Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR296390
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR296390/1
Regeling vervallen per 06-01-2014
Privacyregelement GBA Lansingerland 2013
Geldend van 06-06-2013 t/m 05-01-2014
Intitulé
Privacyregelement GBA Lansingerland 2013Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
- 1.
Daar waar in dit reglement de mannelijke persoonsvorm wordt gebruikt dient ook de vrouwelijke persoonsvorm te worden gelezen.
- 2.
De bijlagen maken deel uit van dit reglement.
Artikel 1 Begripsbepalingen
Dit reglement verstaat onder (in alfabetische volgorde):
- a.
aangehaakte gegevens: de in de GBA opgenomen gegevens die niet behoren tot de persoonslijst of de verwijsgegevens, over één persoon in de GBA;
- b.
afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht;
- c.
algemene gegevens: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 34, eerste lid onder a van de Wet GBA;
- d.
authentieke gegevens: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 3a van de Wet GBA en benoemd in artikel 58a Besluit GBA en vermeld in bijlage 1d Besluit GBA;
- e.
autorisatie: het verlenen van (rechtstreekse) toegang tot de GBA-gegevens;
- f.
beheerder: de functionaris die onder verantwoordelijkheid van de verantwoordelijke belast is met de dagelijkse zorg voor de GBA;
- g.
binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente. Hieronder valt tevens te verstaan door de verantwoordelijke aangewezen instanties die taken uitoefenen die door het gemeentebestuur zijn opgelegd en/of belast zijn met de uitvoering van publiekrechtelijke taken;
- h.
Wet GBA: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
- i.
derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene;
- j.
GBA: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
- k.
ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA in de GBA van de gemeente is opgenomen;
- l.
persoonslijst: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 34, eerste lid, van de Wet GBA, over één persoon in de GBA;
- m.
reglement: het Privacyreglement GBA;
- n.
verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;
- o.
verordening GBA: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Lansingerland;
- p.
verwijsgegevens: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 35, eerste lid van de Wet GBA, over één uitgeschreven persoon uit de GBA.
Artikel 2 Doel van de verbanden, toegang of verstrekking van de GBA-gegevens
-
1. Binnengemeentelijke afnemers krijgen toegang tot de GBA, dan wel de beschikbare gegevens in de GBA worden verstrekt, voor de vervulling van hun taak.
-
2. De toegang dan wel de verstrekking wordt door de verantwoordelijke vastgelegd in een convenant of overeenkomst.
-
3. De verantwoordelijke wijst de binnengemeentelijke afnemers aan die aan de verplichtingen krachtens artikel 3b en 62 van de Wet GBA dienen te voldoen.
Artikel 3 Beheer van de GBA
-
1. Beheerder van de GBA is het hoofd Publiekszaken.
-
2. De beheerder geeft invulling aan het onder artikel 2 bedoelde convenant of overeenkomst.
Hoofdstuk 2 Bepalingen met betrekking tot de GBA
Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties
Op grond van artikel 96 van de Wet GBA, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens (koppelen), worden aan de in Bijlage 1 Privacyreglement vermelde registraties, de in de tabel aangegeven algemene- en verwijsgegevens verstrekt, ten behoeve van de distributie van de juiste persoonsgegevens.
Artikel 5 Rechtstreeks toegang tot de GBA
Rechtstreekse toegang tot de GBA hebben:
- 1.
de beheerder;
- 2.
de door de beheerder aangewezen ambtenaren die werkzaam zijn op de afdeling Publiekszaken;
- 3.
met inachtneming van artikel 88 en 89 Wet GBA wordt aan de in Bijlage 2 Privacyreglement GBA vermelde binnengemeentelijke afnemers een autorisatie verleend, voor de in de tabel aangegeven algemene- en verwijsgegevens, ten behoeve van de uitvoering van de aan hen opgedragen taken.
Artikel 6 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt
- 1.
Met inachtneming van artikel 88 en 89 Wet GBA worden aan de in Bijlage 3 Privacyreglement vermelde binnengemeentelijke afnemers de in de tabel aangegeven algemene- en verwijsgegevens systematisch verstrekt, ten behoeve van de uitvoering van de aan hen opgedragen taken.
- 2.
De verantwoordelijke kan besluiten aan andere afnemers systematisch gegevens te verstrekken.
In het besluit worden tenminste de volgende punten schriftelijk vastgelegd:
- -
het doel waarvoor de gegevens uit de basisadministratie nodig zijn;
- -
de op deze registraties betrekking hebbende wettelijke regelingen en privacyreglementen;
- -
een limitatieve en exacte opsomming van de benodigde gegevens.
Artikel 7 Verstrekkingen onder verantwoordelijkheid van de gemeente
-
1. Met inachtneming van artikel 100, tweede lid Wet GBA kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in artikel 98 en 99 Wet GBA, aan Bijlage 4 Privacyreglement vermelde instanties de gegevens, zoals vermeldt in artikel 100, lid 2, van de Wet GBA op verzoek aan de in bijlage 4 vermelde instanties worden verstrekt voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.
-
2. De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.
Artikel 8 Telefonische gegevensverstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers
Aan binnengemeentelijke afnemers kunnen op telefonisch verzoek slechts incidenteel in aantoonbaar spoedeisende gevallen gegevens worden verstrekt indien:
- a.
buiten twijfel is dat het verzoek afkomstig is van een daartoe bevoegd persoon binnen de organisatie. Een en ander op basis van vooraf nadrukkelijk gemaakte afspraken en aan met name genoemde personen en:
- b.
de gegevens nodig zijn voor vervulling van de taken van de binnengemeentelijke afnemer en niet op een minder ingrijpende manier aan gegevens kan worden gekomen.
Hoofdstuk 3 Aangehaakte gegevens
Artikel 9 Doel van de aangehaakte gegevens
De GBA heeft voor wat betreft de aangehaakte gegevens tot doel:
- a.
informatie te leveren aan de afdeling Publiekszaken ter uitvoering van activiteiten, verband houdende met de taken die bij deze dienst moeten worden uitgevoerd;
- b.
de binnengemeentelijke afnemers te voorzien van gegevens, voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van taken van die afnemers;
- c.
een ingeschrevene van hem betreffende gegevens te voorzien;
- d.
statistische informatie te leveren.
