Regeling vervallen per 01-09-2018

Verordening op de rekenkamer gemeente Leiderdorp 2015

Geldend van 12-03-2015 t/m 31-08-2018

Intitulé

Verordening op de rekenkamer gemeente Leiderdorp 2015

De raad van de gemeente Leiderdorp;

gelezen het voorstel nr. Z/14/005746/20554

gelet op het bepaalde in artikel 81a van de Gemeentewet;

b e s l u i t:

vast te stellen de

Verordening op de rekenkamer gemeente Leiderdorp 2015

Artikel 1 Algemene bepalingen

  • a.

    Wet: de Gemeentewet;

  • b.

    Voorzitter: voorzitter van de rekenkamer;

  • c.

    College: college van burgemeester en wethouders gemeente Leiderdorp;

  • d.

    Raad: de gemeenteraad gemeente Leiderdorp;

  • e.

    Rekenkamer: de rekenkamer gemeente Leiderdorp;

  • f.

    Presidium: het dagelijks bestuur van de gemeenteraad bestaande uit de voorzitter van de raad, de eerst plaatsvervangend voorzitter, de fractievoorzitters of hun plaatsvervangers alsmede de griffier;

  • g.

    Griffier: de griffier als bedoeld in artikel 100 van de Wet;

  • h.

    Waar in dit reglement “hij” staat kan ook “zij” worden gelezen.

Artikel 2 Rekenkamer

  • 1. Er is een rekenkamer die onderzoek doet naar de effecten, de doelmatigheid, de doeltreffendheid en de rechtmatigheid van het gemeentelijk beleid;

  • 2. De rekenkamer bestaat uit 4 leden, inclusief de voorzitter;

  • 3. Bij afwezigheid van de voorzitter wijzen de leden van de rekenkamer een plaatsvervanger uit hun midden aan.

Artikel 3 Presidium

Het presidium heeft in het kader van het functioneren van de rekenkamer onder meer de volgende taken:

  • a.

    het adviseren van de raad over rapporten van de rekenkamer;

  • b.

    het onderhouden van de contacten namens de raad met de rekenkamer;

  • c.

    de in artikel 6 genoemde taken betreffende ontslag en non-activiteit.

Artikel 4 Benoeming leden

  • 1. De benoeming door de raad van de leden en de voorzitter van de rekenkamer, als bedoeld in artikel 81c eerste lid van de Wet, vindt plaats op aanbeveling van de sollicitatiecommissie;

  • 2. De sollicitatiecommissie wordt gevormd door twee leden van de rekenkamer, twee fractievoorzitters en de griffier. Een van de fractievoorzitters zal als voorzitter van de sollicitatiecommissie optreden;

  • 3. De sollicitatiecommissie heeft als taak om op basis van een sollicitatieprocedure kandidaten voor het lidmaatschap van de rekenkamer voor te dragen voor benoeming door de raad. De voordracht gaart vergezeld van een overzicht van openbare betrekking die de kandidaat bekleedt;

  • 4. De leden van de rekenkamer worden benoemd voor zes jaar en kunnen eenmaal worden herbenoemd.

Artikel 5 Betrekkingen leden

  • 1. Ten aanzien van drie van de leden geldt dat het streven is de volgende kwalificaties vertegenwoordigd te krijgen: één van de leden is ingevolge artikel 58 van de Wet op de registeraccountants ingeschreven in het accountantsregister, één heeft de hoedanigheid van meester in de rechten en één is aan een universiteit afgestudeerd als bestuurskundige;

  • 2. Voor het overige geldt: benoembaar zijn voorts degenen van wie de raad van oordeel is dat hun kennis en ervaring dienovereenkomstig is;

  • 3. De raad is bevoegd van het gestelde in lid 1 en 2 af te wijken, indien hij van oordeel is dat een of meer aan te stellen leden beschikken over overeenkomstige kennis en ervaring.

Artikel 6 Ontslag en non-activiteit

  • 1. Het presidium bericht de raad als een van de ontslaggronden of redenen voor non-activiteit zich voordoen, zoals omschreven in artikel 81c, zesde of zevende lid van de Wet of van artikel 81d, eerste of tweede lid van de Wet;

  • 2. In de gevallen bedoeld in artikel 81c zesde lid en in artikel 81d eerste lid van de Wet, bericht het presidium de raad dat deze gronden zich voordoen en dat wordt overgegaan tot ontslag respectievelijk het op non-actief stellen van het desbetreffende lid;

  • 3. In de gevallen bedoeld in artikel 81c zevende lid en in artikel81d tweede lid van de Wet, adviseert het presidium de raad over de vraag of al dan niet moet worden overgegaan tot ontslag respectievelijk het op non-actief stellen van het desbetreffende lid;

  • 4. Het presidium adviseert de raad tevens met betrekking tot een beslissing tot verlenging of beëindiging van de non-activiteit als bedoeld in artikel 81d derde lid van de Wet.

