Regeling vervallen per 25-08-2014

Nadere regels ter uitwerking van de Marktverordening gemeente Lansingerland 2013 

Geldend van 08-10-2013 t/m 24-08-2014

Intitulé

Marktregeling gemeente Lansingerland 2013

Het college van burgemeester en wethouders van Lansingerland,

Gelet op het bepaalde in de Marktverordening gemeente Lansingerland 2013

besluit vast te stellen:

Nadere regels ter uitwerking van de Marktverordening gemeente Lansingerland2013 (marktregeling)

Hoofdstuk I Inrichting weekmarkt

Artikel 1 Dag, tijd en plaats van de markt

1.Burgemeester en wethouders kunnen op grond van dringende redenen, in afwijking van artikel 1van het inrichtingsplan, bepalen dat geen markt wordt gehouden of dat de markt tijdelijk zal plaatsvinden:

  • a.

    op een andere dag;

  • b.

    op een andere tijd;

  • c.

    op een andere plaats.

    • 2.

      In de in lid 1 bedoelde gevallen geven burgemeester en wethouders daarvan tijdig kennis aan de

vergunninghouders.

3.Burgemeester en wethouders is bevoegd te bepalen dat de markt tijdelijk zal plaatsvinden op een andere dag, indien de in het eerste lid van het inrichtingsplan bedoelde dag samenvalt met een van de in artikel 2, eerste lid onder b van de Winkeltijdenwet genoemde dagen.

Artikel 2 Inrichting van de markt

  • 1.

    Burgemeester en wethouders bepalen ten aanzien van de markt:

    • a.

      het aantal standplaatsen per weekmarkt, zoals aangegeven op de bij het

      inrichtingsplan behorende kaart;

    • b.

      de afmetingen van de standplaatsen, zoals aangegeven op de bij het Inrichtingsplan

      behorende kaart. (uitgegaan wordt van een voorzijde van de kraam van . Een

      veelvoud van is mogelijk tot een maximum van )

    • c.

      de opstelling en indeling van de markt, zoals aangegeven op de bij het Inrichtingsplan

      behorende kaart;

  • 2.

    Op de weekmarkt in Berkel en Rodenrijs is gebruik van eigen materiaal toegestaan op de hiervoor

aangewezen gebieden, zoals aangegeven op de bij het Inrichtingsplan behorende kaart. Onder

eigen materiaal wordt verstaan een verkoopwagen dan wel een markavan. Eigen kramen zijn niet

toegestaan. In bijlage II zijn bepalingen eigen materiaal opgenomen.

3.Het te gebruiken eigen materiaal dient te voldoen aan door burgemeester en wethouders te stellen eisen, zoals opgenomen in bijlage II. In elk geval geldt dat de verkoopwagens en markavans technisch inpasbaar dienen te zijn. Onder technisch inpasbaar wordt verstaan, dat de verkoopwagen of markavan (geen eigen kramen, kladjes, schragen, tenten en/of parasols) binnen de vergunde ruimte inpasbaar moet zijn en de naastgelegen standplaatsen hiervan geen hinder mogen ondervinden.

Artikel 3 Branchering

1.Burgemeester en wethouders kunnen vaststellen ten behoeve van welke branches door

kooplieden handel kan worden gedreven op de markt. Tevens wordt aangegeven wat het

maximale aantal kooplieden per branche bedraagt.

  • 2.

    Per vergunninghouder is slechts de verkoop van producten toegestaan binnen één branche.

  • 3.

    Burgemeester en wethouders kunnen ontheffing verlenen van het tweede lid door middel van een

tijdelijke vergunning voor het voeren van meer dan één branche, aangezien een dergelijke

branche later de hoofdbranche voor een andere ondernemer kan vormen.

Artikel 4 Branche indeling

1.Voor de markt in Berkel en Rodenrijs geldt de volgende branche-indeling:

Branche

Aantal

Toelichting

Textiel

1

Damesmode

2

Bovenkleding

2

Herenmode

1

Bovenkleding

3

Ondermode en nachtkleding

1

4

Lingerie en badmode

1

5

Kinderkleding

1

6

Babykleding

1

t/m maat 86

7

Beenmode

1

Sokken, panty’s e.d. (geen schoenen)

8

Coupons en stoffen

1

Alle stoffen die per meter of coupon verkocht worden

Interieur(bekleding en textiel)

9

Beddengoed

1

Dekbedden, dekbedovertrekken, kussens en matrassen e.d.

10

Woningbekleding

1

Gordijnen, vitrage, vloerbedekking en –kleden. Geen coupons en stoffen zoals onder 8 bedoeld

11

Huishoudelijke artikelen en huishoudtextiel

1

Stofzuigzakken, tafelkleedjes, afzuigkapfilters enz.

12

Pannen en keukengereedschap

1

Levensmiddelen

13

Groente en fruit

2

14

Aardappelen en peulvruchten

1

15

Patat en snacks

1

16

Zoetwaren, drop en chocolaterie

1

17

Stroopwafels, wafels, poffertjes en popcorn

1

18

Noten en zuidvruchten

1

19

Slagerij en vleeswaren

1

20

Poelier

1

21

Vishandel

1

22

Kaas, zuivel en eieren

2

23

Brood en banket

2

Bij voorkeur één banketbakker en één overig

24

Biologische-, ambachtelijke en streekproducten

1

25

Reformartikelen

1

Alle voor een gezonde levensstijl bedoelde artikelen

26

Mediterrane producten

1

Olijven, gedroogde tomaten, olie e.d.

27

Kleine eet- en drinkwaren (geen patat)

1

Zoals loempia’s, Turkse pizza’s, Surinaamse broodjes e.d.

28

Thee- en koffiesoorten

1

Schoeisel, lederwaren en reisartikelen

29

Tassen, koffers, portefeuilles en portemonnees

1

Van alle soorten grondstofmateriaal

30

Schoeisel

1

Schoenen, laarzen, klompen, pantoffels

31

Lederwaren

1

Riemen, lederen veters en schoenreparatie

Planten en bloemen

32

Snijbloemen

1

33

Tuin- en kamerplanten

1

34

Kunstbloemen en gedroogde bloemen en planten

1

Overige artikelen

35

Fournituren

1

Alle zaken t.b.v. zelfmaakmode, onder andere garens, naalden, band

36

Dierenbenodigdheden

1

37

Glas, porselein en aardewerk

1

38

Hobby en wenskaarten

1

Knutselen, zelf kaarten maken enz.

