Regeling vervallen per 01-01-2016

Beleidsregels Waarderingssubsidies 2011 - 2015 Gemeente Langedijk

Geldend van 27-05-2010 t/m 31-12-2015

Intitulé

Beleidsregels Waarderingssubsidies 2011 - 2015 Gemeente Langedijk

Het college stelt de volgende regeling vast:

Hoofdstuk 1 Beleidsregels in perspectief

Paragraaf 1.1 Inleiding

Artikel 1.1.1 Vertrekpunt

Voorliggende beleidsregels met betrekking tot de waarderingssubsidies zijn opgesteld ter verduidelijking van doelen van subsidieverstrekking, versterking van sturing hierin en vermindering van administratieve lasten. Het vaststellen van deze beleidsregels is een bevoegdheid van het College van Burgemeester en Wethouders, in aanvulling op het recent (12 januari 2009) door de raad vastgestelde subsidiebeleidskader 2011 – 2015 (SBK) en de Algemene Subsidieverordening 2009 (ASV). Hiermee heeft zij ook ingestemd met het vervangen van de huidige “beleidsregels subsidie, diverse sectoren”. De ASV en SBK vormen het juridische, procedurele en beleidsmatige kader (figuur 1). In de beleidsregels staan de inhoudelijke uitvoerende voorwaarden en criteria beschreven waaraan aanvragers moeten voldoen om voor subsidieverstrekking in aanmerking te komen. 

Artikel 1.1.2 Reikwijdte

De gemeente onderscheidt op basis van de ASV de volgende subsidievormen: prestatie, exploitatie, waardering, investering en project.

Wat betreft de waarderingssubsidies heeft de gemeente voorliggende beleidsregels opgesteld, ter vervanging van de “beleidsregels subsidie, diverse sectoren”1 . Aangezien de gemeente waarderingssubsidies verstrekt zonder sturing op de aard en omvang van de activiteiten (ASV) zijn deze regels waar mogelijk vereenvoudigd. De beleidsregels waarderingssubsidies zijn overeenkomstig het beleidskader voor de periode 2011 tot en met 2015 opgesteld.

Prestatie-, exploitatie-, investerings- en projectsubsidies vallen buiten het bereik van voorliggende nota. Zo verstrekt de gemeente ondermeer subsidies waarvan de grondslag ligt besloten in prestatieafspraken (grote instellingen) of samenwerkingsovereenkomsten (met regionale partners). Ook kan de gemeente projectsubsidies verstrekken op basis van een specifieke regeling. Bijvoorbeeld de TEMPO-regeling, waarmee de gemeente huiseigenaren stimuleert tot het nemen van energiebesparende maatregelen.

 

  

1 In paragraaf 1.4.1 ‘Wijze van toekenning’ wordt het onderdeel van de ‘beleidsregels subsidie, diverse sectoren’ beschreven dat nog gehandhaafd blijft.

Artikel 1.1.3 Vereenvoudiging waarderingssubsidies

De gemeente wil de subsidiesystematiek zoveel mogelijk vereenvoudigen en daarmee de administratieve last bij zowel de verenigingen als het ambtelijk apparaat terugdringen. Met de vaststelling van het SBK heeft de gemeente de subsidieprocedure in tijd laten aansluiten op de jaarcyclus van begroting en jaarrekening. Dit betekent dat voor de nieuwe periode subsidieaanvragen elk jaar tot 1 juli kunnen worden ingediend in plaats van tot 1 april.

Hiermee wordt ook tegemoetgekomen aan verenigingen/instellingen, waarvan de boekhouding is ingesteld op gebroken boekjaren. De termijn van 1 april blijft echter gelden voor nieuwe aanvragen en aanvragen waarvan zich nieuwe maatschappelijke vraagstukken voordoen bij de instelling, die om mogelijke herschikking dan wel om aanvullende financiële middelen vragen. Verder heeft de raad in het SBK op basis van budgetgrootte de volgende besluiten genomen:

- Donaties en contributies: dit betreft alle bedragen tot € 2502 ;

- Waarderingsubsidies tot € 10.000: vaststelling geschiedt gelijktijdig bij verlening (zogenaamde “korte route”);

- Waarderingsubsidies groter dan € 10.000: de aanvrager dient afzonderlijk te verzoeken om verlening en vaststelling

- Subsidies groter dan € 50.000: hiervoor is een accountantverklaring vereist.

