Regeling vervallen per 06-05-2013

Privacyreglement GBA 2011

Geldend van 12-01-2012 t/m 05-05-2013

Intitulé

Privacyreglement GBA 2011

Burgemeester en wethouders van de gemeente Lansingerland;

gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, de Wet bescherming persoonsgegevens en de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Lansingerland.

besluit:

vast te stellen: Privacyreglement GBA 2011

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

  • 1.

    Daar waar in dit reglement de mannelijke persoonsvorm wordt gebruikt dient ook de vrouwelijke persoonsvorm te worden gelezen.

  • 2.

    De bijlagen maken deel uit van dit reglement.

Artikel 1 Begripsbepalingen

Dit reglement verstaat onder (in alfabetische volgorde):

  • 1.

    aangehaakte gegevens: de in de GBA opgeno­men gegevens die niet behoren tot de persoonslijst of de verwijsgegevens, over één persoon in de GBA;

  • 2.

    afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht;

  • 3.

    algemene gegevens: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 34, eerste lid onder a van de Wet GBA;

  • 4.

    authentieke gegevens: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 3a van de Wet GBA en benoemd in artikel 58a Besluit GBA en vermeld in bijlage 1d Besluit GBA;

  • 5.

    autorisatie: het verlenen van (rechtstreekse) toegang tot de GBA-gegevens;

  • 6.

    beheerder: de functionaris die onder verantwoordelijkheid van de verantwoordelijke belast is met de dagelijkse zorg voor de GBA;

  • 7.

    binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente. Hieronder valt tevens te verstaan door de verantwoordelijke aangewezen instan­ties die taken uitoefe­nen die door het gemeente­be­stuur zijn opge­legd en/of belast zijn  met de uitvoe­ring van publiek­rechtelijke taken;

  • 8.

    Wet GBA: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • 9.

    derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene;

  • 10.

    GBA: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • 11.

    ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA in de GBA van de gemeente is opgenomen;

  • 12.

    persoonslijst: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 34, eerste lid, van de Wet GBA, over één persoon in de GBA;

  • 13.

    reglement: het Privacyreglement GBA;

  • 14.

    verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;

  • 15.

    verordening GBA: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Lansingerland;

  • 16.

    verwijsgegevens: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 35, eerste lid van de Wet GBA, over één uitgeschreven persoon uit de GBA.

Artikel 2 Doel van de verbanden, toegang of verstrekking van GBA-gegevens

  • 1. Binnengemeentelijke afnemers krijgen toegang tot de GBA, dan wel de beschikbare gegevens in de GBA worden verstrekt, voor de vervulling van hun taak.

  • 2. De toegang dan wel de verstrekking wordt door de verantwoordelijke vastgelegd in een convenant of overeenkomst.

  • 3. De verantwoordelijke wijst de binnengemeentelijke afnemers aan die aan de verplichtingen krachtens artikel 3b en 62 van de Wet GBA dienen te voldoen.

Artikel 3 Beheer van de GBA

  • 1. Beheerder van de GBA is het hoofd Publiekszaken.

  • 2. De beheerder geeft invulling aan het onder artikel 2 bedoelde convenant of overeenkomst.

Hoofdstuk 2 Bepalingen met betrekking tot de GBA

Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

Op grond van artikel 96 van de Wet GBA, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, worden aan de in vermelde registraties, de in de tabel aangegeven algemene- en verwijsgegevens verstrekt, ten behoeve van de distributie van de juiste persoonsgegevens.

Artikel 5 Rechtstreeks toegang tot de GBA

Rechtstreekse toegang tot de GBA hebben:

  • 1.

    de beheerder;

  • 2.

    de door de beheerder aangewezen ambtenaren die werkzaam zijn op de afdeling Publiekszaken;

  • 3.

    met inachtneming van artikel 88 en 89 Wet GBA wordt aan de in vermelde binnengemeentelijke afnemers een autorisatie verleend, voor de in de tabel aangegeven algemene- en verwijsgegevens, ten behoeve van de uitvoering van de aan hen opgedragen taken.

Artikel 6 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt

  • 1. Met inachtneming van artikel 88 en 89 Wet GBA worden aan de in Bijlage 3 Privacyreglement  vermelde binnengemeentelijke afnemers de in de tabel aangegeven algemene- en verwijsgegevens systematisch verstrekt, ten behoeve van de uitvoering van de aan hen opgedragen taken.

  • 2. De verantwoordelijke kan besluiten aan andere afnemers systema­tisch gegevens te verstrekken.

    In het be­sluit worden tenminste de volgende punten schrifte­lijk vastge­legd:

    -     het doel waarvoor de gegevens uit de basisadministratie nodig zijn;

    -     de op deze registraties betrekking hebbende wettelijke regelingen en privacyreglementen;

    -     een limitatieve en exacte opsomming van de benodigde gegevens.