39

Speelgoed

1

40

Sieraden (goud en zilver)

1

41

Horloges en overige uurwerken

1

Geen goud en zilver

42

Toiletartikelen en parfums

1

Drogisterijartikelen

43

Rijwielonderdelen, gereedschap en reparatie

1

44

Computers en toebehoren

1

45

Telefoonartikelen en toebehoren

1

46

New age producten

1

tarotkaarten, wierook, beelden, chakra olie, cosmetica, dreamcatchers, edelstenen enz.

47

Rage- en seizoensartikelen

1

Deze branche is gekoppeld aan een specifieke plaats op de markt. De aanvraag wordt altijd ter beoordeling aan de selectiecommissie voorgelegd. De vergunning kan maximaal voor 13 weken worden toegekend per aanvraag. Deze artikelen worden niet elders door vaste standplaatshouders op de markt verkocht.

48

Sportartikelen

1

Alles waarmee sport mee uitgeoefend kan worden, behalve kleding

49

Wol

1

50

Catering, uitsluitend ten behoeve van de marktkooplieden

1

Bedieningsvergunning nodig

2.Voor de branches waar het maximum aantal vaste vergunninghouders is bereikt, geldt een

branchestop.

HOOFDSTUK II VERGUNNINGEN

Artikel 5 Selectiestelsel

1.Burgemeester en wethouders maken bekend dat voor de markt een of meer vaste stand-

plaatsvergunningen kunnen worden verleend, voor welke branche of artikelgroep dat geldt en dat

gegadigden voor een vergunning zich vóór de daarbij genoemde datum schriftelijk bij hen kunnen

aanmelden.

  • 2.

    De bekendmaking geschiedt door openbare kennisgeving op de gemeentelijke website en in het blad de Koopman.

  • 3.

    Bij de beoordeling van de aanmeldingen kennen burgemeester en wethouders punten toe aan

de hand van de volgende aspecten en tot het daarbij vermelde maximum aantal:

  • a.

    of het assortiment van de gegadigde een gewenste toevoeging aan het marktassortiment vormt (40);

  • b.

    de uitstraling van de uitstalling (20);

  • c.

    het marktverleden van de gegadigde en de indruk die hij maakt (20);

  • d.

    de kwaliteit van het aanbod (20).

Gegadigden komen in aanmerking in de volgorde van het aantal toegekende punten.

4.Burgemeester en wethouders leggen de aanvragen voor om advies aan een door hen te

benoemen vaste commissie van 5 personen.

  • 5.

    De volgende personen hebben zitting in de commissie genoemd in lid 4:

    • a.

      namens de markt, de twee leden van de marktcommissie die met de verkiezing de meeste stemmen hebben verkregen;

    • b.

      namens de gemeente, de marktmeester en de administratief medewerker van de afdeling V&H;

    • c.

      namens het CVAH, de plaatselijke vertegenwoordiger.

Artikel 6 Inhoud vaste standplaatsvergunning

  • 1. Een vergunning voor een vaste standplaats vermeldt in ieder geval:

    • a.

      de naam en voornamen, de geboortedatum en -plaats, het adres en de woonplaats van de vergunninghouder;

    • b.

      een duidelijke omschrijving van de toegewezen vaste standplaats met vermelding van het nummer en de afmetingen daarvan;

    • c.

      de kraam of andere verkoopmaterialen die de vergunninghouder bij het innemen van de standplaats mag gebruiken;

    • d.

      het soort artikelen dat de vergunninghouder mag verhandelen of de branche waartoe de vergunninghouder behoort;

    • e.

      de datum waarop aan de vergunninghouder voor het eerst vergunning is verleend en zijn volgnummer op de anciënniteitlijst;

    • f.

      dat de vergunninghouder zelf zorg draagt voor de inzameling en afvoer van zijn afval en dat hij zijn standplaats schoon oplevert;

    • g.

      de wijze waarop de vergunninghouder zijn elektriciteit betrekt;

    • h.

      welke geluidsapparatuur op de standplaats is toegestaan; en

    • i.

      welke, door de gemeentelijke brandweer goedgekeurde kook-, bak- en verwarmingsapparatuur zijn toegestaan.

  • 2. Aan de vergunning wordt een middel ter identificatie gehecht.

Artikel 7 Dagplaatsvergunning

Een dagplaatsvergunning kan worden verleend voor het innemen van een standplaats voor het

uitoefenen van markthandel op een markt op plaatsen die niet (zullen) worden ingenomen door de houder van een vaste standplaatsvergunning omdat voor de plaats geen vergunning geldt, de vergunning is vervallen of omdat de vergunninghouder niet in staat is de plaats in te nemen en niet is voorzien is in vervanging overeenkomstig artikel 12.

Artikel 8 Loting

  • 1.

    Gegadigden voor één of meer dagplaatsvergunningen kunnen zich op dinsdagen tussen 09:00 uur en 14:00 uur telefonisch of via sms bij de marktmeester of zijn vervanger aanmelden.

  • 2.

    Degene met een dagplaatsvergunning mag niet in hetzelfde assortiment verkopen als het aanwezige assortiment van de reeds vergunde vaste standplaatshouders.

  • 3.

    De dagplaatsvergunningen worden toegewezen door loting.

  • 4.

    De loting vindt plaats op dinsdagen na 14:00 uur en wordt uitgevoerd door de marktmeester of zijn vervanger. Bij de loting is altijd een getuige aanwezig.

  • 5.

    De loting vindt plaats tussen de geldige en tijdig aangemelde standplaatshouders.

  • 6.

    De standplaatshouders worden zo spoedig mogelijk na de loting op de hoogte gebracht van de

uitslag van de loting, maar niet later dan op dinsdagen om 16:00 uur. De uitslag wordt telefonisch gecommuniceerd.

Artikel 9 Inschrijving op de anciënniteitlijst

Vergunninghouders van vaste standplaatsen worden ingeschreven op een doorlopend genummerde lijst met vermelding van en in volgorde van de datum waarop aan hen voor het eerst een vaste standplaats is toegewezen. Bij deze inschrijving wordt tevens vermeld de soort artikelen die de vergunninghouder mag verhandelen of de branche waartoe hij behoort.

HOOFDSTUK III BEPALINGEN OVER HET GEBRUIK VAN DE STANDPLAATS

Artikel 10 Aantal keren innemen vaste standplaats

De vergunninghouder van een vaste standplaats neemt ten minste 40 maal per jaar zijn standplaats op de markt in, dit met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 11 en 12.