Artikel 10 Aangehaakte gegevens
-
1. Van ingeschrevenen kunnen in de GBA de in Bijlage 5 Privacyreglement genoemde aangehaakte gegevens opgenomen zijn.
-
2. De verantwoordelijke kan besluiten de aangehaakte gegevens uit te breiden dan wel in te krimpen.
Artikel 11 Wijze van verkrijging
Aangehaakte gegevens in de GBA worden verkregen door opgave van de ingezetene, door het geautomatiseerde systeem gegenereerde gegevens, door ambtenaren Publiekszaken in het kader van de uitvoering van wettelijke bepalingen en van afnemers en derden.
Artikel 12 Verbanden, toegang en verstrekkingen
Aan binnengemeentelijke afnemers, ten aanzien van wie dit reglement voorziet in verbanden (artikel 4), toegang (artikel 5) en verstrekkingen (artikel 6), kan toegang tot de aangehaakte gegevens worden verleend, mits deze noodzakelijk zijn ter uitvoering van hun taken of bevoegdheden.
Artikel 13 Verwijdering van gegevens
Aangehaakte gegevens worden door de beheerder uit de bevolkingsadministratie verwijderd na een daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijke. De beheerder verwijdert deze gegevens binnen één jaar nadat het besluit is genomen.
Artikel 14 Protocolplicht van aangehaakte gegevens
De beheerder houdt het verstrekken van aangehaakte gegevens als bedoeld in artikel 12, aan binnengemeentelijk afnemers als bedoeld in artikel 6, gedurende het jaar volgend op de verstrekking bij, voor zover aannemelijk is dat het achterwege laten daarvan het belang van de betrokken persoon onevenredig schaadt.
Artikel 15 Rechten van de burger
Op de aangehaakte gegevens zijn alle rechten van de burger, genoemd in de Wet GBA, van toepassing.
Hoofdstuk 4 Overige bepalingen
Artikel 16 Beveiliging
De beheerder treft technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de gegevens als vermeld in het beveiligingshandboek GBA van de gemeente Lansingerland
Artikel 17 Terugmeldplicht
-
1. Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisadministratie, doet hiervan mededeling aan de verantwoordelijke.
-
2. De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de mededelingen worden gedaan.
-
3. De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 Wet GBA en de artikelen 62 en 63 Besluit GBA.
Artikel 18 Verplicht gebruik
De bepalingen met betrekking tot verplicht gebruik van een authentiek gegeven dat beschikbaar is in de GBA, genoemd in artikel 3b van de Wet GBA, zijn eveneens van toepassing voor binnengemeentelijke afnemers.
Artikel 19 Slotbepalingen
- 1.
Dit reglement wordt aangehaald als “Privacyreglement GBA 2013”.
- 2.
Het “Privacyreglement GBA 2011” van 27december 2011 wordt ingetrokken.
- 3.
Dit reglement treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking.
- 4.
Dit reglement ligt ter inzage bij de verantwoordelijke voor de GBA.
Burgemeester en wethouders van Lansingerland, 7 mei 2013
Drs. Ing. Ad Eijkenaar Ewald van Vliet
Secretaris Burgemeester
Bijlage 1 Privacyreglement GBA
Verbanden/koppelingen met andere gemeentelijke registraties.
Directe afname GBA |
Indirecte afname via BRS/ ESB + gegevensmagazijn Neuron |
||||||||||||
Omschrijving |
Rubriek |
Burg stand |
Naturalisatie |
Covog |
RDW |
NGR |
RPL3 |
VV&H |
Corsa |
GWS |
Key2Jong Monitor |
Key2Begraven |
KIM |
Categorie 01 Persoon |
|||||||||||||
A-nummer |
01.01.10 |
x |
X |
X |
X |
X |
x |
x |
x |
||||
BSN |
01.01.20 |
x |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
x |
x |
x |
x |
x |
Voornamen |
01.02.10 |
x |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
x |
x |
x |
x |
x |
Adellijke titel/predikaat |
01.02.20 |
x |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
x |
x |
x |
x |
x |
Voorvoegsel |
01.02.30 |
x |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
x |
x |
x |
x |
x |
Geslachtsnaam |
01.02.40 |
x |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
x |
x |
x |
x |
x |
Geboortedatum |
01.03.10 |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
x |
x |
x |
x |
x |
Geboorteplaats |
01.03.20 |
x |
X |
X |
X |
X |
X |
x |
x |
||||
Geboorteland |
01.03.30 |
x |
X |
X |
X |
X |
X |
x |
x |
||||
Geslachtsaanduiding |
01.04.10 |
x |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
x |
x |
x |
x |
x |
Aanduiding naamgebruik |
01.61.10 |
x |
x |
x |
x |
x |
X |
X |
x |
x |
x |
x |
x |
