Regeling vervallen per 01-01-2020

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Lansingerland houdende regels omtrent werkgeverscommissie griffie (Verordening werkgeverscommissie griffie 2020)

Geldend van 06-03-2020 t/m 31-12-2019 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2020

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Lansingerland houdende regels omtrent werkgeverscommissie griffie (Verordening werkgeverscommissie griffie 2020)

De raad van de gemeente Lansingerland;

Gelezen het voorstel

Gelet op artikel 83, eerste lid, de artikelen 107 tot en met 107e, artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

besluit vast te stellen de

‘Verordening werkgeverscommissie griffie 2020’

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1. De raad delegeert zijn bevoegdheid tot het aangaan, wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomst met de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren over aan de werkgeverscommissie. De werkgeverscommissie kan deze overgedragen bevoegdheid ten aanzien van de overige op de griffie werkzame ambtenaren mandateren aan de griffier.

  • 2. De werkgeverscommissie doet voorstellen aan de raad omtrent door de raad te nemen besluiten inzake de aanwijzing en instructie van de griffier.

  • 3. Door middel van goedkeuring van het jaarverslag, verleent de werkgeverscommissie decharge aan de griffier.

  • 4. De burgemeester is als vertegenwoordiger van de rechtspersoon bevoegd om uitvoering te geven aan de in lid 1 genoemde besluiten van de werkgeverscommissie. De burgemeester kan deze bevoegdheid ten aanzien van de op de griffie werkzame ambtenaren via volmacht aan de griffier geven. Voor wat betreft de bevoegdheid ten aanzien van de griffier heeft de burgemeester de mogelijkheid om dit via volmacht bij de werkgeverscommissie te leggen.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1. De werkgeverscommissie wordt samengesteld uit 4 raadsleden, evenredig verdeeld over de coalitie- en niet-coalitiefracties. Ten minste één lid van de werkgeverscommissie is ook lid van het Presidium. Een van de leden wordt benoemd tot voorzitter.

  • 2. De leden van de werkgeverscommissie worden op voordracht van het Presidium door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 3. In de periode tussen het aftreden van de oude raad en het moment van de benoeming van de nieuwe werkgeverscommissie door de nieuwe raad, blijft de samenstelling van de oude werkgeverscommissie demissionair in stand. Wanneer (één van) de leden van de oude werkgeverscommissie niet terugkeert in de nieuwe raad, wordt deze voor die periode vervangen door een door het Presidium aan te wijzen ander raadslid dat wel lid is van de nieuwe raad.

  • 4. Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 5. De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel optreden als adviseur.

Artikel 3 Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie,

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4 Ondersteuning van de commissie

De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken over ondersteuning.

Artikel 5 Besluitvorming

  • 1. Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2;

  • 2. Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 6 Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 7 Openbaarheid dan wel beslotenheid van vergaderingen en stukken

  • 1. De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.

  • 3. Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 8 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste viermaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter, de griffier of één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 9 Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 10 Slotbepalingen

  • 1. In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

  • 2. Deze verordening treedt in werking met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2020.

  • 3. Deze verordening kan worden aangehaald als 'Verordening werkgeverscommissie griffie 2020'.

  • 4. De ‘Verordening werkgeverscommissie griffie 2014’, vastgesteld op 24 april 2014, wordt per 1 januari 2020 ingetrokken.

Ondertekening

Aldus besloten door de raad van de gemeente Lansingerland in zijn openbare vergadering van 20 februari 2020

De griffier,

M.S. Walhout

Toelichting verordening werkgeverscommissie griffie

Algemeen

De gemeente is de werkgever van de ambtenaren die werkzaam zijn bij deze rechtspersoon. Raad en college vullen dit werkgeverschap in. De raad is daarbij het bevoegd gezag van de griffie en het college voor zijn organisatie. Gelet op de publieke taken, de grootte en de samenstelling van de raad ligt het voor de hand dat hij voor de feitelijke invulling van het werkgeverschap een commissie instelt waaraan hij deze taak delegeert. Gelet op artikel 83 en artikel 156, eerste lid van de Gemeentewet ligt de instelling van een bestuurscommissie het meest voor de hand. Daarin voorziet deze verordening.

