Regeling vervallen per 16-05-2013

Verordening op de rekenkamer gemeente Leiderdorp 2011

Geldend van 01-06-2011 t/m 15-05-2013

Intitulé

Verordening op de rekenkamer gemeente Leiderdorp 2011

De raad van de gemeente Leiderdorp;

gelezen het voorstel nr. 2011I00706;

gezien het advies van het presidium van 12 april 2011 en de commissie Bestuur en Maatschappij van 16 mei 2011;

gelet op het bepaalde in artikel 81a van de Gemeentewet;

Verordening op de rekenkamer gemeente Leiderdorp 2011

b e s l u i t:

vast te stellen:

Artikel 1 Algemene bepalingen

  • a.

    Wet: de Gemeentewet;

  • b.

    Voorzitter: voorzitter van de rekenkamer;

  • c.

    College: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leiderdorp;

  • d.

    Raad: de gemeenteraad van Leiderdorp;

  • e.

    Rekenkamer: de rekenkamer van de gemeente Leiderdorp;

  • f.

    Presidium: het dagelijks bestuur van de gemeenteraad bestaande uit de voorzittervan de raad, de eerst plaatsvervangend voorzitter, de fractievoorzitters of hun plaatsvervangers alsmede de griffier;

  • g.

    Griffier: de griffier als bedoeld in artikel 100 van de Wet;

  • h.

    Waar in dit reglement “hij “ staat kan ook “zij” worden gelezen.

Artikel 2 Rekenkamer

1.Er is een rekenkamer die onderzoek doet naar de effecten, de doelmatigheid, dedoeltreffendheid en de rechtmatigheid van het gemeentelijke beleid.

2.De rekenkamer bestaat uit 5 leden, inclusief de voorzitter.

Artikel 3 Presidium

Het presidium heeft in het kader van het functioneren van de rekenkamer onder meer de volgende taken:

a Het aanbevelen van de kandidaten voor het lidmaatschap in de rekenkamer;

b het adviseren van de raad over rapporten van de rekenkamer;

c het onderhouden van de contacten namens de raad met de rekenkamer;

d de in artikel 6 genoemde taken omtrent ontslag en non-activiteit.

Artikel 4 Benoeming leden

1.De benoeming door de raad van de leden en de voorzitter van de rekenkamer, alsbedoeld in artikel 81c eerste lid van de Wet, vindt plaats op aanbeveling van de sollicitatiecommissie.

2.De sollicitatiecommissie wordt gevormd door de burgemeester, de griffier en eenvertegenwoordiging uit de raad.

3.De sollicitatiecommissie doet de aanbeveling aan de raad vergezeld gaan van eenverklaring van elke kandidaat bevattende een overzicht van de openbare betrekkingen die hij bekleedt. 4.Voorafgaand aan de benoeming pleegt de raad overleg met de rekenkamer.

5.Bij ontstentenis van de voorzitter wijzen de leden van de rekenkamer uit hunmidden een plaatsvervanger aan.

6.De leden van de rekenkamer worden benoemd voor zes jaar en kunnen eenmaalworden herbenoemd.

Artikel 5 Betrekkingen leden

1.Ten aanzien van drie van de leden geldt dat het streven is de volgende kwalificatiesvertegenwoordigt te krijgen: Eén van de leden van de rekenkamer is ingevolge artikel 58 van de Wet op de Registeraccountants ingeschreven in het accountantsregister, één heeft de hoedanigheid van meester in de rechten en één is een aan een universiteit afgestudeerde bestuurskundige.

2.Voor de overige leden geldt het volgende: Benoembaar zijn voorts degenen, van wie deraad van oordeel is dat hun kennis en ervaring dienovereenkomstig is.

3.De raad is bevoegd van het gestelde in de eerste volzin van het voorgaande lid af tewijken, indien hij van oordeel is dat een of meer aan te stellen leden beschikken over overeenkomstige kennis en ervaring.

Artikel 6 Ontslag en non-activiteit

1.Het presidium bericht de raad als een van de ontslaggronden of redenen voor non-activiteit zich voordoen, zoals omschreven in artikel 81c, zesde of zevende lid van de Wet of van artikel 81d, eerste of tweede lid, van de Wet.

2.In de gevallen bedoeld in artikel 81c, zesde lid en artikel 81d, eerste lid bericht hetpresidium de raad dat deze gronden zich voordoen en dat wordt overgegaan tot ontslag respectievelijk het op non-actief stellen van het desbetreffende lid.

