Regeling vervallen per 01-01-2013

Subsidieverordening evenementen gemeente Landgraaf 2009

Geldend van 01-01-2009 t/m 31-12-2012

Intitulé

Subsidieverordening evenementen gemeente Landgraaf 2009

De raad der gemeente L a n d g r a a f ;

gelezen het van het college van burgemeester en wethouders d.d. 21 oktober 2008;

Gelet op artikel 147, eerste lid, alsmede artikel 149 van de Gemeentewet;

Overwegende dat het wenselijk is een nieuwe verordening vast te stellen naar aanleiding van evaluatie van de Subsidieverordening evenementen Landgraaf 2007;

b e s l u i t :

vast te stellen de navolgende Subsidieverordening evenementen gemeente Landgraaf 2009

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    A-evenement:

  • Een publieksaantrekkend evenement met (inter)nationale uitstraling dat plaatsvindt in de gemeente Landgraaf waarbij sprake is van live TV-registratie, uitgezonden op nationale televisie;

  • b.

    B-evenement:

  • Een publieksaantrekkend evenement met bovenregionale, regionale dan wel gemeentelijke uitstraling dat plaatsvindt in de gemeente Landgraaf.

  • c.

    subsidieplafond:

    het bedrag dat gedurende het gemeentelijke begrotingsjaar ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies.

  • d.

    organisatie: een rechtspersoonlijkheid bezittende instelling;

  • e.

    Awb: Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 2 Subsidieplafond

  • 1. Burgemeester en wethouders kunnen subsidies verlenen tot maximaal de jaarlijks ten behoeve van deze verordening beschikbaar gestelde middelen.

  • 2. Burgemeester en wethouders stellen jaarlijks met inachtneming van de gemeentelijke begroting een afzonderlijk subsidieplafond vast voor de A-evenementen en de B- evenementen.

  • 3. Burgemeester en wethouders maken voor het einde van ieder kalenderjaar bekend hoe hoog de in lid 2 van dit artikel genoemde subsidieplafonds zijn.

Artikel 3 Verlenen van de subsidie

Door burgemeester en wethouders kan subsidie worden verleend voor A-evenementen en B-evenementen.

Artikel 4 Hoogte van de subsidie

  • 1. Voor een A-evenement kan een subsidie verstrekt worden met een maximum van € 10.000,-,.

  • 2. Voor een B-evenement kan een subsidie verstrekt worden met een maximum van € 1.500,-,.

  • 3. Geen of slechts gedeeltelijke subsidie wordt verstrekt indien en voor zover het totaal voor A-evenementen respectievelijk B-evenementen beschikbare subsidieplafond wordt bereikt.

Artikel 5 Besteding subsidie

De subsidie wordt geheel en uitsluitend besteed aan het betreffende evenement.

Artikel 6 Indiening van de aanvraag

  • 1. Om in aanmerking te kunnen komen voor subsidie wordt door de organisatie een schriftelijke aanvraag ingediend bij burgemeester en wethouders.

  • 2. De aanvraag voor de subsidiëring van een A-evenement wordt ingediend tenminste drie maanden voordat het evenement plaatsvindt.

  • 3. De aanvraag voor de subsidiëring van een B-evenement wordt ingediend tenminste één maand voordat het evenement plaatsvindt.

  • 4. Burgemeester en wethouders zijn bevoegd om, in afwijking van de in lid 2 en lid 3 van dit artikel genoemde indieningstermijn, onder het stellen van een nieuwe termijn aan een organisatie uitstel te verlenen voor het indienen van een aanvraag.

Artikel 7 Te overleggen bescheiden

  • 1.

    De aanvraag om subsidie wordt ingediend onder overlegging van:

    • a.

      een duidelijke omschrijving van het evenement waarop de aanvraag betrekking heeft;

    • b.

      een gespecificeerde kostenbegroting.

  • 2.

    Burgemeester en wethouders zijn bevoegd van de aanvrager nadere informatie te verlangen binnen een door burgemeester en wethouders te stellen termijn indien dat voor de beoordeling van de subsidieaanvraag van belang is.

Artikel 8 Afhandeling aanvragen

  • 1. Subsidieaanvragen worden afgehandeld op volgorde van binnenkomst.