Artikel 11 Afwezigheid wegens ziekte, vakantie of bijzondere omstandigheden

  • 1. De vergunninghouder van een vaste standplaats die wegens ziekte, vakantie of bijzondere omstandigheden verhinderd is zijn vaste standplaats in te nemen, deelt dit mondeling of schriftelijk mee aan de marktmeester. Bij vakantie geeft de vergunninghouder aan hoe lang zijn afwezigheid duurt.

  • 2. De mondelinge of schriftelijke mededeling wordt tijdig voor de desbetreffende marktdag gedaan. Plotselinge verhindering wordt mondeling of telefonisch aan de marktmeester gemeld, gevolgd door een schriftelijke bevestiging daarvan aan de marktmeester in geval van langdurige absentie.

Artikel 12 Bijzondere omstandigheden

Van een bijzondere omstandigheid, als bedoeld in artikel 13, tweede lid van de Marktverordening, wordt gesproken in de volgende gevallen:

a.afwezigheid voor de uitoefening van het kiesrecht, voor zover dit niet buiten de markttijden

kan geschieden;

  • b.

    afwezigheid voor het voldoen aan een wettelijke verplichting;

  • c.

    afwezigheid in verband met huwelijk van de vergunninghouder dan wel van bloed- en aanverwanten van de eerste en tweede graad;

  • d.

    afwezigheid bij ernstige ziekte van echtgeno(o)t(e), levenspartner, ouders, pleegouders,

stiefouders, schoonouders, kinderen, pleegkinderen, stief- en aangehuwde kinderen;

e.afwezigheid bij overlijden van echtgeno(o)t(e), levenspartner, ouders, pleegouders, stiefouders,

schoonouders, kinderen, pleegkinderen, stief- en aangehuwde kinderen en bloed- en

aanverwanten tot de vierde graad;

f.afwezigheid gedurende een periode van twee maanden voor en drie maanden na de bevalling van

de vergunninghouder, een en ander behoudens een andere tijdsduur bepaald in overleg met de

marktmeester;

g.afwezigheid bij bevalling van de vergunninghouder, dan wel de echtgenote van de

vergunninghouder;

h.afwezigheid in verband met het vieren van het 25-, 40-, 50- of 60-jarig huwelijksjubileum van de

vergunninghouder dan wel zijn ouder, pleegouders, stief- of schoonouders;

i.afwezigheid voor het bijwonen van vergaderingen van de Centrale Vereniging voor Ambulante

Handel.

Artikel 13 Ontheffing en vervanging

  • 1. In geval van ziekte, vakantie of bijzondere omstandigheden kunnen burgemeester en wethouders op aanvraag van de vergunninghouder van een vaste standplaats hem tijdelijk ontheffing verlenen van de verplichting om ten minste 40 weken per jaar standplaats op de markt in te nemen.

  • 2. Burgemeester en wethouders kunnen op aanvraag van de vergunninghouder hem toestemming verlenen zich op zijn standplaats te laten vervangen door een met name genoemde persoon die voldoet aan artikel 4 Marktverordening gemeente Lansingerland 2013.

Artikel 14 Plaats voertuigen

  • 1.

    Het is verboden om vervoermiddelen, waarmee voorwerpen of waren naar de markt worden of zijn vervoerd, op of in de nabijheid van het marktterrein op een andere plaats neer te zetten dan die daarvoor bestemd zijn (openbare parkeerplaatsen)

  • 2.

    Een uitzondering vormen de plaatsen op de weekmarkt die aangewezen zijn voor het innemen

van een standplaats met voertuig.

Artikel 15 Rondrijden- of lopen met goederen of waren

  • 1. Het is verboden op het marktterrein tijdens de duur van de markt met goederen of waren ten verkoop rond te lopen of te rijden.

  • 2. Van het bepaalde in het eerste lid kan door burgemeester en wethouders ontheffing worden verleend zoals beschreven in artikel 15 Marktverordening Lansingeland 2013.

Artikel 16 Elektriciteit

  • 1.

    Het is de standplaatshouder zonder ontheffing van burgemeester en wethouders verboden op zijn standplaats:

    • a.

      gebruik te maken van andere dan elektrische verlichting;

    • b.

      elektriciteit te betrekken van een ander dan degene die door het college voor het leveren daarvan is aangewezen of om zelf hierin te voorzien.

  • 2.

    Het gebruik op het marktterrein van gastanks of soortgelijke reservoirs, anders dan waarvoor ze

zijn ontworpen, is alleen toegestaan als de commandant van de brandweer de installatie heeft

goedgekeurd

Artikel 17 Geluidsapparatuur

  • 1. Het is verboden op de standplaats gebruik te maken van luidsprekers, versterkers en andere middelen ter versterking van het geluid.

  • 2. Het aanwezig hebben van radio’s, cd-spelers en overige geluidsapparatuur op de standplaats, voor een ander doel dan verkoop daarvan, is evenmin toegestaan.

  • 3. Burgemeester en wethouders kunnen ontheffing verlenen van de in het eerste en tweede lid gestelde verboden, onder door haar te stellen voorwaarden.

Artikel 18 Standplaats

Tijdens de markt draagt de standplaatshouder, zulks ter beoordeling van burgemeester en wethouders, zorg voor een goed verzorgd aanzien van zijn standplaats. Het plaatsen van tenten en parasols op de standplaats is niet toegestaan.

Artikel 19 Bak- en kookinstallaties

1.Het is de standplaatshouder verboden verwarmingstoestellen en/of bak- en kookinstallaties te

gebruiken.

  • 2.

    Burgemeester en wethouders kunnen van het in het eerste lid genoemde verbod ontheffing verlenen onder door haar te stellen voorwaarden.

  • 3.

    Indien vergunning is verleend voor de verkoop en het gereedmaken van eet- en drinkwaren, is de

vergunninghouder verplicht zijn waren op zodanige wijze uit te stallen, dat zij voldoende

beschermd zijn tegen verontreiniging door stof, vuil of anderszins. Tevens dienen er

vuilnisbakken van voldoende grootte aan de voorzijde van de kraam of de verkoopgelegenheid

geplaatst te worden ter voorkoming van vervuiling van het marktterrein.

4.De standplaatshouder dient te voldoen aan de eisen die de Voedsel- en Warenautoriteit stelt aan

de verkoop en het gereedmaken van eet- en drinkwaren.

Artikel 20 Prijsaanduiding

Indien de ten verkoop aangeboden goederen of waren geprijsd worden, moet de prijsaanduiding tot

generlei misverstand aanleiding kunnen geven en voor het publiek duidelijk leesbaar zijn.

