Regeling vervallen per 08-06-2022

Verordening commissie Sociaal Domein 2015-2018

Geldend van 23-09-2016 t/m 07-06-2022

Intitulé

Verordening commissie Sociaal Domein 2015-2018

Gemeente Langedijk

De raad van de gemeente Langedijk;

gelezen de motie van PvdA en WD van 17 februari 2015, nummer 7; gelet op het bepaalde in de artikelen 84 en 147 van de Gemeentewet;

b e s I u i t :

de Verordening commissie Sociaal Domein 2015-2018 vast te stellen.

Artikel 1. Instelling

Er is een commissie die door de raad wordt ingesteld en wordt aangeduid als de commissie Sociaal Domein 2015-2018 gemeente Langedijk.

Artikel 2. Doel

De commissie richt zich op het voordenken, nadenken, regievoeren, het informatie- en communicatieproces rond het Sociaal Domein teneinde de raad in staat te stellen de politieke discussie met elkaar aan te gaan.

Artikel 3. Taken (en bevoegdheden)

  • 1.

    De commissie Sociaal Domein heeft als aandachtsgebied de beheersing van de risico's die samenhangen met de vormgeving van het sociaal domein ter voorbereiding op de kaderstellende en controlerende verantwoordelijkheid van de raad.

  • 2.

    Onder de in het eerste lid genoemde activiteiten wordt in ieder geval begrepen:

    • a.

      afstemmingoverleg met de portefeuillehouder over de verschillende trajecten die binnen het Sociaal Domein doorlopen (moeten) worden;

    • b.

      risico's in kaart brengen op het gebied van communicatie ten aanzien van verschillen met

      andere gemeenten;

      c.risico’s op het gebied van toegang, bedrijfsvoering en verantwoording (gaat het om

      kwaliteit of kwantiteit);

        • d.

          risico’s gericht op de Inkoop (af- of opschaling naar aanleiding van feitelijk gebruik);

        • e.

          risico’s ten aanzien van kanteling van de zorg;

        • f.

          informeren en adviseren van de gemeenteraad over genoemde taken.

      • 3.

        De commissie heeft geen directe opdrachtgevende rol naar de gemeentelijke organisatie en

      externen.

      Artikel 4. Samenstelling en benoeming

      • 1.

        De commissie bestaat uit minimaal 3 en maximaal 5 door de raad benoemde raadsleden of burgerraadsleden, die een afspiegeling vormen van de raad.

      • 2.

        De commissie kiest uit de in de commissie zitting hebbende raadsleden of burgerraadsleden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

      • 3.

        De griffier of diens vervanger is secretaris van de commissie en kan eveneens aan de beraadslagingen deelnemen.

      • 4.

        De commissie kan de portefeuillehouder of interne (na overleg met het college) en externe adviseurs verzoeken de vergadering bij te wonen en advies uit te brengen aan de commissie.

      Artikel 5. Zittingsperiode

      • 1.

        De zittingsperiode van de leden eindigt wanneer zij ophouden lid te zijn van de raad en in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad.

      • 2.

        De raad kan een (burger)raadslid als commissielid tussentijds ontslaan.

      • 3.

        Een (burger)raadslid kan te allen tijde als lid van de commissie ontslag nemen.

      Artikel 6. Voorzitter

      De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeen roepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en het bevorderen van een heldere besluitvorming over commissieaangelegenheden. De voorzitter wordt daarbij ondersteund door de secretaris van de commissie.

      Artikel 7. Vergaderingen en verslaglegging

      • 1.

        De commissie vergadert minimaal zes maal per jaar of zoveel als zij nodig acht ter bespreking van de in artikel drie benoemde taken.

      • 2.

        De vergaderingen van de commissie zijn openbaar, tenzij de commissie anders besluit.

      • 3.

        De secretaris zorgt dat de commissie een week voor de vergadering een oproep vergezeld van een agenda ontvangt.

      • 4.

        De besluiten en adviezen van de commissie zijn openbaar, tenzij de commissie anders

      besluit.

      5.Van iedere vergadering wordt een verslag gemaakt onder verantwoordelijkheid van de

      secretaris. Het verslag wordt vastgesteld door de commissie.

      6.Het vastgestelde verslag van niet openbare vergaderingen wordt ter kennis gebracht aan de gemeenteraad en het college via de lijst ingekomen stukken.

      Artikel 8. Informeren raad

      Op verzoek van de raad geeft de voorzitter van de commissie een toelichting in het forum van de gemeenteraad. Vertrouwelijke mededelingen worden in een besloten vergadering gedaan.

      Artikel 9. Slotbepalingen

      • 1.

        Bij twijfel over de betekenis of toepassing van de in deze verordening opgenomen bepalingen en in gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie.

      • 2.

        Na afloop van iedere raadsperiode evalueert de raad het functioneren van de commissie.

      Artikel 10. Citeertitel en inwerkingtreding

      Deze verordening kan worden aangehaald als de “Verordening commissie Sociaal Domein 2015-2018". De verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.

      Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Langedijk in zijn openbare vergadering van 17 februari 2015.

      De voorzitter

      drs. J.F.N. Cornelisse

      De griffier

      drs. G.C.I. Kager