Verordening op de raadscommissie, die de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voorbereidt

Geldend van 13-07-2013 t/m heden

Intitulé

Verordening op de raadscommissie, die de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voorbereidt

De raad van de gemeente Laren;

gelezen voorstel 2013/27 d.d. 3 juni 2013 van het presidium;

gelet op de artikelen 61a, 61c, 84, 86, 147 en 149 van de Gemeentewet, de artikelen 15 en 31 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995;

gelet op de circulaire Benoeming, functioneringsgesprekken en herbenoeming burgemeester van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

B E S L U I T : vast te stellen de ‘Verordening op de raadscommissie, die de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voorbereidt’.

Deel

Verordening op de raadscommissie, die de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voorbereidt.

Taak Artikel 1 De commissie heeft tot taak de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voor te bereiden. Samenstelling commissie Artikel 2 1. De commissie bestaat uit 6 leden, te benoemen door en uit de gemeenteraad. 2. De commissie kiest uit haar midden een voorzitter en plaatsvervangend voorzitter. 3. De commissie kent geen plaatsvervangende leden. Ambtelijke ondersteuning Artikel 3 1. De raadsgriffier is secretaris van de commissie. 2. De loco-griffier is plaatsvervangend secretaris van de commissie. 3. De (plaatsvervangend) secretaris geeft ambtelijke ondersteuning aan de commissie. 4. De (plaatsvervangend) secretaris is geen lid van, en heeft geen stemrecht in de commissie. Adviseur Artikel 4 1. De gemeenteraad kan een of meer wethouders aan de commissie toevoegen als adviseur in verband met de vervulling van de in artikel 1 van deze verordening genoemde taak. 2. De adviseur wordt uitgenodigd voor de vergaderingen van de commissie. 3. Een adviseur is geen lid van, en heeft geen stemrecht in de commissie. Geheimhouding Artikel 5 1. De vergaderingen van de commissie zijn besloten. Alle stukken van de commissie zijn geheim. Dit wordt op de stukken vermeld. 2. De commissie legt in elke vergadering en elk gesprek, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens de vergadering of het gesprek. De voorzitter van de commissie ziet erop toe dat hieraan wordt voldaan. 3. De geheimhoudingsplicht brengt onder meer mee dat aan raadsleden, die geen zitting (meer) hebben in de commissie, en aan anderen, behoudens het bepaalde in artikel 8, tweede lid en artikel 9 van deze verordening, geen inzage in, of informatie omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek wordt verstrekt. 4. De commissie treft, met inachtneming van de artikelen 7 en 12 van deze verordening, een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden en het voeren van correspondentie. 5. De commissie en de gemeenteraad kunnen de geheimhouding waartoe de Gemeentewet, respectievelijk zullen de geheimhouding waartoe het tweede lid van dit artikel van deze verordening verplicht, niet opheffen. 6. De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht. 7. Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de (plaatsvervangend) secretaris en, indien van toepassing, de adviseur. Vergaderingen Artikel 6 1. De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste twee leden dit noodzakelijk achten. 2. De voorzitter bepaalt, dag, uur en plaats van de vergadering. De voorzitter doet van elke vergadering tenminste 24 uur tevoren aankondiging aan de leden van de commissie, indien een adviseur aan de commissie is toegevoegd, de adviseur en, indien het gesprek met hem plaatsvindt, de burgemeester. 3. De commissie vergadert niet als niet tenminste de helft plus 1 van het aantal leden aanwezig is. 4. De commissie besluit bij de voorbereiding van een aanbeveling bij meerderheid van uitgebrachte stemmen, waarbij elk lid 1 stem heeft. Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de commissie, maar de verschillende meningen in het verslag opgenomen. De commissie streeft naar unanimiteit. Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag tot uitdrukking gebracht. Contactpersoon Artikel 7 1. De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon. 2. Alle stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van ‘persoonlijk en vertrouwelijk’ op de envelop en boven de ingesloten stukken gericht aan de voorzitter en gezonden aan de griffie en aldaar bewaard tot het moment van archivering. 3. Alle stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van ‘persoonlijk en vertrouwelijk’ op de envelop en boven de ingesloten stukken door de voorzitter en secretaris ondertekend en vanaf de griffie verzonden. Informatiebronnen Artikel 8 1. De commissie formuleert de informatiebronnen op basis waarvan zij zich een oordeel vormt over het functioneren van de burgemeester. Deze informatiebronnen maakt zij vooraf kenbaar aan de burgemeester, de gemeenteraad en de commissaris van de Koning. 2. Alvorens haar verslag van bevindingen aan de gemeenteraad en commissaris van de Koning te zenden, bespreekt de commissie dit met de burgemeester. Van het gesprek wordt een verslag opgemaakt dat niet openbaar wordt gemaakt. 3. Indien in het in het vorige lid bedoelde overleg afspraken worden gemaakt tussen de commissie en de burgemeester over het functioneren van de burgemeester, worden deze in het verslag aan de gemeenteraad vermeld. De commissie zendt het verslag ook aan de burgemeester. Verslag Artikel 9 De commissie brengt over haar werkzaamheden ter zake van de voorbereiding van de aanbeveling tot herbenoeming verslag uit aan de gemeenteraad en de commissaris van de Koning door middel van een verslag van bevindingen. Dit schriftelijke en vertrouwelijke verslag bevat tenminste: een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht; een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie; een opgave of er sprake is van unanimiteit binnen de commissie; het verslag van het gesprek met de burgemeester over het concept-verslag van bevindingen en de concept-aanbeveling. Onvoorziene gevallen Artikel 10 In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire ‘benoeming, functioneringsgesprekken en herbenoeming burgemeester’ niet voorziet, beslist de gemeente. Ontbinding van de commissie Artikel 11 De commissie is ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop door de minister van BZK aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat de voordracht van de minister van BZK door een Koninklijk besluit is gevolgd. Archivering Artikel 12 1. De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat op het tijdstip bedoeld in artikel 11 van deze verordening alle archiefbescheiden onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als “geheim” worden overgebracht naar de op grond van artikel 31 van de Archiefwet door de gemeenteraad aangewezen archiefbewaarplaats. 2. De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat van de in het eerste lid bedoelde overbrenging een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 wordt opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, lid 1 sub a en c van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar. 3. de voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat alle overige bescheiden en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden onmiddellijk worden vernietigd. Inwerkingtreding Artikel 13 Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Ondertekening

Vastgesteld door de raad in zijn openbare vergadering van 26 juni 2013.
drs. T.W. Zwemmer drs. E.J. Roest
griffier voorzitter