Artikel 21 Meet- en weegwerktuigen

1.De standplaatshouder die zijn goederen of waren per maat of gewicht verkoopt, is verplicht te

zorgen dat zijn meet- of weegwerktuigen in deugdelijke staat verkeren.

2.Het weegwerktuig moet zodanig aan de naar het publiek gekeerde zijde van de standplaats zijn

geplaatst of aangebracht, dat het daarop bij de weging aangegeven gewicht steeds voor het

publiek duidelijk leesbaar is.

Artikel 22 Orde

  • 1.

    Het is de standplaatshouder verboden:

    • a.

      een andere standplaats in te nemen dan waarvoor vergunning dan wel toestemming is

verleend;

b.een standplaats in te nemen zonder dat daartoe vergunning dan wel toestemming is

verleend;

c.de doorgang in de wandelgangen op en langs het marktterrein op enigerlei wijze te

hinderen of te belemmeren;

d.de hulpverleningsdiensten de doorgang in de wandelgangen op en langs het marktterrein

op enigerlei wijze te hinderen of te belemmeren;

e.zich behoudens ontheffing van het college aan de voorzijde van de standplaats op te

houden bij het te koop aanbieden, verkopen of afleveren van goederen of waren;

f.op de standplaats andere goederen of waren te verkopen dan die, waarvoor vergunning

dan wel toestemming is verleend;

g.zonder toestemming van het college een uitbouw voor of naast de kramen te hebben, of

meer ruimte in te nemen dan waarvoor vergunning dan wel toestemming is verleend;

h.de bluswaterwinplaatsen (ondergrondse brandkranen) te hinderen /blokkeren met

goederen en/of waren en/of rij- en voertuigen.

  • i.

    de aanwijzingen van de marktmeester niet direct op te volgen.

    • 2.

      De standplaatshouder is verplicht zijn/haar afval na het beëindigen van de verkoopdag zelf mee

te nemen dan wel af te laten voeren. Op het moment dat hij/zij de standplaats verlaat dient

deze schoon opgeleverd te worden.

HOOFDSTUK IV STRAF, OVERGANGS- EN SLOTBEPALINGEN

Artikel 23 Sancties

  • 1.

    Het opleggen van strafrechtelijke sancties, als bedoeld in artikel 21 van de Marktverordening, is voorbehouden aan het Openbaar Ministerie en de strafrechter.

  • 2.

    Voor wat betreft de bestuurlijke sancties, als bedoeld in artikel 22 (vergunninghouders) van de Marktverordening, die worden gehanteerd, is het volgende overzicht opgesteld:

Overtreding

1e actie

1e sanctie

2e sanctie (bij herhaling na 1e sanctie)

3e sanctie

4e sanctie

1

Artikelen 11, 14 tot en met 17 en 19 van de Marktregeling en de artikelen 13, leden 1 en 2, 17 en 18 Marktverordening

Schriftelijke waarschuwing

1 marktdag schorsen

2 marktdagen schorsen

4 markt-dagen schorsen

2

Wangedrag jegens marktmeester of jegens derden

Schriftelijke waarschuwing

2 marktdagen schorsen

4 marktdagen schorsen

Intrekken vergunning

3

Bedrog

Schriftelijke waarschuwing

4 marktdagen schorsen

Intrekken vergunning

4

Andere standplaats innemen zonder vergunning/ toestemming

Schriftelijke waarschuwing

1 marktdag schorsen

2 marktdagen schorsen

4 markt-dagen schorsen

5

Standplaats innemen zonder vergunning/ toestemming

Verwijdering

6

Doorgang wandelgangen hinderen/belem-meren

Schriftelijke waarschuwing

1 marktdag schorsen

2 marktdagen schorsen

4 markt-dagen schorsen

7

Hulpverleningsdiensten hinderen/belem-meren

Schriftelijke waarschuwing

1 marktdag schorsen

2 marktdagen schorsen

4 markt-dagen schorsen

8

Bij verkoop aan voorzijde van standplaats ophouden

Schriftelijke waarschuwing

1 marktdag schorsen

2 marktdagen schorsen

4 markt-dagen schorsen

9

Verkoop van artikelen in strijd met vergunning

Schriftelijke waarschuwing

1 marktdag schorsen

2 marktdagen schorsen

4 markt-dagen schorsen

Intrekken vergunning

10

Uitstallen van goederen buiten de aangewezen standplaats

Schriftelijke waarschuwing

1 marktdag schorsen

2 marktdagen schorsen

4 markt-dagen schorsen

11

Luidruchtige verkoop

Schriftelijke waarschuwing

1 marktdag schorsen

2 marktdagen schorsen

4 markt-dagen schorsen

12

Bluswaterwin-plaatsen blokkeren/hinderen

Schriftelijke waarschuwing

1 marktdag schorsen

2 marktdagen schorsen

4 markt-dagen schorsen

13

Het niet opvolgen van aanwijzingen van de marktmeester

Schriftelijke waarschuwing

1 marktdag schorsen

2 marktdagen schorsen

4 markt-dagen schorsen

Intrekken vergunning

14

Niet of niet tijdig voldoen verschuldigde marktgelden

Schriftelijke waarschuwing

1 marktdag schorsen

4 marktdagen schorsen

Intrekken vergunning

3.Voor wat betreft de bestuurlijke sancties, als bedoeld in artikel 25 lid a, b en c (dagplaatshouders) van de Marktverordening, die worden gehanteerd, is het volgende overzicht opgesteld:

Overtreding

1e actie

1e sanctie

2e sanctie (bij herhaling na 1e sanctie)

3e sanctie

1

Artikel 13 lid 2 en 3 Marktverordening en de artikelen 14 tot en met 17 van de Marktregeling