Categorie 04 Nationaliteit |
|||||||||||||
Nationaliteit |
04.05.10 |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||||||
Aanduiding bijzonder Nederlanderschap |
04.65.10 |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||||||
Categorie 02 Ouder1 |
|||||||||||||
A-nummer ouder1 |
02.01.10 |
X |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||||
BSN ouder1 |
02.01.20 |
X |
X |
X |
X |
X |
x |
x |
x |
||||
Voornamen ouder1 |
02.02.10 |
X |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||||
Voorvoegsel ouder1 |
02.02.30 |
X |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||||
Geslachtsnaam ouder1 |
02.02.40 |
X |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||||
Geboortedatum ouder1 |
02.03.10 |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
|||||
Categorie 03 Ouder2 |
|||||||||||||
A-nummer ouder2 |
03.01.10 |
X |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
||||
BSN ouder2 |
03.01.20 |
X |
X |
X |
X |
X |
x |
x |
x |
||||
Voornamen ouder2 |
03.02.10 |
X |
X |
X |
X |
X |
x |
x |
x |
||||
Voorvoegsel ouder2 |
03.02.30 |
X |
x |
x |
x |
||||||||
Geslachtsnaam ouder2 |
03.02.40 |
X |
x |
x |
x |
||||||||
Geboortedatum ouder2 |
03.03.10 |
X |
X |
X |
X |
X |
x |
x |
x |
||||
Categorie 05 Huwelijk/geregistreerd partnerschap |
|||||||||||||
A-nummer echtgenoot / ger. Partner |
05.01.10 |
X |
X |
X |
X |
X |
x |
x |
|||||
BSN echtgenoot / ger. partner |
05.01.20 |
X |
X |
x |
x |
||||||||
Voornamen echtgenoot / ger. partner |
05.02.10 |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
x |
x |
||||
Voorvoegsels echtgenoot / ger. partner |
05.02.30 |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
x |
x |
x |
x |
x |
Geslachtsnaam echtgenoot / ger. partner |
05.02.40 |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
Geboortedatum echtgenoot / ger. partner |
05.03.10 |
X |
X |
x |
x |
||||||||
Datum huwelijkssluiting / aangaan ger. partnerschap |
05.06.10 |
X |
X |
x |
x |
||||||||
Datum ontbinding huwelijk / ger. partnerschap |
05.07.10 |
X |
X |
X |
X |
X |
x |
x |
|||||
Categorie 06 Overlijden |
|||||||||||||
Datum overlijden |
06.08.10 |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
x |
x |
x |
x |
x |
|
Plaats overlijden |
06.08.20 |
X |
x |
X |
|||||||||
Land overlijden |
06.08.30 |
X |
X |
x |
|||||||||
Categorie 07 Inschrijving |
|||||||||||||
Indicatie geheim |
07.70.10 |
X |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
x |
Categorie 08 Verblijfplaats |
x |
x |
x |
x |
|||||||||
Gemeente van inschrijving |
08.09.10 |
x |
x |
x |
x |
x |
X |
X |
x |
x |
x |
x |
x |
Datum inschrijving in de gemeente |
08.09.20 |
x |
x |
x |
x |
x |
X |
x |
x |
x |
|||
Functie adres |
08.10.10 |
x |
x |
x |
x |
x |
X |
X |
x |
x |
x |
x |
x |
Gemeentedeel |
08.10.20 |
x |
x |
x |
x |
x |
X |
X |
x |
x |
x |
x |
x |
Datum aanvang adreshouding |
08.10.30 |
x |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
x |
x |
x |
x |
|
Straatnaam |
08.11.10 |
x |
x |
x |
x |
x |
X |
X |
x |
x |
x |
x |
x |
Naam openbare ruimte |
08.11.15 |
X |
x |
x |
x |
x |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
x |
Huisnummer |
08.11.20 |
x |
x |
x |
x |
x |
X |
X |
x |
x |
x |
x |
x |
Huisletter |
08.11.30 |
x |
x |
x |
x |
x |
X |
X |
x |
x |
x |
x |
x |
Huisnummertoevoeging |
08.11.40 |
x |
x |
x |
x |
x |
X |
X |
x |
x |
x |
x |
x |
Aanduiding bij huisnummer |
08.11.50 |
x |
x |
x |
x |
x |
X |
X |
x |
x |
x |
x |
x |
Postcode |
08.11.60 |
x |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
x |
x |
x |
x |
x |
Identificatiecode verblijfplaats |
08.11.80 |
x |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|||||
Identificatiecode nummeraanduiding |
08.11.90 |
x |
X |
x |
|||||||||
Land waarnaar vertrokken |
08.13.10 |
x |
X |
X |
x |
x |
x |
X |
|||||
Datum vertrek uit Nederland |
08.13.20 |
x |
X |
X |
X |
X |
X |
x |
x |
x |
x |
x |
|
Adres buitenland 1 |
08.13.30 |
x |
X |
X |
X |
X |
x |
x |
x |
||||
Adres buitenland 2 |
08.13.40 |
x |
X |
X |
X |
X |
x |
x |
x |
||||
Adres buitenland 3 |
08.13.50 |
x |
x |
x |
x |
||||||||
Land vanwaar ingeschreven |
08.14.10 |
x |
X |
X |
X |
X |
X |
x |
x |
||||
Datum vestiging in Nederland |
08.14.20 |
x |
X |
x |
x |
x |
|||||||
Categorie 58 Verblijfplaats |
|||||||||||||
Gemeente van inschrijving |
