Regeling vervallen per 01-01-2019

Calamiteitenregeling gemeente Leek

Geldend van 01-01-2016 t/m 31-12-2018

Intitulé

Calamiteitenregeling gemeente Leek

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leek;

gelet op artikel 125, tweede lid 18 van de Ambtenarenwet en artikel 15.1.10, tweede lid, sub c van de CAR/LLUWO;

B E S L U I T :

vast te stellen de Calamiteitenregeling gemeente Leek.

Artikel 1 Uitgangspunt

Bij de melding van een calamiteit moet duidelijk zijn wie de organisatie heeft over het opheffen van de calamiteit. Binnen de normale kantoortijden zijn dat de diverse opzichters van de verschillende disciplines binnen Openbare Werken, alsmede de medewerkers Milieu binnen de sector VROM. De meldingen terzake lopen, veelal door tussenkomst van de administratieve eenheden binnen Openbare Werken en VROM, via de receptie van het gemeentehuis (telefoon 0594- 551515).

Buiten de normale kantooruren is de calamiteitencoördinator belast met de organisatie inzake het opheffen van de calamiteit. Deze heeft daarvoor de beschikking over een mobiele 'calamiteitentelefoon' (06-50403716). Deze functionaris moet bevoegd zijn om direct de noodzakelijke acties te kunnen ondernemen. Verder moet de calamiteitencoördinator over de middelen (personeel en materieel) kunnen beschikken om de acties te kunnen uitvoeren. Ook moet betrokkene in staat zijn om de actie adequaat uit te voeren.

Artikel 2 Bereikbaarheid

Belangrijk is dat de burgers van de gemeente Leek op de hoogte zijn van de bereikbaarheid van de gemeente in het geval van calamiteiten. Daarbij is van belang dat de calamiteitentelefoon niet dat bekende gemeentelijke telefoonnummer wordt dat te pas en te onpas gebeld wordt. Dit kan opgelost worden door het calamiteitennummer niet te publiceren (op de Infopagina en de website), maar te verwijzen naar het algemene nummer van de gemeente (0594-551515). Door middel van de bandopname krijgt men dan het calamiteitennummer te horen.

De normale kantooruren lopen grotendeels in de pas met de telefonische bereikbaarheid van het gemeentehuis. Dat is op werkdagen van maandag t/m donderdag van 08.00 uur tot 16.30 uur en op vrijdag van 08.00 uur tot 16.00 uur. De donderdagavondopensteuing van 17.30 uur tot 19.00 uur wordt hier niet onder begrepen.

Buiten de normale kantooruren heeft betrekking op werkdagen van maandag t/m donderdag van 00.00 uur tot 08.00 uur en van 16.30 uur tot 24.00 uur en op vrijdag van 00.00 uur tot 08.00 uur en van 16.00 uur tot 24.00 uur, op de gehele zaterdagen en zondagen, op alle feestdagen en op de overige dagen dat het gemeentehuis is gesloten.

Artikel 3 Functie van calamiteitencoördinator

De eisen die aan de calamiteitencoördinator worden gesteld zijn:

  • -

    kennis van en/of ervaring met organisatorische werkzaamheden;

  • -

    goed op de hoogte zijn van de gemeentelijke situatie;

  • -

    telefonische bereikbaarheid op de aangegeven tijden ("buiten de normale kantooruren");

  • -

    handelingsbekwaam.

De calamiteitencoördinator hoeft niet aanwezig of woonachtig te zijn in de gemeente Leek. Hij of zij moet de beschikking hebben over de calamiteitentelefoon en het draaiboek. De recrutering van de calamiteitencoördinator vindt plaats vanuit de 'binnendienst' van de sector Openbare Werken, alsmede de sector VROM.

Vanuit de 'binnendienst' Openbare Werken zijn daarvoor 12 personen beschikbaar (sectorhoofd Openbare Werken, afdelingshoofd Groenvoorzieningen, 4 medewerkers Nieuwe Werken, coördinator beheer en onderhoud Civiettechniek, 2 opzichters Groenvoorzieningen, beleidsmedewerker Gebouwenbeheer, opzichter Gebouwenbeheer en beleidsmedewerker Openbare Werken). Teneinde de 'belastbaarheid' van deze groep te beperken wordt ook een beroep gedaan op medewerkers van de taakcluster Milieu binnen de sector VROM, alsmede de sectorleiding VROM (sectorhoofd en afdelingshoofd BME). Uitgegaan wordt van een groep van 20 mensen (12 uit de sector Openbare Werken en 8 vanuit de sector VROM), zodat op jaarbasis 2 a 3 keer een week lang calamiteitendienst gedraaid moet worden.

Afwisselend met de andere coördinatoren draait een coördinator 7 dagen aaneengesloten dienst. Van vrijdagmiddag 16.00 uur tot vrijdagmiddag de week daarop 16.00 uur. De overdracht van de telefoon met het draaiboek vindt plaats op de vrijdag (tijdens kantooruren; voor feestdagen en andere vrije dagen die op een vrijdag vallen wordt tussen betrokkenen een afspraak gemaakt over de overdracht). Jaarlijks wordt een dienstrooster opgesteld. Ongeveer twee a drie keer per jaar heeft de coördinator derhalve dienst. Het dienstrooster wordt opgesteld door de beleidsmedewerker Openbare Werken, in nauw overleg met alle deelnemers, onder verantwoordelijkheid van de sectorhoofden Openbare Werken en VROM. Dezelfde functionaris wordt ook belast met het beheer van het draaiboek (het actueel houden daarvan). Vanuit de diverse disciplines worden de gewijzigde gegevens aangeleverd. Een concept daarvan is ter kennisneming bijgevoegd.

Een aandachtspunt vormt de gladheidsbestrijding. De twee medewerkers uit de 'binnendienst' Openbare Werken die belast zijn met de coördinatie daarvan draaien in de periode 1 oktober t/m 1 mei geen calamiteitendienst.

Artikel 4 rechtspositionele en financiële aspecten

Op grond van het bepaalde in artikel 15:1:10, lid 2c van de gemeentelijke rechtspositieregeling (LLUWO) kan het college van B&W ambtenaren verplichten om, indien dit in het dienstbelang nodig wordt geacht, zich buiten de voor bun betrekking vastgestelde werktijden ter beschikking te houden voor het gedurende onbepaalde tijd, periodiek verrichten van beschikbaarheidsdiensten.

Indien de aangewezen medewerker van mening is dat deze beschikbaarheidsdienst hem, op grond van zijn persoonlijkheid en omstandigheden, niet kan worden opgelegd, kan hij of zij hiervan het college van B&W, door tussenkomst van de gemeentesecretaris, in kennis stellen (artikel 15:1:10 lid 3). Het college zal hierop een besluit moeten nemen. Gelet op vorenstaande is het wenselijk dat voorafgaand aan de feitelijke aanwijzing de betrokken medewerkers adequaat geïnformeerd worden.

Voor de beschikbaarheidsdienst ontvangt de medewerker op grond van artikel 3:3:1 LLUWO, juncto artikel 19 van de Bezoldigingsverordening een door het college vast te stellen vergoeding. Op grond van het bepaalde in de Bezoldigingsverordening dient de verplichting schriftelijk te worden opgelegd. De gemeente Leek kent voor een aantal medewerkers reeds een beschikbaarheids-/bereikbaarheidsvergoeding.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering
van burgemeester en wethouders
van de gemeente Leek,
d.d. 6 augustus 2002.
mevrouw S. de Jong, burgemeester H.K. Hofman, l.-secretaris