Regeling vervallen per 01-01-2021

Verordening op de raadscommissie van de gemeente Leek 2015

Geldend van 26-05-2018 t/m 31-12-2020

Intitulé

Verordening op de raadscommissie van de gemeente Leek 2015

De raad van de gemeente Leek;

gelezen het voorstel van het presidium van 6 november 2015, registratienummer 2015007486;

gelet op artikel 82 van de Gemeentewet;

B E S L U I T:

vast te stellen de Verordening op de raadscommissie van de gemeente Leek 2015

Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    lid: een lid van of een vaste plaatsvervanger van een lid van de raad in een raadscommissie;

  • b.

    voorzitter: voorzitter van een raadscommissie of diens vervanger;

  • c.

    griffier: griffier van de raad of diens vervanger;

  • d.

    vergadering: vergadering van een raadscommissie.

Hoofdstuk 2 Instelling, taken en samenstelling

Artikel 2 Instelling raadscommissie

De raad stelt een raadscommissie in.

Artikel 3 Taken

Een raadscommissie heeft de volgende taken:

  • a.

    het uitbrengen van advies aan de raad over een voorstel of onderwerp waarover de gemeenteraad een besluit dient te nemen;

  • b.

    het uitbrengen van advies aan de raad uit eigener beweging;

  • c.

    het voeren van overleg met het college of de burgemeester over in ieder geval door het college of de burgemeester verstrekte inlichtingen en het gevoerde bestuur.

Artikel 4 Samenstelling

  • 1. Een raadscommissie bestaat uit ten minste een en maximaal twee leden per fractie.

  • 2. De commissieleden worden door de raad op voordracht van de fracties benoemd.

  • 3. Een lid kan zowel raadslid als niet-raadslid zijn. De artikelen 10, 11, 12 en 13 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op een lid van een raadscommissie.

  • 4. De raad benoemt op voordracht van een fractie maximaal drie plaatsvervangende leden per fractie die zitting in een raadscommissie kunnen hebben. Het plaatsvervangend lid voldoet aan de in het derde en vijfde lid, genoemde vereisten.

  • 5. In afwijking van het bepaalde in artikel 10, lid 1 van de Gemeentewet kunnen ook ingezetenen van de gemeenten Grootegast, Marum en Zuidhorn zitting nemen in een raadscommissie van de gemeente Leek.

Artikel 5 Beëdiging niet-raadsleden als plaatsvervangend lid

  • 1. De plaatsvervangende raadscommissieleden worden onderworpen aan een onderzoek van geloofsbrieven.

  • 2. Alvorens hun functie te kunnen uitoefenen, leggen de in artikel 4, lid 4 benoemde niet-raadsleden tot plaatsvervangend lid tijdens de vergadering van de raad, in de handen van de voorzitter, de volgende eed (verklaring en belofte) af:

    "Ik zweer (verklaar), dat ik, om tot plaatsvervangend lid van de raadscommissies benoemd te worden, rechtstreeks noch middellijk, onder welke naam of welk voorwendsel ook, enige gift of gunst heb gegeven of beloofd.

    Ik zweer (verklaar en beloof) dat ik, om iets in deze functie te doen of te laten, rechtstreeks noch middellijk enig geschenk of enige belofte heb aangenomen of zal aannemen.

    Ik zweer (beloof) dat ik getrouw zal zijn aan de Grondwet, dat ik de wetten zal nakomen en dat ik mijn plichten als plaatsvervangend lid van een raadscommissie naar eer en geweten zal vervullen.

    Zo waarlijk helpe mij God Almachtig!" (Dat verklaar en beloof ik!").

Artikel 6 Voorzitter

  • 1. Er is een pool van technische voorzitters, die gevormd wordt door raadsleden. Een technisch voorzitter is lid van de gemeenteraad.

  • 2. De voorzitter is geen lid van de raadscommissie.

  • 3. De voorzitter is belast met:

    • a.

      het leiden van de vergadering;

    • b.

      het handhaven van de orde;

    • c.

      het doen naleven van deze verordening;

    • d.

      hetgeen deze verordening hem verder opdraagt.

Artikel 7 Zittingsduur en vacatures

  • 1. De zittingsperiode van een lid, de voorzitter en de plaatsvervangende leden eindigt in ieder geval met het einde van de zittingsperiode van de raad.