Met voorliggende beleidsregels wil de gemeente voor de meeste waarderingssubsidies een vast bedrag gedurende de periode 2011 - 2015 beschikbaar stellen, op basis van het in 2010 ontvangen subsidiebedrag. Dit bedrag wil de gemeente gedurende deze periode jaarlijks indexeren met het door de gemeente voor dat jaar vastgestelde inflatiecorrectiecijfer. De gemeente zal voorliggende beleidsregels in 2015 evalueren en op basis hiervan een nieuw besluit nemen voor de beleidsregels betreffende de daaropvolgende periode.

 

2 Donaties en contributies zijn nadrukkelijk geen subsidies en vallen daarmee buiten het subsidieregime.

Paragraaf 1.2 Uitgangspunten

Paragraaf 1.3 Toetsingscriteria

Paragraaf 1.4 Toekenning

Artikel 1.4.1 Wijze van toekenning

De gemeente verstrekt een waarderingssubsidie (zonder sturing op de aard en omvang van de activiteiten) aan de subsidieontvangende vereniging/instelling in de vorm van een vast bedrag3. Dit is een vast bedrag voor de periode 2011 – 2015 op basis van het verleende en vastgestelde subsidiebedrag 2010. De genoemde bedragen betreffen jaarlijkse bijdragen, die de gemeente elk jaar indexeert met het inflatiecorrectiecijfer op basis van de jaarlijkse kaderbrief van gemeente Langedijk. In bijlage 4 is een overzicht opgenomen van alle verenigingen en instellingen met waarderingssubsidies in 2010, inclusief bedragen . Deze bijlage dient als referentiekader voor subsidieverstrekking voor subsidiejaar 2011 tot en met 2015. Let wel: de bijlage is geen statisch, maar een dynamisch document. Verenigingen/instellingen kunnen alleen op basis van een subsidieaanvraag in aanmerking komen voor subsidie. De samenstelling van de lijst kan daarmee veranderen, omdat er verenigingen/instellingen afvallen of bijkomen.

Voor nieuwe aanvragen4 kan niet worden gerefereerd naar subsidiejaar 2010, omdat daarvan nog geen bedragen bestaan. Hiervoor worden de grondslagen en wijze van berekening gehanteerd, afkomstig uit de ‘beleidsregels subsidie, diverse sectoren’. Het gaat om de artikelen 4 van de hierin opgenomen beleidsregels5 die gehandhaafd blijven, met uitzondering van de beleidsregel ‘Regionaal werkzame instellingen’ en de beleidsregel ‘Recreatieve jeugdvoorzieningen’, waarvoor respectievelijk artikel 2 en 3 blijven gehandhaafd. Dit geldt in beginsel voor subsidiejaar 2011, met het streven om voor subsidiejaar 2012 nieuwe grondslagen voor nieuwe aanvragen te hebben ontwikkeld. In ieder geval komen deze bestaande grondslagen pas te vervallen, zodra er nieuwe grondslagen zijn ontwikkeld en van toepassing kunnen worden verklaard.

Ook bij het vaststellen van subsidies binnen de lange route, geldt dat er op de verleende bedragen gekort kan worden, wanneer niet aan de toetsingscriteria (zoals beschreven in paragraaf 1.3) wordt voldaan. Voor het korten op dergelijke subsidies, blijven de grondslagen en wijze van berekening, afkomstig uit de ‘beleidsregels subsidie, diverse sectoren’ op gelijke wijze gehandhaafd als in voorgaande alinea is beschreven.

