Regeling vervallen per 26-04-2018

Nadere regels evenementen Leeuwarden

Geldend van 27-04-2017 t/m 25-04-2018

Intitulé

Nadere regels evenementen Leeuwarden

BESLUIT NADERE REGELS EVENEMENTEN

2017-Z26412

DE BURGEMEESTER VAN LEEUWARDEN;

Overwegende dat;

  • *

    De burgemeester op grond van artikel 2:25, derde lid, van de APV nadere regels kan vaststellen over de uitoefening van de bevoegdheden in de paragraaf evenementen van de APV;

  • *

    Deze regels in afwachting van een nieuw evenementenbeleid op 14 juli 2016 vastgesteld zijn;

  • *

    Het nieuwe evenementenbeleid niet eerder dan in het najaar van 2018 wordt voorzien;  

  • *

    Het in het kader van de deregulering wenselijk wordt geacht dat bij een kennisgeving voor buitenevenementen dezelfde regels en criteria gelden, ongeacht de locatie van het evenement;

  • *

    De ‘Nadere regels evenementen’ hierop aangepast worden;  

BESLUIT:

  • 1.

    De ‘Nadere regels evenementen’, vastgesteld 14 juli 2016 in te trekken;

  • 2.

    De ‘Nadere regels evenementen’, zoals bijgevoegd, vast te stellen.

   

Leeuwarden, 19 april 2017

 

De burgemeester van Leeuwarden,

  

Ferd. J.M. Crone

Artikel 1 Algemene regels welke  voor alle evenementen gelden

  • 1.

    Op industrieterreinen zijn evenementen toegestaan, mits de locatie niet binnen de invloedsfeer valt van risicovolle activiteiten, waarop onder andere het Besluit Externe Veiligheid Inrichtingen en het Besluit Risico Zware Ongevallen van toepassing is.

  • 2.

    Bij schade aan openbaar groen, verharding en/of straatmeubilair, alsmede vervuiling van de locatie, voor zover zulks is veroorzaakt door het evenement, worden de kosten op de organisator verhaald.

  • 3.

    Ten aanzien van geluidsnormen geldt het vigerende geluidsbeleid en de Apv Leeuwarden.

  • 4.

    Indien gehandeld wordt in strijd met de Apv en deze beleidsregel, kan de burgemeester besluiten het evenement stil te leggen.

Artikel 2 Kennisgeving voor buitenevenementen (art. 2:25a APV)

Voor buitenevenementen kan met een kennisgevingsformulier worden volstaan als aan onderstaande punten wordt voldaan:

  • 1.

    Het evenement vindt op maandag tot en met zaterdag niet voor 09.00 uur plaats en op zondag niet voor 13.00 uur en duurt maximaal 1 dag , inclusief op- en afbouw.

  • 2.

    Het evenement eindigt uiterlijk om 23.00 uur op dagen waarop een werkdag volgt en uiterlijk om 24.00 uur op dagen waarop een zaterdag, zondag of officiële feestdag volgt.

  • 3.

    Afsluiting van wegen:

    • a.

      er worden uitsluitend wegen afgesloten die niet gebruikt worden voor doorgaand (rijdend) verkeer, zoals doodlopende straten, hofjes, parkeerterreinen, etc.;

    • b.

      er wordt voldoende ruimte vrij gelaten voor hulpdiensten;

    • c.

      de betreffende wegen worden op de juiste wijze afgesloten;

    • d

      er worden geen doorgaande wegen afgesloten binnen en buiten de bebouwde kom;

  • 4.

    Het evenement is niet gerelateerd aan of vormt geen onderdeel van een groter evenement.

  • 5.

    Voor evenementen op de weg, inclusief (straat)barbecues gelden de volgende specifieke bepalingen:

    • a.

      maximaal 300 bezoekers c.q. deelnemers;

    • b.

      indien één of meerdere tenten worden gebruikt, mag de gezamenlijke omvang van deze tenten maximaal 25m2 bedragen.

  • 6.

    Voor wedstrijden en optochten op de weg gelden de volgende specifieke bepalingen:

    • a.

      deelnemers bewegen zich niet gemotoriseerd voort;

    • b.

      het betreft geen wedstrijden waarbij aan mens of dier opzettelijk letsel wordt toegebracht;

    • c.

      er worden geen obstakels op de weg aangebracht.

  • 7.

    Er wordt niet bedrijfsmatig alcoholische drank verstrekt.

  • 8.

    Het evenement vergt geen extra inzet van de gemeentelijke diensten en/of hulpdiensten.

 

Artikel 3 Circussen

  • 1.

    In de stad Leeuwarden worden de volgende vergunningen verleend per kalenderjaar:

    • a.

      één groot circus (meer dan 600 zitplaatsen)

    • b.

      één circus met kerst

    • c.

      drie kleine circussen (minder dan 600 zitplaatsen)

  • 2.

    In de dorpen van Leeuwarden is het toegestaan één circus per jaar te organiseren.

  • 3.

    Specifieke aanvraag- en selectiecriteria voor een groot circus:

    • a.

      een overzicht van plaatsen waar het afgelopen seizoen is gespeeld;

    • b.

      circussen die in de voorafgaande twee jaren een vergunning hebben gekregen, dingen voor het jaar daarop niet mee en worden buiten behandeling gelaten, tenzij er onvoldoende aanvragen zijn ingediend;

    • c.

      bij de beoordeling van het circus c.q. draaiboek wordt gelet op kwaliteit, samenstelling van de voorstelling, de acts, de show, dierenwelzijn en ervaringen van voorgaande jaren in Leeuwarden en andere gemeenten.

    • d.

      bij gelijkwaardige aanmeldingen voor dezelfde periode wordt er geloot.

Artikel 4 Braderieen

  • 1.

    Definities:

    • a.

      een braderie: is een evenement waarbij het merendeel van de activiteiten commerciële activiteiten zijn die hoofdzakelijk betrekking hebben op het kopen en/of verkopen van diverse goederen of diensten gekoppeld aan amusement;

    • b.

      centrumgebied: alle straten binnen de monumentale stadsgrachten;

    • c.

      overige gebieden: alle locaties buiten het centrumgebied.

  • 2.

    Het aantal toegestane braderieën is in het centrumgebied gekoppeld aan een koopzondag, met een maximum van 10 braderieën per jaar.

  • 3.

    Voor alle overige gebieden geldt een maximum van 2 braderieën per jaar.

  • 4.

    De burgemeester kan in bijzondere gevallen afwijken van de maximum aantallen.

  • 5.

    De braderieënvergunning voor het centrumgebied is een jaarvergunning (kalenderjaar) die aan één organisator verleend wordt.

  • 6.

    Bij de beoordeling van het draaiboek wordt gelet op:

    • a.

      omvang (minimaal 25 kramen);

    • b.

      kwaliteit en diversiteit;

    • c.

      amusement moet een substantieel onderdeel van de braderie zijn;

    • d.

      de verhouding tussen food en non-food.

  • 7.

    Bij gelijkwaardige aanmeldingen wordt er geloot.

Artikel 5 Afwijkingsbevoegdheid

Indien de beleidsregel voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met deze beleidsregel te dienen doelen, is de burgemeester bevoegd om bepalingen uit de beleidsregel buiten toepassing te laten of daarvan af te wijken.

Artikel 6 Inwerkingtreding

De beleidsregel treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.

Artikel 7 Citeertitel

De beleidsregel wordt aangehaald als “Nadere regels evenementen Leeuwarden”.

Toelichting NADERE REGELS EVENEMENTEN LEEUWARDEN

Inleiding

Regels blijven in beweging. Het is steeds belangrijk te kijken of er gedereguleerd kan worden, overbodige voorwaarden geschrapt kunnen worden en of verschillende regelingen samengevoegd kunnen worden in één regeling. Deze nadere regels zijn een samenvoeging van 4 afzonderlijke regelingen en waar het kan zijn er regels geschrapt en wordt de duur van een vergunning verlengd, zodat de belasting voor zowel burgers als bedrijven wordt verminderd.

Evenementen

Evenementen dragen bij aan een levendige stad. Leeuwarden heeft een breed aanbod van evenementen. We hebben jaarlijks terugkerende evenementen waaronder het bevrijdingsfestival, welcome to the village, straatfestival en loop Leeuwarden. Daarnaast konden we ook ruimte bieden aan unieke evenementen, zoals Het Glazen Huis. Ook een circus of een braderie komen in deze nadere regels aan bod. Het draagt bij aan een gevarieerd aanbod van evenementen.