  • 2. Voor de toepassing van dit artikel wordt als subsidieaanvraag aangemerkt de subsidieaanvraag die volledig voldoet aan de in artikel 7 van deze verordening gestelde indieningseisen.

Artikel 9 Subsidieverlening

  • 1. Indien de subsidie ten laste komt van een begroting die nog niet door de raad is vastgesteld of goedgekeurd, wordt de subsidie slechts verleend onder voorbehoud van goedkeuring door de raad en onder voorwaarde dat de raad voldoende middelen ter beschikking stelt.

  • 2. Burgemeester en wethouders zijn bevoegd tot het verstrekken van voorschotten tot 80% van het in het besluit tot subsidieverlening opgenomen bedrag.

Artikel 10 Weigering subsidie

Onverminderd het bepaalde in artikel 4:35 Awb, kan de subsidie geweigerd worden indien:

  • a.

    de aanvraag is ingediend na de op grond van artikel 6, lid 2 tot en met lid 4 gestelde termijn voor het indienen van een aanvraag;

  • b.

    aanvrager reeds op basis van een andere subsidieverordening of regeling van de gemeente Landgraaf in aanmerking komt voor subsidie ten behoeve van het evenement;

  • c.

    aanvrager op grond van deze verordening reeds subsidie heeft ontvangen voor een evenement dat plaatsvindt of plaatsvond in hetzelfde kalenderjaar als het evenement waarop de aanvraag betrekking heeft;

  • d.

    naar het oordeel van burgemeester en wethouders onvoldoende inzicht bestaat in het te houden evenement;

  • e.

    naar het oordeel van burgemeester en wethouders de activiteiten onvoldoende plaatsvinden op het grondgebied van de gemeente Landgraaf;

  • f.

    naar het oordeel van burgemeester en wethouders de activiteiten onvoldoende ten goede komen aan de Landgraafse gemeenschap;

  • g.

    conservatoir beslag ligt op het gehele of gedeeltelijke vermogen van de aanvrager;

  • h.

    voor de aanvrager faillissement of surseance van betaling is aangevraagd dan wel door de rechtbank is uitgesproken respectievelijk is verleend;

Artikel 11 Profilering

  • 1. De organisatie die subsidie op grond van deze verordening ontvangt, is verplicht op of in alle tot derden gerichte uitingen met betrekking tot het evenement, waaronder in ieder geval begrepen drukwerk en publicaties, door middel van het actuele logo van de gemeente Landgraaf plus een tekstvermelding, aan te geven dat het evenement (mede) tot stand gekomen is dankzij subsidie van de gemeente Landgraaf.

  • 2. Het gemeentelijke logo en de tekstvermelding zoals genoemd in het eerste lid, dienen altijd goed leesbaar te zijn.

  • 3. Burgemeester en Wethouders kunnen nadere verplichtingen opleggen ten aanzien van de aard en wijze van vermelding.

Artikel 12 Verplichtingen

Burgemeester en Wethouders zijn bevoegd bij de subsidieverlening verplichtingen op te leggen voor zover die verplichtingen betrekking hebben op de wijze waarop het doel waarvoor de subsidie wordt verleend, wordt verwezenlijkt.

Artikel 13 Subsidievaststelling

  • 1. De organisatie die subsidie op grond van deze verordening ontvangt dient binnen drie maanden na het plaatsvinden van het evenement een verzoek in tot subsidievaststelling. Het college is bevoegd desgevraagd uitstel te verlenen tot een nader te bepalen datum.

  • 2. Bij het verzoek tot subsidievaststelling dient de verzoeker stukken te voegen waaruit blijkt dat:

    • a.

      de activiteiten waarvoor de subsidie verleend is in voldoende mate gerealiseerd zijn, en

    • b.

      voldaan is aan de eisen zoals gesteld in artikel 11 van deze verordening.

Artikel 14 Intrekking oude regeling

De Subsidieverordening evenementen Landgraaf 2007, vastgesteld op 24 mei 2007, wordt ingetrokken.

Artikel 15 Overgangsbepalingen

  • 1. Indien voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening een aanvraag voor subsidieverlening dan wel subsidievaststelling op grond van de Subsidieverordening evenementen Landgraaf 2007 is ingediend voor een evenement dat plaatsvond in 2008 en voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening nog niet op deze aanvraag is beslist, wordt op deze aanvraag beslist met toepassing van de Subsidieverordening evenementen Landgraaf 2007.

