Regeling vervallen per 01-01-2021

Verordening Wmo raad gemeente Leerdam

Geldend van 01-07-2009 t/m 31-12-2020

Intitulé

Verordening Wmo raad gemeente Leerdam

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • 1.

    Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning;

  • 2.

    prestatievelden: de activiteiten als bedoeld in artikel 1 lid 1 sub 9 Wmo;

  • 3.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leerdam;

  • 4.

    gemeenteraad: de gemeenteraad van de gemeente Leerdam;

  • 5.

    gemeentelijk Wmo-beleid: de samenhangende wijze waarop de gemeente in al haar beleid en verantwoordelijkheden werkt aan de verbetering van de mogelijkheden tot gelijkwaardige maatschappelijke deelname van alle burgers binnen de prestatievelden;

  • 6.

    Wmo-raad: de door het college ingestelde adviesraad.

Artikel 2 Doel van de verordening

Deze verordening heeft als doel te bewerkstelligen dat burgers de kans hebben optimaal betrokken te worden bij en ter verbetering van het beleid krachtens de Wmo. Een beleid dat ertoe moet leiden dat burgers zo lang mogelijk de regie over hun leven behouden en blijven meedoen aan het maatschappelijk verkeer.

Artikel 3 Wmo-raad

  • 1.

    Er is één Wmo-raad die wordt betrokken bij de voorbereiding van het beleid over maatschappelijke ondersteuning.

  • 2.

    Om lid te worden van de Wmo-raad moet betrokkene:

    • Leerdammer zijn;

    • kennis hebben van zaken op meerdere prestatievelden, bij voorkeur breder

    • beschikken over een netwerk, midden in de samenleving staan

    • niet politiek actief zijn;

    • geen bestuurder zijn van een bepaalde organisatie of gebonden aan bepaalde belanghebbende partij bij de Wmo;

    • oog hebben voor diversiteit van de Leerdamse samenleving (jongeren-ouderen, hetero-homosexueel, allochtonen-autochtonen, etc.)

  • 3.

    Bij de samenstelling van de Wmo-raad wordt er naar gestreefd dat de Wmo-raad een afspiegeling is van de Leerdamse samenleving.

  • 4.

    De Wmo-raad beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

  • 4.

    Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.

  • 4.

    Stemming over personen geschiedt schriftelijk met gesloten stembiljetten.

  • 5.

    De Wmo-raad kan alleen officiële besluiten nemen indien tenminste de helft van het aantal leden ter vergadering aanwezig is. De aanwezigheid blijkt uit de ter vergadering getekende presentielijst. De voorzitter besluit op basis van bovenstaande bepalingen dat het quorum al dan niet is bereikt. 6. Het lidmaatschap van de Wmo-raad is onverenigbaar met: a. het lidmaatschap van de raad, het college en/of commissie als bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet; b. het werknemerschap van de gemeente Leerdam.

  • 7.

    In de Wmo-raad hebben minimaal 5 en maximaal 9 leden zitting.

  • 8.

    De voorzitter en de leden worden op persoonlijke titel benoemd door het college voor een periode van vier jaar; zij kunnen voor een zelfde periode éénmaal opnieuw benoemd worden.

  • 9.

    De Wmo-raad kiest een secretaris en een penningmeester uit zijn midden.

  • 10.

    De voorzitter, de secretaris, de penningmeester en de leden van de Wmo-raad maken maximaal acht jaren deel uit van de Wmo-raad. 11. De voorzitter, de secretaris, de penningmeester en de leden van de Wmo-raad kunnen op elk moment aftreden.

  • 12.

    De Wmo-raad kan een huishoudelijk reglement opstellen voor onderwerpen die in deze verordening niet geregeld zijn.

Artikel 4 Werkwijze

  • 1.

    De Wmo-raad geeft gevraagd en ongevraagd adviezen aan het college, met als doel een integraal en evenwichtig beleid, gericht op de langere termijn te bevorderen over de prestatievelden die onderdeel uitmaken van de Wmo.

  • 2.

    De adviezen van de Wmo-raad worden schriftelijk uitgebracht en zijn openbaar.

  • 3.

    De Wmo-raad is alert op ontwikkelingen en knelpunten binnen de prestatievelden en heeft een signaalfunctie in deze.

  • 4.

    Het college vraagt de Wmo-raad in ieder geval advies over: a. het vierjaarlijks op te stellen beleidsplan Wmo, waarin op de 9 prestatievelden wordt ingegaan; b. de wijze waarop de kwaliteit van maatschappelijke ondersteuning gewaarborgd wordt.

  • 5.

    De Wmo-raad betrekt bij zijn advisering aan het college de kwaliteit en betaalbaarheid van dienstverlening en voorzieningen

  • 6.

    De Wmo-raad legt contacten met belangenorganisaties van cliënten en burgers en burgers om tot afgewogen adviezen te komen.

  • 7.

    Het advies wordt op een zodanig tijdstip (minimaal 4 weken van tevoren) gevraagd zodat dit van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.

  • 8.

    Indien het belang van de zaak daartoe aanleiding geeft, vindt bij de adviesaanvraag mondeling overleg plaats met de gemeente.

  • 9.

    Indien het besluit afwijkt van het advies van de Wmo-raad stelt de gemeente de Wmo-raad hiervan gemotiveerd schriftelijk op de hoogte.

  • 10.

    Tussen de portefeuillehouder en de Wmo-raad vindt minimaal twee maal per jaar overleg plaats.

  • 11.

    Van overleg en afspraken met de Wmo-raad doet het college in hoofdlijnen schriftelijk verslag aan de Wmo-raad.

