Regeling vervallen per 01-01-2021

Bestuursconvenant inzake de instelling en instandhouding van een gemeentelijke rekenkamercommissie in de vorm van een personele unie voor de gemeenten Leek, Marum en Zuidhorn

Geldend van 06-03-2014 t/m 31-12-2020

Intitulé

Bestuursconvenant inzake de instelling en instandhouding van een gemeentelijke rekenkamercommissie in de vorm van een personele unie voor de gemeenten Leek, Marum en Zuidhorn

De raden van de gemeenten Leek, Marum en Zuidhorn, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;

gelezen het voorstel van de voorzitters van de genoemde drie gemeenteraden;

constaterende dat:

  • -

    de drie gemeenten tot 1 maart 2010 afzonderlijk elk een commissie hadden;

  • -

    de drie raden op een lijn geplaatst kunnen worden voor wat betreft de invulling van een commissie;

  • -

    deskundige invulling door alle drie raden van groot belang wordt geacht;

  • -

    een personele samenwerking de kosten binnen de perken kan houden en de deskundigheid kan vergroten.

  • -

    de drie raden per 1 maart 2010 een gezamenlijke rekenkamercommissie in de vorm van een personele unie hebben ingesteld.

overwegende dat:

  • -

    de drie raden voor hun commissies dezelfde drie externe leden inclusief de voorzitter benoemen;

  • -

    een samenwerking van de drie commissies moet leiden tot efficiëntie voor wat betreft onderzoek en ondersteuning;

  • -

    voor de drie afzonderlijke gemeenten een zoveel mogelijk eensluidende verordening wordt opgesteld;

  • -

    het zinvol geacht wordt een personele unie te vormen waarvan deel uitmaken de commissieleden en de secretaris;

  • -

    het van belang is binnen de personele unie de secretariële ondersteuning voor de commissies te organiseren;

  • -

    de komende raadsperiode in het teken zal staan van een herindeling, waardoor de positie en rolopvatting van de rekenkamercommissie kan veranderen.

B E S L U I T E N :

voorliggend bestuursconvenant aan te gaan inzake de instelling en instandhouding van een commissie als bedoeld in artikel 81o (hoofdstuk IVb) van de Gemeentewet onder de volgende bepalingen:

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit bestuursconvenant wordt verstaan onder:

  • a.

    de wet: de Gemeentewet;

  • b.

    de raad: de gemeenteraad van elk der deelnemende gemeenten;

  • c.

    de commissie: de door elk van de raden ingestelde gemeentelijke rekenkamercommissie;

  • d.

    de verordening: de door elk van de raden bij verordening vastgestelde regels voor de uitoefening van de rekenkamerfunctie, als bedoeld in artikel 81oa (hoofdstuk IVb) van de wet;

  • e.

    het budget: het bedrag dat de raden per jaar gezamenlijk beschikbaar stellen voor het functioneren van de commissie en voor het verrichten van onderzoeken welke voortvloeien uit toepassing van de verordening;

  • f.

    personele unie: personeel samenwerkingsverband van de benoemde externe leden en secretaris van de commissie;

  • g.

    griffier: de door de raad benoemde griffier;

  • h.

    voorzitter: voorzitter van de commissie;

  • i.

    lid: een door de raad benoemd lid van de commissie die niet deel uit maakt van de raad.

  • j.

    begeleidingscommissie: commissie bestaande uit drie raadsleden van elke gemeente één en de drie griffiers;

  • k.

    Raadsperiode: zittingsperiode van de raad.

Artikel 2 De verordening

De raden stellen een voor de drie gemeenten zoveel mogelijk eensluidende verordening voor de uitoefening van de gemeentelijke rekenkamerfunctie vast.