  • 2. Op een bezwaarschrift, gericht tegen een beslissing genomen op grond van de Subsidieverordening evenementen Landgraaf 2007, wordt beslist met toepassing van de Subsidieverordening evenementen Landgraaf 2007.

Artikel 16 Slotbepaling

  • 1. Deze verordening kan worden aangehaald als: Subsidieverordening evenementen Landgraaf 2009.

  • 2. Deze verordening wordt bekend gemaakt in de Landgraaf Aktueel en treedt in werking op 1 januari 2009.

Ondertekening

Aldus besoten in de openbare vergadering van de raad, gehouden op 11 december 2008.

Nota-toelichting

Het belang van evenementen voor een gemeente is groot. Evenementen genereren levendigheid, omzet en naamsbekendheid. Ook de belangstelling van het publiek voor evenementen groeit. Het publiek heeft meer vrije tijd en besteedt ook meer geld in de vrije tijd.

In de vastgestelde strategienota 2002-2015 met de naam 'groeten uit Landgraaf', wordt een centrale doelstelling uitgesproken: "werken aan het behouden en versterken van levendigheid, de leefbaarheid en de eigen identiteit". Evenementen spelen daarbij een belangrijke rol.

 

In de raad van 7 september 2006 is een evenementennota vastgesteld met de naam "Evenementen in Landgraaf: the place to be!". Hierin is aangegeven dat er vanuit de gemeente financiële ondersteuning geboden dient te worden aan de organisatie van een evenement. Naamsvermelding van de gemeente Landgraaf in alle publicitaire uitingen werd als voorwaarde voor de ondersteuning gesteld. Deze verordening betreft een uitwerking van de in deze evenementennota aangegeven kaders.

 

In afwijking van de in de nota aangegeven drie categorieën van evenementen die gesubsidieerd worden (de vierde categorie wordt door middel van een vrijstelling op de leges gestimuleerd, dit is geregeld in de legesverordening) is er voor gekozen om in de verordeningen twee categorieën van evenementen op te nemen, omdat het onderscheid tussen de in de nota genoemde B- en C-categorie in de praktijk moeilijk te maken is. Besloten is daarom om de in de evenementennota genoemde B- en C-categorie samen te voegen tot de in deze verordening genoemde B-categorie. De raad heeft in de evenementennota bepaald dat de D-evenementen gestimuleerd moet worden door voor de aanvraag en verlening van bepaalde vergunningen de leges op nihil te stellen.

 

Artikelsgewijze toelichting:

 

Artikel 1

Met het begrip 'publieksaantrekkend' in de definitie opgenomen onder artikel 1, sub a. en sub b. wordt bedoeld dat het evenement onder meer publiek moet trekken dat niet verbonden is aan de deelnemers van het evenement en/of de organisatie. Bijvoorbeeld een toernooi van een sportvereniging waar het publiek met name bestaat uit familie en bekenden van de sporters, wordt niet gezien als publieksaantrekkend in de zin van deze verordening.

Bij A-evenementen kan 'publieksaantrekkend' inhouden dat er weinig tot geen publiek lijfelijk aanwezig is bij het evenement, maar dat er via televisieuitzendingen publiek (kijkers) aangetrokken wordt.

Wanneer er sprake is van uitzending alleen op internationale televisie (dus niet tevens op nationale televisie) dient er sprake te zijn van uitzending op nationaal niveau in het land waar de uitzending plaatsvindt. Een uitzending op bijvoorbeeld slechts een lokale Duitse of Belgische omroep is niet voldoende om aan de kwalificatie (inter)nationale televisie te voldoen.

Een evenement waarbij de uitstraling beperkt blijft tot de wijk of de buurt (zoals buurtfeest of straatspeeldag) wordt niet aangemerkt als evenement in de zin van deze verordening.