58.09.10 |
X |
X |
X |
X |
x |
|||||||
Gemeentedeel |
58.10.20 |
X |
X |
X |
X |
x |
|||||||
Datum aanvang adreshouding |
58.10.30 |
X |
X |
X |
X |
x |
|||||||
Straatnaam |
58.11.10 |
X |
X |
X |
X |
x |
|||||||
Huisnummer |
58.11.20 |
X |
X |
X |
X |
x |
|||||||
Huisletter |
58.11.30 |
X |
X |
X |
X |
x |
|||||||
Huisnummertoevoeging |
58.11.40 |
X |
X |
X |
X |
x |
|||||||
Aanduiding bij huisnummer |
58.11.50 |
X |
X |
X |
X |
x |
|||||||
Postcode |
58.11.60 |
x |
x |
X |
x |
x |
|||||||
Categorie 09 Kind |
|||||||||||||
A-nummer kind |
09.01.10 |
X |
X |
x |
x |
||||||||
BSN kind |
09.01.20 |
X |
X |
x |
x |
||||||||
Voornamen kind |
09.02.10 |
X |
X |
x |
x |
||||||||
Voorvoegsel geslachtsnaam kind |
09.02.30 |
X |
x |
x |
x |
||||||||
Geslachtsnaam kind |
09.02.40 |
X |
X |
x |
x |
||||||||
Geboortedatum kind |
09.03.10 |
x |
X |
x |
x |
||||||||
Categorie 10 Veblijfstitel |
|||||||||||||
Aanduiding verblijfstitel |
10.39.10 |
x |
x |
||||||||||
Datum einde verblijfstitel |
10.39.20 |
X |
x |
||||||||||
Ingangsdatum verblijfstitel |
10.39.30 |
x |
|||||||||||
Ingangsdatum geldigheid |
10.85.10 |
x |
x |
||||||||||
Categorie 11 Gezagsverhouding |
|||||||||||||
Indicatie gezag minderjarige |
11.32.10 |
x |
x |
||||||||||
Indicatie curatele register |
11.33.10 |
x |
x |
||||||||||
Categorie 12 Reisdocument |
|||||||||||||
Soort Ned. reisdocument |
12.35.10 |
X |
x |
X |
X |
X |
|||||||
Nummer Ned.reisdocument |
12.35.20 |
X |
x |
X |
X |
X |
|||||||
Datum uitgifte Ned. reisdoc |
12.35.30 |
X |
x |
X |
X |
X |
|||||||
Datum einde geldigheid Ned. Reisdocument |
12.35.50 |
X |
x |
X |
X |
X |
|||||||
Datum inhouding Ned.reisdocument |
12.35.60 |
X |
x |
X |
X |
X |
|||||||
Aanduiding inhouding/ vermissing Ned. reisdoc |
12.35.70 |
X |
x |
X |
X |
X |
|||||||
Aanduiding bezit buitenlands reisdocument |
12.37.10 |
x |
x |
x |
x |
x |
|||||||
Categorie 21 Verwijzing |
|||||||||||||
A-nummer |
21.01.10 |
x |
x |
x |
x |
x |
|||||||
BSN |
21.01.20 |
x |
X |
X |
X |
x |
x |
x |
x |
||||
Voornamen |
21.02.10 |
x |
x |
X |
X |
x |
x |
x |
x |
||||
Voorvoegsel |
21.02.30 |
x |
x |
X |
X |
x |
x |
x |
x |
||||
Geslachtsnaam |
21.02.40 |
x |
x |
X |
X |
x |
x |
x |
x |
||||
Geboortedatum |
21.03.10 |
x |
x |
X |
X |
x |
x |
x |
x |
||||
Gemeente van uitschrijving |
21.09.10 |
x |
x |
X |
X |
x |
x |
x |
x |
||||
Datum uitschrijving |
21.09.20 |
x |
x |
x |
X |
x |
x |
x |
x |
Burg Stand = module Burgerlijke Stand in Key2Burgerzaken
Naturalisatie = module Naturalisatie in Key2Burgerzaken
Covog = systeem voor het aanvragen van verklaring omtrent gedrag bij Ministerie van Veiligheid en Justitie
RDW = koppeling met Rijksdienst voor het wegverkeer voor het aanvragen van rijbewijzen
NGR = applicatie voor het aanvragen van reisdocumenten in Key2Burgerzaken
RPL3= Module Raadplegen Derden via afdeling VV&H voor de uitvoering van taken op het gebied van woningzaken door Woningbouwcorporatie 3B Wonen.
VV&H = applicatie van Buitengewoon Opsporings Ambtenaren
Corsa = Het documenten management systeem
GWS = Het digitaal informatiesysteem voor sociale diensten
Key2Jong Monitor = Het digitaal informatiesysteem voor leerplicht en leerlingenvervoer
Key2Begraven = De digitale begraafplaatsadministratie
KIM = Het gemeentelijke zakensysteem van Kodision
BRS = Basis Registratie Systeem; wordt in 2013 vervangen door ESB en gegevensmagazijn van Neuron
ESB = De Neuron ESB, een enterprise servicebus gebaseerd op Stuf, zorgt ervoor dat alle gegevens van en naar alle aangesloten applicaties worden gezonden
Gegevensmagazijn = Het Neuron gegevensmagazijn, waarin alle gegevens die een gemeente gebruikt zijn opgeslagen
Het gegevensmagazijn en ESB worden beheerd door het afdelingshoofd Informatievoorziening & Faciliteiten.
Bijlage 2 Privacyreglement GBA
Voor het uitvoeren van de wettelijke taken binnen een gemeente, is het van essentieel belang dat de GBA kan worden geraadpleegd. Omdat het niet geoorloofd is om alle geregistreerde gegevens in de GBA te kunnen raadplegen, is het afhankelijk van de wettelijk uit te voeren taak welke GBA-gegevens wél geraadpleegd kunnen worden. Op verzoek en na goedkeuring van de privacybeheerder kunnen medewerkers autorisatie verkrijgen voor het raadplegen van persoonsgegevens in de GBA.