Artikel 7 Verstrekkingen onder verantwoordelijkheid van de gemeente

  • 1. Met inachtneming van artikel 100, tweede lid Wet GBA kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in artikel 98 en 99 Wet GBA, aan vermelde instanties de gegevens, zoals vermeldt in artikel 100, lid 2, van de Wet GBA op verzoek aan de in bijlage 4 vermelde instanties worden verstrekt voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

  • 2. De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.

Artikel 8 Telefonische gegevensverstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers

Aan binnengemeentelijke afnemers kunnen op telefonisch verzoek slechts incidenteel in aantoonbaar spoedeisende gevallen gegevens worden verstrekt indien:

  • a.

    buiten twijfel is dat het verzoek afkomstig is van een daartoe bevoegd persoon binnen de organisatie. Een en ander op basis van vooraf nadrukkelijk gemaakte afspraken en aan met name genoemde personen en:

  • b.

    de gegevens nodig zijn voor vervulling van de taken van de binnengemeentelijke afnemer en niet op een minder ingrijpende manier aan gegevens kan worden gekomen.

Hoofdstuk 3 Aangehaakte gegevens

Artikel 9 Doel van de aangehaakte gegevens

De GBA heeft voor wat betreft de aangehaakte gegevens tot doel:

  • a.

    informatie te leveren aan de afdeling Publiekszaken ter uitvoering van activiteiten, verband houdende met de taken die bij deze dienst moeten worden uitgevoerd;

  • b.

    de binnengemeentelijke afnemers te voorzien van gegevens, voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van taken van die afnemers;

  • c.

    een ingeschrevene van hem betreffende gegevens te voorzien;

  • d.

    statistische informatie te leveren.

Artikel 10 Aangehaakte gegevens

  • 1. Van ingeschrevenen kunnen in de GBA de in genoemde aangehaakte gegevens opgenomen zijn.

  • 2. De verantwoordelijke kan besluiten de aangehaakte gegevens uit te breiden dan wel in te krimpen.

Artikel 11 Wijze van verkrijging

Aangehaakte gegevens in de GBA worden verkregen door opgave van de ingezetene, door het geautomatiseerde systeem gegenereerde gegevens, door ambtenaren Publiekszaken in het kader van de uitvoering van wettelijke bepalingen en van afnemers en derden.

Artikel 12 Verbanden, toegang en verstrekkingen

Aan binnengemeentelijke afnemers, ten aanzien van wie dit reglement voorziet in verbanden (artikel 4), toegang (artikel 5) en verstrekkingen (artikel 6), kan toegang tot de aangehaakte gegevens worden verleend, mits deze noodzakelijk zijn ter uitvoering van hun taken of bevoegdheden.

Artikel 13 Verwijdering van gegevens

Aangehaakte gegevens worden door de beheerder uit de bevolkingsadministratie verwijderd na een daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijke. De beheerder verwijdert deze gegevens binnen één jaar nadat het besluit is genomen.

Artikel 14 Protocolplicht van aangehaakte gegevens

De beheerder houdt het verstrekken van aangehaakte gegevens als bedoeld in artikel 12, aan binnengemeentelijk afnemers als bedoeld in artikel 6, gedurende het jaar volgend op de verstrekking bij, voor zover aannemelijk is dat het achterwege laten daarvan het belang van de betrokken persoon onevenredig schaadt.

Artikel 15 Rechten van de burger

Op de aangehaakte gegevens zijn alle rechten van de burger, genoemd in de Wet GBA, van toepassing.

Hoofdstuk 4 Overige bepalingen

Artikel 16 Beveiliging

De beheerder treft technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de gegevens als vermeld in het beveiligingshandboek GBA van de gemeente Lansingerland.

Artikel 17 Terugmeldplicht

  • 1. De binnengemeentelijke afnemers van gegevens uit de GBA zijn verplicht de verschillen met de vastgelegde persoonsgegevens in de eigen administratie, waarvan aannemelijk is dat deze in de GBA opgenomen moeten worden, schriftelijk te melden aan de beheerder.

  • 2. De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de mededelingen moeten worden gedaan.

  • 3. De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 Wet GBA en de artikelen 62 en 63 Besluit GBA.

Artikel 18 Slotbepalingen

  • 1. Dit reglement wordt aangehaald als “Privacyreglement GBA 2011”.

  • 2. Het  “Privacyreglement GBA” van 9 november 2010 wordt ingetrokken.

  • 3. Dit reglement treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking.

  • 4. Dit reglement ligt ter inzage bij de verantwoordelijke voor de GBA.

    Burgemeester en wethouders van Lansingerland,  20 december 2011

     

     

     

     

    drs. ing. Ad Eijkenaar                                      Ewald van Vliet

    Secretaris                                                        Burgemeester

Bijlage 1 Privacyreglement GBA

Verbanden met andere gemeentelijke registraties.