 

 

Artikel 2

Zowel de A-evenementen als de B-evenementen kennen op grond van lid 2 een eigen subsidieplafond. Het idee hierachter is dat het niet de bedoeling is dat wanneer op een bepaald moment meerdere A-evenementen in aanmerking zouden komen voor subsidie, deze niet het geld dat gereserveerd is voor B-evenementen kunnen opsouperen. Wanneer het totale budget voor de verordening bijvoorbeeld € 50.000,- zou bedragen, en er zouden geen afzonderlijke subsidieplafonds bepaald worden, dan zou de subsidiepot met 5 A-evenementen helemaal leeg kunnen zijn. Wanneer echter de pot verdeeld wordt in bijvoorbeeld € 30.000,- voor de A-evenementen en € 20.000,- voor de B-evenementen, zijn er drie A-evenementen en 13 B-evenementen die in aanmerking kunnen komen voor de volledige subsidie. Hiermee wordt derhalve een evenwichtigere verdeling tussen de typen evenementen bevorderd.

 

Artikel 5

De subsidie dient besteed te worden aan de kosten die gemaakt worden ter realisatie van het evenement.

 

Artikel 6

Er is onderscheid gemaakt tussen de aanvraagtermijn voor een A-evenement en een B-evenement omdat een A-evenement een grotere omvang zal hebben dan een B-evenement en veel langer vantevoren gepland zal worden dan een B-evenement. Ook zal er in een vroeger stadium reclame gemaakt worden voor een A-evenement dan voor een B-evenement. Aangezien in artikel 11 profilerings-eis wordt gesteld, is het zaak om zo vroeg mogelijk een aanvraag in te dienen voor het evenement zodat hierop ook zo spoedig mogelijk kan worden beslist en voldaan kan worden aan de profileringseis.

 

Artikel 7

Uit de omschrijving als bedoeld in lid 1, sub a. dient in ieder geval duidelijk te blijken wat het evenement inhoudt, waar het plaatsvindt en wanneer het plaatsvindt.

 

Artikel 8

Op grond van dit artikel worden aanvragen afgehandeld op volgorde van binnenkomst. Dit is van belang vanwege de verdeling van het budget volgens het systeem 'wie het eerst komt, het eerst maalt'. Een aanvraag doet op grond van het tweede lid pas mee in het systeem van 'wie het eerst komt, het eerst maalt' wanneer de aanvraag voldoet aan de op grond van de in artikel 7 gestelde indieningseisen.

 

Artikel 9

Op grond van het tweede lid van dit artikel is het mogelijk om een voorschot te verlenen tot 75% van het bedrag opgenomen in het besluit tot subsidieverlening. Er is bewust gekozen om niet over te gaan tot bevoorschotting tot 100% van het in het besluit tot subsidieverlening opgenomen bedrag, omdat bij bevoorschotting tot 100% er geen prikkel is voor de aanvrager om een verzoek tot subsidievaststelling te doen. Wanneer een aanvrager vooraf slechts 75% van de totale subsidie als voorschot ontvangt, dient de aanvrager actie te ondernemen door een vaststellingsverzoek in te dienen om de overige 25% te kunnen krijgen.

 

Artikel 10

De weigeringsgrond onder a. is opgenomen omdat aan de subsidie de voorwaarde van profilering opgenomen in artikel 11 verbonden wordt. Indien de subsidieaanvraag heel kort voor het evenement wordt ingediend, kan wellicht niet meer voldaan worden aan de profilerings-eis. Vandaar dat de subsidie geweigerd kan worden indien deze niet tijdig wordt aangevraagd.

De weigeringsgrond onder b. kan onder andere worden toegepast in het geval dat een sportvereniging bijvoorbeeld een toernooi organiseert in het kader van de sportuitoefening van de vereniging waarvoor op grond van welzijnssubsidieverordeningen subsidie wordt verleend. Ditzelfde geldt bijvoorbeeld voor een harmonie die een concert organiseert waarvoor reeds subsidie op grond van een andere regeling wordt verleend.

De weigeringsgrond onder c. is opgenomen om te voorkomen dat een aanvrager meerdere malen per kalenderjaar subsidie ontvangt voor te organiseren evenementen. Per aanvrager wordt er in de regel slechts één maal per jaar subsidie toegekend.

 

Artikel 13

De stukken zoals bedoeld in lid 2, onder b. kunnen onder andere bestaan uit (kopieën van) folders, posters, krantenadvertenties, programmaboekjes, afdrukken van websites en dergelijke waarop te zien is dat het evenement mede mogelijk gemaakt is door de gemeente Landgraaf en waarop tevens het actuele logo vermeld is.