Regeling vervallen per 28-12-2013

Tarieventabel 2013 behorende bij de Verordening op de heffing en invordering van leges 2013

Geldend van 28-12-2012 t/m 27-12-2013

Intitulé

Tarieventabel behorende bij de Verordening op de heffing en invordering van leges 2013

Indeling tarieventabel

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 16 Kansspelen

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 20 Diversen

Hoofdstuk 21 In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4 Vermindering

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk, registratie van een partnerschap of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk op:

1.1.1.1

maandag om 09.00 en 09.30 uur uitsluitend indien één van de partners inwoner is van Lansingerland

€ 0,00

1.1.1.2

maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 17.00 uur op een gemeentelijke locatie

€ 254,45

1.1.1.3

maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 17.00 uur op een niet gemeentelijke locatie die al benoemd is

€ 176,85

1.1.1.4

maandag tot en met vrijdag tussen 17.00 en 22.00 uur en zaterdag tussen 09.00 en 22.00 uur op een gemeentelijke locatie

€ 554,40

1.1.1.5

maandag tot en met vrijdag tussen 17.00 en 22.00 uur en zaterdag tussen 09.00 en 22.00 uur op een niet gemeentelijke locatie die al benoemd is

€ 476,75

1.1.2

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk, registratie van een partnerschap of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

€ 254,45

1.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een (schriftelijke)aanvraag tot benoeming als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand van een ambtenaar, die al door de rechtbank is beëdigd en door een andere gemeente al is benoemd als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

€ 51,75

1.1.4

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een trouwboekje of partnerschapboekje of een duplicaat daarvan

€ 23,50

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het aanwezig laten zijn van een ambtenaar als getuige bij het huwelijk dan wel registratie

€ 41,50

1.1.6

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 20,75

1.1.7

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand

1.1.8

Toeslag voor het eenmalig benoemen van een trouwlocatie voor 1 dag

€ 415,00

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.2.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 50,35

1.2.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)

€ 50,35

1.2.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

€ 50,35

1.2.1.4

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) als bedoeld in artikel 2, tweede lid van de Paspoortwet, aan personen in de leeftijd tot en met 13 jaar

€ 31,85

1.2.1.5

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) als bedoeld in artikel 2, tweede lid van de Paspoortwet, aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder

€ 41,90

1.2.2

De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 evenals in 1.2.1.5 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 46,60

1.2.3

De tarieven in de onderdelen 1.2.1.1 t/m 1.2.1.5 worden, indien aan de aanvrager reeds eerder een reisdocument werd verstrekt, welk document bij de aanvraag, anders dan buiten de schuld van de aanvrager, niet compleet kan worden overlegd, verhoogd met

€ 27,65

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 42,90

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

€ 34,10

1.3.3

Het tarief in onderdeel 1.3.1 wordt, indien aan de aanvrager reeds eerder een rijbewijs werd verstrekt, welk document bij de aanvraag, anders dan buiten de schuld van de aanvrager, niet compleet kan worden overlegd, verhoogd met

€ 27,65

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens over één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 8,30

1.4.2.2

tot het verstrekken van digitaal aangevraagde en betaalde gegevens, per verstrekking

€ 5,50

1.4.3

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 20,75

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5

n.v.t.

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6

n.v.t.

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.1.1

a.een afschrift van de programmabegroting

€ 85,10

1.7.1.2

Een afschrift van de kadernota incl. voorjaarsnota

€ 38,75

1.7.1.3

Een afschrift van de najaarsnota

€ 38,75

1.7.1.4

a.een afschrift van de jaarrekening op programmaniveau (jaarverslag en jaarrekening)

€ 84,00

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.2.1

Tot het verstrekken van:

1.7.2.1.1

Een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, per pagina

€ 0,90

1.7.2.1.2

een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per pagina

€ 0,90

1.7.2.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

1.7.2.2.1

op de verslagen van de raadsvergaderingen

€ 96,90

1.7.2.2.2

op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen

€ 146,45

1.7.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.3.1

tot het verstrekken van:

