Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Leiden houdende regels omtrent taken griffier (Instructie raadsgriffier Leiden 2020)

Geldend van 29-02-2020 t/m heden

Intitulé

Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Leiden houdende regels omtrent taken griffier (Instructie raadsgriffier Leiden 2020)

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze instructie wordt verstaan onder:

  • -

    griffier: de griffier als bedoeld in artikel 100 van de gemeentewet of zijn plaatsvervanger

  • -

    presidium: het presidium als bedoeld in artikel 1 van het Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad Leiden.

Artikel 2 Taken

De griffier heeft de volgende taken:

  • -

    Hij draagt zorg voor een goede en doelmatige ondersteuning van de raad, de door de raad ingestelde commissies en het presidium;

  • -

    Hij is het aanspreekpunt voor raadsleden in contacten met de ambtelijke organisatie als bedoeld in artikel 160, eerste lid, onder c, van de Gemeentewet;

  • -

    Hij ondersteunt de raad en zijn commissies en het presidium bij het opstellen van de agenda van de raads- en commissievergaderingen;

  • -

    Hij staat de voorzitter van de raad, de voorzitters van de door de raad ingestelde commissies en het presidium terzijde bij hun zorg voor een goede voorbereiding en een goed verloop van hun vergaderingen;

  • -

    Hij draagt zorg voor de verzending van de voorlopige agenda, notulen en overige stukken aan raadsleden;

  • -

    Hij is aanwezig bij de raadsvergaderingen en draagt zorg voor een goede en tijdige verslaglegging daarvan;

  • -

    Hij medeondertekend de van de raad uitgaande stukken;

  • -

    Hij is aanwezig bij de vergaderingen van het presidium en draagt zorg voor een goede en tijdige verslaglegging daarvan;

  • -

    Hij is aanwezig bij de vergaderingen van de werkgeverscommissie en draagt zorg voor een goede en tijdige verslaglegging daarvan.

Artikel 3 Bijstand

De bijstand van de raad(sleden) omvat o.m.:

  • -

    De zorg voor een doelmatige ondersteuning bij de uitoefening van hun taak;

  • -

    Het gevraagd en ongevraagd verstrekken van informatie of advies aan de raad(sleden) en de door de raad ingestelde gremia of commissies in alle zaken die de taken van de raad betreffen;

  • -

    Het verlenen van technische bijstand aan de leden van de raad bij in het Reglement van orde voorziene initiatieven van leden van de raad;

  • -

    Het bemiddelen bij verzoeken om ambtelijke bijstand van de raad of individuele raadsleden.

  • -

    De zorg voor doelmatige ondersteunging van raadsleden en fracties in de raad zoals bepaald in de verordening geldelijke voorzieningen raads- en commissieleden Leiden.

Artikel 4 Toetsing

Als toetser van het beleid zal de griffier:

  • -

    de aan de raad voorgelegde voorstellen aan de door de raad vastgestelde kaders en richtlijnen toetsen;

  • -

    nagaan of in de voorstellen aan alle voor de raad relevante aspecten voldoende aandacht is besteed;

  • -

    nadere actie ondernemen als de hiervoor bedoelde toetsing daar aanleiding toe geeft;

  • -

    een correcte en voortvarende uitvoering van de besluiten van de raad bewaken;

  • -

    zorgen voor het op eenduidige wijze aan de raad verschaffen van informatie door de gemeentelijke organisatie,

  • -

    de raad in staat te stellen zijn kaderstellende en controlerende taken te vervullen.

Artikel 5 Organisatie griffie

  • 1. De griffier geeft leiding aan de griffie.

  • 2. De griffier bewaakt de eenheid in de uitoefening van de taken van de griffie.

  • 3. De commissiegriffiers handelen overeenkomstig de aanwijzingen van de griffier.

Artikel 6 Verhindering en vervanging

  • 1. Indien de griffier verhinderd is zijn ambt te vervullen, doet hij hiervan tijdig mededeling aan de raad.

  • 2. Bij verhindering of afwezigheid wordt de griffier door een, op voordracht van de griffier, door de raad aangewezen griffieambtenaar, aan te duiden als plaatsvervangend griffier.

Artikel 7 Onvoorzien

In gevallen waarin deze instructie niet voorziet, voorziet de griffier, voor zover nodig in overleg met het presidium van de raad.

Artikel 8 Inwerkingtreding

Deze instructie treedt in werking op de dag dat zij wordt vastgesteld.

Artikel 9 Citeertitel

Deze instructie kan worden aangehaald als Instructie raadsgriffier Leiden 2020.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de gemeenteraad van Leiden op 13 februari 2020.