Het BasisRegistratieSysteem (BRS) en de Enterprise Service Bus (ESB Neuron) worden beheerd door het afdelingshoofd Informatievoorziening & Faciliteiten.

Afname GBA

Indirecte afname GBA via ESB Neuron

Afname

GBA

Omschrijving

Rubriek

BRS

Corsa

GWS

Key2Onderwijs

Key2Begraven

KIM

Stroom-lijn/gegevensmagazijn

Categorie 01 Persoon

A-nummer

01.01.10

x

x

x

x

Burgerservicenummer

01.01.20

x

x

x

x

x

x

x

Voornamen

01.02.10

x

x

x

x

x

x

x

Adellijke titel/predikaat

01.02.20

x

x

x

x

x

x

x

Voorvoegsel

01.02.30

x

x

x

x

x

x

x

Geslachtsnaam

01.02.40

x

x

x

x

x

x

x

Geboortedatum

01.03.10

x

x

x

x

x

x

x

Geboorteplaats

01.03.20

x

x

x

Geboorteland

01.03.30

x

x

x

Geslachtsaanduiding

01.04.10

x

x

x

x

x

x

x

Aanduiding naamgebruik

01.61.10

x

x

x

x

x

x

x

Categorie 04 Nationaliteit

Nationaliteit

04.05.10

x

x

x

Aanduiding bijzonder Nederlanderschap

04.65.10

x

x

Categorie 02 Ouder1

A-nummer ouder1

02.01.10

x

x

x

BSN ouder1

02.01.20

x

x

x

Voornamen ouder1

02.02.10

x

x

x

Voorvoegsel ouder1

02.02.30

x

x

x

Geslachtsnaam ouder1

02.02.40

x

x

x

Geboortedatum ouder1

02.03.10

x

x

x

Categorie 03 Ouder2

A-nummer ouder2

03.01.10

x

x

x

BSN ouder2

03.01.20

x

x

x

Voornamen ouder2

03.02.10

x

x

x

Voorvoegsel ouder2

03.02.30

x

x

x

Geslachtsnaam ouder2

03.02.40

x

x

x

Geboortedatum ouder2

03.03.10

x

x

x

Categorie 05 Huwelijk/geregistreerd partnerschap

A-nummer echtgenoot / ger. partner

05.01.10

x

x

Burgerservicenummer echtgenoot / ger. partner

05.01.20

x

x

Voornamen echtgenoot / ger. partner

05.02.10

x

x

Voorvoegsels echtgenoot / ger. partner

05.02.30

x

x

x

x

x

x

x

Geslachtsnaam echtgenoot / ger. partner

05.02.40

x

x

x

x

x

x

x

Geboortedatum echtgenoot / ger. partner

05.03.10

x

x

Datum huwelijkssluiting / aangaan ger. partnerschap

05.06.10

x

x

Datum ontbinding huwelijk / ger. partnerschap

05.07.10

x

x

Categorie 06 Overlijden

Datum overlijden

06.08.10

x

x

x

x

x

x

Plaats overlijden

06.08.20

x

Land overlijden

06.08.30

x

Categorie 07 Inschrijving

x

Indicatie geheim

07.70.10

x

x

x

x

x

Categorie 08 Verblijfplaats

Gemeente van inschrijving

08.09.10

x

x

x

x

x

x

x

Datum inschrijving in de gemeente

08.09.20

x

x

x

x

Functie adres

08.10.10

x

x

x

x

x

x

x

Gemeentedeel

08.10.20

x

x

x

x

x

x

x

Datum aanvang adreshouding

08.10.30

x

x

x

x

x

Straatnaam

08.11.10

x

x

x

x

x

x

x

Huisnummer

08.11.20

x

x

x

x

x

x

x

Huisletter

08.11.30

x

x

x

x

x

x

x

Huisnummertoevoeging

08.11.40

x

x

x

x

x

x

x

Aanduiding bij huisnummer

08.11.50

x

x

x

x

x

x

x

Postcode

08.11.60

x

x

x

x

x

x

x

Land waarnaar vertrokken

08.13.10

x

x

x

x

x

Datum vertrek uit Nederland

08.13.20

x

