Regeling vervallen per 01-10-2014

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Geldend van 10-04-2004 t/m 30-09-2014 met terugwerkende kracht vanaf 01-09-2001

Intitulé

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

1.De bijlagen vormen één geheel met deze verordening.

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    de Wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • b.

    verordening GBA: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • c.

    GBA: de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • d.

    bevolkingsadministratie: de geautomatiseerde administratie met persoonsgegevens van de bevolking bestaande uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en de aangehaakte gegevens;

  • e.

    basisadministratie: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens als bedoeld in artikel 2 van de wet;

  • f.

    verantwoordelijke: het College van Burgemeester en Wethouders;

  • g.

    beheerder: degene die is belast met de dagelijkse zorg voor de bevolkingsadministratie en als zodanig is aangewezen door het College van Burgemeester en Wethouders;

  • h.

    ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonlijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA, in de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente is opgenomen;

  • i.

    ingezetene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst, van welke de bijhouding niet is opgeschort, in de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens isopgenomen;

  • j.

    afnemer: Bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht

  • k.

    binnengemeentelijke afnemer:

    • 1.

      elke afnemer die een orgaan is van de gemeente;

    • 2.

      instanties die taken uitoefenen die door het gemeentebestuur zijn opgelegd en/of belast zijn met de uitvoering van publiekrechtelijke taken met inachtneming van de artikelen 98 en 99 van de Wet GBA;

  • l.

    derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene;

  • m.

    persoonslijst: het geheel van gegevens over n persoon in de basisadministratie, als bedoeld in artikel 34, eerste lid van de Wet GBA;

  • n.

    aangehaakte gegevens: aanvullende gegevens die in beginsel alleen binnengemeentelijk van belang zijn en die worden gekoppeld aan persoonsidentificerende gegevens in de GBA.

  • o.

    buitengemeentelijke afnemer, elke andere afnemer dan een binnengemeentelijke afnemer.

Artikel 2 Beheer van de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.Beheerder van de bevolkingsadministratie is de directeur van de Dienst Informatie en Dienstverlening en bij diens ontstentenis, het hoofd van de Afdeling Burgerzaken.

Artikel 3 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

  • 1. Met het oog op het met elkaar in verband brengen van registraties, worden aan de in bijlage 1 genoemde afnemers gegevens verstrekt.

  • 2. In de in het vorig lid genoemde bijlage is tevens opgenomen welke gegevens per afnemer worden verstrekt en ten behoeve van welk doel.

hoofstuk 2 bepalingen met betrekking tot de gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens

Artikel 4 Gebruik van gegevens voor de gemeentelijke huishouding

Het College van Burgemeester en Wethouders dan wel de door het College aangewezen beheerder is bevoegd om ten aanzien van de gemeentelijke huishouding persoonsgegevens uit de bevolkingsadministratie te gebruiken dan wel te verstrekken indien dit noodzakelijk is voor de vervulling van uitsluitend publiekrechtelijke taken.

Artikel 5 Rechtstreeks toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

  • Rechtstreekse toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens hebben:

    1.

      • a.

        de beheerder;

      • b.

        de door de beheerder aangewezen ambtenaren werkzaam op de afdeling Burgerzaken;

      • c.

        met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet GBA de in bijlage 2 van de in deze verordening genoemde binnengemeentelijke afnemers ten aanzien van de daarin genoemde gegevens ter uitvoering van hun publiekrechtelijke taken;

      • d.

        de verantwoordelijke dan wel de beheerder kan andere binnengemeentelijke afnemers rechtstreeks toegang verlenen tot de basisadministratie. In de overeenkomst ingevolge het besluit hiertoe, worden ten minste de volgende elementen schriftelijk vastgelegd:

      • -

        het doel waarvoor de gegevens uit de basisadministratie nodig zijn;

      • -

        de op de verwerking betrekking hebbende wettelijke regelingen en richtlijnen;

      • -

        een limitatieve en exacte opsomming van de benodigde gegevens;

      • -

        de functionarissen die de gegevens raadplegen;

      • -

        de plicht tot het in acht nemen van gedragsregels voortvloeiende uit de wet en regelgeving.

  • 2. De verstrekte gegevens mogen slechts worden gebruikt ter uitvoering van de aan hen door het gemeentebestuur opgedragen taken.

Artikel 6 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt

  • 1. Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet GBA kunnen systematische gegevens worden verstrekt aan de in bijlage 3 genoemde afnemers, waarin tevens is vermeld welke gegevens aan afnemers worden verstrekt.