1.7.3.1.1

een afschrift van het verslag van een vergadering van een raadscommissie, per pagina

€ 0,90

1.7.3.1.2

een afschrift van de stukken behorende bij een vergadering van een raadscommissie, per pagina

€ 0,90

1.7.3.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

1.7.3.2.1

op de verslagen van de vergaderingen van een raadscommissie

€ 18,35

1.7.3.2.2

op de stukken behorende bij de vergaderingen van een raadscommissie

€ 52,25

1.7.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van een verordening, per pagina:

€ 0,90

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.8.1.1

Tot het verstrekken van een (digitale) kopie van een plan, zoals bestemmingsplan, bouwarchief, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan € 22,00 plus:

1.8.1.1.1

In formaat A4 of kleiner, per bladzijde

€ 0,90

1.8.1.1.2

In formaat A3

€ 1,50

1.8.1.2

Tot het verstrekken van een afschrift van een plan, zoals bestemmingsplan, bouwarchief, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan, per afschrift € 22,00 plus:

a.formaat A4

€ 0,90

b.formaat A3

€ 1,50

c.formaat A2

€ 6,20

d.formaat A1

€ 8,40

e.formaat A0

€ 14,55

f.formaat 2 x A0

€ 25,25

1.8.1.3

Tot het digitaal verstrekken van een afschrift van een plan, zoals bestemmingsplan, bouwarchief, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan

€ 22,00

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

€ 62,25

1.8.3

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in het Kadaster On Line voor signaleringen niet-gemeentelijke Publiekrechtelijke Beperkingen, voor ieder daar aan besteed kwartier

€ 22,00

1.8.4

Het tarief voor het geven van informatie over de verstrekte fotokopieën of plannen, voor ieder daaraan besteed kwartier

met een maximum van 1 uur (daarna vooroverleg situatie)

€ 22,00

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.1

Tot het verkrijgen van een verklaring over het gedrag

€ 30,05

1.9.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.2.1

tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn

€ 8,30

1.9.2.2

tot het verstrekken van digitaal aangevraagd bewijs van in leven zijn

€ 5,50

1.9.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€ 6,90

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 20,75

1.10.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

1.10.2.1

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina

€ 0,90

1.10.2.2

een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk

€ 0,90

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

1.11

n.v.t.

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

1.12

n.v.t.

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

1.13

n.v.t.

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen

1.14.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een vergunning ten behoeve van een standplaats als bedoeld in de marktverordening

€ 88,00

1.14.2

Het tarief voor plaatsing op de wachtlijst voor de weekmarkt bedraagt

€ 88,00

1.14.3

Het tarief voor het verstrekken van een vaste standplaatsvergunning voor de weekmarkt bedraagt

€ 132,00

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

1.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.15.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

€ 220,00

1.15.2

Verwijderd, ontheffing is niet overdraagbaar.

1.15.3

tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing

€ 88,00

Hoofdstuk 16 Kansspelen

1.16.1

Tarief voor een vergunning voor een speelgelegenheid als bedoeld in artikel 2:39 van de APV. De tarieven zijn landelijk vastgelegd in het speelautomatenbesluit 2000 paragraaf 2, artikel 3

1. Bij de indiening van de aanvraag van een aanwezigheidsvergunning die geldt voor een tijdvak van 12 maanden, is de aanvrager een vergoeding als bedoeld in artikel 30d, derde lid, van de wet verschuldigd ten bedrage van:

a.indien de vergunning voor één speelautomaat geldt

€ 56,50

b.indien de vergunning voor twee of meer speelautomaten geldt

€ 22,50

vermeerderd met het product van het aantal speelautomaten, waarvoor de vergunning geldt, en een bedrag van

€ 34,00

2. Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak, korter dan 12 maanden of langer dan 12 maanden doch ten hoogste vier jaar, met dien verstande dat de in het eerste lid bedoelde maximumbedragen naar evenredigheid in het verschil in looptijd van de vergunning verlaagd onderscheidenlijk verhoogd worden.

3. Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak van meer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd, met dien verstande dat voor de toepassing van onderdeel a in plaats van € 56,50 een bedrag van € 226,50 en voor de toepassing van onderdeel b in plaats van € 22,50 een bedrag van € 90,50 en in plaats van € 34,00 een bedrag van € 136,00 geldt.

1.16.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een vergunning voor het houden van een loterij

€ 88,00

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

1.17

n.v.t.

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie en overige kabels en leidingen

1.18.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag in verband met het verkrijgen van instemming over plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

€ 217,50

1.18.1.1

indien met betrekking tot een aanvraag overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

€ 304,50

1.18.1.2

indien de aanvrager verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling van aanvragen als bedoeld in artikel 5.5 van de Telecommunicatiewet, verhoogd met

€ 304,50

1.18.1.3

indien met betrekking tot een aanvraag onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

1.18.2

Indien een begroting als bedoeld in 1.18.1.3 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

1.18.3

De tarieven voor telecommunicatie genoemd in 18.1 en 18.2 gelden ook voor de werkzaamheden voor overige kabels en leidingen, voor zover hier geen omgevingsvergunning voor nodig is.

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

1.19

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.19.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

€ 43,50

1.19.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

€ 43,50

1.19.3

voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten

€ 43,50

1.19.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging of wijziging van een parkeervergunning op grond van de “Parkeerverordening vrachtwagens Jan van der Heydenstraat”

€ 174,00

1.19.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging of wijziging van een parkeervergunning op grond van de “Parkeerverordening bedieningsstraatje Kerkstraat”

€ 43,50

Hoofdstuk 20 Diversen

1.20.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een:

1.20.1.1

aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor de aanleg of wijziging vaneen rioolaansluiting op het gemeenteriool als bedoeld in artikel 1 van de Verordening éénmalig rioolaansluitrecht

€ 87,00

1.20.1.2

aanvraag naturalisatie wordt op basis van artikel 9, eerste lid Besluit optie- en naturalisatie gelden 2002 (Stb.2002, 325) geheven:

Optie; enkelvoudig, tariefcode A

€ 173,00

Optie; gemeenschappelijk, tariefcode B

€ 294,00

Optie; medeopterende minderjarige, tariefcode C

€ 21,00

Naturalisatie; enkelvoudig; standaard, tariefcode D

€ 810,00

Naturalisatie; gemeenschappelijk, standaard, tariefcode E

€ 1.035,00

Naturalisatie; enkelvoudig, verlaagd, tariefcode F

€ 603,00

Naturalisatie; gemeenschappelijk; verlaagd, tariefcode G

€ 828,00

Naturalisatie; meenaturaliserende minderjarige, tariefcode H

€ 119,00

1.20.1.3

aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens

€ 6,90

1.20.1.4

verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

€ 6,90

1.20.1.5

aanvraag tot het verstrekken van een Rotterdampas:

1.20.1.5.1

voor volwassenen vanaf 18

€ 60,00

1.20.1.5.2

voor inwonende kinderen (van 3 t/m 17 jaar)

€ 12,50

1.20.1.5.3

voor minima

Voor inwonende kinderen (3 t/m 17 jaar) van minima waarvoor de pas gelijktijdig wordt opgehaald is de pas gratis.

