Regeling vervallen per 01-01-2015

Verordening Cliëntenadviesraad Wet werk en bijstand gemeente Lansingerland

Geldend van 01-10-2007 t/m 31-12-2014

Intitulé

Verordening Cliëntenadviesraad Wet werk en bijstand gemeente Lansingerland

Artikel 1. Reikwijdte van de verordening

Deze verordening is van toepassing op de organisatie van de door de gemeente ingestelde cliëntenadviesraad.

Artikel 2. Taak cliëntenadviesraad

De cliëntenadviesraad heeft tot taak de gemeente te informeren en adviseren alsmede ontwikkelingen te signaleren over alle zaken die binnen de gemeentelijke beleidsvrijheid vallen en die van belang zijn voor mensen met een inkomen rond het sociaal minimum.

Artikel 3. Bevoegdheden

  • 1. Initiatiefrecht

    • a.

      De cliëntenadviesraad heeft de bevoegdheid om aangelegenheden die het beleid, de uitvoering en dienstverlening van de afdeling Werk, Inkomen en Zorg betreffen in het overleg met de gemeente aan de orde te stellen;

    • b.

      De cliëntenadviesraad heeft het recht advies uit te brengen over aangelegenheden die het beleid, de uitvoering en de dienstverlening van de afdeling Werk, Inkomen en Zorg betreffen.

  • 2. Informatierecht

    • a.

      De cliëntenadviesraad krijgt spontaan en op verzoek alle informatie die nodig is om de in de verordening omschreven taken naar behoren uit te voeren, tenzij enig wettelijk voorschrift de verstrekking daarvan in de weg staat.

    • b.

      De cliëntenadviesraad wordt geïnformeerd over de uitkomsten van klanttevredenheidsonderzoeken en enquêtes.

    • c.

      De cliëntenadviesraad wordt geïnformeerd over relevante protocollen, bijvoorbeeld het agressieprotocol.

    • d.

      Aan het eind van elk jaar wordt de cliëntenadviesraad geïnformeerd over de budgetten van het minimafonds en de bijzondere bijstand.

  • 3. Adviesrecht

    • a.

      De gemeente stelt de cliëntenadviesraad in de gelegenheid advies uit te brengen over beleid en uitvoering op een zodanig tijdstip dat er invloed mogelijk is op de besluitvorming;

    • b.

      Indien de gemeente om advies vraagt, wordt het advies binnen vier weken uitgebracht;

    • c.

      Alle, door de cliëntenadviesraad schriftelijk verstrekte, adviezen, informatieverzoeken en verbetervoorstellen worden door de afdeling Werk, Inkomen en Zorg beoordeeld. Binnen vier weken geeft de afdeling een schriftelijke reactie.

    • d.

      Indien de cliëntenadviesraad zich niet kan verenigen met het standpunt van de afdeling Werk, Inkomen en Zorg, zal zij dit gemotiveerd en schriftelijk kenbaar maken aan het college van burgemeester en wethouders en (indien van toepassing) aan de gemeenteraad.

Artikel 4. Samenstelling cliëntenadviesraad

  • A. De cliëntenadviesraad bestaat uit minimaal 5 personen en maximaal 9 personen, bestaande uit personen voorgedragen door belangenbehartigingsorganisaties en uit ervaringsdeskundigen.

  • B. Als overlegpartner van de cliëntenadviesraad treedt de leidinggevende binnen de afdeling Werk, Inkomen en Zorg op.

  • C. Op verzoek van de cliëntenadviesraad kan overleg met een wethouder op het terrein van Werk, Zorg en Inkomen plaatsvinden.

  • D. De leden kiezen in samenspraak met de gemeente een onafhankelijk voorzitter die:

    • -

      geen lid is van de cliëntenadviesraad maar gespreksleider;

    • -

      geen lid van de deelnemende belangenorganisaties is noch medewerker van de gemeente Lansingerland;

    • -

      affiniteit en bekendheid heeft met de vakgebieden;

    • -

      ervaring heeft in het leiden van vergaderingen;

    • -

      kennis heeft van de socialezekerheidswetten;

    • -

      in principe woonachtig is in de gemeente Lansingerland of binding heeft met de regio.

  • E. De secretaris van de cliëntenadviesraad is een medewerker van de afdeling Werk, Inkomen en Zorg.

Artikel 5. Voordracht, benoemingen en zittingsduur

  • A. De zittingsduur van de leden is, behoudens tussentijds aftreden, gelijk aan het tijdvak gedurende hetwelk de gemeenteraad zitting heeft;

  • B. De leden van de adviesraad vormen zoveel mogelijk een juiste afspiegeling van de cliëntenbestanden van de afdeling Werk, Inkomen en Zorg.