Omschrijving |
Rubriek |
Fin |
WIZ |
NAW |
VV&H |
CRIB |
Categorie 01 Persoon |
||||||
A-nummer |
01.01.10 |
x |
x |
x |
x |
x |
BSN |
01.01.20 |
x |
x |
x |
x |
x |
Voornamen |
01.02.10 |
x |
x |
x |
x |
x |
Adellijke titel/predikaat |
01.02.20 |
x |
x |
x |
x |
x |
Voorvoegsel geslachtsnaam |
01.02.30 |
x |
x |
x |
x |
x |
Geslachtsnaam |
01.02.40 |
x |
x |
x |
x |
x |
Geboortedatum |
01.03.10 |
x |
x |
x |
x |
x |
Geslachtsaanduiding |
01.04.10 |
x |
x |
x |
x |
x |
Aanduiding naamgebruik |
01.61.10 |
x |
x |
x |
x |
x |
Aanduiding gegevens in onderzoek |
01.83.10 |
x |
x |
x |
x |
x |
Datum ingang onderzoek |
01.83.20 |
x |
x |
x |
x |
x |
Datum einde onderzoek |
01.83.30 |
x |
x |
x |
x |
x |
Categorie 02 Ouder1 |
||||||
A-nummer |
02.01.10 |
x |
x |
|||
BSN Ouder1 |
02.01.20 |
x |
x |
|||
Voornamen |
02.02.10 |
x |
x |
|||
Voorvoegsel geslachtsnaam |
02.02.30 |
x |
x |
|||
Geslachtsnaam |
02.02.40 |
x |
x |
|||
Geboortedatum |
02.03.10 |
x |
x |
|||
Aanduiding gegevens in onderzoek |
02.83.10 |
x |
x |
|||
Datum ingang onderzoek |
02.83.20 |
x |
x |
|||
Datum einde onderzoek |
02.83.30 |
x |
x |
|||
Categorie 03 Ouder2 |
||||||
A-nummer |
03.01.10 |
x |
x |
|||
BSN Ouder2 |
03.01.20 |
x |
x |
|||
Voornamen |
03.02.10 |
x |
x |
|||
Voorvoegsel geslachtsnaam |
03.02.30 |
x |
x |
|||
Geslachtsnaam |
03.02.40 |
x |
x |
|||
Geboortedatum |
03.03.10 |
x |
x |
|||
Aanduiding gegevens in onderzoek |
03.83.10 |
x |
x |
|||
Datum ingang onderzoek |
03.83.20 |
x |
x |
|||
Datum einde onderzoek |
03.83.30 |
x |
x |
|||
Categorie 04 Nationaliteit |
||||||
Nationaliteit |
04.05.10 |
x |
||||
Aanduiding bijzonder Nederlanderschap |
04.65.10 |
x |
||||
Aanduiding gegevens in onderzoek |
04.83.10 |
x |
||||
Datum ingang onderzoek |
04.83.20 |
x |
||||
Datum einde onderzoek |
04.83.30 |
x |
||||
Categorie 05 Huwelijk/geregistreerd partnerschap |
||||||
A-nummer |
05.01.10 |
x |
x |
|||
BSN partner |
05.01.20 |
x |
x |
|||
Voornamen |
05.02.10 |
x |
x |
|||
Voorvoegsel geslachtsnaam |
05.02.30 |
x |
x |
x |
x |
x |
Geslachtsnaam |
05.02.40 |
x |
x |
x |
x |
x |
Geboortedatum |
05.03.10 |
x |
x |
|||
Datum sluiting |
05.06.10 |
x |
x |
x |
x |
|
Datum ontbinding |
05.07.10 |
x |
x |
x |
x |
|
Aanduiding gegevens in onderzoek |
05.83.10 |
x |
x |
x |
x |
|
Datum ingang onderzoek |
05.83.20 |
x |
x |
x |
x |
|
Datum einde onderzoek |
05.83.30 |
x |
x |
x |
x |
|
Categorie 06 Overlijden |
||||||
Datum overlijden |
06.08.10 |
x |
x |
x |
x |
x |
Aanduiding gegevens in onderzoek |
06.83.10 |
x |
x |
x |
x |
x |
Datum ingang onderzoek |
06.83.20 |
x |
x |
x |
x |
x |
Datum einde onderzoek |
06.83.30 |
x |
x |
x |
x |
x |
Categorie 07 Inschrijving |
||||||
Indicatie geheim |
07.70.10 |
x |
x |
x |
x |
x |
Categorie 08 Verblijfplaats |
||||||
Gemeente van inschrijving |
08.09.10 |
x |
x |
x |
x |
x |
Datum inschrijving gemeente |
08.09.20 |
x |
||||
Functie adres |
08.10.10 |
x |
||||
Gemeentedeel |
08.10.20 |
x |
x |
x |
x |
x |
Datum aanvang adreshouding |
08.10.30 |
x |
x |
x |
x |
|
Straatnaam |
08.11.10 |
x |
x |
x |
x |
x |
Naam openbare ruimte |
08.11.15 |
x |
x |
x |
x |
|
Huisnummer |
08.11.20 |
x |
x |
x |
x |
x |
Huisletter |
08.11.30 |
x |
x |
x |
x |
x |
Huisnummertoevoeging |
08.11.40 |
x |
x |
x |
x |
x |
Aanduiding bij huisnummer |
08.11.50 |
x |
x |
x |
x |
x |
Postcode |
08.11.60 |
x |
x |
x |
x |
x |
Locatiebeschrijving |
08.12.10 |
x |
x |
x |
x |
x |
Land waarnaar vertrokken |
08.13.10 |
x |
x |
|||
Datum vertrek uit Nederland |
08.13.20 |
x |
x |
x |
||
Adres buitenland 1 |
08.13.30 |
x |
x |
|||
Adres buitenland 2 |
08.13.40 |
x |
x |
|||
Adres buitenland 3 |
08.13.50 |
x |
x |
|||
Datum vestiging in Nederland |
08.14.20 |
x |
x |
x |
||
Aanduiding gegevens in onderzoek |
08.83.10 |
x |
x |
x |
x |
x |
Datum ingang onderzoek |
08.83.20 |
x |
x |
x |
x |
x |
Datum einde onderzoek |
08.83.30 |
x |
x |
x |
x |
x |
Categorie 58 Verblijfplaats (historisch) |
||||||
Gemeente van inschrijving |
58.09.10 |
x |
x |
|||
Gemeentedeel |
58.10.20 |
x |
x |
|||
Datum aanvang adreshouding |
58.10.30 |
x |
x |
|||
Straatnaam |
58.11.10 |
x |
x |
|||
Naam openbare ruimte |
58.11.15 |
x |
x |
|||
Huisnummer |
58.11.20 |
x |
x |
|||
Huisletter |
58.11.30 |
x |
x |
|||
Huisnummertoevoeging |
58.11.40 |
x |
x |
|||
Aanduiding bij huisnummer |
58.11.50 |
x |
x |
|||
Postcode |
58.11.60 |
x |
x |
|||
Locatiebeschrijving |
58.12.10 |
x |
x |
|||
Aanduiding gegevens in onderzoek |