  • 2. Een lid en zijn plaatsvervanger houden op lid te zijn van een raadscommissie indien zij niet meer voldoen aan de in artikel 4, vierde lid, gestelde eisen.

Artikel 8 De commissiegriffier

  • 1. De griffier van de raad benoemt, na overleg met de werkgeverscommissie, ter ondersteuning van de raadscommissie een op de griffie werkzame medewerker of, in samenspraak met de secretaris, een niet op de griffie werkzame ambtenaar, als commissiegriffier.

  • 2. Een commissiegriffier is aanwezig in vergaderingen.

  • 3. Een commissiegriffier kan op uitnodiging van de commissievoorzitter aan beraadslagingen in vergaderingen deelnemen.

  • 4. Bij verhindering of afwezigheid wordt de commissiegriffier vervangen door een daartoe door de raad aangewezen plaatsvervangend griffier, een door de griffier aangewezen griffiemedewerker of een in samenspraak met de secretaris aangewezen medewerker van de bestuursdienst.

Hoofdstuk 3 Aanwezigheid college, burgemeester en secretaris

Artikel 9 Aanwezigheid college, burgemeester en secretaris

Voor de onderwerpen die hun portefeuille betreffen zijn de burgemeester en de wethouders in principe aanwezig en nemen deel aan de beraadslagingen. Ook kan de gemeentesecretaris daarvoor worden uitgenodigd.

Hoofdstuk 4 Vergaderingen

Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen en voorbereiding

Artikel 10 Vergaderfrequentie

  • 1. In principe vinden de vergaderingen van de raadscommissies plaats op de 1e en 3e woensdag van de maand;

  • 2. De vergaderingen van de raadscommissies vangen in principe aan om 19.30 uur in het gemeentehuis.

  • 3. Een raadscommissie vergadert voorts indien de agendacommissie het nodig oordeelt of indien ten minste twee fracties schriftelijk met opgaaf van redenen daarom verzoeken.

  • 4. De agendacommissie kan in bijzondere gevallen een andere dag of aanvangsuur bepalen of een andere vergaderplaats aanwijzen.

Artikel 11 Agendacommissie

  • 1. Er is een agendacommissie.

  • 2. De agendacommissie bestaat uit de voorzitter van het presidium, de voorzitter en plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad en de fractievoorzitters. De voorzitter van het presidium fungeert als voorzitter van de agendacommissie. De griffier en diens vervanger zijn elke vergadering van de agendacommissie aanwezig.

  • 3. De agendacommissie heeft tot taak het voorbereiden en vaststellen van de voorlopige agenda van de raadscommissie.

  • 4. De agendacommissie stelt met behulp van de griffie een jaarplanning op voor alle vergaderingen van de raadscommissie.

  • 5. Bij verhindering van een lid van de agendacommissie dient deze zijn wensen en opmerkingen ten aanzien van de agenda voorafgaande aan de vergadering schriftelijk in bij de griffie.

  • 6. De vergaderingen van de agendacommissie zijn openbaar.

  • 7. De voorzitter van de agendacommissie kan voorstellen de gemeentesecretaris uit te nodigen voor een vergadering van de agendacommissie.

Artikel 12 Oproep

  • 1. De burgemeester zendt ten minste tien dagen voor een vergadering aan de leden een oproep onder vermelding van de dag, het tijdstip en de plaats van de vergadering.

  • 2. De voorlopige agenda en de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de in artikel 86, eerste en tweede lid van de Gemeentewet bedoelde stukken, worden zoveel als mogelijk tegelijkertijd met de oproep aan de leden beschikbaar gesteld en op de website van de gemeente geplaatst.

  • 3. Indien een aanvullende agenda wordt vastgesteld als bedoeld in artikel 12, tweede lid, worden deze agenda en de daarop vermelde voorstellen of onderwerpen zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering aan de leden beschikbaar gesteld. De daarop vermelde voorstellen of onderwerpen worden tegelijkertijd op de website van de gemeente geplaatst.

Artikel 13 De agenda

  • 1. In spoedeisende gevallen kan de agendacommissie na het verzenden van de oproep een aanvullende agenda opstellen.

  • 2. Wanneer de raadscommissie een onderwerp of voorstel onvoldoende voor de beraadslaging voorbereid acht, kan zij aan het college of de burgemeester nadere inlichtingen of advies vragen. De agendacommissie bepaalt in welke vergadering het onderwerp of voorstel opnieuw geagendeerd wordt.

