdruk 30 x 45

19,55

een digitaal bestand van één of meerdere foto’s die zich in het gemeentearchief bevinden, vermeerderd met de hierna genoemde tarieven per foto (inclusief kosten per manuur)

 €

 3,95

 

 

fotoformaat 9 x 13 en 10 x 15, per foto

2,90

fotoformaat 13 x 18, per foto

3,45

fotoformaat 20 x 30, per foto

5,15

fotoformaat 30 x 45, per foto

10,85

De tarieven van rubriek 1.10.2.3 worden indien van toepassing verhoogd met de volgende bedragen:

 

 

voor een digitaal bestand aangeleverd op één cd-rom of dvd

2,45

 

 

 

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet (niet van toepassing)

 

 

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

34,80

tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vijfde lid, van de Leegstandwet

34,80

 

 

 

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie (niet van toepassing)

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen (niet van toepassing)

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

 €

 12,35

 

 

 

Hoofdstuk 16 Kansspelen

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

 

 

voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

56,50

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat

 €

 56,50

en voor iedere volgende speelautomaat

34,00

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

 €

 25,20

 

 

Het tarief bedraagt per mededeling, aangekruist op het door van gemeentewege voorgeschreven formulier, inhoudende de mededeling dat een klein kansspel (kienen), als bedoeld in artikel 7a, van genoemde wet zal worden gehouden:

 €

 4,30

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 17 Kinderopvang (niet van toepassing)

 

 

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet jo. Artikel 3 van de Telecommunicatieverordening van de gemeente Landgraaf

 €

 183,60

 

 

 

 

 

 

 

indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, vanaf een sleuflengte >25 meter, per strekkende meter sleuf verhoogd met

 €

 1,85

 

 

 

 

 

indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, vanaf een sleuflengte >25 meter, per strekkende meter sleuf verhoogd met

 €

 1,85

 

 

 

 

indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

 €

 183,60

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

tot het verkrijgen van een van de ontheffingen als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, met uitzondering van de ontheffingen van artikel 25 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (regeling parkeerschijfzone):

 

 

met een geldigheidsduur van 1 dag of minder

 

Nihil

met een geldigheidsduur van ten hoogste een maand en meer dan een dag

 €

 10,80

met een geldigheidsduur van meer dan een maand, maar niet langer dan 6 maanden

 €

 18,55

met een geldigheidsduur van meer dan 6 maanden

36,90

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, van het bepaalde in art.25 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

 

Nihil

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

25,25

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

 €

 77,85

 

 

tot het verkrijgen van een verlenging van of omzetting van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer:

 

 

op basis van een medische keuring

77,85

zonder medische keuring

32,20

Voor het in behandeling nemen voor een verzoek tot het nemen van een verkeersbesluit ingevolge artikel 15, eerste en tweede lid jo. Artikel 18 eerste lid, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994:

 

 

voor zeer kleinschalige evenementen, buurt- en wijkniveau

 

Nihil

ten behoeve van het houden van overige evenementen

90,15

tot het verkrijgen van een ontheffing exceptioneel transport via RDW uitgevoerd

 

 

Rijkstarief

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

voor een vergunning als bedoeld in artikel 2.1.5.1 eerste lid van de Algemene Plaatselijke Verordening, voor een ander gebruik van de openbare weg dan de bestemming daarvan

 €

 18,30

 

 

voor het incidenteel plaatsen van een puincontainer

34,80

voor het plaatsen van puincontainers door een bedrijf ex artikel 2.1.5.1 van de Algemene Plaatselijke Verordening

 €

 417,50

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

voor een vergunning voor het aanleggen van een weg, het opbreken van een wegverharding, het graven of spitten in een weg en het aanbrengen van wijzigingen in de aanleg van een weg als bedoeld in artikel 2.1.5.4, eerste lid van de Algemene Plaatselijke Verordening

 €

 34,80

 

 

 

 

 

 

voor een vergunning tot het maken of veranderen van een uitweg als bedoeld in artikel 2.1.5.5, eerste lid, van de Algemene Plaatselijke verordening

 €

 34,80

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing als bedoeld in artikel 5.1.7 van de Algemene Plaatselijke Verordening, parkeren groot voertuig

 €

 36,40

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een onttrekkingsbesluit ex artikel 9 Wegenwet

1.068,00

Hoofdstuk 20 Diversen

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

 €

 2,75

 