  • C. Het college benoemt op voordracht van de cliëntenadviesraad en het hoofd Werk, Zorg en Inkomen een onafhankelijk voorzitter.

  • D. Alle benoemde personen ontvangen een schriftelijke bevestiging van het college.

Artikel 6. Structureel overleg

  • A. Ten minste drie maal per jaar vindt structureel overleg plaats tussen de gemeente en de cliëntenadviesraad.

  • B. Indien er sprake is van veranderende wet- en regelgeving op het terrein van Werk, Inkomen en Zorg zal tussentijds overleg plaatsvinden.

  • C. Op verzoek van tenminste drie leden van de adviesraad of op verzoek van de afdeling Werk, Inkomen en Zorg worden extra zittingen belegd.

  • D. Het structureel overleg wordt, evenals het incidenteel overleg, voorgezeten door de onafhankelijk voorzitter.

  • E. Tijd en plaats van het overleg wordt in samenspraak tussen de voorzitter en de secretaris vastgesteld.

  • F. De secretaris, medewerker van de afdeling Werk, Inkomen en Zorg, stelt de agenda samen. Ieder lid van de raad heeft het recht om via de secretaris onderwerpen aan te reiken voor het overleg.

  • G. De secretaris roept namens de voorzitter het structureel overleg bijeen middels een schriftelijke kennisgeving. De kennisgeving wordt, vergezeld van de agenda en vergaderstukken, uiterlijk veertien dagen van tevoren toegezonden.

  • H. De secretaris maakt een verslag van het overleg dat binnen veertien dagen aan de leden wordt toegezonden.

Artikel 7. Vergadering

  • A. De cliëntenadviesraad kan ter voorbereiding van het structureel overleg dan wel in verband met haar adviserende taak vergaderen.

  • B. De gemeente draagt zorg voor ondersteuning van de vergadering in de vorm van een ambtelijk secretaris.

  • C. Bij beraadslaging en advisering dienen ten minste drie leden van de cliëntenadviesraad aanwezig te zijn.

Artikel 8. Facilitering

  • A. De gemeente zorgt ervoor dat het structureel overleg wordt ondersteund door middel van een ambtelijk secretariaat.

  • B. Deze ondersteuning wordt functioneel aangestuurd door de secretaris van de cliëntenadviesraad in overleg met het hoofd Werk, Inkomen en Zorg.

  • C. De gemeente draagt zorg voor vergaderaccommodatie en daarbij behorende voorzieningen.

  • D. Jaarlijks maakt de cliëntenadviesraad, voor april van het lopende kalenderjaar, een verslag van de werkzaamheden van het afgelopen jaar.

Artikel 9. Garantstelling

  • A. De leden van de cliëntenadviesraad dragen zorg voor bescherming van de privacy van cliënten die zich op enigerlei wijze tot de cliëntenadviesraad wenden.

  • B. Aan de leden van de cliëntenadviesraad wordt geen geheimhouding opgelegd ten aanzien van door de gemeente verstrekte informatie. Wel dienen de leden zich te houden aan een tevoren afgesproken embargoperiode.

  • C. De medewerker van de afdeling Werk, Inkomen en Zorg betracht geheimhouding van hetgeen hem/haar ter kennis komt bij de uitvoering van de taak voor de cliëntenadviesraad.

Artikel 10. Geschillen

Burgemeester en wethouders nemen een besluit op geschillen voortkomend uit deze verordening.

Artikel 11. Slotbepalingen

  • 1.

    Communicatie

    • a.

      De gemeente maakt het bestaan van een structuur van cliëntenparticipatie bekend bij cliënten van de afdeling Werk, Inkomen en Zorg en bij de belangenbehartigingsorganisaties. Daarnaast draagt de gemeente zorg voor bekendmaking van deze verordening.

  • 2.

    Evaluatie

    • a.

      Jaarlijks wordt het functioneren van het structureel overleg tussen de cliëntenadviesraad en de gemeente geëvalueerd.

  • 3.

    Nadere regels

    • a.

      In gevallen waarin deze verordening niet voorziet stelt het college nadere regels.

    • b.

      Bij collegebesluit worden nadere regels en procedures vastgelegd met betrekking tot de uitvoering van het in de verordening vastgestelde.

  • 4.

    Inwerkingtreding

    • a.

      Deze verordening treedt in werking acht dagen na bekendmaking.

  • 5.

    Citeertitel

    • a.

      De verordening wordt aangehaald als: Verordening Cliëntenadviesraad Wet werk en bijstand gemeente Lansingerland.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Lansingerland in zijn openbare vergadering van 20 september 2007
De griffier, de voorzitter
Kees van ’t Hart drs. Bas Eenhoorn