  • 2. De verantwoordelijk dan wel de beheerder kan besluiten aan andere afnemers systematisch gegevens te verstrekken

  • 3. In de overeenkomst, gesloten ingevolge het in het tweede lid genoemde besluit,worden tenminste de volgende elementen schriftelijk vastgelegd:

    • -

      het doel waarvoor de gegevens uit de basisadministratie nodig zijn;

    • -

      de op de verwerking betrekking hebbende wettelijke regelingen en richtlijnen;

    • -

      een limitatieve en exacte opsomming van de benodigde gegevens;

    • -

      de plicht tot het in acht nemen van gedragsregels voortvloeiende uit de wet en regelgeving.

  • 4. De verstrekte gegevens mogen slechts worden gebruikt ter uitvoering van de aan hen door het gemeentebestuur opgedragen taken.

Artikel 7 Telefonische gegevensverstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers

Aan binnengemeentelijke afnemers kunnen op telefonisch verzoek slechts incidenteel in aantoonbare spoedeisende gevallen gegevens worden verstrekt indien:

  • a.

    buiten twijfel is dat het verzoek afkomstig is van een daartoe bevoegde persoon binnen de organisatie en:

  • b.

    de gegevens nodig zijn voor de vervulling van de taken van de binnengemeentelijke afnemer en niet op een minder ingrijpende manier aan gegevens kan worden gekomen.

Artikel 8 Telefonische gegevensverstrekkingen aan buitengemeentelijke afnemers

Aan buitengemeentelijke afnemers en derden worden telefonisch geen gegevens verstrekt, tenzij:

  • a.

    dit plaatsvindt op basis van vooraf nadrukkelijk gemaakte schriftelijke afspraken en de gegevensverstrekking plaats vindt aan, in de afspraken vastgelegde, met name genoemde personen dan wel;

  • b.

    na deugdelijke vaststelling van de identiteit van de verzoeker en legaliteit van het verzoek en

  • c.

    het ambtenaren van de burgerlijke stand van andere gemeenten betreft nadat hun identiteit deugdelijk is vastgesteld.

Artikel 9 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt aan vrije derden

  • 1. Met inachtneming van artikel 100 van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in artikel 98 en 99 van de wet op verzoek gegevens worden verstrekt. In bijlage 4 van deze verordening is aangegeven aan wie de gegevens kunnen worden verstrekt en voor welk doel de verstrekking kan plaatsvinden, een en ander voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

  • 2. De verstrekking op basis van de in het eerste lid van de wet genoemde regel kan uitsluitend betrekking hebben op de algemene en verwijsgegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot, de eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum en de datum van overlijden. Artikel 88, tweede lid van de wet is van toepassing.

  • 3. Aan vrije derden kunnen tevens gegevens worden verstrekt als bedoeld in artikel 109, eerste lid van de wet met inachtneming van de in die regel genoemde omstandigheden en voorwaarden.

  • 4. Op een verstrekking als bedoeld in dit artikel is artikel 76 van de Wet bescherming persoonsgegevens van overeenkomstige toepassing.

Hoofdstuk 3 Bepalingen met betrekking tot de aangehaakte gegevens

Artikel 10 Doel van de bevolkingsadministratie

  • 1. De bevolkingsadministratie heeft voor wat betreft de aangehaakte gegevens tot doel:

    • a.

      informatie te leveren aan de afdeling Burgerzaken ter uitvoering van de taken die verband houden met de administraties die bij deze afdeling moeten worden gevoerd;

    • b.

      de afnemers genoemd in de artikelen 13, tweede lid en 14 van deze verordening, te voorzien van gegevens, voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van de taken van die afnemers;

    • c.

      de derden, genoemd in artikel 14 van deze verordening te voorzien van gegevens, in de gevallen zoals bedoeld in deze verordening;

    • d.

      een ingezetene en een ingeschrevene van hem betreffende gegevens te voorzien;

    • e.

      informatie te leveren ten behoeve van medisch, sociaal, wetenschappelijk en statistisch onderzoek.

Artikel 11 Categorieën van personen van wie de gegevens zijn opgenomen en de opgenomen gegevens

  • 1. Van de ingezetenen en ingeschrevenen zijn in de basisadministratie persoonsgegevens de in bijlage 5 genoemde aangehaakte gegevens opgenomen indien daarvan sprake is.

  • 2. De verantwoordelijke of de beheerder kan besluiten het gegevenspakket van de basisadministratie uit te breiden.

Artikel 12 Wijze van verkrijging

Aangehaakte gegevens in de basisadministratie worden voor zover niet verkregen onder de regelgeving die van toepassing was tot 1 oktober 1994, verkregen door opgave van de ingezetene, door het geautomatiseerde systeem gegenereerde gegevens, door ambtenaren van de afdeling Burgerzaken in het kader van de uitvoering van wettelijke bepalingen en van afnemers en derden.

