Regeling vervallen per 01-01-2018

Notitie algemene schoonmaakvoorziening

Geldend van 01-04-2017 t/m 31-12-2017

Intitulé

Notitie algemene schoonmaakvoorziening

Inleiding

In 2015 en 2016 heeft de gemeente Leeuwarden extra Wmo-middelen van het Rijk ontvangen: de Huishoudelijke Hulp Toelage (HHT). Deze middelen zijn bedoeld om de vraag naar huishoudelijke hulp te stimuleren en daarmee banen te behouden. Met deze extra middelen geeft de gemeente de cliënten een korting op het tarief van de Huishoudelijke Hulp.

De gemeente Leeuwarden is in het kader van deze extra middelen in 2015 gestart met de Himmelsjek. Op dit moment maken 706 cliënten (stand 10 oktober 2016) gebruik van de Himmelsjek. Omdat de HHT-regeling eindigt met ingang van 1 januari 2017 is de afgelopen periode onderzocht of een vervolg op de regeling mogelijk is en in welke vorm.

De huidige Himmelsjek

Inwoners met een laag inkomen én met beperkingen kunnen voor schoonmaakwerkzaamheden aanspraak doen op de Himmelsjek. Er wordt daarbij gekeken naar de noodzaak om schoonmaakwerkzaamheden over te nemen (op basis van beperkingen en gebruikelijke hulp). Daarnaast wordt gekeken naar de hoogte van het inkomen (de criteria van de Participatiewet worden gehanteerd). Inwoners die in aanmerking komen voor de Himmelsjek kunnen tegen een gereduceerd tarief maximaal 2 uren per week schoonmaakwerk krijgen. De inwoners betalen hiervoor € 1,- per uur (inkomen tot 125% van het wettelijk minimum loon) of € 5,- per uur (inkomen boven de 125%).

Marktconsultatie

In de periode juli-augustus 2016 hebben gesprekken plaatsgevonden met verschillende zorgaanbieders en schoonmaakbedrijven over het vervolg op de Himmelsjek. In deze zogenaamde marktconsultatie is onder meer gesproken over de vorm van de regeling, de doelgroep en de tarieven. Uit deze gesprekken kwam duidelijk naar voren dat een algemene schoonmaakvoorziening, als voorliggende voorziening op de maatwerkvoorziening Huishoudelijke Hulp, een passende oplossing is. Met eenvoudige schoonmaakwerkzaamheden kunnen cliënten die alleen beperkingen ondervinden bij het schoonmaken en zich verder nog prima kunnen redden, goed geholpen worden.

Invulling van de algemene schoonmaakvoorziening

Om de continuïteit voor de huidige Himmelsjek-cliënten zoveel mogelijk te waarborgen, is bij de invulling van de algemene schoonmaakvoorziening rekening gehouden met de huidige invulling en uitvoering van de Himmelsjek. Het college wil de overgang zorgvuldig laten verlopen. De huidige Himmelsjek-cliënten hebben een beschikking die afloopt op 1 januari 2017. Op basis van een herindicatie zal bepaald worden of de cliënt overgaat naar de algemene schoonmaakvoorziening, of als er meer hulp of ondersteuning nodig is naar de maatwerkvoorziening huishoudelijke hulp.

Wettelijk kader

De gemeente is vrij in de beleidskeuze welke algemene voorzieningen zij treft en op grond van artikel 2.1.2, tweede lid, onderdeel e, van de Wmo 2015, vastlegt in het beleidsplan.

De diensten, activiteiten of zaken kunnen toegankelijk zijn voor specifieke groepen of soms ook voor alle ingezetenen van de gemeente (memorie van toelichting, p. 92).

Voor zowel algemene als maatwerkvoorzieningen kan de gemeente bepalen, op grond van artikel 2.1.4, eerste lid, van de Wmo 2015, of cliënten een (eigen) bijdrage verschuldigd zijn. Als de gemeente daarvoor kiest, zal dat in de verordening moeten worden bepaald.

Gemeenten kunnen in de verordening, op grond van artikel 2.1.4, tweede lid, onderdeel a, van de Wmo 2015, groepen ingezetenen benoemen die in aanmerking komen voor een korting op de bijdrage voor een algemene voorziening. Het inkomen kan hierbij een criterium zijn.

Vaststellen doelgroep

De algemene schoonmaakvoorziening is bedoeld voor inwoners van de gemeente Leeuwarden. De inwoner ervaart of heeft een bepaalde (fysieke) beperking, waardoor de inwoner niet in staat is bepaalde schoonmaakwerkzaamheden in huis te verrichten.

Beschrijving algemene schoonmaakvoorziening

Inwoners die tot de doelgroep behoren, kunnen gebruik maken van de algemene schoonmaakvoorziening. Zij kunnen in principe twee uur schoonmaakhulp per week krijgen. In deze twee uur worden alleen de ruimtes die door de inwoner dagelijks gebruikt worden schoon gemaakt. Het gaat om de keuken, kamer, hal, badkamer/toilet en slaapkamer(s). Het gaat om eenvoudige (de basale) schoonmaakwerkzaamheden, waarbij er voor gezorgd wordt dat de gebruiksruimtes schoon zijn. De werkzaamheden bestaan uit: stoffen/afnemen, stofzuigen en/of dweilen vloer en reinigen sanitair. De inwoner kan in overleg met de schoonmaker ook vragen om iets anders schoon te maken (bijvoorbeeld één keer per maand de ramen aan de binnenkant te wassen in plaats van een van de andere werkzaamheden in die week). De stofzuiger en andere schoonmaakspullen van de betreffende inwoner worden gebruikt voor het schoonmaken. De inwoner zorgt er voor deze de schoonmaakspullen aanwezig zijn en gebruikt kunnen worden. De inwoner betaalt een deel van het uurtarief zelf. Inwoners met een laag inkomen komen in aanmerking voor een korting.

