Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR448233
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR448233/1
Regeling vervallen per 08-06-2022
Verordening commissie Sociaal Domein 2015-2018
Geldend van 23-09-2016 t/m 07-06-2022
Intitulé
Verordening commissie Sociaal Domein 2015-2018Gemeente Langedijk
De raad van de gemeente Langedijk;
gelezen de motie van PvdA en WD van 17 februari 2015, nummer 7; gelet op het bepaalde in de artikelen 84 en 147 van de Gemeentewet;
b e s I u i t :
de Verordening commissie Sociaal Domein 2015-2018 vast te stellen.
Artikel 1. Instelling
Er is een commissie die door de raad wordt ingesteld en wordt aangeduid als de commissie Sociaal Domein 2015-2018 gemeente Langedijk.
Artikel 2. Doel
De commissie richt zich op het voordenken, nadenken, regievoeren, het informatie- en communicatieproces rond het Sociaal Domein teneinde de raad in staat te stellen de politieke discussie met elkaar aan te gaan.
Artikel 3. Taken (en bevoegdheden)
- 1.
De commissie Sociaal Domein heeft als aandachtsgebied de beheersing van de risico's die samenhangen met de vormgeving van het sociaal domein ter voorbereiding op de kaderstellende en controlerende verantwoordelijkheid van de raad.
- 2.
Onder de in het eerste lid genoemde activiteiten wordt in ieder geval begrepen:
- a.
afstemmingoverleg met de portefeuillehouder over de verschillende trajecten die binnen het Sociaal Domein doorlopen (moeten) worden;
- b.
risico's in kaart brengen op het gebied van communicatie ten aanzien van verschillen met
andere gemeenten;
c.risico’s op het gebied van toegang, bedrijfsvoering en verantwoording (gaat het om
kwaliteit of kwantiteit);
-
- d.
risico’s gericht op de Inkoop (af- of opschaling naar aanleiding van feitelijk gebruik);
- e.
risico’s ten aanzien van kanteling van de zorg;
- f.
informeren en adviseren van de gemeenteraad over genoemde taken.
- d.
- 3.
De commissie heeft geen directe opdrachtgevende rol naar de gemeentelijke organisatie en
externen.
Artikel 4. Samenstelling en benoeming
- 1.
De commissie bestaat uit minimaal 3 en maximaal 5 door de raad benoemde raadsleden of burgerraadsleden, die een afspiegeling vormen van de raad.
- 2.
De commissie kiest uit de in de commissie zitting hebbende raadsleden of burgerraadsleden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.
- 3.
De griffier of diens vervanger is secretaris van de commissie en kan eveneens aan de beraadslagingen deelnemen.
- 4.
De commissie kan de portefeuillehouder of interne (na overleg met het college) en externe adviseurs verzoeken de vergadering bij te wonen en advies uit te brengen aan de commissie.
Artikel 5. Zittingsperiode
- 1.
De zittingsperiode van de leden eindigt wanneer zij ophouden lid te zijn van de raad en in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad.
- 2.
De raad kan een (burger)raadslid als commissielid tussentijds ontslaan.
- 3.
Een (burger)raadslid kan te allen tijde als lid van de commissie ontslag nemen.
Artikel 6. Voorzitter
De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeen roepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en het bevorderen van een heldere besluitvorming over commissieaangelegenheden. De voorzitter wordt daarbij ondersteund door de secretaris van de commissie.
Artikel 7. Vergaderingen en verslaglegging
- 1.
De commissie vergadert minimaal zes maal per jaar of zoveel als zij nodig acht ter bespreking van de in artikel drie benoemde taken.
- 2.
De vergaderingen van de commissie zijn openbaar, tenzij de commissie anders besluit.
- 3.
De secretaris zorgt dat de commissie een week voor de vergadering een oproep vergezeld van een agenda ontvangt.
- 4.
De besluiten en adviezen van de commissie zijn openbaar, tenzij de commissie anders
besluit.
5.Van iedere vergadering wordt een verslag gemaakt onder verantwoordelijkheid van de
secretaris. Het verslag wordt vastgesteld door de commissie.
6.Het vastgestelde verslag van niet openbare vergaderingen wordt ter kennis gebracht aan de gemeenteraad en het college via de lijst ingekomen stukken.
Artikel 8. Informeren raad
Op verzoek van de raad geeft de voorzitter van de commissie een toelichting in het forum van de gemeenteraad. Vertrouwelijke mededelingen worden in een besloten vergadering gedaan.
Artikel 9. Slotbepalingen
- 1.
Bij twijfel over de betekenis of toepassing van de in deze verordening opgenomen bepalingen en in gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie.
- 2.
Na afloop van iedere raadsperiode evalueert de raad het functioneren van de commissie.
Artikel 10. Citeertitel en inwerkingtreding
Deze verordening kan worden aangehaald als de “Verordening commissie Sociaal Domein 2015-2018". De verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Langedijk in zijn openbare vergadering van 17 februari 2015.
De voorzitter
drs. J.F.N. Cornelisse
De griffier
drs. G.C.I. Kager
-
- a.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl