Regeling vervallen per 01-12-2020

Instructie voor de griffier van de gemeente Laren

Geldend van 05-05-2013 t/m 30-11-2020

Intitulé

Instructie voor de griffier van de gemeente Laren

De raad van de gemeente Laren;

gelezen voorstel 2013/14 d.d. 25 maart 2013 van het presidium;

gelet op artikel 107a, lid 2, Gemeentewet;

B E S L U I T : vast te stellen de Instructie voor de griffier.

Deel

HOOFDSTUK 1 Begripsbepalingen

Artikel 1:1

In deze instructie wordt verstaan onder: griffier: de op grond van artikel 107 Gemeentewet door de raad benoemde functionaris; griffie : de organisatie die valt onder de verantwoordelijkheid van de raad, bestaande uit de griffier en de onder zijn verantwoordelijkheid functionerende ambtenaren; werkgeverscommissie: een door de raad op grond van artikel 83 van de Gemeentewet ingestelde commissie waaraan de werkgeversfunctie van de griffie(r) is gedelegeerd; presidium: gremium zoals gedefinieerd in artikel 5 van het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad; termijnagenda: plannings- en sturingsinstrument voor de (strategische) agendering van (meerjarige beleidsprioriteiten en –voorstellen van de raad.

HOOFDSTUK 2 Instructie voor de griffier

Artikel 2:1 TAAK EN BEVOEGDHEDEN

De griffier verleent advies en bijstand aan de raad, zijn leden en alle door de raad ingestelde commissies, werkgroepen en overige organen en draagt zorg voor de logistieke, procedurele en procesmatige voorbereiding en nazorg van de vergaderingen daarvan; De griffier is verantwoordelijk voor het ontwikkelen, innoveren en bewaken van procedures en processen ten behoeve van besluitvorming door de raad.

Artikel 2:2 LEIDINGGEVEN EN MANAGEMENT

De griffier is eindverantwoordelijk functionaris en geeft hiërarchisch leiding aan medewerkers van de griffie. De griffier geeft functioneel leiding aan medewerkers van de ambtelijke organisatie die verantwoordelijk zijn voor ondersteuning van de raad en/of uitvoering van verzoeken om ambtelijke bijstand. De griffier geeft functioneel leiding aan externe bureaus of inhuurkrachten die ten behoeve van de raad werkzaamheden uitvoeren. De griffier rapporteert jaarlijks aan de raad over de (uitvoering van) activiteiten van de griffie. De griffier beheert de budgetten van de raad en griffie, signaleert budgetoverschrijdingen en adviseert de raad over de wijze van omgaan hiermee.

Artikel 2:3 BESTUURLIJK EN AMBTELIJK OVERLEG

1. De griffier heeft periodiek overleg met de werkgeverscommissie

over de invulling van de werkgeversrol door de raad;

2. De griffier heeft periodiek afstemmingsoverleg met de

burgemeester en de secretaris;

3. De griffier en de secretaris hebben periodiek overleg over de

planning en uitvoering van de termijnagenda (‘bestuurlijke

planning’), de kwaliteit van het bestuurlijk besluitvormingsproces,

het afhandelen van verzoeken om ambtelijke bijstand en het

maken en nakomen van afspraken tussen raad en college.

4. De griffier overlegt met de gemeentelijke accountant over de

controle op de jaarrekening.

5. De griffier vertegenwoordigt zo nodig de raad in externe

overlegsituaties.

Artikel 2:4 AGENDERING

1. De griffier ondersteunt het presidium bij het opstellen van de

voorlopige agenda van vergaderingen van de raad en zijn

commissies.

2. De griffier adviseert het presidium bij het opstellen van de

termijnagenda (‘bestuurlijke planning’) van de raad.

3. De griffier adviseert het presidium of een ingediend voorstel rijp is

voor agendering in de raad en controleert daartoe de voorstellen

van de raad.

Artikel 2:5 BESTUURLIJKE BESLUITVORMING

1. De griffier adviseert de raad over de vergaderwijze, doet voorstellen

voor verbetering van procedures en draagt zorg voor de invoering

van nieuwe of aangepaste werkprocessen.

2. De griffier stimuleert de ontwikkeling van vaardigheden van

raadsleden ten behoeve van een effectieve besluitvorming.

3. De griffier bewaakt de scheiding van rollen en

verantwoordelijkheden van alle betrokken actoren bij het

besluitvormingsproces, spreekt betrokkenen hierop aan en draagt

bij aan een uitgebalanceerde positiebepaling van de raad.

4. De griffier bewaakt de tijdigheid van de informatieverstrekking door

het college en de burgemeester.

5. De griffier bewaakt de uitvoering van raadsbesluiten en de

afdoening van moties, amendementen, initiatiefvoorstellen en het

nakomen van afspraken en toezeggingen door het college.

Artikel 2:6 ONDERZOEK

1. De griffier draagt desgevraagd zorg voor ondersteuning van de rekenkamerfunctie, die de raad kan instellen op grond van artikel 81oa van de Gemeentewet. 2. De griffier draagt zorg voor de ondersteuning van een onderzoekscommissie, die de raad kan instellen op grond van artikel 155a van de Gemeentewet. 3. De griffier draagt zorg voor ondersteuning van door leden van de raad gewenste onderzoeken, anders dan bedoeld in artikel 155a Gemeentewet.

Artikel 2:7 COMMUNICATIE EN VOORLICHTING

1. De griffier adviseert de raad over de invulling en uitvoering van

het communicatiebeleid van de raad.

2. De griffier is verantwoordelijk voor de publicatie en ter inzage

legging van raadsbesluiten en de agenda’s en verslagen van

vergaderingen van de gemeenteraad en de raadscommissies.

3. De griffier geeft voorlichting aan burgers over het spreekrecht.

4. De griffier draagt, op verzoek van de raad, zorg voor de organisatie

van een Informatiebijeenkomst, hoorzitting en inspraakavond,

zoals bedoeld in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 2:8 VERHINDERING EN VERVANGING

1. Indien de griffier meer dan 14 dagen verhinderd is zijn ambt te

vervullen, doet hij daarvan tijdig mededeling aan de

werkgeverscommissie.

2. Bij verhindering of afwezigheid wordt de griffier vervangen door een

daartoe door de raad aangewezen plaatsvervanger.

HOOFDSTUK 3 Slotbepalingen

Artikel 3:1

In gevallen waarin deze instructie niet voorziet, pleegt de griffier voor zover nodig overleg met de voorzitter van de werkgeverscommissie.

Artikel 3:2

Deze instructie kan worden aangehaald als ‘Instructie voor de griffier van de gemeente Laren’.

Artikel 3:3

Deze Instructie treedt in werking op 5 mei 2013. Op dat moment vervalt de Instructie griffier d.d. 25 juni 2008.

Ondertekening

Vastgesteld door de raad in zijn openbare vergadering van 24 april 2013.
drs. T.W. Zwemmer drs. E.J. Roest
griffier voorzitter