Artikel 3 De personele unie

De benoeming van de leden en de voorzitter van de drie commissies wordt voorbereid door een werkgroep waarin elke raad met een lid en de griffier is vertegenwoordigd. De raden benoemen op voordracht van de begeleidingscommissie de leden en de voorzitter in de eigen commissie in dier voege dat dezelfde personen zitting nemen in de commissie van de drie afzonderlijke gemeenten. De leden van de commissie en de secretaris maken deel uit van de personele unie.

Artikel 4 Het budget

  • a. De raden stellen aan de eigen commissie een budget beschikbaar.

  • b. Besteding van het aldus beschikbaar gestelde budget per gemeente betreft een deel voor de overheadkosten naar verhouding van het aantal inwoners van de deelnemende gemeenten, en een deel voor onderzoek waarvan de besteding op zodanige wijze plaatsvindt, dat het door iedere gemeente beschikbaar gestelde budget voor onderzoeken gedurende een zittingsperiode ten behoeve van dié gemeente wordt aangewend.

  • c. Een raad kan, na overleg met de commissie, aan de commissie een extra budget ter beschikking stellen voor een specifiek eenmalig onderzoek dat door de raad wordt gewenst.

Artikel 5 Het secretariaat

  • a. Het secretariaat van de commissie zetelt bij de griffie van een van de deelnemende gemeenten. Deze gemeente draagt zorg voor adequate invulling van deze ondersteuning in overleg met de commissie.

  • b. De omvang van de functie van secretaris van de commissie bedraagt afgerond 0,14 fte en de salarisschaal is vastgesteld op niveau 7. Het dienstverband van de secretaris zal ten aanzien van dit convenant niet langer zijn dan de looptijd van dit convenant.

  • c. Voor de periode van drie jaar tot 1 maart 2014, waarvoor dit bestuursconvenant wordt aangegaan, wordt het secretariaat ondergebracht bij de griffie van de gemeente Zuidhorn

  • d. De gemeente waarbij het secretariaat wordt ondergebracht zoals genoemd onder c. is tevens de zetel van de commissie; de kosten hiervoor worden door de presidia dan wel door de door de raad aangewezen commissie voorafgaand aan de looptijd van het bestuursconvenant beoordeeld en vastgesteld voor de duur van het bestuursconvenant.

Artikel 6 Toetreding andere gemeenten

De raad van een andere gemeente kan een verzoek richten aan de deelnemende raden om te mogen deelnemen aan dit bestuursconvenant. In voorkomende gevallen stellen de deelnemende raden de voorwaarden vast.

Artikel 7 Slotbepaling

  • a. Dit bestuursconvenant wordt aangegaan voor de duur van drie jaar te rekenen vanaf 1 maart 2014 en kan verlengd worden met een (deel van een) zittingsperiode van de raad.

  • b. Uiterlijk in december 2015 vindt een brede evaluatie plaats door de begeleidingscommissie.

  • c. Het bestuursconvenant eindigt door opzegging door een van de deelnemende raden. Indien het bestuursconvenant na deze periode van twee jaar niet wordt voortgezet dan wel het bestuursconvenant tussentijds wordt beëindigd, wordt de commissie opgeheven en eventueel resterende verplichtingen door de gemeenten gezamenlijk gedragen volgens de verdeling zoals aangegeven in artikel 5, lid d.

  • d. In gevallen waarin dit bestuursconvenant niet voorziet, beslissen de presidia dan wel de daartoe door de raad aangewezen commissie.

Artikel 8 Inwerkingtreding

  • 1. Dit convenant treedt in werking op de eerste dag na de bekendmaking ervan.

  • 2. Gelijktijdig met de inwerkingtreding van dit convenant vervalt het bestuursconvenant inzake de instelling en instandhouding van een gemeentelijke rekenkamercommissie in de vorm van een personele unie voor de gemeenten Leek, Marum en Zuidhorn, vastgesteld bij raadsbesluit van 15 december 2010.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering
van de raad der gemeente Leek,
d.d. 19 februari 2014.
B.C. Hoekstra, voorzitter
mevrouw F.M. Koop-Bouwman, waarnemend raadsgriffier