Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lansingerland houdende regels omtrent bezetting stembureau Regeling bezetting stembureau Lansingerland 2018

Geldend van 01-01-2019 t/m heden

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lansingerland houdende regels omtrent bezetting stembureau Regeling bezetting stembureau Lansingerland 2018

Burgemeester en wethouders van de gemeente Lansingerland,

Gelet op de Kieswet.

Besluiten:

Vast te stellen de navolgende regeling beheer en toezicht basisregistratie personen gemeente Lansingerland:

Regeling bezetting stembureau Lansingerland 2018

Artikel 1 Lid van het stembureau

  • 1. Eenieder die op de dag van de stemming ten minste 18 jaar is, kan lid worden van een stembureau.

  • 2. Leden volgen voor aanvang van de verkiezingen een training. Leden die voor de eerste keer lid zijn van een stembureau, volgen verplicht een e-learning en zijn verplicht aanwezig bij de kennisavond die de gemeente Lansingerland organiseert. Elke verkiezing daarna zijn zij enkel verplicht de kennisavond bij te wonen. De e-learning kunnen deze leden wel aanvullend volgen.

  • 3. Leden ontvangen een vergoeding voor hun werkzaamheden, zoals geregeld in artikel 5.

  • 4. Leden worden benoemd door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lansingerland.

  • 5. De volgende personen kunnen geen lid zijn van het stembureau:

    • a.

      personen die als lid van het gemeentelijk centraal stembureau zijn benoemd

    • b.

      personen die als stembureaulid bij een vorige verkiezing in strijd met de wet hebben gehandeld

    • c.

      personen die op de dag van de kandidaatstelling bij onherroepelijke rechterlijke uitspraak uit het kiesrecht zijn ontzet

    • d.

      personen die op de kieslijst staan van de betreffende verkiezing.

  • 6. Medewerkers van de gemeente Lansingerland kunnen ook lid zijn van een stembureau. Zij nemen verlof op tijdens de verkiezingsdag en ontvangen daarvoor een vergoeding, zoals geregeld in artikel 5

Artikel 2 Stembureau

  • 1. Het stembureau bestaat uit tenminste drie en ten hoogste zeven leden, waarvan er één voorzitter is.

  • 2. Aanvullend worden plaatsvervangende leden benoemd. Hiervoor geldt geen maximum.

  • 3. Op het stembureau moeten permanent drie leden aanwezig zijn, waarvan ten minste de voorzitter of de plaatsvervangend voorzitter.

  • 4. Het stembureau is bemand vanaf ten laatste 7.00 uur. Het stembureau wordt geopend om 7.30 uur.

  • 5. De gemeente Lansingerland streeft per stembureau naar een gemixte samenstelling wat betreft leeftijd, ervaring en ambtelijke inzet.

  • 6. Een groep van zes personen kunnen een stembureau adopteren. Deze adoptie-groep is zelf verantwoordelijk voor de samenstelling van de groep en de taakverdeling binnen deze groep.

  • 7. Het college van burgemeester en wethouders heeft de mogelijkheid tot het aanwijzen van medewerkers die benoemd worden als lid van het stembureau.

Artikel 3 Taken leden stembureau

  • 1. De stembureauleden zijn verantwoordelijk voor het verloop van de verkiezing in hun stemlokaal.

  • 2. Ook zijn zij verantwoordelijk voor een juiste toepassing van de regels uit de Kieswet.

  • 3. Het is de verantwoordelijkheid van de voorzitter van het stembureau om de orde in het stemlokaal te handhaven. Bij afwezigheid van de voorzitter, ligt deze verantwoordelijkheid bij de plaatsvervangend voorzitter.

  • 4. Stembureauleden werken in shiften. Het hoofdstembureau stelt de tijden van de shiften vast. De voorzitter is verantwoordelijk voor de inroostering van de leden van zijn of haar stembureau.

  • 5. Het is de verantwoordelijkheid van de voorzitter om voor opening van het stembureau de benodigde verkiezingsbescheiden bij het hoofdstembureau op te halen. Na het afsluiten van het stembureau brengt de voorzitter de verkiezingsbescheiden meteen terug bij het hoofdstembureau.

  • 6. Onder aanwijzingen van de voorzitter voeren de (plaatsvervangende) leden van het stembureau de volgende werkzaamheden uit (niet limitatief):

    • a.