€ 5,00

1.20.1.5.4

duplicaat, per pas

€ 5,00

1.20.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.20.2.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina formaat A4:

€ 1,50

1.20.2.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina op papier:

a.formaat A4

€ 0,90

b.formaat A3

€ 1,50

c.formaat A2

€ 6,20

d.formaat A1

€ 8,40

e.formaat A0

€ 14,55

f.formaat 2 x A0

€ 25,25

1.20.2.3

kaarten, tekeningen en afschriften, al dan niet behorend bij 1.20.2.1 en 1.20.2.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of afschrift:

a.formaat A4

€ 0,90

b.formaat A3

€ 1,50

c.formaat A2

€ 6,20

d.formaat A1

€ 8,40

e.formaat A0

€ 14,55

f.formaat 2 x A0

€ 25,25

1.20.2.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een vergunning voor de verkoop van vuurwerk, als bedoeld in artikel 2:72 van de Algemene plaatselijke verordening Lansingerland 2010

€ 440,00

1.20.2.5

Het tarief voor de aanvraag van een ontheffing op het verbod geluidshinder tussen 23.00 uur en 7.00 uur, als bedoeld in artikel 4.6 van de Algemene plaatselijke verordening Lansingerland 2010, voor:

1.20.2.5.1

Particulieren

€ 220,00

1.20.2.5.2

Bedrijven

€ 440,00

1.20.2.5.3

indien met betrekking tot een aanvraag van een ontheffing op het verbod op geluidshinder advies gevraagd moet worden van de DCMR, verhoogd met de kosten van het advies; per uur

€ 112,00

1.20.2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot ontheffing van het kampeerverbod, als bedoeld in artikel 4:18 van de Algemene plaatselijke verordening Lansingerland 2010

€ 176,00

1.20.2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een vergunning ten behoeve van inzamelen van geld of goederen, als bedoeld in artikel 5:13 van de Algemene plaatselijke verordening Lansingerland 2010

€ 176,00

1.20.2.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een vergunning ten behoeve van een commerciële of niet commerciële standplaats, als bedoeld in artikel 5:18 van de Algemene plaatselijke verordening Lansingerland 2010

€ 220,00

1.20.2.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een vergunning voor het exploiteren van een horecabedrijf, als bedoeld in artikel 2:28 lid 1 van de Algemene plaatselijke verordening Lansingerland 2010

€ 440,00

1.20.2.9.1

het tarief voor het verlenen van een vrijstelling van de vergunningsplicht voor het exploiteren van een horecabedrijf, als bedoeld in artikel 2:28, lid 5 van de Algemene Plaatselijke Verordening 2010 bedraagt

€ 264,00

1.20.2.9.2

Het tarief voor het omzetten van de tijdelijke vrijstelling, genoemd onder artikel 2:28 lid 7 van de Algemene plaatselijke verordening Lansingerland 2010, naar een vrijstelling voor onbepaalde tijd, bedraagt

€ 176,00

1.20.2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot ontheffing van de sluitingstijd als bedoeld in artikel 2:29 van de Algemene plaatselijke verordening Lansingerland 2010

€ 264,00

1.20.2.11

Verwijderd.

1.20.2.12

Verwijderd.

1.20.2.13

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 5,95

1.20.2.14

Teruggaaf als gevolg van intrekking van een aanvraag

Als een aanvrager zijn aanvraag intrekt terwijl deze al in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges

1.20.2.14.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 2 weken na het in behandeling nemen ervan

van de verschuldigde leges

50,0 %

1.20.2.14.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 2 weken en binnen een termijn van 13 weken na het in behandeling nemen ervan

van de verschuldigde leges

25,0 %

1.20.2.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een verklaring van geen bezwaar (openbare orde)

€ 88,00

1.20.2.16

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2:10 van de Algemene plaatselijke verordening 2010 voor het gebruiken van de weg of een weggedeelte, anders dan overeenkomstig de bestemming:

1.20.2.16.1

Verwijderd.