De voormalige bijdragen per jeugdlid en per lid met beperking zijn vertaald naar een vaste jaarlijkse subsidiebijdrage. De gemeente beëindigt hiermee de specifieke bijdrage per jeugdlid of lid met beperking. Het college is van mening dat verenigingen en instellingen vanuit eigen doelstellingen zich voldoende inzetten voor de participatie en de ondersteuning van de jeugd. Een gemeentelijke bijdrage per jeugdlid voegt hieraan niets toe. Daarnaast is het college ook bereid om specifieke activiteiten te waarderen, bijvoorbeeld gericht op mensen met een beperking. Verenigingen en instellingen kunnen hiervoor een onderbouwd verzoek indienen bij het college van burgemeester en wethouders.

In sommige gevallen verstrekt de gemeente een waarderingssubsidie voor bepaalde doelen of doelgroepen. Daarbij kan de gemeente een maatschappelijke tegenprestatie vragen, bijvoorbeeld de inzet van een EHBO-werkgroep tijdens een evenement. Indien van toepassing, zijn deze maatschappelijke inspanningen als subsidievoorwaarden opgenomen.

Op grond van de ASV dienen de verenigingen/instellingen ter verantwoording van de subsidie tevens elk jaar een inhoudelijk verslag (korte route)/verantwoording (lange route) te overleggen. In dit verslag of in deze verantwoording dienen de relevante/extreme verschillen te zijn opgenomen ten opzichte van het voorafgaande jaar (jaar x-1) met betrekking tot:

- ledenaantal

- activiteiten

- bestuurssamenstelling

- financieel resultaat en eigen vermogen

- relevante gebeurtenissen aangaande de bedrijfsvoering.

 

3 De bedragen in bijlage 4 zijn vermeld onder voorbehoud van typefouten. Aan de in de bijlage genoemde bedragen kunnen derhalve geen rechten worden ontleend.

4 Onder nieuwe aanvragen wordt verstaan: alle aanvragen van instellingen die in subsidiejaar 2010 geen subsidie hebben ontvangen en waarvan dus een referentiekader ontbreekt.

5 Te weten: amateurkunst, culturele centra, gevarieerde dorpsactiviteiten, ouderenbonden, activiteitencentra voor ouderen, gehandicaptenwerk, cultuur- en natuurhistorie, vormings- en ontwikkelingswerk, sportverenigingen, vrijwillig jeugd- en jongerenwerk, ehbo-werk, verkeersveiligheidswerk.

Artikel 1.4.2 Begrippen

De gemeente Langedijk hanteert bij de waarderingssubsidies de volgende begrippen:

- Vereniging

Vereniging, niet zijnde bedrijfsverenigingen, gevestigd in gemeente Langedijk die activiteiten aanbiedt voor inwoners van Langedijk in verenigingsverband; een vereniging bestaat per peildatum tenminste 1 jaar en telt tenminste 20 contributiebetalende leden6.

- Instelling

Instelling, niet zijnde bedrijfsverenigingen, bijvoorbeeld een stichting of vereniging, gevestigd in of buiten gemeente Langedijk die activiteiten (in groepsverband) aanbiedt binnen gemeente Langedijk voor inwoners van Langedijk. Of instellingen die niet in de gemeente Langedijk zijn gevestigd en hun activiteiten ook niet in Langedijk uitvoeren, maar waarvan wel door inwoners uit de gemeente mede gebruik wordt gemaakt. Aan deze instellingen kan alleen subsidie worden verstrekt voor de inwoners uit Langedijk, wanneer er binnen de gemeente geen mogelijkheden zijn voor het gebruik van soortgelijke activiteiten en de inwoners daarom gedwongen worden uit te wijken naar een andere gemeente. Een instelling bestaat per peildatum tenminste 1 jaar en telt tenminste 20 contributiebetalende leden (noot 1).

- Contributie

Het periodiek door een lid van een vereniging/instelling bij te dragen bedrag aan deze vereniging/instelling voor het behouden van zijn of haar lidmaatschap.

- Lid

Ingezetene van de gemeente Langedijk die aangesloten is bij een vereniging of instelling, actief deelneemt aan het programma van deze vereniging/instelling en hieraan contributie betaalt.

- Jeugdlid

Lid dat op 1 januari van het jaar waarop de subsidie betrekking de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt.

- Leden met een beperking

Lid dat langdurig of blijvend beperkt is in haar/zijn mogelijkheden deel te nemen aan alle facetten van het dagelijks leven ten gevolge van lichamelijke of geestelijke stoornis c.q. beperking.