Artikel 7 Budget

  • 1. De rekenkamer is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken;

  • 2. De rekenkamer verantwoordt de baten en lasten van het vorige begrotingsjaar in het jaarverslag aan de raad, zoals bedoeld in artikel 185 derde lid van de Wet;

  • 3. De voorzitter doet jaarlijks vóór 1 juni een voorstel aan de raad voor de nodige middelen voor een goede uitoefening van de taken;

  • 4. Voor het bijwonen van de vergaderingen van de rekenkamer wordt, voor wat betreft de toe te kennen vergoeding aan de leden van de rekenkamer, artikel 3 lid 3 t/m 6 van de “verordening geldelijke voorzieningen (burger)raadsleden, commissieleden en leden van de rekenkamer gemeente Leiderdorp 2015” van toepassing verklaard.

Artikel 8 Ambtelijke bijstand

De verordening op de ambtelijke bijstand van de raad en de fractieondersteuning gemeente Leiderdorp 2011 is van overeenkomstige toepassing op de rekenkamer.

Artikel 9 Onderzoek

De raad kan de rekenkamer een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De rekenkamer bericht de raad gemotiveerd en binnen een maand of en in hoeverre aan dat verzoek zal worden voldaan.

Artikel 10 Vergaderingen, beslotenheid, geheimhouding en besluitvorming

  • 1. De vergaderingen van de rekenkamer worden in beginsel in beslotenheid gehouden. De rekenkamer vergadert zo dikwijls zij nodig oordeelt om tot een zorgvuldige rapportage of aanbeveling te kunnen komen;

  • 2. De rekenkamer kan de raad verzoeken geheimhouding op te leggen over het ter vergadering behandelde en over de stukken welke aan haar zijn overlegd. Tenzij de raad van oordeel is dat de geheimhouding in strijd is met de door het onderzoek of de controle te dienen belangen, willigt de raad verzoeken om geheimhouding in;

  • 3. De geheimhouding wordt door hen die bij de behandeling aanwezig waren of daarvan kennis dragen, in acht genomen totdat de raad deze opheft. Betreft het stukken waarover door andere organen geheimhouding is opgelegd, of het verslag van de behandeling van zulke stukken, dan blijft de geheimhouding gehandhaafd tot het betreffende orgaan de geheimhouding opheft;

  • 4. Besluiten worden binnen de rekenkamer genomen met eenvoudige meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken, dan is de stem van de voorzitter beslissend. Minderheidsstandpunten worden in het rapport of in de aanbeveling opgenomen.

Artikel 11 Rapportage en terugkoppeling

  • 1. De rekenkamer stelt de betrokken instelling schriftelijk op de hoogte van het (nog niet gepubliceerde) rapport. Indien de bevindingen daartoe aanleiding geven kan de rekenkamer ter zake (concept) aanbevelingen aan de betrokken partijen opnemen;

  • 2. De rekenkamer stelt de betrokken instelling in de gelegenheid om binnen vier weken schriftelijk te reageren op het (nog niet gepubliceerde) rapport en, indien van toepassing de (concept) aanbevelingen;

  • 3. Na ontvangst van de reactie(s) sluit de rekenkamer haar onderzoek af en stelt een definitief rapport op waarin bevindingen, conclusie en, indien van toepassing, aanbevelingen, alsmede de reacties hierop zijn opgenomen.

Artikel 12 Toepassing

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of wanneer een artikel voor verschillende uitleg vatbaar blijkt te zijn beslist de raad.

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening op de rekenkamer gemeente Leiderdorp 2015”.

Artikel 14 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking de dag na bekendmaking in de rubriek Gemeente-aan-Huis van een in de gemeente verschijnend huis-aan-huisblad d.d. 11 maart 2015.

  • 2. Met ingang van de in het eerste lid genoemde datum wordt de Verordening op de rekenkamer 2013, zoals vastgesteld door de raad op 13 mei 2013, ingetrokken.

Ondertekening

Vastgesteld in de openbare vergadering van
de raad van Leiderdorp op 2 maart 2015,
de griffier,
mevrouw J.C. Zantingh
de voorzitter,
mevrouw L.M. Driessen-Jansen