Van de delegatie zijn uitgezonderd de aanwijzing van de (plaatsvervangend, commissie-) griffier en de vaststelling van de instructie voor de griffier.

Toelichting op enkele artikelen

Artikel 1Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

De overheidswerkgever is de rechtspersoon gemeente. De (voorbereidende) besluiten van de overheidswerkgever om een privaatrechtelijke rechtshandelingen aan te gaan, zoals het opstellen van een personeelshandboek, ligt bij het college. Dit is met uitzondering van het nemen van besluiten ter voorbereiding van privaatrechtelijke rechtshandelingen met betrekking tot het aangaan, wijzigen en beëindigen van arbeidsovereenkomsten met de griffier en de op de griffie werkzame ambtenaren. Als gevolg van de invoering van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren is deze bevoegdheid per 1 januari 2020 opgenomen in artikel 107e, lid 2 van de Gemeentewet. Door het delegeren van deze raadsbevoegdheid is de werkgeverscommissie hiertoe bevoegd. De werkgeverscommissie kan deze bevoegdheid ten aanzien van de op de griffie werkzame ambtenaren vervolgens mandateren aan de griffier. De burgemeester is als vertegenwoordiger van de rechtspersoon gemeente bevoegd om uitvoering te geven aan deze besluiten van de werkgeverscommissie. De burgemeester kan de griffier volmacht geven om de genoemde besluiten uit te voeren voor de op de griffie werkzame ambtenaren. Voor wat betreft de uitvoering van deze besluiten ten opzichte van de griffier heeft de burgemeester de mogelijkheid om dit bij volmacht bij de werkgeverscommissie te leggen. Voor zover van toepassing worden deze mandaten/volmachten geregeld in een mandaat-/volmachtsbesluit door respectievelijk de werkgeverscommissie en de burgemeester.

Artikel 2Samenstelling werkgeverscommissie

Uit artikel 83 van de Gemeentewet vloeit voort dat de burgemeester (en de wethouders) geen lid kunnen zijn van de werkgeverscommissie. Dit is volledig in de lijn met het feit dat de raad het bevoegde gezag is van de griffie. De burgemeester is hiervan geen lid. De burgemeester is echter wel voorzitter van de raad en zal in die hoedanigheid vaak een beroep doen op de griffier. In dat kader kan het zinvol zijn om de burgemeester in voorkomende gevallen uit te nodigen in de vergaderingen van de werkgeverscommissie als adviseur.

De periode tussen het aftreden van de oude raad en het kunnen benoemen van de werkgeverscommissie in de nieuwe raad is onbestemd en kan ook langer duren. Omdat er in het belang van het werkgeverschap geen ‘gat’ mag vallen in de aanwezigheid van een werkgeverscommissie, voorziet artikel 2 lid 3 in de continuïteit.

Artikel 7Openbaarheid dan wel beslotenheid van vergaderingen en stukken

In de vergaderingen van de werkgeverscommissie zullen meestal personele aangelegenheden aan bod komen. Wat hier wordt besproken is niet bedoeld om aan derden kenbaar te maken. Het ligt daarom voor de hand dat hierover in beslotenheid wordt vergaderd. Om diezelfde reden zijn de stukken in de regel ook niet openbaar. Als het persoonlijk belang niet aan de orde is zijn de stukken wel openbaar. Raadsleden kunnen wel inzage krijgen in de stukken, aangezien de raad het oorspronkelijk bevoegde orgaan is.

Artikel 9Verantwoording

Het is van belang dat de raad inzicht krijgt en houdt wat onder invulling van de werkgeversrol moet worden verstaan. De verantwoording door de werkgeverscommissie van haar werkzaamheden en bevindingen kan hieraan bijdragen.