Regeling vervallen per 10-01-2013

Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand BOL

Geldend van 01-01-2007 t/m 09-01-2013

Intitulé

Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand BOL

De raad der gemeente L a n d g r a af;

gelezen het voorstel van het College van Burgemeester en Wethouders d.d. 7 november 2006;

gelezen het advies van de commissie Burgers/Middelen d.d. 28 november 2006;

gelet op de bepalingen van de Wet Werk en Bijstand,

overwegende dat

  • -

    een gestructureerde vorm van cliëntenparticipatie wenselijk is middels een overkoepelende cliëntenraad bestaande uit afgevaardigden van de cliëntenraden van Brunssum / Onderbanken en Landgraaf;

  • -

    daarmee de betrokkenheid en inspraak van klanten van ISO BOL wordt verzekerd in beleid, uitvoering en evaluatie van de taak van de ISO BOL;

  • -

    langs deze weg tevens inzicht wordt gekregen in het functioneren van de ISO BOL met de daaruit voortvloeiende meerwaarde in kwaliteit van de dienstverlening;

  • -

    cliëntenparticipatie onmisbaar is in een uitvoeringsstructuur waarin de klant centraal staat en het belangrijk is te investeren in scholing, toerusting en facilitering hiervan;

b e s l u i t :

vast te stellen de "Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand BOL"

Deze verordening verstaat onder:

Artikel 1 Definities

  • a.

    het AB: het algemeen bestuur van de ISO BOL;

  • b.

    het DB: het dagelijks bestuur van de ISO BOL;

  • c.

    de directeur: de directeur van de ISO BOL;

  • d.

    de colleges: de colleges van burgemeester en wethouders van Brunssum, Onderbanken en Landgraaf;

  • e.

    de gemeenteraden: de gemeenteraden van Brunssum, Onderbanken en Landgraaf;

  • f.

    klant: degene die een uitkering of voorziening ontvangt ingevolge de wetten of regelingen die door de ISO BOL worden uitgevoerd;

  • g.

    de cliëntenraad: de cliëntenraad BOL, bestaande uit afgevaardigden van de lokale cliëntenraden van de onder lid e genoemde gemeenten;

  • h.

    lid (leden): een lid (leden) van de cliëntenraad BOL;

  • i.

    contactambtenaar: medewerker van lSD BOL die voor de cliëntenraad aanspreekpunt is.

  • j.

    lSD BOL: intergemeentelijke sociale dienst Brunssum Onderbanken Landgraaf.

Artikel 2 Taken

  • 1. De cliëntenraad behartigt de collectieve belangen van klanten.

  • 2. De cliëntenraad bevordert de totstandkoming van een integraal en evenwichtig beleid op de beleidsterreinen van de Wet werk en bijstand.

  • 3. De cliëntenraad adviseert niet over de uitvoering van wettelijke voorschriften als er voor die uitvoering geen ruimte voor beleid aan de lSD BOL is gelaten.

Artikel 3 Bevoegdheden

  • 1. De cliëntenraad heeft de bevoegdheid alle aangelegenheden die vorming, uitvoering, controle en evaluatie van het beleid van de lSD BOL raken, aan de orde te stellen, en daarover gevraagd en ongevraagd te adviseren.

  • 2. De cliëntenraad wordt aan het begin van het proces betrokken bij voorbereiding, afstemming en totstandkoming van zaken waarmee klanten rechtstreeks worden geconfronteerd, bij beleidsbeslissingen en beleidswijzigingen die van invloed zijn op de dienstverlening aan en de positie van de klant. Op die manier wordt de visie van de cliëntenraad in beleidstukken meegenomen.

  • 3. De cliëntenraad kan ter uitvoering van zijn taken gebruik maken van ambtelijke deskundigheid, zelfstandig onderzoeken doen of laten doen, interne en externe deskundigen raadplegen, werkgroepen of commissies instellen waarin ook niet-leden kunnen deelnemen en activiteiten ontplooien om de betrokkenheid van klanten te bevorderen. Het staat de cliëntenraad vrij zich regionaal en landelijk aan te sluiten bij verwante samenwerkingsverbanden.

  • 4. Als de cliëntenraad om advies wordt gevraagd, wordt het advies binnen 2 weken uitgebracht.

    De cliëntenraad kan het uitbrengen van een advies met maximaal 2 weken verdagen. Van de verdaging wordt schriftelijk mededeling gedaan.

  • 5. Ongevraagde adviezen worden door de cliëntenraad schriftelijk verstrekt en door de directeur beoordeeld. Binnen 4 weken wordt daarover aan de cliëntenraad gerapporteerd. Hetzelfde geldt voor schriftelijke informatieverzoeken van de cliëntenraad.

  • 6. De cliëntenraad krijgt tijdig, spontaan en op verzoek alle informatie die voor de uitoefening van haar taken nodig is, waaronder klachten rapportages en onderzoeken naar klanttevredenheid. Uiteraard betreft het hier geen privacy-gevoelige informatie.

  • 7. De directeur is verplicht gehoor te geven aan een verzoek van de cliëntenraad om toelichting te geven op de stukken waarover advies is gevraagd of die de cliëntenraad ter informatie heeft ontvangen. De directeur kan zich daarbij laten vertegenwoordigen door een ambtenaar.

Artikel 4 Samenstelling en zittingsduur leden cliëntenraad

  • 1. De cliëntenraad bestaat uit 6 leden, drie afgevaardigd door de cliëntenraad Brunssum/Onderbanken en drie door het cliëntenplatform Landgraaf.

  • 2. De leden zijn niet tevens:

    • a.

      door of vanwege het gemeentebestuur aangesteld of daaraan ondergeschikt;

    • b.

      lid van de raad of van het college.