Schriftelijke waarschuwing

1 marktdag schorsen

2 marktdagen schorsen

4 marktdagen schorsen

2

Wangedrag jegens marktmeester of jegens derden

Schriftelijke waarschuwing

2 marktdagen schorsen

4 marktdagen schorsen

Uitsluiting voor 3 maanden

3

Bedrog

Schriftelijke waarschuwing

4 marktdagen schorsen

4 marktdagen schorsen

4 marktdagen schorsen

4

Andere standplaats innemen zonder toestemming

Schriftelijke waarschuwing

1 marktdag schorsen

2 marktdagen schorsen

4 marktdagen schorsen

5

Standplaats innemen zonder toestemming

Verwijdering

6

Doorgang wandelgangen hinderen/belemmeren

Schriftelijke waarschuwing

1 marktdag schorsen

2 marktdagen schorsen

4 marktdagen schorsen

7

Hulpverleningsdiensten hinderen/belemmeren

Schriftelijke waarschuwing

1 marktdag schorsen

2 marktdagen schorsen

4 marktdagen schorsen

9

Verkoop van artikelen in strijd met toestemming

Schriftelijke waarschuwing

1 marktdag schorsen

2 marktdagen schorsen

Uitsluiting voor 3 maanden

10

Uitstallen van goederen buiten de aangewezen standplaats

Schriftelijke waarschuwing

1 marktdag schorsen

2 marktdagen schorsen

Uitsluiting voor 3 maanden

11

Niet zorgdragen voor de inzameling en afvoer van het afval

Schriftelijke waarschuwing

1 marktdag schorsen

2 marktdagen schorsen

4 marktdagen schorsen

12

Niet zorgdragen voor het schoon opleveren van de standplaats

Schriftelijke waarschuwing

1 marktdag schorsen

2 marktdagen schorsen

4 marktdagen schorsen

13

Bluswaterwinplaatsen blokkeren/hinderen

Schriftelijke waarschuwing

1 marktdag schorsen

2 marktdagen schorsen

4 marktdagen schorsen

14

Het niet opvolgen van aanwijzingen van de marktmeester

Schriftelijke waarschuwing

1 marktdag schorsen

2 marktdagen schorsen

4 marktdagen schorsen

4.Ten aanzien van elke overtreding, ook al worden er meerdere tegelijk geconstateerd, worden de verschillende stadia van de matrix doorlopen. Indien echter, gespreid in de tijd, drie verschillende overtredingen zijn geconstateerd, zullen de waarschuwingen daarvoor als één algemene gelden en zal een vierde overtreding meteen tot de bijbehorende 1e sanctie leiden en een vijfde tot de bijbehorende 2e sanctie en een zesde en volgende tot de bijbehorende 3de sanctie.

Artikel 24 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als ‘Marktregeling gemeente Lansingerland

Aldus vastgesteld in haar vergadering van 8 oktober 2013,

burgermeester en wethouders van Lansingerland,

de secretaris, de burgemeester,

drs. Ing. Ad Eijkenaar Ewald van Vliet

Bijlagen:

  • I)

    Toelichting op het sanctiebeleid

  • II)

    Bepaling eigen materiaal

  • III)

    Stormprotocol

Bijlage I Toelichting op het sanctiebeleid

Algemeen

Het in de tabel genoemde aantal overtredingen betreft de overtredingen die worden geconstateerd binnen een periode van twaalf maanden. Deze termijn gaat in op de dag direct na het einde van een opgelegde sanctie. Dit betekent dat na het opleggen van de eerste sanctie een termijn van twaalf

maanden begint te lopen vanaf het moment dat de termijn van uitsluiting, twee opeenvolgende marktdagen, is verstreken. Wordt binnen deze termijn een volgende overtreding geconstateerd dan volgt een tweede, hogere sanctie van vier opeenvolgende marktdagen. Na afloop van deze tweede sanctie gaat opnieuw een termijn van twaalf maanden in. Volgt in deze tijd wederom een overtreding dan volgt direct uitsluiting van vier opeenvolgende marktdagen en gaat de termijn van twaalf maanden weer in op de dag direct na het aflopen van deze sanctie. Bij iedere volgende overtreding na de derde wordt als sanctie een uitsluiting van vier opeenvolgende marktdagen opgelegd. Pas wanneer in een periode van twaalf maanden na het einde van de laatste sanctie geen overtredingen meer zijn geconstateerd, kan weer worden gesproken over een eerste overtreding.

De keuze van de hoogte van de sanctie is gebaseerd op de volgende overwegingen. Op basis van de marktverordening is een uitsluiting van ten hoogste vier opeenvolgende marktdagen mogelijk. Met een frequentie van één marktdag per week is dit ten hoogste vier weken uitsluiting. Er is voor gekozen om bij een tweede en derde overtreding een verhoogde, en tevens maximale, sanctie toe te passen van vier opeenvolgende marktdagen. Hiermee wordt beoogd om binnen de grenzen van de verordening voldoende effectief te kunnen optreden.

Een 'geconstateerde overtreding' zoals bedoeld in het overzicht betreft de sancties die kunnen worden opgelegd zoals bedoeld in artikel 25 van de marktverordening. Het is van belang om te benadrukken dat er wel een sanctie moet zijn opgelegd om bij een volgende constatering en 'hogere' sanctie op te leggen maar dat het niet noodzakelijk is dat de eerder opgelegde sancties onherroepelijk zijn. Met andere woorden, het indienen van bezwaar of het instellen van beroep staat niet in de weg aan het opleggen van een volgende, hogere, sanctie.

Bijlage: II Bepaling eigen materiaal

  • 1.

    Onder eigen materiaal wordt verstaan een verkoopwagen dan wel een markavan.

    • a.

      Op verzoek kan in de vergunning van een vaste standplaatshouder toestemming worden verleend om met eigen materiaal zijn standplaats in te nemen.

    • b.

      Het verzoek bedoeld onder a. omvat in ieder geval de volgende gegevens:

      • 1.

        Een opgave van lengte, hoogte en breedte van het eigen materiaal;

      • 2.

        Een gedetailleerde tekening van het eigen materiaal;

      • 3.

        Eventueel foto’s van het eigen materiaal;

      • 4.

        Indien het eigen materiaal is voorzien van installaties waarin gekookt, gebakken, gebraden en/of gefrituurd kan worden, moet een bewijs van veiligheid van het te gebruiken eigen materiaal als mede te gebruiken apparatuur worden overlegd;

      • 5.

        Het onder sub 4 genoemde bewijs moet jaarlijks opnieuw worden overlegd, waarbij de laatste keuring van het materiaal niet langer dan één jaar geleden mag hebben plaatsgevonden.

    • c.

      De toestemming wordt geweigerd indien het eigen materiaal:

      • 1.

        technisch niet inpasbaar is binnen de beschikbare ruimte op de markt;

      • 2.

        niet voldoet aan de in sub d genoemde eisen;

    • d.

      Het eigen materiaal moet aan de volgende eisen voldoen:

  • 1.

    het eigen materiaal mag in opgestelde toestand niet dieper zijn dan de kramenrij

(4 strekkende meter) en niet langer dan de vergunde meters;

2.uitklapbare toonbanken of vitrines mogen niet buiten de staanders van de kramenrij

uitsteken;

3.aan de zijkanten van het eigen materiaal mogen geen zeilen, kleppen of andere zaken

zijn aangebracht die de doorgang aan de verkoopzijde verhinderen of het zicht op de naastgelegen verkoopgelegenheid beperken;

  • 4.

    de dissel waaraan het eigen materiaal vervoerd wordt moet opklapbaar of wegdraaibaar zijn;

  • 5.

    het eigen materiaal dient een minimale (klep)hoogte te hebben van .