Artikel 14 Ingekomen stukken

  • 1. Ingekomen stukken voor de raadscommissie worden op een Lijst ingekomen stukken geplaatst. Het gaat hierbij om stukken waarop door het college van burgemeester en wethouders is besloten deze ter kennis van de raadscommissie te brengen.

  • 2. Informatieve vragen over een op de lijst geplaatst stuk worden voorafgaand aan de vergadering waarin deze lijst aan de orde is schriftelijk ingediend bij de griffier.

  • 3. Wanneer een lid een op de lijst geplaatst stuk wenst te bespreken dan wordt een verzoek om agendering schriftelijk en gemotiveerd ingediend bij de griffier.

  • 4. De agendacommissie plaatst, indien mogelijk, dit stuk op de agenda van de eerstvolgende vergadering van de raadscommissie.

Artikel 15 Ter inzage leggen van stukken

  • 1. Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de oproep voor iedereen op het gemeentehuis ter inzage gelegd. Daarnaast worden de bij de voorlopige agenda behorende stukken, indien digitaal beschikbaar, op de website van de gemeente geplaatst. Indien na het verzenden van de oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raad en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.

  • 2. Een origineel van een ter inzage gelegd stuk wordt niet buiten het gemeentehuis gebracht.

  • 3. Indien voor stukken op grond van artikel 86, eerste en tweede lid van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze originele stukken in afwijking van het eerste lid, onder berusting van de griffier en verleent de griffier een lid inzage. Daarnaast worden de stukken digitaal ter beschikking gesteld op de beveiligde besloten omgeving van het raadsinformatiesysteem.

Artikel 16 Openbare kennisgeving

  • 1. De vergadering wordt door aankondiging in een plaatselijk huis-aan-huisblad, het Gemeenteblad, en op de gemeentelijke website openbaar gemaakt.

  • 2. De openbare kennisgeving vermeldt:

    • a.

      de datum, aanvangstijden en plaats, alsmede de voorlopige agenda van de vergadering;

    • b.

      de wijze waarop en de plaats waar iedereen de agenda en de daarbij behorende stukken kan inzien;

    • c.

      de mogelijkheid tot het uitoefenen van het spreekrecht als bedoeld in artikel 19.

Paragraaf 2 Orde der vergadering

Artikel 17 Presentielijst

Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid onmiddellijk de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en de commissiegriffier door ondertekening vastgesteld.

Artikel 18 Opening vergadering en quorum

  • 1. De voorzitter opent de vergadering op het vastgestelde uur, indien meer dan de helft van het aantal in de gemeenteraad zitting hebbende fracties aanwezig is.

  • 2. Wanneer een kwartier na het vastgestelde tijdstip niet het vereiste aantal fracties aanwezig is, bepaalt de voorzitter onder verwijzing naar dit artikel, na voorlezing van de namen der afwezige fracties, dag en uur van de volgende vergadering, op een tijdstip dat ten minste 24 uur na het bezorgen van de schriftelijke oproep is gelegen.

  • 3. Op de vergadering, bedoeld in het tweede lid, is het eerste lid niet van toepassing. De raadscommissie kan echter over andere aangelegenheden alleen beraadslagen, indien blijkens de presentielijst meer dan de helft van het aantal zitting hebbende fracties aanwezig is.

Artikel 19 Spreekrecht burgers

  • 1. In openbare commissievergaderingen worden de aanwezige belangstellenden in de gelegenheid gesteld over de te behandelen onderwerpen mee te spreken. Zij worden als eersten in de gelegenheid gesteld het woord te voeren. Vervolgens krijgen de commissieleden het woord en daarna de portefeuillehouder. Dit geldt zowel voor de beraadslagingen in eerste, als voor die in de tweede en eventueel derde termijn. Op voorstel van de voorzitter kan de commissie besluiten van deze spreekvolgorde af te wijken.

  • 2. In openbare commissievergaderingen voert een onder de aanwezige belangstellenden lid van de gemeenteraad of van de raadscommissie of een persoon in functie van medewerker van de gemeente Leek niet het woord.

  • 3. Het woord kan niet gevoerd worden over:

    • a.

      een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar en beroep openstaat of heeft opengestaan;

    • b.

      benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;

    • c.

      een gedraging waarover een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend.