 

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, tekeningen en kaarten, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

 

 

per pagina op papier van A4-formaat in zwart-wit

0,25

per pagina op papier van A4-formaat in kleur

1,05

indien het betreffende stuk door de persoon zelf gekopieerd wordt

0,20

per pagina op papier van A3-formaat in zwart-wit

0,45

per pagina op papier van A3-formaat in kleur

1,95

per kopie of lichtdruk op een groter formaat dan A3

10,05

een kaart van de gemeente al dan niet voorzien van straatnamen op schaal 1:10.000

 €

 7,75

Het tarief bedraagt zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, voor het verlenen van diensten, per kwartier

 €

 9,40

 

 

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van geselecteerde inlichtingen van de gemeente Landgraaf die worden vervaardigd met behulp van de geautomatiseerde systemen:

 

 

 

 

voor de eerste selectie

464,55

voor een tweede en volgende selectie, per selectie verhoogd met

230,70

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 5.2.1 eerste lid, van de Algemene Plaatselijke Verordening voor het inzamelen van geld of goederen dan wel aanbieding van intekenlijsten, met een geldigheidsduur variërend van:

 

 

 

 

 

één dag tot en met één week

10,40

langer dan één week tot en met één maand

26,90

langer dan één maand tot en met één kwartaal

76,55

langer dan één kwartaal tot en met één jaar

230,70

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een ontheffing als bedoeld in artikel 4.1.6, tweede lid van de Algemene Plaatselijke Verordening (muziek, geluidswagen):

 

 

met een geldigheidsduur van één dag

12,05

met een geldigheidsduur van langer dan één dag, maar niet langer dan één week

 

 

12.05

vermeerderd met voor iedere volgende dag

6,10

 

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing als bedoeld in artikel 5.5.1, eerste lid van de Algemene Plaatselijke Verordening van het verbod tot verbranden van afvalstoffen

 

 Nhil

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om ontheffing van het verbod als bedoeld in artikel 5.7.2, lid 3 van de Algemene Plaatselijke Verordening om te kamperen buiten kampeerterreinen

 €

 12,10

 

 

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning als bedoeld in artikel 2 van de Wet op de dierenbescherming

 €

 61,00

 

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een verklaring van geen bezwaar als bedoeld in artikel 10 en artikel 148 van de Wegenverkeerswet voor het houden van oriëntatietochten

 €

 12,05

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het verstrekken van een model als bedoeld in artikel 2.3.1.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening

 €

 14,75

 

 

Het tarief bedraagt voor het waarmerken van een register als bedoeld in artikel 2.5.2., eerste lid van de Algemene Plaatselijke Verordening

 €

 23,10

 

 

 

 

 

Reclamevergunning

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

voor een vergunning als bedoeld in artikel 2.1.5.1. eerste lid van de Algemene Plaatselijke Verordening, voor een ander gebruik van de openbare weg dan de bestemming daarvan. In het bijzonder voor het plaatsen van mobiele reclamedragers;

 

 

het plaatsen van een tijdelijk bord tot verkoop; voor het ophangen van spandoeken dan wel sfeerverlichting; voor het aanbrengen van (licht)reclames anders dan boven gemeentegrond

 

 

Voor een tijdsduur van maximaal 1 week

34,80

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een beschikking voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

 €

 34,80

 

 

 

 

 

 

 

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

 

 

 

 

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

 

 

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

 

 

2.1.1.1

Aanlegkosten:

 

 

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.2

Bouwkosten:

 

 

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.3

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

 

 

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

 

 

 

 

Hoofdstuk 2 Principeverzoek/welstandsaanvraag

 

 

2.2.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een principeverzoek bedraagt

 €

 93,60

2.2.1.1

vermeerderd met

38,25

 indien dit verzoek aan de welstandscommissie wordt voorgelegd.

2.2.1.2

De hier in rekening gebrachte bedragen worden in mindering gebracht op het tarief voor het later aanvragen van een omgevingsvergunning voor hetzelfde plan.