x

x

x

x

Adres buitenland 1

08.13.30

x

x

x

x

Adres buitenland 2

08.13.40

x

x

x

x

Adres buitenland 3

08.13.50

x

x

x

x

Land vanwaar ingeschreven

08.14.10

x

x

x

Datum vestiging in Nederland

08.14.20

x

x

x

x

Categorie 58 Verblijfplaats

Gemeente van inschrijving

58.09.10

x

Gemeentedeel

58.10.20

x

Datum aanvang adreshouding

58.10.30

x

Straatnaam

58.11.10

x

Huisnummer

58.11.20

x

Huisletter

58.11.30

x

Huisnummertoevoeging

58.11.40

x

Aanduiding bij huisnummer

58.11.50

x

Postcode

58.11.60

x

Categorie 09 Kind

A-nummer kind

09.01.10

x

x

Burgerservicenummer kind

09.01.20

x

x

Voornamen kind

09.02.10

x

x

Voorvoegsel geslachtsnaam kind

09.02.30

x

x

Geslachtsnaam kind

09.02.40

x

x

Geboortedatum kind

09.03.10

x

x

Categorie 10 Veblijfstitel

Aanduiding verblijfstitel

10.39.10

x

x

Datum einde verblijfstitel

10.39.20

x

Ingangsdatum verblijfstitel

10.39.30

x

Ingangsdatum geldigheid

10.85.10

x

Categorie 11 Gezagsverhouding

Indicatie gezag minderjarige

11.32.10

x

Indicatie curatele register

11.33.10

x

Categorie 21 Verwijzing

A-nummer

21.01.10

x

x

x

x

SoFi-nummer

21.01.20

x

x

x

x

x

Voornamen

21.02.10

x

x

x

x

x

Voorvoegsel

21.02.30

x

x

x

x

x

Geslachtsnaam

21.02.40

x

x

x

x

x

Geboortedatum

21.03.10

x

x

x

x

x

Gemeente van uitschrijving

21.09.10

x

x

x

x

x

Datum uitschrijving

21.09.20

x

x

x

x

x

Straatnaam

21.11.10

x

x

x

x

x

Huisnummer

21.11.20

x

x

x

x

x

Huisletter

21.11.30

x

x

x

x

x

Huisnummertoevoeging

21.11.40

x

x

x

x

x

Aanduiding bij huisnummer

21.11.50

x

x

x

x

x

Postcode

21.11.60

x

x

x

x

x

Corsa = Het documenten management systeem

GWS4all = Het digitaal informatiesysteem voor sociale diensten

Key2Onderwijs = Het digitaal informatiesysteem voor leerplicht en leerlingenvervoer

Key2Begraven = De digitale begraafplaatsadministratie

KIM = Het gemeentelijke zakensysteem

Stroomlijn =

Bijlage 2 Privacyreglement GBA

Voor het uitvoeren van de wettelijke taken binnen een gemeente, is het van essentieel belang dat de GBA kan worden geraadpleegd. Omdat het niet geoorloofd is om alle geregistreerde gegevens in de GBA te kunnen raadplegen, is het afhankelijk van de wettelijk uit te voeren taak welke GBA-gegevens wél geraadpleegd kunnen worden.

De afdeling Financiën & Belastingen, de afdeling Vergunning Verlening & Handhaving en het team Werk, Inkomen & Zorg zijn geautoriseerd voor een rechtstreekse toegang tot de GBA. Voor Crisisbeheersing (Rampenbestrijding) hebben de medewerkers van het Centraal Registratie- en Informatiebureau van mens en dier (CRIB) toegang tot de GBA.

Daarnaast kan op verzoek en na goedkeuring iedere medewerker de beschikking krijgen over uitgebreide NAW-gegevens. Deze gegevens zijn noodzakelijk voor een juiste adressering.

