Regeling vervallen per 24-11-2011

Gedragscode voor politiek ambtsdragers van de gemeente Leek 2011

Geldend van 24-11-2011 t/m 23-11-2011

Intitulé

Gedragscode voor politiek ambtsdragers van de gemeente Leek 2011

De raad van de gemeente Leek;

gelezen het voorstel van het presidium van de raad van 4 november 2011, voorstelnummer 88;

gelet op de artikelen 69, lid 2, 41c en 15, lid 3 van de Gemeentewet;

B E S L U I T :

  • I.

    in te trekken de Gedragscode voor bestuurders van de gemeente Leek, zoals vastgesteld op 16 december 2002 en 27 februari 2006;

  • II.

    vast te stellen de volgende Gedragscode voor politiek ambtsdragers van de gemeente Leek 2011.

Artikel 1. Algemene bepalingen

  • 1. Onder politiek ambtsdragers van de gemeente Leek worden verstaan: de burgemeester, de wethouders, de leden van de gemeenteraad en de door de gemeenteraad benoemde plaatsvervangende leden als bedoeld in artikel 4, derde lid van de Verordening op de raadscommissie van de gemeente Leek 2010.

  • 2. Onder het college wordt verstaan: het college van burgemeester en wethouders.

  • 3. Onder presidium wordt verstaan: het presidium van de gemeenteraad bestaande uit de voorzitter van de gemeenteraad en de fractievoorzitters.

  • 4. In gevallen waarin de code niet voorziet of waarbij de toepassing niet eenduidig is, vindt bespreking plaats in respectievelijk het college dan wel het presidium.

  • 5. De code is openbaar en voor iedereen makkelijk toegankelijk.

  • 6. De politiek ambtsdragers ontvangen bij hun aantreden een exemplaar van de code en zijn aanspreekbaar op de naleving van deze code.

Artikel 2. Belangenverstrengeling en aanbesteding

  • 1. Een politiek ambtsdrager doet opgave van zijn financiële belangen.

  • 2. Bij privaatpublieke samenwerkingsrelaties voorkomt de politiek ambtsdrager (de schijn van) bevoordeling in strijd met eerlijke concurrentieverhoudingen.

  • 3. Een oud-politiek ambtsdrager wordt het eerste jaar na de beëindiging van zijn ambtstermijn uitgesloten van het tegen beloning verrichten van werkzaamheden voor de gemeente waaraan hij verbonden was.

  • 4. Indien de onafhankelijke oordeelsvorming van een politiek ambtsdrager over een onderwerp in het geding kan zijn, geeft hij bij de besluitvorming daarover aan in hoeverre het onderwerp hem persoonlijk aangaat.

  • 5. Een politiek ambtsdrager die familie- of vriendschapsbetrekkingen of anderszins persoonlijke betrekkingen heeft met een aanbieder van diensten of zaken aan de gemeente onthoudt zich van deelname aan de besluitvorming over de betreffende opdracht.

  • 6. Een politiek ambtsdrager neemt van een aanbieder van diensten aan de gemeente geen geschenken, faciliteiten of diensten aan die zijn onafhankelijke positie ten opzichte van de aanbieder kunnen beïnvloeden.

  • 7. Een politiek ambtsdrager vervult geen nevenfuncties die een structureel risico vormen voor een integere invulling van de politieke functie.

  • 8. Een politiek ambtsdrager geeft ten behoeve van de openbaarmaking van zijn nevenfuncties en q.q-nevenfuncties aan voor welke organisatie de functies worden verricht, wat het tijdsbeslag is en of de functies bezoldigd zijn.

  • 9. Een politiek ambtsdrager behoudt geen inkomsten uit een q.q.-nevenfunctie, tenzij dat op grond van de wet geheel of gedeeltelijk is toegestaan. De inkomsten komen ten goede aan de kas van gemeente. Voor een voltijds bestuurder vindt verrekening plaats met inkomsten uit niet aan het ambt gebonden nevenfuncties.

Artikel 3. Informatie

  • 1. Een politiek ambtsdrager gaat zorgvuldig en correct om met informatie waarover hij uit hoofde van zijn ambt beschikt. Hij zorgt ervoor dat stukken met vertrouwelijke gegevens veilig worden opgeborgen en dat computerbestanden beveiligd zijn.

  • 2. Een politiek ambtsdrager houdt geen informatie achter.

  • 3. Een politiek ambtsdrager verstrekt geen informatie die vertrouwelijk of geheim is.

  • 4. Een politiek ambtsdrager maakt niet ten eigen bate of ten bate van zijn persoonlijke betrekkingen gebruik van in de uitoefening van het ambt verkregen informatie.