58.83.10 |
x |
x |
|||
Datum ingang onderzoek |
58.83.20 |
x |
x |
|||
Datum einde onderzoek |
58.83.30 |
x |
x |
|||
Categorie 09 Kind |
||||||
A-nummer |
09.01.10 |
x |
x |
|||
BSN kind |
09.01.20 |
x |
x |
|||
Voornamen |
09.02.10 |
x |
x |
|||
Adellijke titel/predikaat |
09.02.20 |
|||||
Voorvoegsel geslachtsnaam |
09.02.30 |
x |
x |
|||
Geslachtsnaam |
09.02.40 |
x |
x |
|||
Geboortedatum |
09.03.10 |
x |
x |
|||
Aanduiding gegevens in onderzoek |
09.83.10 |
x |
x |
|||
Datum ingang onderzoek |
09.83.20 |
x |
x |
|||
Datum einde onderzoek |
09.83.30 |
x |
x |
|||
Categorie 10 Verblijfstitel |
||||||
Aanduiding verblijfstitel |
10.39.10 |
x |
||||
Datum einde verblijfstitel |
10.39.20 |
x |
||||
Ingangsdatum verblijfstitel |
10.39.30 |
x |
||||
Aanduiding gegevens in onderzoek |
10.83.10 |
x |
||||
Datum ingang onderzoek |
10.83.20 |
x |
||||
Datum einde onderzoek |
10.83.30 |
x |
||||
Ingangsdatum geldigheid |
10.85.10 |
x |
||||
Categorie 60 Verblijfstitel (historisch) |
||||||
Aanduiding verblijfstitel |
60.39.10 |
x |
||||
Datum einde verblijfstitel |
60.39.20 |
x |
||||
Ingangsdatum verblijfstitel |
60.39.30 |
x |
||||
Ingangsdatum geldigheid |
60.85.10 |
x |
||||
Aanduiding gegevens in onderzoek |
60.83.10 |
x |
||||
Datum ingang onderzoek |
60.83.20 |
x |
||||
Datum einde onderzoek |
60.83.30 |
x |
||||
Categorie 11 Gezagsverhouding |
||||||
Indicatie gezag minderjarige |
11.32.10 |
x |
||||
Indicatie curatelenregister |
11.33.10 |
x |
||||
Aanduiding gegevens in onderzoek |
11.83.10 |
x |
||||
Datum ingang onderzoek |
11.83.20 |
x |
||||
Datum einde onderzoek |
11.83.30 |
x |
||||
Categorie 12 Reisdocument |
||||||
Soort Ned. reisdocument |
12.35.10 |
x |
||||
Nummer Ned.reisdocument |
12.35.20 |
x |
||||
Datum uitgifte reisdoc |
12.35.30 |
x |
||||
Datum einde geldigheid Ned. Reisdocument |
12.35.50 |
x |
||||
Datum inhouding reisdoc |
12.35.60 |
x |
||||
Aanduiding inhouding/ vermissing |
12.35.70 |
x |
||||
Aanduiding bezit buiten lands reisdocument |
12.37.10 |
x |
||||
Categorie 21 Verwijzing |
||||||
A-nummer |
21.01.10 |
x |
x |
X |
X |
x |
BSN |
21.01.20 |
x |
X |
X |
X |
x |
Voornamen |
21.02.10 |
x |
x |
X |
X |
X |
Voorvoegsel |
21.02.30 |
x |
x |
X |
X |
x |
Geslachtsnaam |
21.02.40 |
x |
x |
X |
X |
x |
Geboortedatum |
21.03.10 |
x |
x |
X |
X |
x |
Gemeente van uitschrijving |
21.09.10 |
x |
x |
X |
X |
x |
Aangehaakte gegevens |
||||||
Voorletters persoon |
x |
x |
x |
x |
x |
|
Fin = Afdeling Financiën & Belastingen
WIZ= Team Werk, Inkomen en Zorg van de afdeling Publiekszaken
NAW: Autorisatie voor een beperkte set aan gegevens, de zogenaamde NAW-gegevens, die nodig zijn voor een juiste adressering
VV&H= Afdeling Vergunning Verlening & Handhaving
CRIB= Centraal Registratie- en Informatiebureau van mens en dier in het kader van Crisisbeheersing
Bijlage 3 Privacyreglement
Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt
1.Afdeling Bestuurszaken, secretariaat
Gegevens: NAW
Datum huwelijk
Doel: Huwelijksjubilea: 50, 60, 65, 70 en 80 jaar.
100 – jarigen
2.Afdeling Bestuurszaken, team Communicatie
Gegevens: NAW
Doel: Uitnodigingen verzenden aan bepaalde doelgroepen, zoals nieuwe inwoners in de gemeente of inwoners van een wijk
Bijlage 4 Privacyreglement
Verstrekkingen onder verantwoordelijkheid van de gemeente
De verstrekking kan uitsluitend betrekking hebben op algemene en verwijsgegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Indien een persoon geheimhouding heeft ter voorkoming van verstrekking aan vrije derden wordt nimmer tot verstrekking overgegaan aan de in deze bijlage genoemde instanties.
Wanneer gegevens worden verstrekt aan particulieren, ten behoeve van een persoonlijk niet-commercieel belang, is eerst de uitdrukkelijke toestemming van de ingeschrevene vereist.
Aan de volgende instantie kunnen gegevens worden verstrekt ten behoeve van de actualisering van de onder hen rustende administraties:
- 1.
door de gemeente gesubsidieerde instellingen met een niet commercieel doel;
- 2.
landelijke instellingen, stichtingen en verenigingen met een CBF keurmerk;
- 3.
instellingen of organisaties ten behoeve van:
maatschappelijke dienstverlening;
algemene en geestelijke gezondheidszorg;
kinderopvang;
jeugdwelzijnswerk;
ouderenzorg;
gehandicaptenzorg;
werkvoorziening;
huisvesting (zoals woningbouwcorporatie 3B Wonen)
woonruimteverdeling (zoals woningbouwcorporatie 3B Wonen)
4.thuiszorgorganisaties.