1.20.2.16.2

voor het plaatsen van bouwmaterialen en/of containers:

bij ecotoiletten

€ 87,00

bij een container tot en met een oppervlak van 15m2

€ 174,00

bij een container groter dan 15m2 oppervlak of meerdere containers

€ 262,00

1.20.2.16.3

voor overig gebruik van de weg of weggedeelte anders dan overeenkomstig de bestemming

€ 262,00

1.20.2.17

Voor het veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg/inrit moet op grond van privaatrechtelijke regels een verzoek bij de gemeente worden ingediend. Het tarief voor het in behandeling nemen van het verzoek en het uitbrengen van advies bedraagt

€ 174,00

Namens de gemeente wordt de uitweg/inrit aangelegd. De kosten voor de aanleg van de uitweg/inrit zijn voor rekening van de aanvrager en blijken uit een begroting die door de gemeente is opgesteld.

Hoofdstuk deze titel niet benoemde beschikking

1.21.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 352,00

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

Aanlegkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.2

Bouwkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.3

Sloopkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.4

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

2.2.1

Vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project planologisch vergunbaar is (WABO)

1,0 %

van de bouwkosten met een minimum van

€ 300,00

2.2.2

De voor het vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag geheven leges worden in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de op de conceptaanvraag volgende aanvraag om de omgevingsvergunning als bedoeld in hoofdstuk 3, indien die aanvraag binnen één jaar de afronding van de conceptaanvraag wordt ingediend en er sprake is van een in hoofdlijnen identiek bouwplan.

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1

Bouwactiviteiten

2.3.1.0

Indien op verzoek van de aanvrager een verklaring wordt afgegeven dat het een vergunningsvrij bouwwerk betreft, bedraagt het tarief

€ 88,00

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

Bouwsom minder dan € 50.000

€ 88,00

Vermeerderd met

3,0 %

Van de bouwsom

Bouwsom van € 50.000 tot € 100.000

€ 238,00

Vermeerderd met

2,7 %

Van de bouwsom

Bouwsom van € 100.000 tot € 200.000

€ 538,00

Vermeerderd met

2,4 %

Van de bouwsom

Bouwsom van € 200.000 tot € 500.000

€ 1.138,00

Vermeerderd met

2,1 %

Van de bouwsom

Bouwsom van € 500.000 tot € 1.000.000

€ 2.888,00

Vermeerderd met

1,75 %

Van de bouwsom

Bouwsom € 1.000.000 of meer

€ 5.388,00

Vermeerderd met

1,5 %

Van de bouwsom

2.3.1.2

Welstandstoets en monumentencommissie

2.3.1.2.1

Indien er een welstandstoets dient te worden uitgevoerd bedraagt het tarief:

Reclames

€ 55,00

bouwkosten lager dan € 4.000

€ 55,00

bouwkosten van € 4.000 - € 25.000; 2,00‰ van de bouwkosten plus

€ 51,00

bouwkosten van € 25.000 - € 120.000; 1,10‰ van de bouwkosten plus

€ 77,00

bouwkosten van € 120.000 - € 230.000; 1,10‰ van de bouwkosten plus

€ 123,00

bouwkosten van € 230.000 - € 455.000; 0,60‰ van de bouwkosten plus

€ 262,00

bouwkosten van € 455.000 - € 20.000.000 (maximum bedrag waarover leges worden geheven); 0,25‰ van de bouwkosten plus

€ 494,00

2.3.1.2.2

De kosten voor handhaving bedragen (exclusief locatiebezoek)

€ 100,00

2.3.1.2.3

De kosten voor vooroverleg bedragen

€ 100,00

(€ 75,00 wordt verrekend met de uiteindelijke omgevingsaanvraag)

2.3.1.2.4

Uurtarief voor extra werkzaamheden (kwaliteitsteam, locatiebezoek etc.)

€ 101,00

2.3.1.2.5

Vergoeding voor monumentenadviezen in de centrale commissie

€ 250,00

2.3.1.2.6

Voor een tweede toets na ingrijpende wijziging van het bouwplan gelden nogmaals bovenstaande tarieven.

