Regeling vervallen per 22-11-2023

Rectificatie bekendmaking REGELING TER UITVOERING VAN HET KINDARRANGEMENT VAN DE GEMEENTEN HUIZEN, BLARICUM, EEMNES EN LAREN d.d. 10 februari 2020, Gemeenteblad 2020, 33925

Geldend van 04-03-2020 t/m 21-11-2023 met terugwerkende kracht vanaf 01-09-2019

Intitulé

Rectificatie bekendmaking REGELING TER UITVOERING VAN HET KINDARRANGEMENT VAN DE GEMEENTEN HUIZEN, BLARICUM, EEMNES EN LAREN d.d. 10 februari 2020, Gemeenteblad 2020, 33925

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Laren,

Overwegende dat het wenselijk is beleidsregels vast te stellen ten aanzien van de uitvoering van het verstrekken van tegemoetkomingen aan ouders van kinderen met een (gezamenlijk) inkomen tot 120% van de geldende bijstandsnorm in het kader van het kindarrangement.

Gelet op artikel 108 van de Gemeentewet en artikel 4:81 van de Algemene Wet Bestuursrecht;

Besluit vast te stellen de volgende regeling ter uitvoering van het kindarrangement van de gemeente Huizen, Blaricum, Eemnes en Laren.

Artikel 1. Definities

Alle begrippen die in deze regeling worden gebruikt en die niet nader worden omschreven, hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet, de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en het kindarrangement voor de gemeenten Huizen, Blaricum, Eemnes en Laren.

In deze regeling wordt verder verstaan onder:

  • het kindarrangement: beleidsplan ten behoeve van de besteding van de Klijnsma-gelden bedoeld voor de participatie van kinderen in armoede

  • rechthebbenden: de rechthebbende zoals bedoeld in artikel 11 lid 1 en 2 van de Participatiewet

  • norm: de norm zoals beschreven in artikel 21 van de Participatiewet

  • inkomen: het inkomen als beschreven in artikel 32 van de Participatiewet

  • kalenderjaar: een gegeven jaar van 1 januari tot en met 31 december

  • eenmalig: er kan maar een keer gebruik gemaakt worden van de vergoeding gedurende de leeftijdsperiode waarin recht bestaat.

  • peildatum: de 1ste van de maand voorafgaand aan de aanvraag.

Artikel 2. Voorwaarden

2.1. Doelgroep

  • Tot de doelgroep behoren (alleenstaande) ouders van 18 jaar of ouder met kinderen in de leeftijd van 4 t/m 17 jaar op het moment van aanvragen.

  • Aanvrager staat ingeschreven als inwoner van Huizen, Blaricum, Eemnes of Laren in de basisregistratie personen.

  • Wanneer een kind door verjaring gedurende het kalenderjaar waarin de aanvraag heeft plaatsgevonden op basis van zijn leeftijd geen recht meer zou hebben op een bepaalde vergoeding dan kan in het lopende kalenderjaar nog steeds gebruik gemaakt worden van de vergoeding.

2.2. Inkomensgrens

Voor een tegemoetkoming vanuit het kindarrangement geldt dat op de peildatum de ouder(s) over een inkomen beschikt of beschikken dat:

  • Gelijk is aan of lager is dan 120% de norm zoals bedoeld in artikel 21 van de Participatiewet.

  • Meer is dan 120% van deze norm, maar waarvan dat meerdere is aangewend ter aflossing van een schuldenlast in het kader van een minnelijke schuldenregeling bij de gemeentelijke Kredietbank of een opgelegde schuldenregeling op grond van de WSNP.

  • Het inkomen wordt bij wisselende inkomsten (verschil van minimaal €50,- netto per maand, waarbij een eenmalige betaling van vakantiegeld of individueel keuzebudget buiten beschouwing blijft) vastgesteld aan de hand van het gemiddelde inkomen van drie maanden voorafgaande aan de aanvraag.

  • Bij zelfstandig ondernemers wordt voor het vaststellen van het inkomen de meest recente definitieve aanslag inkomstenbelasting overlegd.

Artikel 3: Vergoedingen

  • Het kindarrangement bestaat uit vergoedingen zoals aangeboden op het digitaal platform van Met Gezond Boerenverstand.

  • Afhankelijk van de leeftijd van het kind kan van verschillende vergoedingen gebruik gemaakt worden.

  • Afhankelijk van het soort vergoeding kunnen deze jaarlijks, eens in de zoveel jaar of eenmalig worden aangevraagd.

  • De vergoedingen worden in natura of op declaratiebasis gedaan.

Artikel 4: Aanvraag, toekenning en weigeringsgronden

4.1. Aanvraag

  • Een aanvraag voor een tegemoetkoming zoals genoemd in artikel 3. kan uitsluitend worden gedaan door gebruikmaking van het daarvoor aangewezen formulier.

  • Aanvragen kunnen tot 1 november van een gegeven jaar worden ingediend.

  • Het is niet mogelijk om aanvragen met terugwerkende kracht in te dienen voor voorgaande jaren.

  • Bij gescheiden ouders of co-ouderschap kunnen aanvragen uitsluitend worden ingediend door de ouder bij wie het kind staat ingeschreven.

4.2. Toekenning

  • Voor belanghebbenden die van de gemeente bij de start van een (nieuw) kalenderjaar een bijstandsuitkering ontvangen wordt voor dat kalenderjaar in januari een ambtshalve toekenning gedaan.

  • Voor nieuwe aanvragen wordt door de gemeente getoetst of wordt voldaan aan voorwaarden zoals genoemd in artikel 2. van deze regeling.

  • Afhankelijk van de leeftijd van het kind en de daarbij behorende vergoedingen wordt per product een aantal punten toegekend.

  • De producten of voorzieningen zijn geldig in het jaar waarin zij zijn toegekend. Dit houdt in dat toekenningen op aanvragen die voor 1 november van een gegeven jaar worden gedaan, tot het einde van dat jaar geldig zijn.

  • Eventuele overgebleven punten aan het einde van een kalenderjaar komen te vervallen en kunnen niet worden meegenomen naar een volgend jaar.

4.3. Weigeringsgronden

De tegemoetkoming wordt geweigerd als niet wordt voldaan aan de criteria zoals vermeld in de artikelen 2.1., 2.2. en 4.1. van deze regels.

4.4. Uitbetaling

Vergoedingen worden afhankelijk van het product gedaan in natura of op declaratiebasis.

Artikel 5: Slotbepalingen

5.1. Afwijkingen en hardheidsclausule

Voor situaties waarin deze regels niet voorzien of indien weigering van de tegemoetkoming zou leiden tot kennelijke hardheid, kan het college in individuele gevallen ten gunste van de aanvrager beslissen.

5.2. Overgangsrecht

  • Beschikkingen die voor de start van het kindarrangement zoals bedoeld in deze regeling, zijn afgegeven en waarvan de producten overeenkomen met die van het kindarrangement, behouden hun geldigheid.

  • Deze producten worden voor eenzelfde periode niet nogmaals verstrekt via het digitaal platform.

  • Dit geldt ook wanneer er sprake is van een verschil in de vergoeding van gelijksoortige producten.

5.3. Ingangsdatum

Deze beleidsregels treden in werking op de 1e dag na bekendmaking en werken terug tot 1 september 2019.

5.4. Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als Regeling ter uitvoering van het kindarrangement van de gemeente Huizen, Blaricum, Eemnes en Laren.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van de gemeente Laren op 7/1/2020.