 

 

6 Gesubsidieerde organisaties, die onder de minimumgrens van actieve leden/deelnemers dreigen te geraken, kunnen bij het college van burgemeester en wethouders een verzoek indienen om gedurende een overbruggingsperiode van maximaal 2 jaar in aanmerking te blijven komen voor subsidiëring, onder de voorwaarde dat zij een ontwikkelplan ter beoordeling aan het college voorleggen, aan de hand waarvan de club aan het einde van de periode het minimum aantal leden bereikt en er aantoonbaar perspectief is op stabiliteit hiervan. Subsidiëring gedurende de overbruggingsperiode vindt plaats onder voorbehoud van realisatie van het ontwikkelplan aan het einde van de afgesproken periode (max. 2 jaar).

Hoofdstuk 2 Beleidsregel verkeersveiligheid

Artikel

Visie en doel

Verkeersveiligheid maakt onderdeel uit van de fysieke veiligheid. De verkeerveiligheid in Langedijk onvoldoende is op sommige locaties. De gemeente wil de verkeersveiligheid verbeteren door het afstemmen van de inrichting van wegen op functie en gebruik. Leidraad hiervoor is het principe Duurzaam Veilig en de hierin beschreven aanpak van “blackspots” (verkeerssituaties waar veel ongelukken gebeuren). Daarnaast is de inzet van verkeers-brigadiers een hulpmiddel om deze duurzame veiligheid te waarborgen. De inzet van het veiligheidsbeleid, met betrekking tot verkeersveiligheid, is gericht op regelgeving, handhaving en voorlichting (bewustwording). Het Verkeer- en Vervoersplan Langedijk heeft als doelstelling:

- het verbeteren van de verkeersveiligheid; veilige wegen, fiets- en voetpaden voor alle verkeersdeelnemers volgens de principes van duurzaam veilig

- het duurzaam veilig inrichten van wegen bij groot onderhoud.

Criteria

Met de inzet van activiteiten wordt beoogd:

- Afname aantal letsel en dodelijke ongevallen, volgens de verkeersveiligheidmonitor

- Afname van het aantal meldingen over overlast, gerelateerd aan verkeer

- Toename van duurzaam veilig ingerichte wegen en schoolzones

- Beter rapportcijfer verkeersveiligheid, volgens onderzoekstaat van de gemeente.

Voor wie

- Verenigingen/instellingen/initiatiefnemers op het gebied van verkeersveiligheid

Hoofdstuk 3 Beleidsregel recreatie en toerisme

Artikel

 Visie en doel

De gemeente wil het kleinschalig toerisme bevorderen door ondermeer de uitbreidings-mogelijkheden van faciliteiten hiervoor te onderzoeken. Verder schept de gemeente via de VVV en de Stichting Toeristische Promotie Langedijk randvoorwaarden voor de promotie. Het promoten van het toeristische product Langedijk is belangrijk om toeristen en recreanten informatie te bieden over de mogelijkheden op het gebied van cultuur, natuur, historie en recreatie in Langedijk. De gemeente zet zich verder in om de toegankelijkheid van de toeristisch-recreatieve voorzieningen verder te vergroten.

Criteria

Met de inzet van activiteiten wordt beoogd:

- Bevorderen van de naamsbekendheid van de gemeente Langedijk door het verschaffen van toeristisch-recreatieve informatie

- Bevorderen van kleinschalig toerisme door de toegankelijkheid van toeristisch-recreatieve voorzieningen te vergroten

- Onderzoeken van de mogelijkheid voor kleinschalige accommodatievormen

Voor wie

- Verenigingen/instellingen op het gebied van recreatie en toerisme

Hoofdstuk 4 Beleidsregel cultuur

Artikel

Visie en doel

Het cultuurbeleid van de gemeente heeft tot doel het in stand houden en het verder uitdragen van al deze cultuurvormen. Daarbij streeft de gemeente naar behoud en versterking van het cultuur- en natuurhistorisch erfgoed in de gemeente Langedijk, bestaande uit landschappen, (archeologische) monumenten, oudheidkunde en musea. De gemeente levert ondersteuning aan activiteiten en voorzieningen en zet zich daarbij in om de onderlinge samenhang te vergroten.