2.3.1.3

Beoordeling bodemrapport

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

2.3.1.3.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 306,00

2.3.1.3.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport, de werkelijke kosten van het adviesbureau, na overleg met aanvrager

2.3.1.4

Verplicht advies agrarische commissie

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie wordt beoordeeld:

de werkelijke kosten van het adviesbureau, na overleg met aanvrager

2.3.1.4.1

Standaardadvies bestaande bedrijven

€ 600,00

2.3.1.4.2

Inzake nieuwe vestigingen en/of beoordeling van een bedrijfsplan

€ 700,00

2.3.1.4.3

Waarbij de commissie wordt verzocht ook uitspraken van een commissie voor bezwaar en beroep en/of gerechtelijke uitspraken te betrekken

€ 790,00

2.3.1.4.3

Nadere adviezen op eerder uitgebrachte adviezen

€ 390,00

2.3.2

Aanlegactiviteiten

2.3.2.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

0,8 %

van de aanlegkosten, met een minimum van:

€ 352,00

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast of geweigerd (binnenplanse afwijking)

€ 658,00

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast of geweigerd (buitenplanse kleine afwijking)

€ 1.038,00

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast of geweigerd (buitenplanse afwijking):

€ 1.746,00

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast of geweigerd (tijdelijke afwijking):

€ 1.554,00

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast of geweigerd (afwijking van exploitatieplan):

10,0 %

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast of geweigerd (afwijking van provinciale regelgeving):

20,0 %

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast of geweigerd (afwijking van nationale regelgeving):

30,0 %

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast of geweigerd (afwijking van voorbereidingsbesluit):

20,0 %

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag.

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast of geweigerd (binnenplanse afwijking):

€ 658,00

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast of geweigerd (buitenplanse kleine afwijking):

€ 1.038,00

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast of geweigerd (buitenplanse afwijking):

€ 1.746,00

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast of geweigerd (tijdelijke afwijking)

€ 1.554,00

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast of geweigerd (afwijking van exploitatieplan):

€ 325,15

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast of geweigerd (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 1.716,00

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast of geweigerd (afwijking van nationale regelgeving):

€ 1.716,00

2.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast of geweigerd (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 1.716,00

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot de brandveiligheid

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 237,28

Met dien verstande dat dit bedrag wordt verhoogd voor een inrichting met een oppervlakte tussen:

Objectgrootte:

a.< met

€ 154,20

b.100 tot met

€ 154,20

+ per m²

€ 1,61

c.500 tot met

€ 542,11

+ per m²

€ 0,56

d.2.000 tot met

€ 1.340,28

+ per m²

€ 0,15

e.5.000 tot met

€ 1.875,74

+ per m²

€ 0,04

f.> met

€ 2.945,77

+ per m²

€ 0,03

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in

artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening 2009 Gemeente Lansingerland aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 10, tweede lid, van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, wordt het tarief als bedoeld onder 2.3.1.1 verhoogd met

€ 504,00

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

2.3.7.1

2.3.7.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist

1,6 %

van de sloopkosten, met een minimum van:

€ 569,50

2.3.7.2

Asbesthoudende materialen

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.7.1 wordt het tarief, indien de in die onderdelen bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig, verhoogd met:

€ 264,00

Dit betreft een toeslag op 2.3.7.1.1

Aanleggen of veranderen weg

2.3.8

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:11 van de Algemene plaatselijke verordening Lansingerland 2010 een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief

€ 3.132,00

2.3.9

Uitweg/inrit

Vervallen, zie 1.20.2.17

2.3.10

Kappen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of in artikel 3 van de Bomenverordening Lansingerland 2012 een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief

€ 88,00

2.3.11

Opslag van roerende zaken

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of de gemeente Lansingerland, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.10 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief

2.3.11.1

indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken groter dan bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo

€ 262,00

2.3.11.2

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:

€ 305,50

2.3.12

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

2.3.12.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief de werkelijke kosten van adviesbureau (na overleg met aanvrager) vermeerderd met

€ 217,50

2.3.12.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief de werkelijke kosten van het adviesbureau (na overleg met aanvrager) vermeerderd met