  • e.

    Overige verplichtingen waaraan de vergunninghouder die werkt met eigen materiaal moet

    voldoen:

    1.indien het eigen materiaal aanleiding geeft tot klachten of overlast van welke aard dan

ook, dan dient de vergunninghouder maatregelen te treffen om deze weg te nemen.

2.Wijzigingen met betrekking tot het gebruikte eigen materiaal worden terstond schriftelijk doorgegeven aan de gemeente. Het college beslist vervolgens of de wijziging past binnen de bestaande bestemming dan wel dat sprake is van een nieuwe aanvraag.

Bijlage III Stormprotocol

  • 1.

    Inleiding

  • 2.

    Uitgangspunten van protocol

    • 2.1

      Storm

    • 2.2

      Randvoorwaarden

  • 3.

    Storm en de markt

    • 3.1

      Te onderscheiden situaties

    • 3.2

      Aard van de ingreep

    • 3.3

      Voorbereiding

    • 3.4

      Beoordeling op de markt

    • 3.5

      Treffen van maatregelen/stappen in procedure

  • 4.

    Partijen op de markt

    4.1Betrokken partijen

Bijlage A Schaal van Beaufort

Bijlage B Handleiding werkwijze bij storm op de markt

1. Inleiding

Meerdere zaken zijn van invloed op het reilen en zeilen van de markt. Een daarvan is het weer. Bij harde wind zijn er mogelijk risico’s voor de bezoekers en de marktkooplieden.

In Berkel en Rodenrijs is besloten dat de marktmeester de verantwoordelijkheid heeft op de markt. In de Marktverordening gemeente Lansingerland 2013 is bepaald dat bij extreme weersomstandigheden een markt kan worden afgelast of anders kan worden ingericht.

De marktmeester bepaalt of een markt wordt afgelast. De markt gaat door, tenzij de veiligheid in het geding is.

Verschillen kunnen optreden ver de interpretatie van de weersomstandigheden. Daarom is in de notitie opgenomen over welke stappen moeten worden gevolgd om tot een verantwoorde en inzichtelijke beslissing te komen bij extreme weersomstandigheden.

Vanuit het oogpunt van veiligheid, eenduidigheid en inzichtelijkheid is gekozen om richtlijnen op te stellen hoe te handelen bij harde wind en storm.

Deze notitie kent 2 uitwerkingen, een beleidsdeel en een uitvoeringsdeel.

In het beleidsdeel wordt ingegaan op de algemene uitgangspunten die bij storm van toepassing zijn bij de beoordeling van de situatie op de markt, de maatregelen en de beslisstappen.

Daarnaast wordt aangegeven welke stappen minimaal moeten worden gezet voordat besluitvorming van andere inrichting of afgelasting van de markt kan worden overgegaan. Uitgewerkt zijn de mogelijke aanpakken, stormbanden, inschuiven of afgelasten die op de markt mogelijk zijn bij een storm.

Het uitwerkingsdeel is een handleiding met de minimaal te zetten stappen om op een stormachtige dag tot besluitvorming te komen. De marktmeester vindt hierin beknopt de informatie en de stappen die voor een inzichtelijk besluit noodzakelijk zijn.

2. Uitgangspunten van protocol

2.1 Storm

De ernst van een storm voor een markt wordt door 3 hoofdfactoren bepaald: de windkracht, de windrichting en de locatie van de markt.

Eerst wordt ingegaan op de algemene richtlijnen die voor de Berkelse markt geldt bij storm.

Bij een windkracht van 4 Bft of minder hoeven er normaliter geen extra maatregelen op de markt te worden getroffen.

In het protocol wordt uitgegaan van een grenswaarde van 5 Beaufort (Bft). Het KNMI spreekt dan van “vrij krachtige wind”. Kenmerk van de windkracht is: “er waaien vuilnisbakken om”.

Vanaf 5 Bft moeten de spanbanden worden aangebracht.

Vanaf een windkracht van 8 Bft, het KNMI spreekt dan van “stormachtig”is het doorgaan van de markt twijfelachtig.

Kenmerkt van “stormachtig weer”is dat twijgen afbreken en het voortbewegen dan zeer moeilijk is. Vanaf windkracht 9 (storm) kan er een weeralarm door het KNMI worden afgegeven.

Kenmerkt van windkracht 9 “storm” is: “dakpannen waaien weg, kinderen waaien om, takken breken af.

Hoewel de windkracht en windrichting belangrijke factoren zijn in de bepaling van de toe te passen stappen van het stormprotocol, moet iedere keer de specifieke situatie op de markt als uitgangspunt worden genomen. Deze marktsituatie, windkracht en windrichting moet beoordeeld worden op de veiligheid van de markt, de kooplieden en de bezoekers.

2.2 Randvoorwaarden

De verantwoordelijkheden op het marktterrein liggen als volgt:

  • -

    de gemeente is verantwoordelijk voor het veilig doorgaan van de markt;

  • -

    de kramenzetter is verantwoordelijk voor de lege, onverhuurde kramen;

  • -

    de marktkoopman is verantwoordelijk voor de gehuurde kraam of de verkoopwagen.

Om het stormprotocol uit te voeren zijn een aantal voorwaarden waaraan minimaal moet worden voldaan:

  • -

    het marktterrein is voorzien van ankerblokken;

  • -

    elke ondernemer is in het bezit van goedgekeurde stormbanden;

  • -

    duidelijke afspraken met de kramenzetter over de beschikbaarheid van voldoende personeel tijdens marktdagen waarbij de voorspellen 5 Bft of meer is;

  • -

    de gemeente zorgt er voor dat de marktmeester aanwezig is.

3. Storm en de markt

3.1te onderscheiden situaties

De constatering dat er sprake is van een storm kan op zich op verschillende momenten van de markt voordoen. Dit betekent dat de toepassing van het stormprotocol op verschillende momenten van kracht kan zijn. Hier worden de verschillende situaties genoemd.

Voorafgaand aan de start van de markt

Dit kan betekenen dat, soms al dagen, voor de start van de betreffende markt de vooruitzichten dermate zijn dat de toepassing van het stormprotocol voor de hand ligt. Dit doet zich vooral voor in de stormgevoelige periode oktober tot en met maart.

De marktmeester kan zich goed en tijdig voorbereiden op de uitvoering van het stormprotocol.

