Regeling vervallen per 22-11-2019

Instellingsbesluit voor de commissie naamgeving

Geldend van 14-10-2004 t/m 21-11-2019 met terugwerkende kracht vanaf 14-10-2004

Intitulé

Instellingsbesluit voor de commissie naamgeving

Burgemeester en wethouders van de gemeente Leeuwarden;

(B&W 7-12-2004, kenmerk besluit 65572)

gezien het advies van de Adviescommissie Straatnaamgeving;

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

besluiten: 

  • 1.

    in te trekken hun op 4 april 1996 genomen besluit tot het instellen

van de Adviescommissie straatnaamgeving;

  • 1.

    vast te stellen het: Instellingsbesluit Commissie Naamgeving;

  • 2.

    de huidige commissie blijft in deze samenstelling gehandhaafd.

 Artikel 1 De commissie

Er is een Commissie naamgeving, hierna de Commissie, die adviseert aan het college van Burgemeester en Wethouders, hierna het college, over de naamgeving van de openbare ruimte.

 Artikel 2 Taak

De Commissie brengt, met inachtneming van de door het college vastgestelde beleidsregels (zie APV Leeuwarden 2003), gevraagd en ongevraagd schriftelijk advies uit aan het college over:

a. het vaststellen van grenzen van woonplaatsen en het daaraan toekennen of wijzigen van namen;

b. de verdeling van de gemeente in woonplaatsen, wijken, buurten en aangevuld met nummers en namen;

c. het toekennen of wijzigen van namen aan delen van de openbare ruimte en zonodig aan gemeentelijke bouwwerken.

 

Artikel 3 Samenstelling en lidmaatschap

1. De Commissie bestaat ten minste uit:

  • a.

    een lid van het college als voorzitter;

  • b.

    de gemeentearchivaris of een door hem aan te wijzen medewerker van het gemeentearchief;

  • c.

    een beheerder van de gemeentelijke adressenregistratie als secretaris, op voordracht van de directeur Stadsontwikkeling;

  • d.

    een medewerker van de Dienst Stadsontwikkeling, Ruimtelijke Ordening, op voordracht van de directeur Stadsontwikkeling;

  • e.

    een medewerker van TPG-post;

waarvan de leden genoemd onder a t/m d stemrecht hebben.

2. De leden worden door het college benoemd.

3. Het lid dat de hoedanigheid verliest op grond waarvan hij lid van de Commissie is, treedt op dat moment af als commissielid.

4. De leden kunnen tussentijds ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan het college, dat maatregelen treft om in de vacature te voorzien.

 Artikel 4 Voorzitterschap

De Commissie benoemt uit haar midden een plaatsvervangend

voorzitter.

  Artikel 5 Tekenen van stukken

  • 1.

    De stukken van de Commissie worden ondertekend door de

voorzitter. De voorzitter kan de secretaris machtigen bepaalde stukken namens hem te ondertekenen.

 Artikel 6 Deskundigen

De voorzitter is bevoegd ambtenaren en andere deskundigen uit te nodigen tot het deelnemen aan de vergaderingen van de Commissie.

  Artikel 7 Werkwijze

1. De Commissie komt bijeen:

a. wanneer de voorzitter dit nodig acht; of

  • b.

    op verzoek van het college;

  • c.

    tenminste twee keer per jaar.

2. De voorzitter roept de leden schriftelijk op voor de vergadering, onder opgaaf van de punten die zullen worden behandeld. De agenda en vergaderstukken worden tien dagen voor de vergadering aan de leden toegezonden.

3. De Commissie vergadert slechts als ten minste drie leden, onder wie de voorzitter of de plaatsvervangend voorzitter, aanwezig zijn. Wanneer het vereiste aantal leden niet aanwezig is, belegt de voorzitter binnen twee weken een nieuwe vergadering en stelt de leden daarvan terstond schriftelijk in kennis. In deze laatste vergadering kunnen besluiten worden genomen ongeacht het aantal aanwezige leden.

4. Besluiten van de Commissie worden genomen bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken, beslist de voorzitter.

5. De Commissie vergadert en besluit in het openbaar.

6. Het advies van de Commissie aan het college bevat, indien de leden dit wensen, de van het advies afwijkende zienswijzen van de leden van de Commissie.

 Artikel 8 Slotbepalingen

In gevallen waarin dit instellingsbesluit niet voorziet, beslist de voorzitter van de Commissie.

  

Leeuwarden, 14 oktober 2004

  

Burgemeester en wethouders voornoemd,

    

burgemeester,

    

secretaris.