Artikel 13 Rechtstreekse toegang tot aangehaakte gegevens in de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

  • 1. Op de rechtstreekse toegang tot de aangehaakte gegevens in de basisadministratie is het artikel 5 aanhef en de bepalingen onder a. en b. van deze verordening van overeenkomstige toepassing.

  • 2. De in bijlage 6 genoemde binnengemeentelijke afnemers hebben rechtstreekse toegang tot de in deze bijlage vermelde aangehaakte gegevens ten behoeve van de aan deze afnemers opgelegde taken.

  • 3. De verantwoordelijke dan wel de beheerder kan besluiten andere binnengemeentelijke afnemers rechtstreeks toegang te verlenen tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens. In de overeenkomst die in gevolge het besluit dient te worden opgemaakt, worden tenminste de volgende punten vastgelegd:

    - het doel waarvoor de gegevens uit de basisadministratie nodig zijn;

    - de op deze registraties betrekking hebbende wettelijke regelingen en privacybepalingen;

    - een limitatieve en exacte opsomming van de benodigde gegevens;

    - de functionarissen die de gegevens gaan raadplegen;

    - de plicht tot het in acht nemen van gedragsregels voortvloeiende uit de wet en regelgeving.

Artikel 14 Verstrekking aan afnemers en derden

Aan afnemers en derden, ten aanzien van wie de wet en deze verordening voorziet in gegevensverstrekking uit de basisadministratie, kunnen de in artikel 9, tweede lid van deze verordening genoemde aangehaakte gegevens worden verstrekt, voor zover niet in strijd met de wettelijke bepalingen en mits de gegevens noodzakelijk zijn ter uitvoering van hun taken.

Artikel 15 Verwijdering en vernietiging van gegevens

  • 1. Aangehaakte gegevens worden door de beheerder uit de basisadministratie verwijderd na een daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijke. De beheerder verwijdert deze gegevens binnen n jaar nadat het besluit is genomen.

  • 2. Vernietiging van aangehaakte gegevens geschiedt met inachtneming van de Archiefwet.

Artikel 16 Protocolplicht van aangehaakte gegevens

  • 1. De beheerder houdt het verstrekken van aangehaakte gegevens als bedoeld in artikel 14 van de verordening gedurende het jaar, volgend op de verstrekking bij, voor zover aannemelijk is dat het achterwege laten daarvan het belang van de betrokken persoon onevenredig zou schaden.

  • 2. De protocolplicht vervalt indien de aangehaakte gegevens worden verstrekt in het kader van de opsporing en vervolging van strafbare feiten dan wel voor zover de verstrekking noodzakelijk is in het belang van de veiligheid van de staat of indien het belang is voor de bescherming van de betrokkene of van rechten en vrijheden van anderen.

Artikel 17 Rechten en plichten van de burger

  • 1. Verzoeken ten aanzien van aangehaakte gegevens waaronder mede wordt verstaan verzoeken tot wijziging, worden behandeld overeenkomstig hetgeen in de artikelen 35 tot en met 42 van de Wet bescherming persoonsgegevens is bepaald.

  • 2. De verzoeken zoals bedoeld in het eerste lid, worden ingediend bij de beheerder.

  • 3. De beheerder beslist namens de verantwoordelijke over de in het eerste lid bedoelde verzoeken.

  • 4. De beheerder kan van verzoeker verlangen dat deze zich deugdelijk legitimeert en/of in persoon bij hem vervoegt ter vaststelling van zijn identiteit.

HOOFDSTUK 4 OVERIGE BEPALINGEN

Artikel 18 Beveiliging

  • 1.

    De beheerder treft voorzieningen van technische en organisatorische aard waaronder ten minste beveiligingsvoorzieningen aangaande:

  • -

    de back-up procedure

  • -

    de herstel na uitval procedure

  • -

    de herstel onjuiste systematische verstrekking procedure

  • -

    uitwijkprocedure

  • -

    onderhoud autorisatieprocedure.

Artikel 19 Slotbepalingen

  • 1. Deze verordening wordt aangehaald als : verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • 2. De verordening ligt ter inzage bij de verantwoordelijke voor het beheer van de GBA;

  • 3. Deze verordening treedt in werking met ingang van de 8e dag na afkondiging en werkt terug tot en met 1 september 2001.

Bijlage 1 Verordening Gba

[Klik hier om het document te downloaden]

Bijlage 2 Verordening Gba

Bijlage 3 Verordening Gba

Bijlage 4 Verordening Gba

Bijlage 5 Verordening Gba

Bijlage 6 Verordening Gba

Nota-toelichting

Toelichting Verordening Gba