Om een evenement goed en veilig te laten verlopen moet een evenementenorganisator aan een aantal voorwaarden voldoen. Veel mensen beleven plezier aan evenementen, maar er zijn ook bewoners en ondernemers die overlast ervaren door evenementen. Overlast beperken doen we niet zozeer door minder evenementen toe te staan, maar door heldere spelregels vast te stellen.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Algemene regels welke voor alle evenementen gelden

1 en 2. De invloedssfeer van de aangehaalde wetgeving op dit gebied is ruim. Bij bedrijven wordt gekeken naar effectafstanden. Bij tankstations is de invloedssfeer bijvoorbeeld 150 meter. Met andere woorden: voor evenementen op industrieterreinen moet altijd een risico beoordeling plaatsvinden.

2. In veel gevallen heeft de organisatie van een evenement geen gevolgen voor het openbaar gebied. Er worden in principe duidelijke afspraken met de organisator gemaakt. Mocht het onverhoopt toch een keer mis gaan, dan biedt dit artikel duidelijkheid wie opdraait voor de kosten.

3. Het geluidsbeleid en de Apv worden geregeld aangepast. Het is daarom niet raadzaam om deze specifieke voorwaarden op te nemen in deze nadere regels.

4. Artikel spreekt voor zichzelf.

Artikel 2 Kennisgeving voor buitenevenementen

1. Voor het organiseren van kleine evenementen zoals bijvoorbeeld ook de wijk-, dorps- en buurtfeesten is in het kader van de vermindering van administratieve lasten ook voor deze evenementen gekozen voor een kennisgeving. Het moet gaan om kleinschalige activiteiten die zich in de openbare ruimte afspelen met als doel vermaak en ontspanning te bieden. Het gaat om ééndaagse evenementen, waarbij de op- en afbouw op dezelfde dag moet plaatsvinden. De kennisgeving moet uiterlijk 3 weken voor aanvang van het evenement plaatsvinden. Een evenement is een openbaar toegankelijke activiteit, al dan niet met enige beperkingen, zoals bijv. wijk-, dorps- en buurtfeesten. Niet onder de omschrijving van een evenementenvergunning of kennisgeving vallen besloten feesten zoals verjaardagen en bruiloften, hier is geen sprake van openbaar toegankelijk.

2. Omdat het om buitenevenementen gaat, zijn er eindtijden om de overlast voor omwonenden zoveel mogelijk te beperken.

3. Deze regels met betrekking tot afsluiting van wegen hebben tot doel de doorstroming en veiligheid te garanderen.

4. Deelevenementen van een groter evenement vallen onder een (hoofd)evenementenvergunning.

5. Men kan alleen maar een kennisgeving indienen bij maximaal 300 bezoekers cq. deelnemers en een minimale omvang tenten.

6. Ook hier geldt dat het dusdanig kleinschalig moet zijn, zodat risico’s ed. niet vooraf bekeken hoeven te worden.

7 en 8. Artikelen geven duidelijk aan wanneer een kennisgeving mogelijk is.

Artikel 3 Circussen

Alle circussen in Nederland mogen niet meer werken met wilde dieren. Dit betekent niet dat er geen circussen met dieren meer zijn. Het is daarom goed om te kijken of ook met deze dieren het dierenwelzijn in acht wordt genomen.

1. De aangegeven aantallen geeft zowel de ondernemer als de bewoners genoeg mogelijkheid om een circus te organiseren of een circus te bezoeken.

2. Ook de dorpen hebben de mogelijkheid om een circus uit te nodigen.

3. Voor een groot circus blijven de aanvraag- en selectiecriteria van kracht. Een gevarieerd aanbod levert ook meer publiek op.

Artikel 4 Braderieën

1. Een braderie is een evenement waarbij kramen en amusement een rol spelen. Een goede braderie kan veel publiek trekken. In het centrumgebied wordt het aantal beperkt tot 10 per jaar. Het blijkt soms moeilijk voor de aanvragers centrumgebied te zijn om een kwalitatief goede braderie neer te zetten. Als bijvoorbeeld het vermaak ontbreekt is er sprake van een markt. Daarnaast zijn er maanden die de ondernemers ongunstig vinden.

2. Buiten het centrumgebied kan 2 maal per jaar een braderie plaatsvinden.

4. Een jaarvergunning geeft lastenverlichting voor de aanvrager.

5. Tot nu toe kreeg iedere aanvrager één of meer braderieën toegewezen. Door de eisen te verduidelijken is het mogelijk te beoordelen of er een braderie wordt neergezet, of dat het een gewone markt is. Doordat er van de aanvrager meer verwacht wordt is het ook terecht om dan voor een langere termijn een vergunning te geven.

6. Wanneer meerdere aanvragers gelijkwaardig zijn beslist het lot.