Uit onderzoek is gebleken dat twee uur schoonmaakwerk per week voldoende is om alle ruimtes die gebruikt worden schoon te kunnen maken. Er wordt daarom in principe 2 uur schoonmaak per week toegekend. In bijzondere situaties en/of bij gegronde redenen kunnen meer uren toegekend worden. We gaan er van uit dat 95% van de cliënten toe kan met 2 uur per week (de huidige 706 cliënten Himmelsjek kunnen toe met 2 uur per week).

De inwoner kan zelf uren bijkopen, maar regelt dit zelf met de aanbieder en betaalt dan het volledige uurtarief.

Positie van de algemene schoonmaakvoorziening

De algemene schoonmaakvoorziening is voorliggend op de maatwerkvoorziening huishoudelijke hulp.

Proces aanmelding en onderzoek inkomen

Een inwoner die gebruik wil maken van de algemene schoonmaakvoorziening kan zich melden bij het wijkteam of KCC. Het wijkteam of KCC stelt vast of er sprake is van (fysieke) beperkingen en de inwoner met de algemene schoonmaakvoorziening voldoende geholpen is. Als de algemene schoonmaakvoorziening volgens het wijkteam/KCC niet toereikend is, of als de inwoner zelf van mening is dat de algemene schoonmaakvoorziening niet toereikend is, kan de inwoner een aanvraag voor een maatwerkvoorziening doen.

Met de inwoner wordt besproken wat de bijdrage is die de inwoner zelf moet betalen. Als de inwoner aangeeft dat hij/zij de bijdrage niet kan betalen, moet de inwoner dit met inkomensgegevens aantonen. Als blijkt dat de bijdrage niet betaald kan worden is een lagere eigen bijdrage of betaling vanuit de bijzondere bijstand mogelijk.

Uurtarief

Op basis van de marktconsultatie die in juli-augustus 2016 is gehouden en waarbij partijen uit de zorg en schoonmaak bevraagd zijn over onder meer het uurtarief, is een uurtarief mogelijk binnen een bandbreedte van €15,- en €26,-Binnen deze bandbreedte wordt gehandeld conform de bepalingen van de Cao in de betreffende sector.

Bijdrage cliënt

Inwoners die gebruik maken van de algemene voorzieningen betalen een bijdrage in de kosten. In principe betaalt de inwoner de kostprijs van de voorziening (dus het volledig uurtarief), tenzij de inwoner tot een groep met een laag inkomen behoort. Als een inwoner aangeeft de bijdrage niet te kunnen betalen, wordt dit onderzocht door het KCC/wijkteam. De inwoner zal dan inkomensgegevens moeten overleggen.

Inwoners met een laag inkomen krijgen een korting en betalen een lagere bijdrage. Er wordt aangesloten bij de bestaande inkomensregelingen van de gemeente Leeuwarden.

Als de inwoner al een voorziening heeft en een eigen bijdrage via het CAK betaalt, dan betaalt de cliënt geen bijdrage voor de schoonmaakvoorziening.

Als een inwoner de bijdrage niet kan betalen is het mogelijk om de betaling via de bijzondere bijstand te regelen.

Er wordt wat betreft de hoogte van de bijdrage die cliënten moeten betalen aangesloten bij de bijdrage die cliënten zouden moeten betalen als ze een maatwerkvoorziening zouden hebben.

Hoogte eigen bijdrage

Inkomen

Bijdrage cliënt per uur algemene schoonmaakvoorziening

Ter vergelijking eigen bijdrage maatwerkvoorziening per 4 weken omgerekend naar bedrag per uur

Tot 125% wettelijk minimumloon (wml)

€ 2,-

€ 19,40 (per uur € 2,42)

Tussen de 125% en 130% wml

€ 5,-

€ 47,28 (per uur € 5,91)

Tussen 130% en 150% wml

€ 7,-

€ 58,77 (per uur € 7,34)

Tussen 150% en 200% wml

€ 12,-

€ 104,75 (per uur € 13,09)

Boven 200% wml

Volledige kostprijs

 

 

De hoogte van de bijdrage die cliënten moeten betalen voor de algemene schoonmaakvoorziening moet vastgesteld worden door de raad.

  

Inning van de bijdrage

De bijdrage van de inwoner wordt door de aanbieder geïnd. De inwoner regelt dit door middels van een automatische incasso.

 

Kwaliteitseisen

De aanbieder(s) die de algemene schoonmaakvoorziening uitvoeren moeten beschikken over gekwalificeerd personeel, voldoen aan de kwaliteitseisen met betrekking tot schoonmaak, werken volgens de Cao van de betreffende sector en een klachtenregeling hebben. Op basis van technische metingen en belevingsmetingen wordt gecontroleerd of voldaan wordt aan de kwaliteitseisen.