Omschrijving

Rubriek

Financiën & Belastingen

Werk, Inkomen en Zorg

NAW gegevens

VV&H

CRIB

Categorie 01 Persoon

A-nummer

01.01.10

x

x

x

x

x

BSN

01.01.20

x

x

x

x

x

Voornamen

01.02.10

x

x

x

x

x

Adellijke titel/predikaat

01.02.20

x

x

x

x

x

Voorvoegsel geslachtsnaam

01.02.30

x

x

x

x

x

Geslachtsnaam

01.02.40

x

x

x

x

x

Geboortedatum

01.03.10

x

x

x

x

x

Geslachtsaanduiding

01.04.10

x

x

x

x

x

Aanduiding naamgebruik

01.61.10

x

x

x

x

x

Aanduiding gegevens in onderzoek

01.83.10

x

x

x

x

x

Datum ingang onderzoek

01.83.20

x

x

x

x

x

Datum einde onderzoek

01.83.30

x

x

x

x

x

Categorie 02 Ouder1

A-nummer

02.01.10

x

x

BSN Ouder1

02.01.20

x

x

Voornamen

02.02.10

x

x

Voorvoegsel geslachtsnaam

02.02.30

x

x

Geslachtsnaam

02.02.40

x

x

Geboortedatum

02.03.10

x

x

Aanduiding gegevens in onderzoek

02.83.10

x

x

Datum ingang onderzoek

02.83.20

x

x

Datum einde onderzoek

02.83.30

x

x

Categorie 03 Ouder2

A-nummer

03.01.10

x

x

BSN Ouder2

03.01.20

x

x

Voornamen

03.02.10

x

x

Voorvoegsel geslachtsnaam

03.02.30

x

x

Geslachtsnaam

03.02.40

x

x

Geboortedatum

03.03.10

x

x

Aanduiding gegevens in onderzoek

03.83.10

x

x

Datum ingang onderzoek

03.83.20

x

x

Datum einde onderzoek

03.83.30

x

x

Categorie 04 Nationaliteit

Nationaliteit

04.05.10

x

Aanduiding bijzonder Nederlanderschap

04.65.10

x

Aanduiding gegevens in onderzoek

04.83.10

x

Datum ingang onderzoek

04.83.20

x

Datum einde onderzoek

04.83.30

x

Categorie 05 Huwelijk/geregistreerd partnerschap

A-nummer

05.01.10

x

x

BSN partner

05.01.20

x

x

Voornamen

05.02.10

x

x

Voorvoegsel geslachtsnaam

05.02.30

x

x

x

x

x

Geslachtsnaam

05.02.40

x

x

x

x

x

Geboortedatum

05.03.10

x

x

Datum sluiting

05.06.10

x

x

x

x

Datum ontbinding

05.07.10

x

x

x

x

Aanduiding gegevens in onderzoek

05.83.10

x

x

x

x

Datum ingang onderzoek

05.83.20

x

x

x

x

Datum einde onderzoek

05.83.30

x

x

x

x

Categorie 06 Overlijden

Datum overlijden

06.08.10

x

x

x

x

x

Aanduiding gegevens in onderzoek

06.83.10

x

x

x

x

x

Datum ingang onderzoek

06.83.20

x

x

x

x

x

Datum einde onderzoek

06.83.30

x

x

x

x

x

Categorie 07 Inschrijving

Indicatie geheim

07.70.10

x

x

x

x

x

Categorie 08 Verblijfplaats

Gemeente van inschrijving

08.09.10

x

x

x

x

x

Datum inschrijving gemeent

08.09.20

x

Functie adres

08.10.10

x

Gemeentedeel

08.10.20

x

x

x

x

x

Datum aanvang adreshouding

08.10.30

x

x

x

x

Straatnaam

08.11.10

x

x

x

x

x

Naam openbare ruimte

08.11.15

x

x

x

x

Huisnummer

08.11.20

x

x

x

x

x

Huisletter

08.11.30

x

x

x

x

x

Huisnummertoevoeging

08.11.40

x

x

x

x

x

Aanduiding bij huisnummer

08.11.50

x

x

x

x

x

Postcode

08.11.60

x

x

x

x

x

Locatiebeschrijving

08.12.10

x

x

x

x

x

Land waarnaar vertrokken

08.13.10

x

x

Datum vertrek uit Nederland

08.13.20

x

x

x

Adres buitenland 1

08.13.30

x

x

Adres buitenland 2

08.13.40

x

x

Adres buitenland 3

08.13.50

x

x

Datum vestiging in Nederland

08.14.20

x

x

x

Aanduiding gegevens in onderzoek

08.83.10

x

x

x

x

x

Datum ingang onderzoek

08.83.20

x

x

x

x

x

Datum einde onderzoek

08.83.30

x

x

x

x

x

Categorie 58 Verblijfplaats (historisch)

Gemeente van inschrijving

58.09.10

x

x

Gemeentedeel

58.10.20

x

x

Datum aanvang adreshouding

58.10.30

x

x

Straatnaam

58.11.10

x

x

Naam openbare ruimte

58.11.15

x

x

Huisnummer

58.11.20

x

x

Huisletter

58.11.30

x

x

Huisnummertoevoeging

58.11.40

x

x

Aanduiding bij huisnummer

58.11.50

x

x

Postcode

58.11.60

x

x

Locatiebeschrijving

58.12.10

x

x

Aanduiding gegevens in onderzoek

58.83.10

x

x

Datum ingang onderzoek

58.83.20

x

x

Datum einde onderzoek

58.83.30

x

x

Categorie 09 Kind

A-nummer

09.01.10

x

x

BSN kind

09.01.20

x

x

Voornamen

09.02.10

x

x

Adellijke titel/predikaat

09.02.20

Voorvoegsel geslachtsnaam

09.02.30

x

x

Geslachtsnaam

09.02.40

x

x

Geboortedatum

09.03.10

x

x

Aanduiding gegevens in onderzoek

09.83.10

x

x

Datum ingang onderzoek

09.83.20

x

x

Datum einde onderzoek

09.83.30

x

x

Categorie 10 Verblijfstitel

Aanduiding verblijfstitel

10.39.10

x

Datum einde verblijfstitel

10.39.20

x

Ingangsdatum verblijfstitel

10.39.30

x

Aanduiding gegevens in onderzoek

10.83.10

x

Datum ingang onderzoek

10.83.20

x

Datum einde onderzoek

10.83.30

x

Ingangsdatum geldigheid

10.85.10

x

Categorie 60 Verblijfstitel (historisch)