 

 

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

 

 

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 

 

 

 

 

 

2.3.1

Bouwactiviteiten

 

 

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, is het tarief:

 €

 156,05

 

 

2.3.1.1.1

indien de bouwkosten meer bedragen dan € 2.500,00 is het tarief vermeerderd met

156,05

 

2,28%

 

van de bouwkosten die de € 2.500,00 te boven gaan;

 

 

 

 

 

 

 

Overschrijven omgevingsvergunning:

 

 

2.3.1.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het overschrijven van een verleende omgevingsvergunning

 

 

66,10

 

 

 

 

 

Welstandstoets omgevingsvergunning:

 

 

2.3.1.3

Indien een omgevingsvergunning ter advisering wordt voorgelegd aan de welstandscommissie, wordt in rekening gebracht

 

 

93,60

 

 

 

 

 

Welstandstoets:

 

 

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.3 bedraagt het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is:

 

 

 

€ 

 

 

 

38,25

 

 

 

 

 

Verplicht advies agrarische commissie:

 

 

2.3.1.5.

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:

 €

 156,05

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Achteraf ingediende aanvraag:

 

 

2.3.1.6.

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:

 

 

 

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

 

25%

 

 

 

 

 

Aanlegactiviteiten:

 

 

2.3.2.

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 €

 218,40

 

 

 

 

 

 

 

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit:

 

 

2.3.3.

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

 

 

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

 €

 65,75

 

 

 

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

 €

 65,75

 

 

 

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

 3423,10

 

 

 

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

 €

 559,40

 

 

 

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

 €

 559,40

 

 

 

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

 €

 559,40

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

 €

 559,40

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

 €

 559,40

 

 

 

 

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

 

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

 €

 65,75

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

 €

66,75

66,75

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

 €

 3423,10

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

 €

 559,40

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

 €

 559,40

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

 €

 559,40

 

 

 

 

 

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

 €

 559,40

 

 

 

 

 

 

2.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

 €

 559,40

2.3.4.9

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 €

 204,75

 

 

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

 

 

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de vigerende monumentenverordening van de gemeente Landgraaf aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.3.6.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

 €

 131,45

2.3.6.1.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

 €

 11,45

 

2.3.6.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 €

 131,45

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht (alternatief voor vast bedrag)

 

 

2.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

 

 

2.3.7.1.1

in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:

 €

 112,55

 

 

 

 

 

 

 

2.3.7.2

Asbesthoudende materialen

 

 

 

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.7.1.1 bedraagt het tarief, indien de in die onderdelen bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is:

€ 

 38,25

 

 

 

 

 

 

 

2.3.8

Aanleggen of veranderen weg

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.1.5.4 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 €

 37,55

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.3.9

Uitweg/inrit

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.1.5.5 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 

37,55 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.3.10

Kappen

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de vigerende bomenverordening van de gemeente Landgraaf een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 €

 24,65

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.3.11

Opslag van roerende zaken

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of de gemeente, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.3.1 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

 

2.3.11.1

indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:

 €

 37,55

2.3.11.2

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:

 €

 37,55

 

 

 

 

 

 

 

 

2.3.12

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

 

 

2.3.12.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

 €

 559,40

 

 

 

 

 

 

 

2.3.12.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoelt in artikel 19d, 1e lid, van de Natuurbeschermingswet 1998

 €

 559,40

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.3.13

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief

 €

 559,40

 

 

 

 

 

 

 

2.3.14

Andere activiteiten

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

 

 

2.3.14.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 

 37,55

 

 

 

 

2.3.14.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

 

2.3.14.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft

37,55

2.3.14.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft

37,55

 

 

 

 

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

 

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

 

 

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

 

 

 

 

 

 

2.3.16

Beoordeling bodemrapport:

 

 

 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

 

 

2.3.16.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

38,25

2.3.16.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

38,25

 

 

 

 

2.3.17

Advies:

 

 

2.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

 

2.3.17.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

2.3.18

Verklaring van geen bedenkingen:

 

 

2.3.18.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

 

 

2.3.18.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

 €

 559,40

2.3.18.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

 €

 559,40

 

 

 

Hoofdstuk 4 Vermindering

 

 

2.4.1

Vervallen

 

 

2.4.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18. De vermindering bedraagt:

 

 

2.4.2.1

bij 5 tot 10 activiteiten:

 

25%

 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

 

 

2.4.2.2

bij 10 tot 15 activiteiten:

 

30%

 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

 

 

2.4.2.3

bij 15 of meer activiteiten:

 

35%

 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges.

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

 

 

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw -, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

 

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw -, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

 

 

2.5.1.1.

Indien de gevraagde omgevingsvergunning wegens onvolledigheid niet verder wordt behandeld

 

 

80%

2.5.1.2.