Criteria

Met de inzet van activiteiten wordt beoogd:

- Behouden/versterken van voorzieningen op het gebied van kunst en cultuur, waar mogelijk door de onderlinge samenhang en samenwerking te vergroten en de spreiding hiervan te waarborgen

- Bevorderen van cultuurparticipatie van de inwoners van Langedijk

- Bevorderen van ontmoeting zo dicht mogelijk bij huis

- Bevorderen van de algemene vorming van de Langedijker bevolking

- Behouden/versterken van het lokale cultuur- en natuurhistorisch erfgoed

Voor wie

Amateurkunstverenigingen/-instellingen

- Vereniging/instelling die in groepsverband activiteiten organiseert op het gebied van beeld, muziek, dans, theater en mengvormen en voldoet aan de volgende voorwaarden:

a. het aantal publieke optredens is minimaal 2 per jaar

b. een amateurkunstvereniging is op verzoek van het college van burgemeester en wethouders bereid tenminste twee keer per jaar gratis een bijdrage te leveren aan een manifestatie.

Dorps- en Oranjeverenigingen

- Vereniging/instelling die tenminste één keer per jaar een activiteit verricht, gericht op de verbetering van het woon- en leefmilieu door het organiseren van feestelijke gebeurtenissen in een bepaald buurt-, wijk- of groter samenlevingsverband.

Cultuur- en natuurhistorische verenigingen/instellingen

- Cultuur- en natuurhistorische instellingen

Cultureel Jongeren Paspoort

- Stichting CJP; subsidiebijdrage op basis van regionale afspraak

Overige culturele instellingen

- Overige culturele instellingen

Hoofdstuk 5 Beleidsregel WMO en maatschappelijke zorg

Artikel

Visie en doel

De gemeente Langedijk streeft ernaar dat al haar inwoners volwaardig kunnen meedoen in de lokale gemeenschap. Maatschappelijke zorg is gericht op het stimuleren, vergroten en ondersteunen van de sociale samenhang en zelfredzaamheid. Voorwaarde hiervoor is een voorzieningenaanbod dat is afgestemd op de Langedijker gemeenschap. Daarnaast is de maatschappelijke zorg specifiek gericht op kwetsbare groepen, zoals ouderen, mantelzorgers en mensen met lichamelijke, verstandelijke of psychische beperkingen. Uitgangspunt daarbij is dat ieder ook zelf zo veel als mogelijk zijn of haar verantwoordelijkheid neemt.

Onder de WMO en de maatschappelijke zorg behoren de volgende werkvelden: algemeen maatschappelijk werk, welzijn ouderen, vrijwilligerswerk, mantelzorg.

Criteria

Met de inzet van activiteiten wordt beoogd:

- Bevorderen van ontmoeting, contact en participatie in Langedijk

- Bevorderen van samenhangend geheel van activiteiten en voorzieningen (invullen van leemten)

- Bieden van passende zorg (niet AWBZ), ondersteuning en dienstverlening binnen de context van de Wmo

- Bieden van goede informatievoorziening betreffende voorzieningen en activiteiten op het gebied van welzijn, zorg en ondersteuning

- Bieden van ondersteuning aan mantelzorgers

- Ondersteunen en stimuleren van Langedijker vrijwilligerswerk

Uitgangspunt hierbij is dat de activiteiten:

- collectief worden ingevuld indien mogelijk en individueel indien noodzakelijk;

- lokaal worden ingevuld indien mogelijk en regionaal indien noodzakelijk.

Voor wie

Algemene Maatschappelijke Ondersteuning

- Verenigingen/instellingen op het vlak van maatschappelijke ondersteuning.

Vrijwilligersondersteuning

- Ondersteunende vrijwilligersinstellingen/-verenigingen.