€ 217,50

2.3.13

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief de werkelijke kosten van het adviesbureau (na overleg met aanvrager) vermeerderd met

€ 217,50

2.3.14

Andere activiteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

2.3.14.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 155,25

2.3.14.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.14.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft

€ 155,25

2.3.14.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft

€ 155,25

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase:

van het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft

60,0 %

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase:

het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft

50,0 %

2.3.16

Beoordeling bodemrapport

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

2.3.16.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 306,00

2.3.16.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport, de werkelijke kosten van het adviesbureau, na overleg met aanvrager

2.3.17

Advies

2.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.17.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.18

Verklaring van geen bedenkingen

2.3.18.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

2.3.18.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 352,00

2.3.18.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.18.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.18.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.19

Indien een aanvraag bouwvergunning 2e fase wordt gedaan volgens het regime zoals dat gold voor 1 oktober overeenstemming met artikel 56a van de Woningwet, bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een reguliere bouwvergunning 2e fase

van de bouwkosten met een minimum van € 88,00.

0,9 %

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft en niet afwijkt van het vooroverlegplan en binnen 26 weken wordt ingediend, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

2.4.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18. De vermindering bedraagt:

2.4.2.1

bij 5 tot 10 activiteiten:

2,0 %

van de voor die activiteiten verschuldigde leges

2.4.2.2

bij 10 tot 15 activiteiten:

3,0 %

van de voor die activiteiten verschuldigde leges

2.4.2.3

bij 15 of meer activiteiten:

5,0 %

van de voor die activiteiten verschuldigde leges

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van bedraagt:

2.5.1.1

indien de reguliere aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na indiening

50,0 %

indien de reguliere aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 tot 8 weken na indiening

25,0 %

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

2.5.1.2

indien de uitgebreide aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 8 weken na indiening

50,0 %

indien de uitgebreide aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 8 tot 16 weken na indiening

30,0 %

indien de uitgebreide aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 16 tot 26 weken na indiening

20,0 %

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges

2.5.1.3

indien de aanvraag om vooroverleg wordt ingetrokken binnen een termijn van 1 week na indiening en er geen werkzaamheden zijn verricht

100,0 %

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Vinex

Wanneer de gemeente een verleende bouwvergunning voor de Vinex intrekt op verzoek van de vergunninghouder, wordt een deel van de leges teruggegeven, mits het verzoek tot intrekken binnen 2,5 jaar na verlening van de vergunning is ingediend en van de vergunning geen gebruik is gemaakt.

De teruggaaf bedraagt:

van de verschuldigde basisleges bedoeld in artikel 2.3.1.1. Met dien verstande dat een bedrag minder dan € 88,00 niet wordt teruggegeven.

Indien er sprake is van herontwikkeling, waarbij de uitgangspunten van het woningbouwprogramma worden gerespecteerd, van een bouwproject in de Vinex waarvoor al een bouwvergunning is verleend en er een nieuwe bouwaanvraag wordt ingediend dan vindt er verrekening plaats van al in rekening gebrachte leges in overeenstemming met de onderdelen in artikel 2.3.1.1. Het leges bedrag kan niet lager zijn dan € 88,00.

25,0 %

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. Het tarief bedraagt:

10,0 %

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges, met een minimum bedrag van € 88,00.

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

2.5.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

Een bedrag minder dan € 88,00 wordt niet teruggegeven.

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.16 en 2.3.17 wordt geen teruggaaf verleend.

2.5.6

Intrekking aanvraag omgevingsvergunning op verzoek van de gemeente

Indien een aanvraag omgevingsvergunning op verzoek van de gemeente wordt ingetrokken, waarbij sprake is van het gelijktijdig indienen van een aanvraag voor dezelfde werkzaamheden, zal voor de intrekking van die aanvraag geen leges in rekening worden gebracht.