Kort voor of bij de start van de markt

Het kan zijn dat er waarschuwingen voor krachtige of harde wind gegeven worden. Op dat moment is het belangrijk alert te zijn op een eventuele verslechtering in het weer. Dit betekent dat de marktmeester vroeg (voor aanvang van de markt) op de markt moet zijn om de situatie ter plekke te kunnen inschatten en het stormprotocol toepassen.

Tijdens de markt

De situatie op een markt kan door wisselende omstandigheden dermate wijzigen dat het stormprotocol van toepassing is.

Hierbij moet de marktmeester tijdens de markt de situatie inschatten.

3.2Aard van de ingreep

Op de markt wordt bepaald welke aanpassing aan de hand van de verwachte weerssituatie wordt toegepast. Er zijn de volgende situaties mogelijk:

Stormbanden

Marktkooplieden brengen stormbanden aan, de markt gaat gewoon door.

Inschuiven

De wind is sterk en niet alle marktkooplieden zijn misschien aanwezig. De aanwezige marktkooplieden brengen stormbanden aan en schuiven aan, zodat er een gesloten markt is. De kramenzetter haalt de lege kramen direct weg.

Afgelasten

Wanneer dit uiterste besluit gedurende een marktdag wordt genomen, halen de marktkooplieden hun kraam leeg, halen in overleg met de kramenzetter de stormbanden los en de kramenzetter verwijderd onmiddellijk de kraam.

Wanneer dit besluit voor het begin van de markt wordt genomen, dan wordt de markt niet opgezet.

Afbreken kramen

Wanneer het stormprotocol van toepassing is dan mogen de marktkooplieden de stormbanden pas verwijderen als (een vertegenwoordiger van) de kramenzetter hierbij aanwezig is om de kraam direct verder af te breken.

3.3Voorbereiding

Het is de verantwoordelijkheid en in de praktijk nagenoeg standaard om als marktmeester de weerberichten te volgen om te kunnen bepalen of het stormprotocol wordt toegepast.

Bij het naderen van de marktdag, waarbij het stormprotocol mogelijk moet worden toegepast, is het verstandig om de volgende stappen te ondernemen.

3.4Beoordeling op de markt

Wanneer de weersverwachting zodanig is dat het stormprotocol eventueel moet worden toegepast, zorgt de marktmeester ervoor om voor aanvang van de markt op de markt aanwezig te zijn.

Voordat tot het treffen van maatregelen wordt overgegaan vindt er in principe eerst overleg met de kramenzetter, de politie, enkele marktkooplieden en de teamleider of het afdelingshoofd van de afdeling Vergunningverlening & Handhaving (V&H).

Wanneer er maatregelen in verband met storm van kracht zijn gelden er tevens aanvullende voorwaarden voor de ondernemers en de kramenzetters

  • -

    bij het verlaten van de markt dient de ondernemer de zeilen op te rollen en in de kraam te leggen en de kramenzetter te informeren over zijn vertrek. Pas nadat de kramenzetter bij de kraam is gekomen vervalt de verantwoordelijkheid van de ondernemer;

  • -

    bij het verlaten van de markt door de ondernemer moet de kramenzetter de lege kramen zo spoedig mogelijk afbreken.

Het weer laat zich moeilijk voorspellen en is zeker niet te sturen. Het kan betekenen dat de storm pas in de loop van de dag optreedt. Dezelfde procedure is dan van toepassing.

3.5Treffen van maatregelen / stappen in procedure

Na raadplegen van de weerberichten kan blijken dat er maatregelen noodzakelijk zijn. De mogelijke risicobeperkende maatregelen zijn:

  • -

    de ondernemers dienen stormbanden aan te brengen;

  • -

    de markt aanschuiven om de veiligheid te garanderen;

  • -

    het afgelasten van de markt.

Stormbanden

De marktmeester overlegt ter plekke met de kramenzetter over de risicobeperkende maatregelen. Vanaf windkracht 5 is deze maatregel verwist.

In het overleg kan het besluit worden genomen om die marktdag de stormbanden aan te brengen. De kramenzetter zet, bij deze beslissing, de kramen op zonder zeil en breekt kramen die onbezet blijven af.

Inschuiven

Als uit de geraadpleegde informatiebronnen blijkt dat het weer zo slecht is dat het aanleiding is om zwaardere maatregelen te nemen, dan vindt er in principe overleg plaats met:

  • -

    de kramenzetter;

  • -

    de politie;

  • -

    enkele ervaren marktkooplieden;

  • -

    de teamleider of het afdelingshoofd V&H.

Uit dit overleg volgt een besluit voor de markt.

De besluiten inschuiven en het afgelasten van de markt worden door de marktmeester, de teamleider of plaatsvervanger (telefonisch) medegedeeld aan de contactpersonen van de belangenvertegenwoordigers.

De marktkooplieden worden mondeling of telefonisch geïnformeerd.

Afgelasten van de markt

Zowel voor de start van de markt als tijdens de markt kan duidelijk worden dat de veiligheid niet langer kan worden gewaarborgd en dat de markt moet worden afgelast.

Voordat het besluit om een markt af te lasten wordt genomen, zijn alle voorbereidende stappen zoals in voorgaande paragrafen genoemd doorlopen.

Het afgelasten van de markt is een ingrijpende beslissing zowel voor de ondernemers als voor de gemeente. Bij het afgelasten van de markt heeft de ondernemer inkomstenderving. De gemeente is verantwoordelijk voor de veiligheid van zowel de ondernemer als de bezoeker aan de markt. De afweging tussen beide belangen moet daarom zorgvuldig gebeuren.

De verantwoordelijkheid van het besluit blijft bij de marktmeester ter plekke.

4Partijen op de markt

4.1 Betrokken partijen

De gemeente is ten alle tijdelijk verantwoordelijk voor het faciliteren van en het handhaven op een veilige markt en derhalve voor het uitvoeren van datgene dat in het stormprotocol is opgenomen.

Daarnaast is de markt een samenspel van verschillende partijen. Hieronder worden de partijen genoemd en hun rol bij de veiligheid op de markt bij storm.

  • -

    De marktmeester is eindverantwoordelijke op de markt en de marktpartijen zijn gehouden de instructies van de marktmeester op te volgen.

  • -

    Marktkooplieden

De marktkooplieden zijn verantwoordelijk voor het gebruik van hun kraam; Dit betreft zowel het aanbrengen van stormbanden als de uitbouw aan de kraam en de inrichting van hun kraam. Deze verantwoordelijkheid gaat vanaf ingebruikname kraam tot teruggave kraam aan kramenzetter.

