Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Leiden houdende regels omtrent werkgeverschap (Verordening werkgeverscommissie griffie 2020)

Geldend van 29-02-2020 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2020

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Leiden houdende regels omtrent werkgeverschap (Verordening werkgeverscommissie griffie 2020)

De raad van de gemeente Leiden:

Gezien het voorstel van het presidium, (raadsvoorstel 19.0155), mede gezien het advies van de Werkgeverscommissie,

gelet op artikel 32a, artikel 77, artikel 83, eerste lid, de artikelen 107 tot en met 107e, artikel 147, artikel 156 van de Gemeentewet, afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht, Titel III van de Ambtenarenwet, artikel 2.4 onder M Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) en artikel 3 van het Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad Leiden,

BESLUIT:

  • I.

    vast te stellen de navolgende ‘Verordening werkgeverscommissie’;

Verordening werkgeverscommissie griffie Leiden 2020

Artikel 1. Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1. De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd. Hieronder wordt mede verstaan het aangaan, wijzigen en beëindigen van arbeidsovereenkomsten met de op de griffie werkzame ambtenaren (artikel 107e lid 2 Gemeentewet), alsmede het als werkgever voeren van overleg met de vakbonden in het Lokaal Overleg;

  • 2. Voor het griffiepersoneel ten aanzien van de lokale regelingen voor arbeidsvoorwaarden die niet zijn geregeld in de landelijk geldende CAO, worden de bepalingen gevolgd zoals die voor de gemeentelijke organisatie ressorterend onder de gemeentesecretaris in het Personeelshandboek zijn vastgelegd. Indien toepassing daarvan een ongewenste of onredelijke situatie zou opleveren, kan de werkgeverscommissie hiervan besluiten af te wijken.

  • 3. Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen;

  • 4. De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel mandateren cq. in volmacht geven aan de griffier.

Artikel 2. Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1. De werkgeverscommissie bestaat uit de leden van het presidium, met uitzondering van de burgemeester.

  • 2. De werkgeverscommissie wijst een voorzitter aan, bij voorkeur de eerste plaatsvervangend voorzitter van de raad.

  • 3. Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt op het moment waarop het lid geen deel meer uitmaakt van het presidium.

  • 4. De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel op te treden als adviseur

Artikel 3. Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie,

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

  • f.

    het voeren van een jaarlijks functioneringsgesprek met de raadsgriffier, samen met de voorzitter van de raad.

Artikel 4. Ondersteuning van de commissie

De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat.

Artikel 5. Besluitvorming

  • 1. Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2;

  • 2. Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 6. Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 7. Beslotenheid van vergaderingen

  • 1. De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.

  • 3. Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 8. Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 9. Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 10. Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11. Inwerkingtreding

Dit besluit treedt na bekendmaking met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2020.

Artikel 12. Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als 'Verordening werkgeverscommissie griffie 2020'.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de gemeenteraad van Leiden op 13 februari 2020.