  • 3. De keuze van de afvaardiging ligt bij de lokale raden.

  • 4. De afgevaardigden van de cliëntenraad BOL zijn verantwoordelijk voor een goede koppeling tussen de lokale cliëntenraden en de cliëntenraad BOL.

  • 5. Voor de leden kunnen plaatsvervangers worden aangewezen.

  • 6. De directeur bekrachtigt de door de lokale cliëntenraden voorgedragen leden en hun eventuele plaatsvervangers voor de cliëntenraad BOL.

  • 7. De zittingsduur van de leden wordt geregeld in het Huishoudelijk Reglement. Daarin is ook een rooster van aftreden opgenomen.

Artikel 5 vergaderingen, vergaderorde, besluitvorming en huishoudelijk reglement

  • 1. De cliëntenraad vergadert minimaal 1 keer per kwartaal ter voorbereiding van het overleg zoals genoemd in artikel 6 onder 1, en verder zo vaak als de cliëntenraad het nodig acht.

  • 2. De cliëntenraad legt in het Huishoudelijk Reglement de vergaderorde en de wijze van besluitvorming vast.

  • 3. De vergaderingen zijn in de regel openbaar. De cliëntenraad kan besluiten een besloten vergadering te houden.

Artikel 6 Overleg tussen ISD BOL en cliëntenraad

  • 1. De cliëntenraad overlegt 1 keer per kwartaal met de (vertegenwoordiger van de) directeur, en verder zo vaak als de cliëntenraad of directeur nodig achten.

  • 2. De cliëntenraad nodigt uit, zorgt voor agendering, uitnodiging, gespreksleiding en verslaglegging.

  • 3. De agenda wordt ten minste 5 werkdagen voor het overleg en het verslag 14 dagen na het overleg aan alle deelnemers toegestuurd.

  • 4. Op verzoek van één der overlegpartijen kan de cliëntenraad overleg voeren met DB en AB.

  • 5. Alle deelnemers aan een overleg kunnen punten voor de agenda voordragen.

Artikel 7 Facilitieten, budget, ondersteuning en Jaarverslag

  • 1. lSD BOL draagt zorg voor het beschikbaar stellen aan de cliëntenraad van passende vergaderaccommodatie die ook toegankelijk is voor mensen met een functiebeperking.

  • 2. De kosten van de cliëntenraad komen ten laste van de lokale cliëntenraden (cliëntenraad Brunssum/ Onderbanken en het cliëntenplatform Landgraaf). Activiteiten ten behoeve van cliëntenraad BOL komen niet ten laste van de bestaande lokale budgetten.

  • 3. BOL wijst een contactambtenaar aan voor de cliëntenraad. Hij/zij is geen lid van de cliëntenraad. Verzoeken om informatie, antwoorden op vragen, voorzieningen e.d. lopen via de contactambtenaar.

  • 4. De cliëntenraad brengt jaarlijks verslag uit over haar activiteiten aan de ISD BOL, de gemeenteraden en de cliënten. Het jaarverslag wordt voor 1 mei schriftelijk uitgebracht en bevat ten minste de in het afgelopen jaar door de cliëntenraad gegeven (gevraagde en ongevraagde) adviezen.

Artikel 8 Evaluatie

Jaarlijks wordt tussen de cliëntenraad en de directeur geëvalueerd of de gekozen opzet van de cliëntenparticipatie goed voldoet. Inhet jaarverslag van de cliëntenraad wordt hier melding van gemaakt.

Artikel 9 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het AB, gehoord de cliëntenraad.

Artikel 10 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2007.

Artikel 11 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand BOL".

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 12 december 2006,
De griffier, De voorzitter,

Nota-toelichting

ARTIKELSGEWUZE TOEUCHTING.

De artikelsgewijze toelichting is beperkt tot die artikelen die ook daadwerkelijk toelichting

behoeven.

 

Overwegingen

Cliënten participatie is onmisbaar in een uitvoeringsstructuur waarin de klant centraal staat. De Wet werk en bijstand schrijft daarom in artikel 47 voor, dat cliëntenparticipatie moet plaatsvinden en dat, in het verlengde van die verplichting, de gemeenteraad een verordening moet opstellen waarin een 3-tal zaken wordt geregeld. Namelijk de wijze waarop:

Periodiek overleg wordt gevoerd met klanten en hun vertegenwoordigers, klanten en hun vertegenwoordigers onderwerpen voor de agenda van het overleg kunnen aanmelden, klanten en hun vertegenwoordigers worden voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie.

 

Artikel 1

Definities

Kan eventueel aangepast als de structuur van BOL definitief is.

 

Artikel 3

Bevoegdheden

Een reactietijd van 2 weken wordt voldoende geacht omdat de betrokkenheid van de cliëntenraad in een vroeg stadium in het beleidsproces wordt gewaarborgd. De visie van de cliëntenraad wordt al meegenomen. (art3 lid 2)

 

Artikel 4

Zittingsduur leden cliëntenraad

Omdat de lokale cliëntenraden beslissen over de afvaardiging naar de cliëntenraad BOL, worden zittingsduur en daarmee samenhangende zaken geregeld in het Huishoudelijk Reglement, en niet in deze Verordening.

 

Artikel 6

Overleg tussen BOL en cliëntenraad

De cliëntenraad treedt op als gastheer en is verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van vergadering, voor- en nazorg.

 

Artikel 7

Faciliteiten, budget, ondersteuning en jaarverslag

lSD BOL heeft geen eigen budget voor cliëntenparticipatie. Activiteiten komen ten laste van de lokale budgetten, die ten gevolge daarvan worden aangepast.