Aanduiding verblijfstitel

60.39.10

x

Datum einde verblijfstitel

60.39.20

x

Ingangsdatum verblijfstitel

60.39.30

x

Ingangsdatum geldigheid

60.85.10

x

Aanduiding gegevens in onderzoek

60.83.10

x

Datum ingang onderzoek

60.83.20

x

Datum einde onderzoek

60.83.30

x

Categorie 11 Gezagsverhouding

Indicatie gezag minderjarige

11.32.10

x

Indicatie curatelenregister

11.33.10

x

Aanduiding gegevens in onderzoek

11.83.10

x

Datum ingang onderzoek

11.83.20

x

Datum einde onderzoek

11.83.30

x

Categorie 21 Verwijzing

Gemeente van uitschrijving

21.09.10

x

x

x

x

Datum uitschrijving

21.09.20

x

x

x

x

Straatnaam

21.11.10

Huisnummer

21.11.20

Huisletter

21.11.30

Huisnummertoevoeging

21.11.40

Aanduiding bij huisnummer

21.11.50

Postcode

21.11.60

Locatiebeschrijving

21.12.10

Indicatie geheim

21.70.10

Aanduiding gegevens in onderzoek

21.83.10

Datum ingang onderzoek

21.83.20

Datum einde onderzoek

21.83.30

Aangehaakte gegevens

Voorletters persoon

Bijlage 3 Privacyreglement

Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt

Aan:

Het secretariaat van het college ten behoeve van kabinetswerkzaamheden voor de burgemeester: de leeftijdsjubilea, huwelijksjubilea en jubilea in het kader van het geregistreerd partnerschap kunnen periodiek systematische verstrekkingen uit de GBA plaatsvinden.

Bijlage 4 Privacyreglement

Verstrekkingen onder verantwoordelijkheid van de gemeente

De verstrekking kan uitsluitend betrekking hebben op algemene en verwijsgegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum en de datum van overlijden.

Indien een persoon geheimhouding heeft ter voorkoming van verstrekking aan vrije derden wordt nimmer tot verstrekking overgegaan aan de in deze bijlage genoemde instanties.

Wanneer gegevens worden verstrekt aan particulieren, ten behoeve van een persoonlijk niet-commercieel belang, is eerst de uitdrukkelijke toestemming van de ingeschrevene vereist.

Aan de volgende instantie kunnen gegevens worden verstrekt ten behoeve van de actualisering van de onder hen rustende administraties:

  • 1.

    door de gemeente gesubsidieerde instellingen met een niet commercieel doel;

  • 2.

    landelijke instellingen, stichtingen en verenigingen met een CBF keurmerk;

  • 3.

    instellingen of organisaties ten behoeve van:

maatschappelijke dienstverlening;

algemene en geestelijke gezondheidszorg;

kinderopvang;

jeugdwelzijnswerk;

ouderenzorg;

gehandicaptenzorg;

werkvoorziening;

huisvesting

4.thuiszorgorganisaties.

Bijlage 5 Privacyreglement

Overzicht van aangehaakte gegevens

Voorletter(s) van de persoon, moeder, vader, partner en kinderen;

Burgerlijke staat (ongehuwd, gehuwd, gescheiden en weduwe/weduwnaar);

Gezinsverhouding;

Adreshistorie, die voor 1-10-1994 is ontstaan;

Historische persoonslijsten van personen die verhuisd zijn naar een andere gemeente;

De historische persoonslijsten van personen die voor 1-10-1994 zijn overleden of vertrokken naar het buitenland;

Binnengemeentelijke aantekeningen.

Toelichting Privacyreglement

Artikel 1. - Begripsbepalingen

In dit artikel worden de begripsbepalingen uitgewerkt. Het privacyreglement gaat alleen over de GBA. Termen als bevolkingsadministratie spelen dan ook geen rol meer.

Artikel 2. - Doel van de inzage of verstrekking

Dit artikel formuleert het doel van de inzage en/of de verstrekking en regelt hoe dit wordt vastgelegd.

De afnemers die de GBA als authentieke registratie moeten gebruiken worden separaat door het college aangewezen.

Artikel 3. - Beheer

Meestal zal het hoofd van de afdeling Publiekszaken belast zijn met de dagelijkse zorg over de GBA. Het kan natuurlijk ook iemand anders zijn. In de beheerregeling is aangegeven wie beheerder is. Zie hiervoor eveneens de NVVB-uitgave Burgerzaken en de procesaudit. Zo’n regeling moet er zijn op grond van artikel 14 van de Wet GBA.