  • 5. Een politiek ambtsdrager gaat verantwoord om met de e-mail- en internetfaciliteiten alsmede met de sociale media van de gemeente.

Artikel 4. Geschenken, diensten en uitnodigingen

  • 1. Een politiek ambtsdrager accepteert geen geschenken, faciliteiten of diensten indien zijn onafhankelijke positie hierdoor kan worden beïnvloed. In onderhandelingssituaties weigert hij door betrokken relaties aangeboden geschenken of andere voordelen.

  • 2. Geschenken en giften die een politiek ambtsdrager uit hoofde van zijn functie ontvangt, worden gemeld en geregistreerd.

  • 3. Geschenken en giften die een politiek ambtsdrager uit hoofde van zijn functie ontvangt en die een geschatte waarde van meer dan € 50,00 vertegenwoordigen zijn eigendom van de gemeente. Er wordt een gemeentelijke bestemming voor gezocht. Geschenken en giften die een waarde van € 50,00 of minder vertegenwoordigen worden wel gemeld maar kunnen worden behouden.

  • 4. Geschenken en giften worden niet op het huisadres ontvangen. Indien dit toch is gebeurd, meldt een politiek ambtsdrager dit in het bestuursorgaan waarvan hij deel uit maakt, waarna een besluit over de bestemming van het geschenk wordt genomen.

  • 5. Aanbiedingen voor privéwerkzaamheden of kortingen op privégoederen worden niet geaccepteerd.

  • 6. Een politiek ambtsdrager bespreekt in het bestuursorgaan waar hij deel van uit maakt uitnodigingen voor excursies en evenementen op kosten van derden.

Artikel 5. Voorzieningen, bestuurlijke uitgaven, onkostenvergoedingen en buitenlandse dienstreizen

  • 1. Uitgaven worden uitsluitend vergoed als de hoogte en de functionaliteit ervan kunnen worden aangetoond. Een politiek ambtsdrager is terughoudend bij het in rekening brengen van uitgaven die zich op het grensvlak van privé en publiek bevinden.

  • 2. Een politiek ambtsdrager declareert geen kosten die reeds op andere wijze worden vergoed.

  • 3. In geval van twijfel over een declaratie van een politiek ambtsdrager wordt dit voorgelegd aan de burgemeester.

  • 4. Een politiek ambtsdrager die het voornemen heeft uit hoofde van zijn functie een buitenlandse reis (daaronder valt ook een reis naar de landen van het Koninkrijk in de Caraïben en de BES-eilanden) te maken of is uitgenodigd voor een buitenlandse reis of werkbezoek op kosten van derden, heeft vooraf toestemming nodig van het bestuursorgaan waar hij deel van uitmaakt. Het gemeentelijk belang van de reis is doorslaggevend voor de besluitvorming.

  • 5. Een politiek ambtsdrager meldt het voornemen tot een buitenlandse reis of een uitnodiging daartoe in het bestuursorgaan waar hij deel van uitmaakt en verschaft daarbij informatie over het doel van de reis, de bijbehorende beleidsoverwegingen, de samenstelling van het gezelschap, de geraamde kosten en de wijze waarop van de reis verslag wordt gedaan.

  • 6. Het ten laste van de gemeente meereizen van de partner van een politiek ambtsdrager naar en in het buitenland is uitsluitend toegestaan als dit gebeurt op uitnodiging van de ontvangende partij en het belang van de gemeente dat daarmee gediend is. Het meereizen van de partner wordt bij de besluitvorming betrokken.

  • 7. Het anderszins meereizen naar en in het buitenland van derden op kosten van de gemeente is niet toegestaan. Het meereizen van derden op eigen kosten is weliswaar niet verboden maar wordt in het algemeen ontraden. In ieder geval wordt dit bij de besluitvorming betrokken.

  • 8. Het verlengen van een buitenlandse dienstreis voor privédoeleinden is slechts beperkt toegestaan en moet betrokken worden bij de besluitvorming. De extra reis- en verblijfkosten en de fiscale gevolgen komen volledig voor rekening van de politiek ambtsdrager.

  • 9. Gebruik van gemeentelijke eigendommen of voorzieningen voor privédoeleinden is niet toegestaan.

Artikel 6. Slotbepalingen

  • 1. Deze gedragscode kan aangehaald worden als Gedragscode voor politiek ambtsdragers van de gemeente Leek 2011.

  • 2. De gedragscode treedt in werking op de dag na die waarop deze is bekendgemaakt.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering
van de raad der gemeente Leek,
d.d. 16 november 2011.
B.C. Hoekstra, voorzitter W. Loonstra, griffier