Bijlage 5 Privacyreglement
Overzicht van aangehaakte gegevens
Voorletter(s) van de persoon, moeder, vader, partner en kinderen;
Burgerlijke staat (ongehuwd, gehuwd, gescheiden en weduwe/weduwnaar);
Gezinsverhouding;
Adreshistorie, die voor 1-10-1994 is ontstaan;
Historische persoonslijsten van personen die verhuisd zijn naar een andere gemeente;
De historische persoonslijsten van personen die voor 1-10-1994 zijn overleden of vertrokken naar het buitenland;
Binnengemeentelijke aantekeningen.
Toelichting Privacyreglement
Artikel 1. - Begripsbepalingen
In dit artikel worden de begripsbepalingen uitgewerkt. Het privacyreglement gaat alleen over de GBA. Termen als bevolkingsadministratie spelen dan ook geen rol meer.
Artikel 2. - Doel van de inzage of verstrekking
Dit artikel formuleert het doel van de inzage en/of de verstrekking en regelt hoe dit wordt vastgelegd.
De afnemers die de GBA als authentieke registratie moeten gebruiken worden separaat door het college aangewezen.
Artikel 3. - Beheer
Meestal zal het hoofd van de afdeling Publiekszaken belast zijn met de dagelijkse zorg over de GBA. Het kan natuurlijk ook iemand anders zijn. In de beheerregeling is aangegeven wie beheerder is. Zie hiervoor eveneens de NVVB-uitgave Burgerzaken en de procesaudit. Zo’n regeling moet er zijn op grond van artikel 14 van de Wet GBA.
Artikel 4. - Verbanden met andere registraties
Op grond van dit artikel vindt verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA aan andere binnengemeentelijke afdelingen plaats. Het aanleggen van verbanden hangt samen met het gemeentelijk informatiebeleid. De Wet GBA verplicht tot het benoemen van de verbanden die in de gemeente zijn aangelegd tussen de verschillende administraties. Een voorbeeld van een dergelijk verband is die van de koppeling met een eventuele basisregistratie waarover de gemeente wellicht beschikt. Aangegeven moet worden welke registraties het betreft, waarvoor de gegevens worden gekoppeld, om welke afdeling het gaat en door wie de gegevens worden beheerd.
In artikel 5 tot en met 8 wordt de rechtstreekse toegang tot de GBA inzichtelijk gemaakt, aan wie gegevens binnengemeentelijk worden verstrekt, onder welke voorwaarden gegevens worden verstrekt aan vrije derden en wie die vrije derden zijn.
Artikel 5. - Rechtstreekse toegang tot de GBA
Rechtstreekse toegang wil zeggen: het via een ‘on-line verbinding’ kunnen raadplegen of gebruiken van gegevens, zonder tussenkomst van anderen. Onderdeel 1 en 2 regelen de toegang van de beheerder en de medewerkers Publiekszaken tot de GBA. Onderdeel 3 regelt de toegang, het doel van de toegang en welke gegevens beschikbaar zijn voor binnengemeentelijke afnemers. Indien van toepassing, Onderdeel 4 is alleen nodig als de gemeente gebruikmaakt van een bewerker.
Het verdient aanbeveling om een nieuwe inventarisatie te maken voor invulling van dit reglement. Bij de inventarisatie kan nu ook rekening worden gehouden met gemeenschappelijke regelingen waaraan de gemeente deelneemt. Behalve de reguliere afdelingen van een gemeente, zoals Financiën of Sociale Zaken, kunnen burgemeester en wethouders besluiten om ook toegang toe te staan aan organisaties die op grond van een gemeenschappelijke regeling taken van de gemeente uitvoeren. Te denken valt aan samenwerkingsverbanden op het terrein van belastingen, woning-toewijzing en dergelijke. Er bestaat geen verplichting om afdelingen van de gemeente of gemeenschappelijke regelingen rechtstreekse toegang tot de GBA te geven. Op grond van organisatorische overwegingen ligt dit ook niet voor de hand.
Nog steeds geldt dat buitengemeentelijke afnemers en derden geen rechtstreekse toegang mogen hebben tot de GBA. Ze komen dan ook niet voor in dit reglement. Bijzondere aandacht is nodig voor een autorisatiestructuur voor het binnengemeentelijk gebruik van de GBA. Ook voor binnen-gemeentelijke afnemers gelden de eisen van de Wet GBA.
De GBA-applicatie moet voorzieningen bevatten om gegevens en functies af te schermen. In verband met de problematiek van geheime afnemersindicaties is inmiddels een regeling getroffen voor toegang van medewerkers van de afdeling Publiekszaken tot het toepassingssysteem.
Artikel 6. - Verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers
Het is denkbaar dat aan binnengemeentelijke afnemers wel ‘systematisch’ gegevens worden verstrekt zonder hun rechtstreekse toegang tot de GBA te geven. In dit verband kan worden gedacht aan periodieke selecties. Deze verstrekkingen moeten eveneens inzichtelijk worden gemaakt in het reglement. Ook hiervoor gelden de vereisten van de Wet GBA. Voor verstrekkingen op papier is reeds een voorziening getroffen in de Wet GBA.
Ook hier ligt het voor de hand om een inventarisatie te maken.
Overeenkomstig artikel 96 van de Wet GBA dient de regio politie aangemerkt te worden als een binnengemeentelijke afnemer.
Artikel 7. - Overige verstrekkingen
In dit artikel kunnen de verstrekkingen die het college wil toestaan op grond van artikel 100 Wet GBA, worden geregeld. Dat zijn de verstrekkingen aan ‘vrije derden’. Hier mogen alleen derden worden opgenomen en gegevens aan hen worden verstrekt als wordt voldaan aan de eisen die artikel 100 Wet GBA stelt. Deze voorwaarden zijn:
– Er mogen geen gegevens worden verstrekt aan rechtspersonen met winstoogmerk, met andere woorden: commerciële instellingen.
– In het reglement moet per (categorie) vrije derde(n) het doel van de verstrekking worden aangeven.
– Verstrekkingen kunnen alleen plaatsvinden voorzover dit noodzakelijk is in het belang van de bescherming van de betrokkene dan wel van de rechten of vrijheden van anderen.