Artikel 4. - Verbanden met andere registraties

Op grond van dit artikel vindt verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA aan andere binnengemeentelijke afdelingen plaats. Het aanleggen van verbanden hangt samen met het gemeentelijk informatiebeleid. De Wet GBA verplicht tot het benoemen van de verbanden die in de gemeente zijn aangelegd tussen de verschillende administraties. Een voorbeeld van een dergelijk verband is die van de koppeling met een eventuele basisregistratie waarover de gemeente wellicht beschikt. Aangegeven moet worden welke registraties het betreft, waarvoor de gegevens worden gekoppeld, om welke afdeling het gaat en door wie de gegevens worden beheerd.

In artikel 5 tot en met 8 wordt de rechtstreekse toegang tot de GBA inzichtelijk gemaakt, aan wie gegevens binnengemeentelijk worden verstrekt, onder welke voorwaarden gegevens worden verstrekt aan vrije derden en wie die vrije derden zijn.

Artikel 5. - Rechtstreekse toegang tot de GBA

Rechtstreekse toegang wil zeggen: het via een ‘on-line verbinding’ kunnen raadplegen of gebruiken van gegevens, zonder tussenkomst van anderen. Onderdeel 1 en 2 regelen de toegang van de beheerder en de ambtenaren Publiekszaken tot de GBA. Onderdeel 3 regelt de toegang, het doel van de toegang en welke gegevens beschikbaar zijn voor binnengemeentelijke afnemers. Indien van toepassing, Onderdeel 4 is alleen nodig als de gemeente gebruikmaakt van een bewerker.

Het verdient aanbeveling om een nieuwe inventarisatie te maken voor invulling van dit reglement. Bij de inventarisatie kan nu ook rekening worden gehouden met gemeenschappelijke regelingen waaraan de gemeente deelneemt. Behalve de reguliere afdelingen van een gemeente, zoals Financiën of Sociale Zaken, kunnen burgemeester en wethouders besluiten om ook toegang toe te staan aan organisaties die op grond van een gemeenschappelijke regeling taken van de gemeente uitvoeren. Te denken valt aan samenwerkingsverbanden op het terrein van belastingen, woning-toewijzing en dergelijke. Er bestaat geen verplichting om afdelingen van de gemeente of gemeenschappelijke regelingen rechtstreekse toegang tot de GBA te geven. Op grond van organisatorische overwegingen ligt dit ook niet voor de hand.

Nog steeds geldt dat buitengemeentelijke afnemers en derden geen rechtstreekse toegang mogen hebben tot de GBA. Ze komen dan ook niet voor in dit reglement. Bijzondere aandacht is nodig voor een autorisatiestructuur voor het binnengemeentelijk gebruik van de GBA. Ook voor binnen-gemeentelijke afnemers gelden de eisen van de Wet GBA.

De GBA-applicatie moet voorzieningen bevatten om gegevens en functies af te schermen. In verband met de problematiek van geheime afnemersindicaties is inmiddels een regeling getroffen voor toegang van medewerkers van de afdeling Publiekszaken tot het toepassingssysteem.

Artikel 6. - Verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers

Het is denkbaar dat aan binnengemeentelijke afnemers wel ‘systematisch’ gegevens worden verstrekt zonder hun rechtstreekse toegang tot de GBA te geven. In dit verband kan worden gedacht aan periodieke selecties. Deze verstrekkingen moeten eveneens inzichtelijk worden gemaakt in het reglement. Ook hiervoor gelden de vereisten van de Wet GBA. Voor verstrekkingen op papier is reeds een voorziening getroffen in de Wet GBA.

Ook hier ligt het voor de hand om een inventarisatie te maken.

Overeenkomstig artikel 96 van de Wet GBA dient de regio politie aangemerkt te worden als een binnengemeentelijke afnemer.

Artikel 7. - Overige verstrekkingen

In dit artikel kunnen de verstrekkingen die het college wil toestaan op grond van artikel 100 Wet GBA, worden geregeld. Dat zijn de verstrekkingen aan ‘vrije derden’. Hier mogen alleen derden worden opgenomen en gegevens aan hen worden verstrekt als wordt voldaan aan de eisen die artikel 100 Wet GBA stelt. Deze voorwaarden zijn:

– Er mogen geen gegevens worden verstrekt aan rechtspersonen met winstoogmerk, met andere woorden: commerciële instellingen.

– In het reglement moet per (categorie) vrije derde(n) het doel van de verstrekking worden aangeven.

– Verstrekkingen kunnen alleen plaatsvinden voorzover dit noodzakelijk is in het belang van de bescherming van de betrokkene dan wel van de rechten of vrijheden van anderen.

– Nagegaan moet worden of de verstrekking gerechtvaardigd is door een dringende maatschappelijke behoefte en in verhouding staat tot het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd. Dit doel moet niet op een minder ingrijpende wijze te bereiken zijn.

– Elke verstrekking moet worden getoetst op proportionaliteit en subsidiariteit.

– Bij verstrekkingen aan organisaties buiten de Europese Unie moet men nagaan of het beschermingsniveau voor verwerking passend is. Of landen een passend beschermingsniveau bieden, kan worden nagevraagd bij het Cbp.

