Regeling vervallen per 16-05-2013

Instructie raadsgriffier gemeente Leiderdorp 2008

Geldend van 12-06-2008 t/m 15-05-2013

Intitulé

Instuctie raadsgriffier gemeente Leiderdorp 2008

De raad van Leiderdorp;

Gelezen het voorstel van 6 mei 2008;

gezien het advies van commissie Bestuur en Maatschappij van 19 mei 2008;

gelet op het bepaalde in artikel107a, tweede lid, van de Gemeentewet;

BESLUIT

vast te stellen:

Instructie raadsgriffier gemeente Leiderdorp 2008

Artikel 1 Algemene bepalingen

  • a.

    Wet: de Gemeentewet;

  • b.

    Griffier: de griffier als bedoeld in artikel 100 van de Wet;

  • c.

    Raad: de gemeenteraad van Leiderdorp;

  • d.

    Raadslid: een lid van de gemeenteraad van Leiderdorp;

  • e.

    Burgerraadslid; lid van een politieke partij die de raadsleden van die partij ondersteunt bij hun werkzaamheden onder andere door deelname aan commissievergaderingen. Een burgerraadslid wordt door de raad benoemd op voordracht van een fractie;

  • f.

    Raadsfractie: leden van de raad, die door het centraal stembureau op dezelfde kandidatenlijst verkozen zijn verklaard, worden bij de aanvang van de zitting als één fractie beschouwd. Is onder een lijstnummer slechts één lid verkozen, dan wordt dit lid als een afzonderlijke fractie beschouwd;

  • g.

    Fractie: het geheel van leden van de raadsfractie alsmede de burgerraadsleden van die partij;

  • h.

    Commissie: een raadscommissie door de raad ingesteld op grond van art. 82 van deWet;

  • i.

    Presidium: het dagelijks bestuur van de raad en bestaat uit de voorzitter van de raad, de eerst plaatsvervangend voorzitter, de fractievoorzitters of hun plaatsvervangers alsmede de griffier;

  • j.

    Secreataris: de secretaris als bedoeld in artikel 100 van de Wet;

  • k.

    Waar in dit reglement “hij “ staat kan ook “zij” worden gelezen.

Artikel 2 Algemene ondersteuning

De griffier draagt zorg voor een goede en doelmatige ondersteuning van de leden van de raad.

Artikel 3 Agendering

De griffier ondersteunt de raad en zijn commissies bij het vaststellen van de agenda van de raads- en commissievergaderingen.

Artikel 4 Bijstand voorzitter

  • 1. De griffier staat de voorzitter van de raad ter zijde bij zijn zorg voor een goede voorbereiding en een goed verloop van de vergaderingen van de raad.

  • 2. De griffier staat de voorzitter(s) van de raadscommissies ter zijde bij de zorg voor een goede voorbereiding en een goed verloop van de vergaderingen van de raadscommissies.

Artikel 5 Vergaderingen van de raad en commissies

  • 1. De griffier of diens plaatsvervanger is aanwezig bij de raadsvergaderingen en draagt zorg voor een goede en tijdige verslaglegging van de vergaderingen.

  • 2. De griffier of diens plaatsvervanger is aanwezig bij de vergaderingen van de raadscommissies.

  • 3. De griffier of diens plaatsvervanger draagt zorg voor de verzending van de voorlopige agenda, notulen en overige stukken aan raads- en burgerraadsleden.

Artikel 6 Ondersteuning presidium

  • 1. De griffier of diens plaatsvervanger is aanwezig bij de vergaderingen van het presidium en draagt zorg voor een goede en tijdige verslaglegging van de vergaderingen.

  • 2. Indien het raadspresidium aanvullende ondersteuning behoeft draagt de griffier er zorg voor dat deze gegeven wordt.

Artikel 7 Ondersteuning onderzoekscommissie

Indien de raad een onderzoekscommissie als bedoeld in artikel 155a van de Wet instelt, ondersteunt de griffier deze commissie.

Artikel 8 Ambtelijke bijstand

  • 1. De griffier draagt er, zo nodig in samenwerking met de secretaris, zorg voor dat de leden van de raad desgevraagd ambtelijke bijstand verkrijgen. Voorschriften hierover worden gesteld bij de Verordening op de ambtelijke bijstand van de raad en de fractieondersteuning.

  • 2. De griffier houdt in een register bij hoeveel verzoeken om ambtelijke bijstand een raadslid per jaar doet, waarin per verzoek om bijstand wordt opgenomen:

    • a.

      welk raadslid om bijstand heeft verzocht;

    • b.

      over welk onderwerp om bijstand is verzocht;

    • c.

      hoeveel tijd het verlenen van de bijstand heeft gekost;

    • d.

      de reden waarom een verzoek is geweigerd.

Artikel 9 Administratie

  • 1. De griffier draagt zorg voor een deugdelijke administratie van:

    • a.

      de door individuele raadsleden ingediende declaraties, ingevolge de bepalingen van de Gedragscode voor raadsleden;

    • b.

      de door de fracties ingediende declaraties ter zake van de aan de fracties toegekende financiële bijdrage ingevolge artikel 9 van de Verordening op de ambtelijke bijstand van de raad en de fractieondersteuning.

Artikel 10 Organisatie griffie

  • 1. De griffie bestaat uit de griffier, de plaatsvervangende griffier en daartoe benoemde medewerkers.

  • 2. De griffier geeft leiding aan de griffie.

  • 3. De griffier bewaakt de eenheid in de uitoefening van de taken van de griffie.

Artikel 11 Positie griffier

De raad benoemt de griffier. De plaatsvervangend voorzitter van de raad is het eerste aanspreekpunt van de griffier, maar voor dagelijkse zaken is de voorzitter van de raad het eerste aanspreekpunt. Ten minste eenmaal per jaar – uiterlijk in de maand oktober – heeft een vertegenwoordiging uit het presidium (2 personen) een functioneringsgesprek met de griffier.

Artikel 12 Verhindering en vervanging

Indien de griffier meer dan 30 dagen verhinderd is zijn/haar ambt te vervullen, doet hij/zij daarvan tijdig mededeling aan de raad. Voor het geval er (nog) geen plaatsvervangend griffier is benoemd treden bij afwezigheid van de griffier twee nader door de raad te benoemen functionarissen op als plaatsvervanger.

Artikel 13 Jaarverslag

De griffier stelt elk jaar uiterlijk op 1 mei een jaarverslag op over het voorafgaande jaar, welk verslag behandeld wordt in de eerstvolgende raadsvergadering na 1 mei.

Artikel 14 Toepassing instructie

In alle gevallen waarin deze instructie niet voorziet, pleegt de griffier voor zover nodig overleg met de voorzitter van de raad en bij zijn afwezigheid met de plaatsvervangend voorzitter van de raad.

Artikel 15 Citeertitel

Deze instructie kan worden aangehaald als Instructie raadsgriffier gemeente Leiderdorp

2008”.

Artikel 16 Inwerkingtreding

  • 1. Deze instructie treedt in werking de dag na bekendmaking in de rubriekGemeente- aan-Huis van het Leiderdorps Weekblad van 11 juni 2008.

  • 2. Met ingang van de in het eerste lid genoemde datum wordt de Instructie raadsgriffier gemeente Leiderdorp, zoals vastgesteld door de raad bij besluit van3 maart 2003, ingetrokken.

Ondertekening

Vastgesteld in de openbare vergadering van
de raad van Leiderdorp op 9 juni 2008
de voorzitter, M.Zonnevylle
de griffier, mw. J.C. Zantingh