-De kramenzetter

De kramenzetter is verantwoordelijk voor de lege kramen op de markt. Zowel voor de start van de markt als tijdens de markt. Bij stormachtig weer moet hij met voldoende materieel en personeel aanwezig om lege kramen te verwijderen.

-Politie

De politie is verantwoordelijk voor de openbare veiligheid op de markt. Een goede samenwerking tussen politie en marktmeester versterkt het handhaven op de markt.

-Gemeente

Marktmeester

  • -

    De marktmeester is voor de gemeente de belangrijkste uitvoerder met een regiefunctie ter plekke.

  • -

    De marktmeester voert het stormprotocol uit.

  • -

    De marktmeester informeert de teamleider of het afdelingshoofd V&H en de politie over de ontwikkelingen en de genomen maatregelen.

  • -

    De marktmeester coördineert de risicobeperkende maatregelen i.s.m. de kramenzetter

Teamleider of het afdelingshoofd V&H

-De teamleider of het afdelingshoofd V&H zijn operationeel verantwoordelijk voor de uitvoering van het stormprotocol en coördineren de acties in samenwerking met de marktmeesters.

Bijlage A Schaal van Beaufort

kracht

benaming KNMI

snelheid in

km/h*

snelheid

in m/s*

uitwerking boven land en bij mens

0

Stil

0-1

0-0,2

rook stijgt recht of bijna recht omhoog

1

Zwak

1-5

0,3-1,5

windrichting goed af te leiden uit rookpluimen

2

Zwak

6-11

1,6-3,3

wind voelbaar in gezicht, weerhanen tonen nu

juiste richting, blad ritselt

3

Matig

12-19

3,4-5,4

opwaaiend stof, vlaggen wapperen, spinnen lopen

niet meer

4

Matig

20-28

5,5-7,9

papier waait op, haar raakt verward, geen last van

muggen meer

5

Vrij krachtig

29-38

8,0-10,7

bladeren van bomen ruisen, gekuifde golven op

meren en kanalen, vuilnisbakken waaien om

6

Krachtig

39-49

10,8-13,8

problemen met paraplu's en hoeden waaien af

7

Hard

50-61

13,9-17,1

het is lastig tegen de wind in te lopen of te fietsen

8

Stormachtig

62-74

17,2-20,7

twijgen breken van bomen, voortbewegen zeer

moeilijk

9

storm

75-88

20,8-24,4

schoorsteenkappen en dakpannen waaien weg,

kinderen waaien om, takken breken af, alleen

zwaluwen en eenden vliegen nog

10

Zware storm

89-102

24,5-28,4

grote schade aan gebouwen, volwassenen waaien

om, bomen raken ontworteld, vogels blijven aan

de grond

11

Zeer zware storm/orkaankracht

103-117

28,5-32,6

grote schade aan bossen

12

orkaan

Meer dan 117

Meer dan 32,7

verwoestingen

Bijlage B Handleiding werkwijze bij storm op de markt

Doorgaan van de markt

De marktmeester bepaalt of de markt anders wordt ingericht of wordt afgelast.

Bij een andere inrichting zal de marktmeester, rekening houdend met de omstandigheden, naar bevind van zaken handelen om de markt op een zo gewoon mogelijke manier door te laten gaan.

Windkracht, windrichting en locatie markt

Hoewel de windkracht en windrichting belangrijke factoren zijn in de bepaling van de toepassing van het stormprotocol, moet iedere keer de specifieke situatie op de markt worden beoordeeld. De marktsituatie, windkracht en windrichting moet, in samenhang, beoordeeld worden op de veiligheid voor de bezoekers, de kooplieden en de marktopstelling.

Windkracht

In het protocol wordt uitgegaan van een grenswaarde van 5 Beaufort (Bft). Het KNMI spreekt dan van ‘vrij krachtige wind’. Bij een windkracht van 4 Bft zijn er enkele locaties op de markten die extra aandacht behoeven en waar eventueel maatregelen moeten worden genomen.

De verantwoordelijkheden zijn:

  • -

    de gemeente is verantwoordelijk voor het veilig doorgaan van de markt;

  • -

    de kramenzetter is verantwoordelijk voor de lege kramen en;

  • -

    de marktkoopman is verantwoordelijk voor de gehuurde kraam.

Start stormprotocol

De eerste stap van het stormprotocol is vast te stellen welke windkracht en windrichting er is of wordt

verwacht.

  • -

    Meteo Consult, telefoonnummer : 0900-9725;

  • -

    internetsite www.meteoconsult.nl en dan op ‘Lansingerland’ zoeken;

  • -

    internetsite KNMI: www.knmi.nl.

Stap 1

De marktmeester registreert de datum, tijd en de weersgegevens.

Stap 2:

Als het duidelijk is dat er sprake is van storm dan de volgende stap worden ondernomen.

Bij twijfel wordt op een later tijdstip de windkracht en windrichting nogmaals opgevraagd.

Het kan nodig zijn meerdere keren de gegevens op te vragen.

Na elke opgevraagde windgegevens deze informatie, registreren.

Een besluit om, op grond van de gegevens, niet over te gaan tot actie is ook een actie! Dit wordt ook geregistreerd.

Overleg

Voordat tot het treffen van maatregelen wordt overgegaan vindt er in principe eerst overleg met de

kramenzetter, de politie, enkele marktkooplieden en de teamleider of het afdelingshoofd V&H plaats.

Overig

Wanneer er maatregelen i.v.m. storm van kracht zijn gelden er tevens aanvullende voorwaarden voor de ondernemers en de kramenzetter.

-bij het verlaten van de markt dient de ondernemer de zeilen op te rollen en in de kraam te leggen en de kramenzetter te informeren over zijn vertrek; pas nadat de kramenzetter bij de kraam is gekomen vervalt de verantwoordelijkheid van de ondernemer;

- bij het verlaten van de markt door de ondernemer moet de kramenzetter de lege kramen z.s.m.

afbreken.

besluit

De weergegevens en het overleg leiden tot een besluit over het doorgaan van de markt met of zonder maatregelen.

Het besluit om de markt te ontruimen, kan alleen nadat er is overlegd met de teamleider of het afdelingshoofd V&H. Zij zijn verantwoordelijk voor de formele besluitvorming.

Stap 4: conclusie en besluit

verslag

Aan het eind van de dag, c.q. besluitvorming zorgt de marktmeester dat er een kort verslag gemaakt wordt. Hierdoor kan teruggekeken worden hoe de besluitvorming is verlopen en welke bijzondere aspecten hebben plaatsgevonden.