– Wanneer gegevens worden verstrekt aan particulieren, ten behoeve van een persoonlijk niet-commercieel belang, is eerst de uitdrukkelijke toestemming van de ingeschrevene vereist.

Mogelijke categorieën voor verstrekkingen zijn:

– door de gemeente gesubsidieerde instellingen, zoals verenigingen;

– stichtingen met een maatschappelijk doel.

Alleen de volgende gegevens mogen worden verstrekt: ‘algemene en verwijsgegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum en de datum van overlijden’.

Artikel 8. - Telefonische gegevensverstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers

Telefonische verstrekkingen moeten zoveel mogelijk worden voorkomen. Echter is het in de praktijk niet mogelijk om dit volledig uit te sluiten. Door zeer strikte regels op te stellen en vooraf hier afspraken over te maken worden telefonische verstrekkingen tot het minimum beperkt.

In artikel 9 tot en met 15 wordt de registratie van de aangehaakte gegevens beschreven.

De aangehaakte gegevens zelf worden genoemd in bijlage 5.

Artikel 12. - Verbanden, toegang en verstrekkingen

Dit artikel voorziet in de relaties van aangehaakte gegevens. Hierbij staat de publiekrechtelijke taak van de afnemer als criterium centraal.

Artikel 14. - Protocolplicht van aangehaakte gegevens

Dit artikel verplicht de beheerder de verstrekking van gegevens te protocolleren. Deze plicht is beperkt tot situaties waarin aannemelijk is dat het achterwege laten daarvan het belang van de geregistreerde onevenredig schaadt. Dit betekent dat herleidbare verstrekkingen niet geprotocolleerd worden.

Herleidbare verstrekkingen zijn terug te voeren aan de hand van een autorisatiebesluit of een gemeentelijke regeling en indicaties op de persoonslijst van de burger. Met andere woorden een dergelijke verstrekking kan worden gereconstrueerd.

Dat geldt niet voor de niet-herleidbare verstrekkingen. Bijvoorbeeld bij ad-hoc vragen en voor verstrekkingen op basis van de verordening zonder indicatie op de persoonslijst. Deze verstrekkingen zullen wel worden geprotocolleerd.

Artikel 16 t/m 18

bevatten bepalingen over beveiliging, de terugmeldverplichting, intrekking van de oude verordening (reglement), datum van inwerkingtreding, citeertitel en de terinzagelegging.

Artikel 16. - Beveiliging

Veel gemeenten hebben een beveiligingsplan geschreven. Voor de GBA moet dit beveiligingsplan in ieder geval voldoen aan de eisen die Het Logisch Ontwerp stelt.

Artikel 31 Besluit GBA stelt dat er voldoende voorzieningen van technische en organisatorische aard getroffen moeten zijn ter beveiliging van de in de GBA vermelde gegevens tegen verlies of aantasting van deze gegevens en tegen onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens.

Het daarin gestelde kunt u uitsplitsen naar de volgende aandachtsgebieden:

– Het systeem dan wel de methode voor het ontwikkelen, uitvoeren, meten dan wel controleren en bijsturen van beveiligingsmaatregelen;

– de maatregelen van technische aard om verlies, aantasting en onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens te voorkomen;

– de maatregelen van organisatorische aard om verlies, aantasting en onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens te voorkomen.

Artikel 53 Besluit GBA is van toepassing indien een gemeente gebruikmaakt van een bewerker. In dat geval geldt:

– dat er een systeem dient te zijn ter waarborging voor de gemeente dat de bewerker voldoet aan het gestelde in en krachtens artikel 53 Besluit GBA.

Als laatste geldt in het kader van beveiliging wat in paragraaf 7.3.5 staat:

– het transport van alternatieve media met GBA-berichten moet voldoen aan de geldende eisen.

Artikel 17. - Terugmelding

In dit artikel worden de binnengemeentelijke afnemers de verplichting opgelegd om verschillen te melden. Daar de GBA gezien wordt als de basisadministratie moeten hierin de meest actuele gegevens zijn vermeld. In de praktijk komt het regelmatig voor dat bijv. verhuizingen wel bij een andere afdeling binnen de gemeente worden doorgegeven en niet bij de afdeling Publiekszaken. Om de GBA zo actueel mogelijk te houden worden verschillen aan Publiekszaken doorgegeven die vervolgens hier actie op zal ondernemen teneinde de juiste gegevens vast te stellen. Gezien het belang van de GBA wordt bij de melding van verschillen geen onderscheid gemaakt tussen authentieke en niet authentieke GBA-gegevens.

Verder regelt dit artikel dat nadere invulling zal worden gegeven aan de wijze van melding aan en terugmelding vanuit de GBA.

Artikel 18. - Slotbepaling

In dit artikel is de citeertitel opgenomen en de terinzagelegging geregeld.