Hoofdstuk 6 Beleidsregel volksgezondheid

Artikel

Visie en doel

Het gezondheidsbeleid van de gemeente richt zich vooral op een preventieve aanpak. Het bevorderen van een goede gezondheid en leefstijl en het voorkomen van ziekte is immers bij uistek het middel om problemen op latere leeftijd te voorkomen. Naast preventie is vroegsignalering van risico’s en tijdig ingrijpen bij (gezondheids) problemen belangrijk, zodat erger kan worden voorkomen.

Criteria

Met de inzet van activiteiten wordt beoogd:

- Bevorderen van preventie van gezondheidsrisico’s, adequaat ingrijpen bij ongelukken en bij gesignaleerde gezondheidsrisico’s.

Voor wie

EHBO-werk

- EHBO-verenigingen/instellingen die:

a. tenminste 5 cursussen voor eerste hulp bij ongelukken per jaar organiseren;

b. op verzoek bereid zijn tenminste twee keer per jaar gratis een bijdrage te leveren aan een evenement.

Hoofdstuk 7 Beleidsregel ouderen

Artikel

Visie en doel

Mensen leven gemiddeld langer en blijven langer gezond. Dit is zowel voor het individu als de samenleving een verrijking. De gemeente hecht veel waarde aan de participatie van ouderen in de lokale gemeenschap, gericht op hun zelfredzaamheid en de versterking van de sociale cohesie. Het ouderenbeleid van de gemeente heeft tot doel ouderen die zorg en ondersteuning nodig hebben te leiden naar passende zorg, dienstverlening en ondersteuning.

Criteria

Met de inzet van activiteiten wordt beoogd:

- Gevarieerd aanbod van activiteiten die bijdragen aan de zelfredzaamheid en/of ontspanning van ouderen

- Gevarieerd aanbod van activiteiten gericht op passende zorg, dienstverlening en ondersteuning en/of het bevorderen van onderling contact en het doorbreken van isolement bij ouderen

- Gevarieerd aanbod van activiteiten die bijdragen aan de ontspanning van ouderen.

- Gevarieerd aanbod van activiteiten gericht op het bevorderen van onderling contact en het doorbreken van isolement bij ouderen.

Voor wie

Ouderenbonden/-sociëteiten

- Verenigingen/instellingen van vrijwilligers gericht op de belangenbehartiging en het bieden van mogelijkheden tot vorming, ontplooiing, bewustwording en ontspanning van ouderen in onderling samenzijn en in de vrije tijd. Met als doel onderlinge contacten te bevorderen en isolementen te doorbreken. En voldoet aan de volgende voorwaarden:

a. bestaan uit minimaal 25 leden die ingezetenen zijn van de gemeente Langedijk en minimaal de leeftijd hebben van 55 jaar of ouder.

b. bieden minimaal 15 dagdelen per jaar groepsgebonden activiteiten aan ouderen aan.

Hoofdstuk 8 Beleidsregel jeugd- en jongerenwerk

Artikel

Visie en doel

Jeugd- en jongerenwerk is een algemene basisvoorziening, in het bijzonder voor de leefbaarheid, vrijetijdsbesteding en participatie van jongeren. Jeugd en jongerenwerk is in dit verband vrijwilligerswerk gericht op het bieden van mogelijkheden tot educatieve, sociale, creatieve en recreatieve ontplooiing van jeugdigen en jongeren.

Criteria

Met de inzet van activiteiten wordt beoogd:

- Te zijn gericht op jeugdigen en jongeren van 0 tot 18 jaar

- Bevorderen van deelname van jeugdigen en jongeren aan activiteiten georganiseerd door een instelling die zich het jeugd- en jongerenwerk tot taak stelt en aan deze instelling een geldelijke bijdrage leveren

- Bieden van mogelijkheden tot educatieve, sociale, creatieve en recreatieve ontplooiing van jeugdigen en jongeren.

Voor wie

Vrijwillig jeugd- en jongerenwerk

- Verenigingen/instellingen op het gebied van vrijwillig jeugd- en jongerenwerk, die

a. gericht zijn op het bieden van mogelijkheden tot educatieve, sociale, creatieve en recreatieve ontplooiing van jeugdigen en jongeren

b. bestaan uit minimaal 25 personen en een aanbod verzorgen van activiteiten van minimaal 15 dagdelen gespreid over het jaar van groepsgebonden activiteiten voor jeugd en jongeren.