  • 4. De voorzitter geeft het woord op volgorde van aanmelding. De voorzitter kan van de volgorde afwijken, indien dit in het belang is van de orde van de vergadering.

  • 5. De spreker voert het woord, nadat de voorzitter hem dit heeft verleend. De voorzitter kan de deelnemers aan de commissievergadering toestaan aan insprekers een korte, verhelderende vraag te stellen.

  • 6. De totale maximumduur van het spreekrecht voor derden bedraagt maximaal 5 minuten per persoon of zoveel korter als de voorzitter bepaalt.

Artikel 20 Verslag

  • 1. De concepttoezeggingenlijst van de voorgaande vergadering wordt, zo mogelijk, aan de leden toegezonden gelijktijdig met de oproep. De concepttoezeggingenlijst wordt op hetzelfde moment aan de overige personen die het woord gevoerd en hun adresgegevens verstrekt hebben, toegezonden.

  • 2. In de vergadering van de gemeenteraad wordt, zo mogelijk, de toezeggingenlijst van de laatst gehouden commissievergaderingen vastgesteld.

  • 3. De leden, de voorzitter, de burgemeester en de wethouders, hebben het recht een voorstel tot wijziging van het verslag aan de raadscommissie te doen, indien de toezeggingenlijst onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen gezegd of besloten is. Een voorstel tot wijziging dient voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij de griffier te worden ingediend.

  • 4. De toezeggeninglijst houdt in:

    • a.

      de namen van de voorzitter, de commissiegriffier, de burgemeester en de wethouders en de in de vergadering aanwezige leden, allen voor zover aanwezig, alsmede van de overige personen die het woord gevoerd hebben;

    • b.

      een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;

    • c.

      een zakelijke samenvatting van het gesprokene met vermelding van de namen der aanwezigen die het woord voerden;

    • d.

      een samenvatting van het advies aan de raad indien de commissie beslist heeft een advies aan de raad uit te brengen;

    • e.

      bij het desbetreffende agendapunt de naam en de hoedanigheid van die personen aan wie het op grond van het bepaalde in artikel 27 door de raadscommissie is toegestaan deel te nemen aan de beraadslagingen.

  • 5. De toezeggingenlijst wordt opgesteld onder de verantwoordelijkheid van de griffier.

  • 6. De vastgestelde toezeggingenlijst wordt door de voorzitter van de raad en de griffier ondertekend.

  • 7. Van elke openbare raads- en commissievergadering wordt een audio opname gemaakt, die na afloop via de gemeentelijke website is te beluisteren.

Artikel 21 Spreekregels

  • 1. Een lid, de burgemeester en een wethouder spreken vanaf hun plaats en richten zich tot de voorzitter.

  • 2. Bij bijzondere gelegenheden kan de voorzitter bepalen dat de in het eerste lid genoemde personen vanaf een andere plaats spreken.

Artikel 22 Volgorde sprekers

  • 1. Een lid, de burgemeester of een wethouder voert het woord na dit aan de voorzitter gevraagd en van hem verkregen te hebben.

  • 2. De volgorde van sprekers kan worden gewijzigd wanneer het woord wordt gevraagd over de orde van de vergadering.

Artikel 23 Aantal spreektermijnen

  • 1. De beraadslaging over een onderwerp of voorstel geschiedt in termijnen, tenzij de commissie anders beslist.

  • 2. Elke spreektermijn wordt door de voorzitter afgesloten.

  • 3. Een lid mag in een termijn niet meer dan eenmaal het woord voeren over hetzelfde onderwerp of voorstel.

  • 4. Bij de bepaling hoeveel maal een lid over hetzelfde onderwerp of voorstel het woord heeft gevoerd, wordt niet meegerekend het spreken over een voorstel van orde.

Artikel 24 Voorstellen van orde

  • 1. De voorzitter en ieder lid kunnen tijdens de vergadering mondeling een voorstel van orde doen dat kort kan worden toegelicht.

  • 2. Een voorstel van orde kan uitsluitend de orde van de vergadering betreffen.

  • 3. Over een voorstel van orde beslist de raadscommissie terstond.