Toelichting op het Instellingsbesluit commissie naamgeving

 

1. Algemeen

Namen toekennen aan delen van de openbare ruimte is om verschillende redenen van belang. Zo maakt de indeling van een gemeente in straten het mogelijk dat enerzijds burgers en anderzijds dienstverlenende instanties als politie, brandweer, ambulance en posterijen zich snel kunnen oriënteren in een gemeente. Ook is de indeling van een gemeente in straten voor de gemeente zelf van belang. In vrijwel alle gemeentelijke registraties komen immers straatnamen voor en wordt gesorteerd op de alfanumerieke volgorde van die namen.

Namen voor de openbare ruimte ontstaan echter niet zomaar. Namen moeten worden toegekend; er moeten namen worden bedacht. Daarbij dienen deze namen aan allerlei eisen te voldoen. Zo moeten de namen bijvoorbeeld bruikbaar zijn in de spreektaal en uniek in de desbetreffende gemeente. Ook is een bepaalde systematiek bij het geven van namen onontbeerlijk. Gezien het belang van goede naamgeving en de ingewikkeldheid daarvan verdient het aanbeveling dat het college van B&W zich laat adviseren door een commissie naamgeving.

 

De Commissie is gehouden aan de beleidsregels die het college ten aanzien van de naamgeving en nummering heeft vastgesteld (zie hiervoor de APV Leeuwarden 2003).

 

De Commissie dient tevens rekening te houden met de afspraken die de VNG heeft gemaakt met PTT Post BV[1] (circulaire­nummer 91/30, kenmerk AJZ/102328, d.d. 5 april 1991). De aanleiding tot deze afspraken was het terughoudende beleid van PTT Post om wijzigingen aan te brengen in het postcodesysteem. Er is afgesproken dat gemeenten niet nodeloos wijzigingen in de naamgeving aanbrengen die tot wijzigingen in het postcodesysteem noodzaken. Hiervan was bijvoorbeeld sprake toen een Friese gemeente besloot de namen van straten en woonplaatsen in het Fries om te zetten. Indien een gemeente zich niet aan de afspraak houdt om de naamgeving niet nodeloos te wijzigen, worden de kosten die PTT Post als gevolg hiervan moet maken bij het gemeentebestuur in rekening gebracht. Ook is afgesproken dat een gemeentebestuur zo spoedig mogelijk overleg met PTT Post pleegt over zijn voornemen om wijzigingen aan te brengen in de naamgeving, die gevolgen hebben voor het postcodesysteem.

 

De bevoegdheid tot het toekennen van namen aan de openbare ruimte berust bij het college van burgemeester en wethouders. Op basis van artikel 84 van de Gemeentewet kan het college de Commissie naamgeving instellen, die het college ten behoeve van deze taak adviseert. De Commissie naamgeving kan naar eigen inzicht en op basis van de eerder door het college vastgestelde beleidsregels namen voorstellen voor delen van de openbare ruimte. Op dit gebied bestaan immers geen voorschriften of richtlijnen van hogere overheden.

 2. Artikelsgewijze toelichting Artikel 2 

De Commissie naamgeving adviseert niet alleen over namen aan woonplaatsen, wijken en buurten. Ook het adviseren over het toekennen van namen aan delen van de openbare ruimte en zonodig aan gemeentelijke bouwwerken behoort tot haar taak. Particuliere bouw is daarvan uitgesloten.

 Artikel 3

In het kader van de dualisering kunnen sinds 7 maart 2002 in de Commissie naamgeving geen raadsleden meer plaatsnemen (zie artikel 84, tweede lid, juncto artikel 83, tweede lid van de Gemeentewet).

De Commissie naamgeving is een commissie van advies aan het college van burgemeester en wethouders. Daarom verdient het aanbeveling om het commissielid dat lid is van het college te benoemen als voorzitter van de Commissie.

Het verdient aanbeveling dat de secretaris uit het ambtelijk apparaat (bij voorkeur uit het bouw- en woningtoezicht) afkomstig is. Zodoende kan een deskundige worden aangewezen voor de functie van secretaris.

 Artikel 7

De Commissie wordt in ieder geval door de voorzitter of op verzoek van het college bijeengeroepen wanneer nieuwe namen moeten worden toegekend of herzien. Herziening van namen kan onder andere wenselijk zijn als gevolg van een gewijzigde verkeerssituatie, waardoor de bestaande naamgeving of de vindbaarheid van panden bemoeilijkt is.

  

[1] PTT Post is opgegaan in TPG Post.