Recreatieve Jeugdvoorzieningen

- Speeltuinverenigingen/-instellingen, kinderboerderijen en speel-o-theek.

Hoofdstuk 9 Beleidsregel sport

Artikel

Visie en doel

De gemeente Langedijk wil dat alle inwoners de mogelijkheid hebben om hun sport en beweegambities te realiseren binnen hun directe leefomgeving. Het rijke Langedijker verenigingsleven staat garant voor betrokkenheid en verbondenheid met de samenleving, gefaciliteerd door een eigentijds recreatie- en accommodatienetwerk. Dit draagt bij tot een actieve leefstijl en participatie binnen de Langedijker samenleving.

Criteria

Met de inzet van activiteiten wordt beoogd:

- het bevorderen of ondersteunen van lichamelijke en geestelijke inspanning binnen de directe leefomgeving van de inwoners van Langedijk.

- het bevorderen van sociale samenhang en/of integratie van diverse doelgroepen.

- het stimuleren van sport en bewegen onder leerlingen in het basisonderwijs, zowel tijdens als buiten schooluren. Ten behoeve van een afname in overgewicht en verbeteren van de motoriek en gezondheid onder kinderen.

- het bevorderen van een sportieve en gezonde leefstijl onder de Langedijker bevolking om verschijnselen van overgewicht en gezondheidsbeperkingen te voorkomen.

- het toegankelijk maken, in de breedste zin van het woord, van sport en bewegen voor iedereen, ook voor kwetsbare groepen.

Voor wie

Sportverenigingen

- Verenigingen/-instellingen die (in groepsverband) activiteiten organiseren op het gebied van sport en lichamelijke beweging en die:

a. tenminste 20 leden telt;

b. tenminste 10 jeugdleden en/of leden met een beperking telt;

c. per lid contributie ontvangt ten behoeve van het behoud van zijn/haar lidmaatschap.

Overige sportinstellingen

- Regionale samenwerkingsverbanden aangepast sporten

Hoofdstuk 10 Beleidsregel ontwikkelingssamenwerking

Artikel

Visie en doel

De gemeente Langedijk hecht waarde aan activiteiten die gericht zijn op de steunverlening aan projecten in de derde wereld en daarmee vergelijkbare landen. De activiteiten dienen bij te dragen aan het proces van maatschappelijke en economische zelfstandigheid van de doelgroep en het verbeteren van de leefomstandigheden.

Criteria

Met de inzet van activiteiten wordt beoogd:

- een bijdrage te leveren aan het proces van maatschappelijke en economische zelfstandigheid van de doelgroep en het verbeteren van de leefomstandigheden.

Voor wie

- Verenigingen/instellingen/initiatiefnemers van vrijwilligers gericht op steunverlening aan projecten in de 3e wereld en daarmee vergelijkbare landen met activiteiten, die

a. in hun verschijningsvorm herkenbaar en in de uitvoering beheersbaar te zijn, het betreft kleinschalige projecten

b. dienen voort te komen uit initiatieven van de Langedijker bevolking

c. worden voorzien van communicatie om bewustwording van de Langedijker bevolking met betrekking tot ontwikkelingssamenwerking te vergroten.

Hoofdstuk 11 Overigen

Artikel

Dierenzorg

Criteria

Met de inzet van activiteiten wordt beoogd:

- Vervoer, opvang en verzorging van gevonden of gebrachte huisdieren.

Voor wie

- Instellingen op het gebied van dierenvervoer, zorg en –opvang.

Volkshuisvesting

Criteria

Met de inzet van activiteiten wordt beoogd:

- het op regionaal niveau als volwaardige gesprekspartner functioneren tussen de acht regio-gemeenten, corporaties en woonconsumenten (PONK) overleg.

Voor wie

- Regionale platforms die diensten aanbieden op het gebied van volkshuisvesting en kwaliteit van het woonklimaat.

Hoofdstuk

Artikel Bijlagen

Bijlagen Beleidsregels Waarderingssubsidies 2011 - 2015

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van 18-05-2010.