Artikel 25 Handhaving orde; schorsing

  • 1. Een spreker wordt in zijn betoog niet gestoord, tenzij:

    • a.

      de voorzitter het nodig oordeelt hem aan het opvolgen van deze verordening te herinneren;

    • b.

      een lid hem interrumpeert. De voorzitter kan bepalen dat de spreker zonder verdere interrupties zijn betoog zal afronden.

  • 2. Indien een spreker zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaat, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de betreffende spreker, hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering waarin zulks plaats heeft over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.

  • 3. De voorzitter kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen en - indien na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord - de vergadering sluiten.

  • 4. De voorzitter kan de raadscommissie voorstellen aan een lid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen.

  • 5. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het lid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de voorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het lid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.

Artikel 26 Beraadslaging

  • 1. De raadscommissie kan op voorstel van de voorzitter of een lid beslissen over een of meer onderdelen van een onderwerp of voorstel afzonderlijk te beraadslagen.

  • 2. Op voorstel van een lid of de voorzitter kan de raadscommissie beslissen de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.

Artikel 27 Deelname aan de beraadslaging door anderen

  • 1. De raadscommissie kan bepalen dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.

  • 2. Een beslissing daartoe wordt op voorstel van de voorzitter of een lid genomen alvorens met de beraadslaging ten aanzien van het aan de orde zijnde agendapunt een aanvang wordt genomen.

  • 3. De raadscommissie accepteert dat ambtelijke ondersteuning wordt overgelaten aan de portefeuillehouder.

Artikel 28 Advies

  • 1. Wanneer de voorzitter vaststelt dat een onderwerp of voorstel voldoende is toegelicht, sluit hij de beraadslaging, tenzij de raadscommissie anders beslist.

  • 2. Nadat de beraadslaging is gesloten, beslist de raadscommissie of er een advies aan de raad wordt uitgebracht.

  • 3. Indien de raadscommissie een advies aan de raad uitbrengt beslissen de leden op voorstel van de voorzitter over de inhoud van het advies.

  • 4. In het advies worden de standpunten van de fracties verwoord.

Hoofdstuk 5 Besloten vergadering

Artikel 29 Algemeen

Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.

Artikel 30 De besluitenlijst

  • 1. De besluitenlijst van een besloten vergadering wordt niet rondgedeeld, maar ligt uitsluitend voor de leden ter inzage bij de griffier en wordt via de besloten omgeving van het raadsinformatiesysteem ter beschikking gesteld. De vergadering is terug te beluisteren bij de griffier.

  • 2. De besluitenlijst wordt zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering van de raad ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de raad een beslissing over het al dan niet openbaar maken van de besluitenlijst. De vastgestelde besluitenlijst wordt door de voorzitter van de raad en de griffier ondertekend.

Artikel 31 Geheimhouding

Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de raadscommissie overeenkomstig artikel 86, eerste lid van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De raadscommissie kan besluiten de geheimhouding op te heffen.

Artikel 32 Opheffing geheimhouding

Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen, wordt daarover, indien de raadscommissie die geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, in een besloten vergadering met de raadscommissie overleg gevoerd.

Hoofdstuk 6 Toehoorders en pers

Artikel 33 Toehoorders en pers

  • 1. De toehoorders en vertegenwoordigers van de pers kunnen de openbare vergaderingen bijwonen.

  • 2. Het geven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is verboden.

  • 3. De voorzitter is bevoegd toehoorders die op enigerlei wijze de orde van de vergadering verstoren, te doen vertrekken. Toehoorders die bij herhaling de orde in de vergadering verstoren kan hij voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering ontzeggen.

Artikel 34 Geluid- en beeldregistraties

Degenen die in de vergaderzaal tijdens de vergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken, doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen.

Hoofdstuk 7 Slotbepalingen

Artikel 35 Uitleg verordening

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van de verordening, beslist de raadscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 36 Inwerkingtreding/citeertitel

  • 1. Deze verordening wordt aangehaald als Verordening op de raadscommissie van de gemeente Leek 2015.

  • 2. Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na de bekendmaking ervan.

  • 3. Gelijktijdig met de inwerkingtreding van deze verordening wordt de Verordening op de raadscommissie van de gemeente Leek ingetrokken.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering
van de raad der gemeente Leek,
d.d. 18 november 2015.
B.C. Hoekstra, voorzitter mevrouw F.M. Koop-Bouwman, raadsgriffier