3.In de gevallen, bedoeld in artikel 81c, zevende lid, en in artikel 81d, tweede lid, vande Wet adviseert het presidium de raad over de vraag of al dan niet moet worden overgegaan tot ontslag, respectievelijk het op non-actief stellen van het desbetreffende lid.

4.Het presidium adviseert de raad tevens met betrekking tot een beslissing totverlenging of beëindiging van de non-activiteit als bedoeld in artikel 81d, derde lid van de Wet.

Artikel 7 Budget

1.De rekenkamer is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteldbudget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

2.De rekenkamer verantwoordt de baten en lasten van het vorig begrotingsjaar in hetjaarverslag aan de raad, als bedoeld in artikel 185, derde lid van de Wet.

3.De voorzitter doet jaarlijks vóór 1 juni een voorstel aan de raad voor de nodigemiddelen voor een goede uitoefening van de taken.

4.Voor het bijwonen van de vergaderingen van de rekenkamer wordt, voor wat betreftde toe te kennen vergoeding aan de leden van de rekenkamer, artikel 3, leden 2 en 3 van de “verordening geldelijke voorziening raads- en commissieleden 1998” van overeenkomstige toepassing verklaard.

Artikel 9 Ambtelijke bijstand

De verordening op de ambtelijke bijstand van de raad en de fractieondersteuning gemeente Leiderdorp 2011 is van overeenkomstige toepassing op de rekenkamer.

Artikel 10 Onderzoek

De raad kan de rekenkamer een gemotiveerd verzoek doen tot het in stellen van een onderzoek. De rekenkamer bericht de raad gemotiveerd binnen een maand of en in hoeverre aan dat verzoek zal worden voldaan.

Artikel 12 Vergaderingen, beslotenheid en geheimhouding en besluitvorming

1.De vergaderingen van de rekenkamer worden in beginsel in beslotenheid gehouden.De rekenkamer vergadert zo dikwijls zij nodig oordeelt om tot een zorgvuldige rapportage of aanbeveling te kunnen komen.

2.De rekenkamer kan de raad verzoeken geheimhouding op te leggen over het tervergadering behandelde en over de stukken welke aan haar zijn overlegd. Tenzij zij van oordeel is, dat de geheimhouding in strijd is met de door het onderzoek of de controle te dienen belang, willigt de raad verzoeken om geheimhouding in.

3.De geheimhouding wordt door hen die bij de behandeling aanwezig waren ofdaarvan kennis dragen, in acht genomen totdat de raad haar opheft. Betreft het stukken waarover door andere organen geheimhouding is opgelegd, of het verslag van de behandeling van zulke stukken, blijft de geheimhouding gehandhaafd tot het betreffende orgaan de geheimhouding opheft.

4.Besluiten worden binnen de rekenkamer genomen met eenvoudige meerderheid vanstemmen. Indien de stemmen mochten staken, is de stem van de voorzitter beslissend. Minderheidsstandpunten worden in het rapport of in de aanbeveling opgenomen.

Artikel 13 Rapportage en terugkoppeling

1.De rekenkamer stelt de betrokken instelling schriftelijk op de hoogte van het (nogniet gepubliceerde) ontwerponderzoeksrapport. Indien de bevindingen daartoe aanleiding geven kan de rekenkamer ter zake conceptaanbevelingen aan de betrokken partij opnemen.

2.De rekenkamer stelt de betrokken instelling in de gelegenheid om binnen vier wekenschriftelijk te reageren op het conceptonderzoeksrapport en, indien van toepassing, de conceptaanbevelingen.

3.Na ontvangst van de reactie(s) sluit de rekenkamer haar onderzoek af en stelt eendefinitief rapport op waarin de bevindingen, conclusies en, indien van toepassing, aanbevelingen, alsmede de reacties hierop zijn opgenomen.

Artikel 14 Toepassing verordening

In de gevallen, waarin deze verordening niet voorziet of wanneer een artikel voor verschillende uitleg vatbaar blijkt te zijn, beslist de raad.

Artikel 15 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening op de rekenkamer gemeente Leiderdorp 2011”.

Artikel 16 Inwerkingtreding

1.Deze verordening treedt in werking de dag na bekendmaking in de rubriek

Gemeente- aan-Huis van het Leiderdorps Weekblad van 1 juni 2011.

2.Met ingang van de in het eerste lid genoemde datum wordt de Verordening op derekenkamer Leiderdorp 2008, zoals vastgesteld door de raad bij besluit van 9 juni 2008, ingetrokken.

Ondertekening

Vastgesteld in de openbare vergadering van
de raad van Leiderdorp op 30 mei 2011
de voorzitter, de griffier,
M.Zonnevylle mw. J.C. Zantingh