2.5.7

Teruggaaf niet- ontvankelijk verklaring

2.5.7.1

Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag tot beoordeling van een concept/vooroverleg “omgevingsvergunning” een verzoek voor aanvullende gegevens wordt gedaan, waarop door de aanvrager niet wordt gereageerd, dan wel de ingediende aanvullende gegevens onvoldoende informatie bevatten tot beoordeling van de aanvraag, waardoor besloten wordt het verzoek buiten behandeling te stellen, dan is de aanvrager:

van de leges verschuldigd met een minimum van:

25%

€ 264,00

2.5.7.2

Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag tot beoordeling van een omgevingsvergunning een verzoek voor aanvullende gegevens wordt gedaan, waarop door de aanvrager niet wordt gereageerd, dan wel de ingediende aanvullende gegevens onvoldoende informatie bevatten tot beoordeling van de aanvraag, waardoor besloten wordt het verzoek buiten behandeling te stellen, dan is de aanvrager:

van de leges verschuldigd met een minimum van:

40%

€ 264,00

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.6 van toepassing is:

€ 88,00

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project, waarbij de uitgangspunten van het woningbouwprogramma worden gerespecteerd.

0,2 %

van de bouwkosten met een minimum van

€ 88,00

Dit artikel vindt geen toepassing als de afwijking zodanig is dat naar de omstandigheden beoordeeld van een nieuw bouwplan sprake is.

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 7.764,75

2.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen ven een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 4.658,85

Hoofdstuk 9 Sloopmelding N.v.t.

2.9

n.v.t.

Hoofdstuk deze titel niet benoemde beschikking

2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 352,00

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€ 440,00

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een wijziging van een vergunning als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

€ 352,00

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 264,00

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2:25, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening Lansingerland 2010 (evenementenvergunning), indien het betreft:

3.2.1.1

een evenement type A

€ 176,00

3.2.1.2

een evenement type B

€ 528,00

3.2.1.3

een evenement type C

€ 880,00

3.2.1.4

een evenement type 0, zoals een straatfeest of een buurtbarbeque, dient alleen te worden gemeld

3.2.1.5

een vergunning voor onbepaalde tijd, of langer dan 1 jaar, afhankelijk van het type, gelijk aan het tarief van A, B, C, 0

3.2.1.6

een jaarverzamelvergunning voor diverse evenementen bij 2 of meer A-evenementen tarief gelijk

€ 352,00

3.2.1.7

Indien met betrekking tot een aanvraag van een evenement overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere instanties en/of aanvrager anders dan regulier overleg, per uur verhoogd met

€ 88,00

3.2.1.8

een snuffelmarkt als bedoeld in artikel 5.23 van de Algemene plaatselijke verordening Lansingerland 2010

€ 88,00

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

3.3.1

een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3:4 van de Algemene plaatselijke verordening Lansingerland 2010:

3.3.1.1

voor een seksinrichting (+ kosten wijzigen bestemmingsplan)

€ 1.376,00

3.3.1.2

voor een escortbedrijf (+ kosten wijzigen bestemmingsplan)

€ 1.376,00

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

3.4

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag bedraagt

€ 88,00

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

3.5

n.v.t.

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

3.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilige gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening

€ 237,28

Met dien verstande dat dit bedrag wordt verhoogd voor een inrichting met een oppervlakte tussen:

Objectgrootte:

a.< met

€ 154,20

b.100 tot met

€ 154,20

+ per m²

€ 1,61

c.500 tot met

€ 542,11

+ per m²

€ 0,56

d. 2.000 tot met

€ 1.340,28

+ per m²

€ 0,15

e. 5.000 tot met

€ 1.875,74

+ per m²

€ 0,04

f.> met

€ 2.945,77

+ per m²

€ 0,03

Hoofdstuk deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

€ 352,00

Behorende bij raadsbesluit van 20-12-2012.

De griffier van de gemeente Lansingerland,

Bijlage Scan Tarieventabel leges Lansingerland 2013

Scan tarieventabel leges Lansingerland 2013