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 2 weken na het in behandeling nemen ervan

 

60%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

 

 

2.5.1.3

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 2 weken en binnen 4 weken na het in behandeling nemen ervan

 

40%

 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

 

 

 

 

 

 

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw -, aanleg- of sloopactiviteiten:

 

 

2.5.2.

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw -, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 18 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

 

25%

 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

 

 

 

 

2.5.4.

Minimumbedrag voor teruggaaf

 

 

 

Een bedrag minder dan € 136,00 wordt niet teruggegeven.

 

 

 

 

 

 

2.5.5.

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

 

 

 

van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 6 Vervallen

 

 

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

 

2.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

€ 

156,05 

 

 

 

2.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, omvangrijke wijziging in het project:

 €

 559,40

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

 

 

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

 €

 3423,10

 

 

2.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

 €

 3423,10

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 9 Sloopmelding (Vervallen)

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

 

 

2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

 €

 37,55

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 1 Horeca

 

 

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

 

 

3.1.1.1

een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

 €

 232,45

3.1.1.2

een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

 

 

21,60

3.1.1.3

Een melding als bedoeld in artikel 30a van de Drank –en Horecawet  

 €

 77,50

3.1.1.4

een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

 

50,50

 

3.1.1.5

 

een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4 lid 4 van de Drank- en Horecawet

 

 

50,50

3.1.1.6

een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet bij kleinschalige evenementen op buurt en wijkniveau

 

 

nihil

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning tot het vestigen en/of exploiteren van een horeca-inrichting als bedoeld in artikel 2.3.1.2 eerste lid, van de Algemene Plaatselijke Verordening

 €

 232,45

 

 

 

 

 

3.1.3

Een melding als bedoeld in artikel 2.3.1.2b Algemene Plaatselijke Politieverordening

 

77,50

3.1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het aanleggen / uitbreiden of overigens wijzigen van het terras behorende bij de horeca-inrichting als bedoeld in artikel 2.3.1.2, eerste lid van de Algemene Plaatselijke Verordening, leidend tot wijziging van de vergunning

 €

 21,60

 

 

 

 

 

 

 

3.1.5

Het tarief bedraagt voor een verzoek tot ontheffing als bedoeld in artikel 2.3.1.4, vierde lid van de Algemene Plaatselijke Verordening van het tijdstip van sluiting van een door het publiek toegankelijke inrichting als bedoeld in artikel 2.3.1.2, van de Algemene Plaatselijke Verordening (cafés, restaurants e.d.) per uur verlenging

 €

 23,70

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

 

 

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.2.2, eerste lid van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning), indien het betreft:

 

 

3.2.1.1

een grootschalig evenement of een evenement met verhoogd risicoprofiel

 €

 91,60

3.2.1.2

zeer kleinschalige evenementen, buurt- en wijkniveau zonder commercieel karakter

 

Nihil

3.2.1.3

zeer kleinschalige evenementen georganiseerd door organisaties met een commercieel karakter

 €

 34,80

3.2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt als bedoeld in art. 5.2.4, 1e lid van de Algemene plaatselijke verordening

 €

 34,80

 

 

3.2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 5.2.3.2 lid 1, van de Algemene Plaatselijke Verordening, tot standplaats, met uitzondering van de standplaatsen ingenomen bij een weekmarkt of kermis

 €

 12,10

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

 

 

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

 

 

3.3.1

een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.2.1, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening:

 

 

3.3.1.1

voor een seksinrichting

347,80

3.3.1.2

voor een escortbedrijf

149,45

 

 

 

 

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte (niet van toepassing)

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening (niet van toepassing)

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

 

 

3.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 3, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening van de gemeente Landgraaf voor het houden van feesten en evenementen in een tent:

 

 

3.6.1

bij een vloeroppervlakte t/m 100 m2

27,40

3.6.2

bij een vloeroppervlakte van 101 t/m 200m2

54,95

3.6.3

bij een vloeroppervlakte boven 200m2

195,35

 

 

 

 

Hoofdstuk 7 Speelgelegenheden artikel 2.3.3.1., tweede lid APV

 

 

3.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.3.3.1., tweede lid van de Algemene Plaatselijke Verordening, speelgelegenheden

 €

 64,40

 

 

 

Hoofdstuk 8 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

 €

 34,80