  • 12.

    De Wmo Raad is niet bevoegd te adviseren over klachten, bezwaarschriften en andere zaken, voorzover die op individuele cliënten betrekking hebben, met uitzondering van de hierbij gehanteerde regels en procedures. Evenmin heeft de Wmo Raad adviesrecht inzake het personeels- en organisatiebeleid van de gemeente of aan haar gelieerde organisaties.

  • 13.

    De voertaal is Nederlands.

  • 14.

    Met inachtneming van deze verordening kan de Wmo-raad bij huishoudelijk reglement nadere regels stellen ten aanzien van de eigen werkwijze;

Artikel 5.

Taken voorzitter, secretaris en penningmeester.

  • 1.

    Tot de taken van de voorzitter behoren onder meer:

    • a.

      het vaststellen van de agenda, in overleg met de secretaris en de ambtelijk adviseur voor de Wmo Raad;

    • b.

      het bepalen van dag en uur van de vergadering;

    • c.

      het leiden van de vergadering;

    • d.

      het handhaven van de orde;

    • e.

      het geven van spreekrecht;

    • f.

      het schorsen en beëindigen van de vergadering;

    • g.

      het peilen van meningen, het meedelen van uitslagen van stemmingen en het vaststellen dat een besluit is genomen;

    • h.

      het mede zorgdragen voor de uitvoering van besluiten;

    • i.

      het mede met het bestuur vertegenwoordigen van de Wmo Raad in en buiten rechte.

  • 2.

    Tot de taken van de secretaris behoren onder meer:

    • a.

      het openbaar bekendmaken van de agenda en andere publicaties;

    • b.

      het mede opstellen van de agenda;

    • c.

      het – minimaal zeven werkdagen voor aanvang van de vergadering - versturen van de agenda en bijbehorende stukken, aan de voorzitter en de leden van de Wmo-raad;

    • d.

      het verstrekken van de benodigde informatie aan de voorzitter en de leden van de Wmo raad;

    • e.

      het bijwonen van de vergaderingen en zorgen voor het verslag en de besluitenlijst;

    • f.

      het verzenden van goedgekeurde verslagen en besluitenlijsten aan degenen genoemd in lid c;

    • g.

      het mede zorgdragen voor de uitvoering van besluiten;

    • h.

      het bewaken van en rapporteren over de voortgang en afhandeling van de uitgebrachte adviezen.

  • 3.

    Tot de taken van de penningmeester behoren onder meer:

    • a.

      het bewaken van het door de gemeente ter beschikking gestelde budget;

    • b.

      het toetsen en beoordelen van ingediende onkostendeclaraties;

    • c.

      de financiële verantwoording van ontvangen en uitgegeven middelen.

Artikel 6 Secretariaat

De Wmo-raad voorziet zelf in de secretariaatswerkzaamheden.

Artikel 7 Informatievoorziening

Het college draagt er zorg voor dat aan de Wmo-raad tijdig de nodige informatie wordt verstrekt ten behoeve van het naar behoren kunnen functioneren van de Wmo-raad.

Artikel 8 Faciliteiten

  • 1.

    Ten behoeve van de Wmo-raad wordt jaarlijks in de begroting een budget opgenomen.

  • 2.

    Ten laste hiervan kunnen onder meer de volgende kosten worden gebracht:

    • a.

      jaarlijkse onkostenvergoeding voor ondermeer telefoon en computer;

    • b.

      kosten van deskundigheidsbevordering;

    • c.

      reiskosten voor ondermeer cursussen en bezoek vergaderingen buiten de gemeente;

    • d.

      kosten voor vergaderaccommodatie en -faciliteiten; evenals ruimte en faciliteiten voor de overige werkzaamheden;

    • e.

      kosten van aanschaf documentatie, literatuur en vaktijdschriften;

    • f.

      kosten van faciliteiten voor het verzorgen van voorlichting en public relations;

    • h.

      de secretariaatskosten.

  • 3.

    Het college kan na overleg met de Wmo-raad nadere regels stellen met betrekking tot het voorgaande lid.

Artikel 9 Begroting en verslaglegging

  • 1.

    Jaarlijks voor 1 oktober dient de Wmo-raad een begroting in bij het college voor de geplande activiteiten voor het volgende jaar.

  • 2.

    Jaarlijks voor 1 juli brengt de Wmo-raad aan het college inhoudelijk verslag uit van de activiteiten en bevindingen over het voorgaande jaar. Daarbij wordt in een financieel verslag tevens verantwoording afgelegd over de besteding van het eventueel beschikbaar gesteld budget.

Artikel 10. Overige Bepalingen

  • 1.

    De leden van de Wmo-raad en de door de Wmo Raad uitgenodigde personen zijn desgevraagd verplicht tot geheimhouding van al hetgeen zij in de vergadering vernemen.

  • 2.

    Het besluit tot geheimhouding, alsmede de duur en de inhoud daarvan dient vooraf kenbaar te zijn gemaakt. De geheimhoudingsplicht vervalt niet door beëindiging van het lidmaatschap van de Wmo-raad.

  • 3.

    De voorzitter en de secretaris tekenen de stukken die van de Wmo Raad uitgaan.

Artikel 11 Slotbepalingen

  • 1.

    Het college kan met betrekking tot de uitvoering van deze verordening in overleg met de Wmo-raad nadere regels stellen.

  • 2.

    Deze verordening kan worden aangehaald als ”Verordening Wmo-raad gemeente Leerdam”.

  • 3.

    Deze verordening treedt in werking op 1 juli 2009.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van 1 juli 2009
De griffier, de voorzitter,