      (ver)plaatsen van de stemhokjes, stembussen, tafels en overige (verkiezings)bescheiden;

    • b.

      plaatsen van door het hoofdstembureau aangereikte promotie- en zichtbaarheidsmateriaal;

    • c.

      controleren van de documenten van de kiezer (waaronder de stempas, volmacht, identiteitsbewijs, register ongeldige stempassen);

    • d.

      uitreiken van stembiljetten;

    • e.

      toezicht houden op de stemming;

    • f.

      tellen van de stemmen;

    • g.

      opruimen van stembureau aan het einde van de verkiezingsdag.

  • 7. Het is de verantwoordelijkheid van de voorzitter dat de inrichting van het stembureau voldoet aan de eisen zoals gesteld in de Kieswet.

Artikel 4 Consumpties

  • 1. De gemeente Lansingerland zorgt voor koffie en thee in het stemlokaal. Stembureauleden mogen hiervan onbeperkt gebruik maken.

  • 2. De gemeente Lansingerland verzorgt geen lunch of diner in het stemlokaal. Stembureauleden ontvangen een vergoeding voor lunch en diner, zoals geregeld in artikel 5.

  • 3. Op de dag van de verkiezing kan de gemeente Lansingerland aanvullende voorzieningen treffen zoals bijvoorbeeld het verstrekken van hartige en zoete snacks, frisdrank en (bitter)garnituur. De samenstelling hiervan kan per verkiezing verschillen.

Artikel 5 Vergoeding

  • 1. Voor niet-medewerkers van de gemeente Lansingerland gelden de volgende presentiegelden. De presentiegelden betreffen een vaste vergoeding. Onderbreekt een lid van het stembureau zijn of haar werkzaamheden, dan wordt de vergoeding naar rato uitbetaald.

 

Centraal Tellen

niet Centraal Tellen

Consumpties

Voorzitter

160 euro

200 euro

15 euro

Plaatsverv.voorzitter

110 euro

150 euro

15 euro

Lid

110 euro

150 euro

15 euro

Plaatsverv. Lid (teller)

50 euro

50    euro

-

  • 2. Medewerkers van de gemeente Lansingerland die zitting hebben in een stembureau doen dit niet in functie maar als stembureaulid. Zij kunnen kiezen uit een vergoeding als omschreven in lid 1 van dit artikel of een vergoeding in de vorm van compensatie-uren. Valt de verkiezing op een reguliere werkdag van de medewerker, dan mag de medewerker er ook voor kiezen om de werkzaamheden onder reguliere werktijd te schrijven. Een combinatie van reguliere werktijd en compensatieverlof is ook mogelijk. Voor de consumpties ontvangt de medewerker als lid een vergoeding.

  • 3. Medewerkers van de gemeente Lansingerland die geen lid zijn van een stembureau maar voor het hoofdstembureau werkzaamheden verrichten, doen dit wel in functie. Zij schrijven hun uren als werkuren eventueel vermeerderd met de overurencompensatie voor zover dit van toepassing is op de functie van de medewerker. Zij ontvangen voor de consumpties geen vergoeding.

  • 4. Compensatieuren worden geschreven in het daarvoor bedoelde systeem.

  • 5. De volgende uren kunnen als compensatieuren dan wel als reguliere werktijd worden geschreven. Onderbreekt een lid van het stembureau zijn of haar werkzaamheden, dan worden de uren naar rato geschreven.

 

Centraal Tellen

niet Centraal Tellen

Consumpties

Voorzitter

8 uur

11 uur

15 euro

Plaatsver.voorzitter

8 uur

11 uur

15 euro

Lid

8 uur

11 uur

15 euro

Plaatsverv.lid (teller)

4 uur

4 uur

-

Geen lid, overige taken

Naar rato

Naar rato

-

Artikel 6 Reiskostenvergoeding

Leden van een stembureau ontvangen geen reiskostenvergoeding.

Artikel 7 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze regeling treedt in werking met ingang van 21 november 2018.

  • 2. Deze regeling kan worden aangehaald als: Regeling bezetting stembureau Lansingerland 2018.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 20 november 2018.

Burgemeester en wethouders van Lansingerland

Lucas Vokurka

Secretaris

drs. Pieter van de Stadt

Burgemeester