– Nagegaan moet worden of de verstrekking gerechtvaardigd is door een dringende maatschappelijke behoefte en in verhouding staat tot het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd. Dit doel moet niet op een minder ingrijpende wijze te bereiken zijn.
– Elke verstrekking moet worden getoetst op proportionaliteit en subsidiariteit.
– Bij verstrekkingen aan organisaties buiten de Europese Unie moet men nagaan of het beschermingsniveau voor verwerking passend is. Of landen een passend beschermingsniveau bieden, kan worden nagevraagd bij het Cbp.
– Wanneer gegevens worden verstrekt aan particulieren, ten behoeve van een persoonlijk niet-commercieel belang, is eerst de uitdrukkelijke toestemming van de ingeschrevene vereist.
Mogelijke categorieën voor verstrekkingen zijn:
– door de gemeente gesubsidieerde instellingen, zoals verenigingen;
– stichtingen met een maatschappelijk doel.
Alleen de volgende gegevens mogen worden verstrekt: ‘algemene en verwijsgegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum en de datum van overlijden’.
Artikel 8. - Telefonische gegevensverstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers
Telefonische verstrekkingen moeten zoveel mogelijk worden voorkomen. Echter is het in de praktijk niet mogelijk om dit volledig uit te sluiten. Door zeer strikte regels op te stellen en vooraf hier afspraken over te maken worden telefonische verstrekkingen tot het minimum beperkt.
In artikel 9 tot en met 15 wordt de registratie van de aangehaakte gegevens beschreven.
De aangehaakte gegevens zelf worden genoemd in bijlage 5.
Artikel 12. - Verbanden, toegang en verstrekkingen
Dit artikel voorziet in de relaties van aangehaakte gegevens. Hierbij staat de publiekrechtelijke taak van de afnemer als criterium centraal.
Artikel 14. - Protocolplicht van aangehaakte gegevens
Dit artikel verplicht de beheerder de verstrekking van gegevens te protocolleren. Deze plicht is beperkt tot situaties waarin aannemelijk is dat het achterwege laten daarvan het belang van de geregistreerde onevenredig schaadt. Dit betekent dat herleidbare verstrekkingen niet geprotocolleerd worden.
Herleidbare verstrekkingen zijn terug te voeren aan de hand van een autorisatiebesluit of een gemeentelijke regeling en indicaties op de persoonslijst van de burger. Met andere woorden een dergelijke verstrekking kan worden gereconstrueerd.
Dat geldt niet voor de niet-herleidbare verstrekkingen. Bijvoorbeeld bij ad-hoc vragen en voor verstrekkingen op basis van de verordening zonder indicatie op de persoonslijst. Deze verstrekkingen zullen wel worden geprotocolleerd.
Artikel 16 t/m 18
bevatten bepalingen over beveiliging, de terugmeldverplichting,verplicht gebruik, intrekking van de oude verordening (reglement), datum van inwerkingtreding, citeertitel en de terinzagelegging.
Artikel 16. - Beveiliging
Veel gemeenten hebben een beveiligingsplan geschreven. Voor de GBA moet dit beveiligingsplan in ieder geval voldoen aan de eisen die Het Logisch Ontwerp stelt.
Artikel 31 Besluit GBA stelt dat er voldoende voorzieningen van technische en organisatorische aard getroffen moeten zijn ter beveiliging van de in de GBA vermelde gegevens tegen verlies of aantasting van deze gegevens en tegen onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens.
Het daarin gestelde kunt u uitsplitsen naar de volgende aandachtsgebieden:
– Het systeem dan wel de methode voor het ontwikkelen, uitvoeren, meten dan wel controleren en bijsturen van beveiligingsmaatregelen;
– de maatregelen van technische aard om verlies, aantasting en onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens te voorkomen;
– de maatregelen van organisatorische aard om verlies, aantasting en onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens te voorkomen.
Artikel 53 Besluit GBA is van toepassing indien een gemeente gebruikmaakt van een bewerker. In dat geval geldt:
– dat er een systeem dient te zijn ter waarborging voor de gemeente dat de bewerker voldoet aan het gestelde in en krachtens artikel 53 Besluit GBA.
Als laatste geldt in het kader van beveiliging wat in paragraaf 7.3.5 staat:
– het transport van alternatieve media met GBA-berichten moet voldoen aan de geldende eisen.
Artikel 17. - Terugmelding
In dit artikel worden de binnengemeentelijke afnemers de verplichting opgelegd om verschillen te melden. Omdat de GBA gezien wordt als de basisadministratie moeten hierin de meest actuele gegevens zijn vermeld. In de praktijk komt het regelmatig voor dat bijv. verhuizingen wel bij een andere afdeling binnen de gemeente worden doorgegeven en niet bij de afdeling Publiekszaken. Om de GBA zo actueel mogelijk te houden worden verschillen aan Publiekszaken doorgegeven die vervolgens hier actie op zal ondernemen teneinde de juiste gegevens vast te stellen. Gezien het belang van de GBA wordt bij de melding van verschillen geen onderscheid gemaakt tussen authentieke en niet authentieke GBA-gegevens.
Verder regelt dit artikel dat nadere invulling zal worden gegeven aan de wijze van melding aan en terugmelding vanuit de GBA.
Artikel 18.- Verplicht gebruik
Alle afnemers, dus ook de binnengemeentelijke afnemers moeten verplicht gebruik maken van de authentieke gegevens in de GBA. Volgens artikel 3b van de Wet GBA mag alleen worden afgeweken indien:
- -
bij het gegeven een aantekening Onjuist of Onderzoek is geplaatst;
- -
de afnemer een terugmelding heeft gedaan;
- -
bij wettelijk voorschrift anders is bepaald(andere wet dan de Wet GBA, die van toepassing voor de uitvoering van de taak door de afnemer);
- -
een goede vervulling van de taak van de afnemer wordt belet bij gebruik van het gegeven in de GBA .
Artikel 19. - Slotbepaling
In dit artikel is de citeertitel opgenomen en de terinzagelegging geregeld.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl