inkoopvoorwaarden 2008 gemeente Leiderdorp

Geldend van 01-01-2008 t/m heden

Intitulé

Inkoopvoorwaarden 2008 Gemeente Leiderdorp

Artikel 1. Algemeen

  • 1 De Inkoopvoorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, opdrachten en maken deel uit van alle overeenkomsten tot levering van roerende zaken, aanneming van werk en het verrichten van diensten. De opdrachtnemer wordt geacht de toepasselijkheid van de Inkoopvoorwaarden ook te aanvaarden bij (latere) orders en vervolgovereenkomsten met de gemeente Leiderdorp.

  • 2 Afwijkingen van de Inkoopvoorwaarden kunnen uitsluitend schriftelijk tussen partijen worden overeengekomen.

  • 3 De toepasselijkheid van voorwaarden van de opdrachtnemer en/of derden wordt uitdrukkelijk verworpen.

  • 4 Indien enige bepaling van de Inkoopvoorwaarden en/of de overeenkomst nietig is of vernietigd wordt, blijven de overige bepalingen volledig van kracht. De gemeente Leiderdorp en de opdrachtnemer treden in overleg om nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de nietige of vernietigde bepalingen in acht worden genomen.

  • 5 Indien onderdelen van de overeenkomst en de daarbij behorende bijlage(n) in strijd zijn met de Inkoopvoorwaarden, is de hiërarchie als volgt tenzij anders is overeengekomen: ten eerste de overeenkomst, ten tweede de bijlage(n) en ten derde de Inkoopvoorwaarden.

Artikel 2. Totstandkoming van de overeenkomst

  • 1 Een overeenkomst komt tot stand door schriftelijke aanvaarding door de gemeente Leiderdorp van een schriftelijke aanbieding van de opdrachtnemer of doordat hetgeen partijen zijn overeengekomen schriftelijk is bevestigd.

  • 2 Partijen kunnen het bestaan van de in lid 1 bedoelde overeenkomst en eventueel daarin aangebrachte wijzigingen met andere middelen bewijzen.

Artikel 3. Vergoeding

  • 1 De overeengekomen prijs is exclusief omzetbelasting (hierna: BTW), maar inclusief alle kosten en rechten, zoals voor transport (verzekering), verpakking, reisen verblijfkosten, keuringen, beproevingen, certificaten etc.

  • 2 De kosten van (derden)deskundigen zijn slechts declarabel indien dit met de gemeente vooraf schriftelijk is overeengekomen.

  • 3 De overeengekomen prijs is vast voor de duur van de overeenkomst en luidt in Euro's. Indien tariefswijzigingen en/of indexeringen worden toegepast moet dit uitdrukkelijk in de overeenkomst worden opgenomen.

Artikel 4. Uitvoering van de overeenkomst

  • 1

    De opdrachtnemer voert de overeenkomst uit in overeenstemming met de eisen van goed vakmanschap en op grond van de op dat moment bekende stand van de wetenschap.

  • 2

    De gemeente zorgt ervoor dat alle haar beschikbare gegevens die volgens de opdrachtnemer noodzakelijk zijn voor de goede uitvoering van de overeenkomst tijdig aan de opdrachtnemer worden verstrekt, tenzij verstrekking in strijd is met privacywetgeving.

  • 3

    De opdrachtnemer is zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de gemeente niet gerechtigd personen, die zijn belast met de uitvoering van diensten, tijdelijk of definitief te vervangen, tenzij anders is overeengekomen in de overeenkomst. De gemeente weigert haar toestemming niet op onredelijke gronden, maar is wel gerechtigd aan deze toestemming voorwaarden te verbinden.

    De voor de oorspronkelijke personen geldende tarieven worden bij vervanging niet verhoogd. De inwerkkosten zijn voor rekening van de opdrachtnemer.

  • 1

    Bij vervanging van personen, bedoeld in lid 3, dienen personen beschikbaar te worden gesteld die qua deskundigheid, opleiding en ervaring in ieder geval gelijkwaardig zijn aan de oorspronkelijk ingezette personen.

  • 2

    Indien de gemeente Leiderdorp andere personen wenst voor de uitvoering van de overeenkomst, deelt zij dit onder opgave van redenen schriftelijk mee aan de opdrachtnemer, onverminderd het recht om vergoeding te eisen voor schade die door fouten van het oorspronkelijk personeel mogelijkerwijs is ontstaan. De opdrachtnemer zorgt voor vervanging.

  • 3

    De gemeente Leiderdorp kan de opdrachtnemer gelasten de verrichting van de prestaties te onderbreken. De gemeente deelt dit de opdrachtnemer schriftelijk en gemotiveerd mee. Tenzij de onderbreking aan de opdrachtnemer is te wijten, is de gemeente verplicht de opdrachtnemer te vergoeden:

de honorering naar de stand van de werkzaamheden; de gemaakte kosten; de kosten die voortvloeien uit de eventueel door de opdrachtnemer voor de uitvoering van de opdracht al in redelijkheid aangegane verbintenissen met derden.

Artikel 5. Wijziging van de overeenkomst

  • 1 De gemeente is met inachtneming van de eisen van redelijkheid en billijkheid gerechtigd wijzigingen in de overeenkomst (waaronder inkrimping of uitbreiding van de opdracht) aan te brengen.

  • 2 Wijzigingen in de overeenkomst komen tot stand zodra de gemeente deze schriftelijk aan de opdrachtnemer kenbaar maakt en de opdrachtnemer deze schriftelijk bevestigt.

  • 3 Indien volgens de opdrachtnemer een wijziging gevolgen heeft voor de overeengekomen prijs en/of levertijd, stelt de opdrachtnemer de gemeente hiervan binnen acht dagen na kennisgeving van de (verlangde) wijziging schriftelijk op de hoogte.

  • 4 Het is de opdrachtnemer, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de gemeente, niet toegestaan wijzigingen in de overeenkomst aan te brengen.

Artikel 6. Levering

  • 1 De levering van zaken vindt plaats op de overeengekomen plaats van bestemming.

  • 2 De levering van zaken geschiedt 'Delivered Duty Paid' volgens de laatste versie van de Incoterms uitgegeven door de Internationale Kamer van Koophandel in Parijs.

  • 3 De zaken worden niet geleverd in verpakkingen die ten tijde van de levering milieubelastend (vermoed worden te) zijn of op andere wijze een bedreiging kunnen vormen voor de veiligheid, welzijn of gezondheid.

  • 4 De te leveren zaken worden geleverd met alle documentatie, inclusief keurmerken of certificaten, die bestemd is om de zaken naar behoren te kunnen gebruiken.

  • 5 De opdrachtnemer herstelt of vervangt (naar keuze van de gemeente) voor eigen rekening de zaken die door of tijdens het vervoer beschadigd zijn of verloren zijn gegaan.

Artikel 7. Tijdstip van levering van zaken of diensten

  • 1 De levering van zaken of diensten vindt plaats op het overeengekomen tijdstip. De in de overeenkomst vermelde levertijd (of tijdstip) is bindend en geldt als fatale termijn.

  • 2 Zodra de opdrachtnemer weet of behoort te weten dat zaken of diensten niet, of niet tijdig, geleverd kunnen worden, stelt hij de gemeente daarvan direct schriftelijk in kennis. Hij geeft aan welke maatregelen hij gaat treffen om de eventuele schade voor de gemeente (die voortvloeit uit niet~nakoming) te voorkomen of te beperken.

  • 3 Bij overschrijding van de levertijd is de gemeente bevoegd, zonder dat enige ingebrekestelling is vereist, de overeenkomst door middel van een aangetekend schrijven buiten rechte te ontbinden.

  • 4 De gemeente heeft met inachtneming van de eisen van redelijkheid en billijkheid het recht de levering uit te stenen. De opdrachtnemer moet in dit geval de zaken deugdelijk verpakken, afgescheiden en herkenbaar opslaan, conserveren, beveiligen en verzekeren. Uitstel geeft de opdrachtnemer in beginsel geen recht tot verhoging van de prijs.

  • 5 De overschrijding van de levertijd vanwege buiten de macht van de opdrachtnemer gelegen omstandigheden of als gevolg van het niet tijdig geven van gegevens aan de zijde van de gemeente (zoals bedoeld in artikel 4 lid 2) geeft geen recht tot annulering van de opdracht dan wel ontbinding van de overeenkomst, noch tot weigering van uitvoering van werken of het eisen van een schadevergoeding, mits de gemeente schriftelijk verklaart hiermee akkoord te zijn.

Artikel 8, Betaling

  • 1 Na acceptatie van de resultaten van de verrichte prestaties door de gemeente Leiderdorp ontstaat het recht van de opdrachtnemer op betaling. De opdrachtnemer factureert binnen 30 dagen na acceptatie.

  • 2 De opdrachtnemer zendt de factu(u)r(en) toe aan de gemeente onder vermelding van datum en nummer van de overeenkomst, BTW~bedrag en andere door de gemeente verlangde gegevens. De factu(u)r(en) kan/kunnen worden geweigerd, indien aan deze vereisten niet is voldaan.

  • 3 De gemeente betaalt binnen 30 dagen nadat zij de factuur heeft ontvangen.

  • 4 Betaling van de gemeente houdt op geen enkele wijze afstand van enig recht in.

  • 5 De gemeente Leiderdorp is te allen tijde gerechtigd de door de opdrachtnemer verzonden factu(u)r(en) door een door de gemeente aan te wijzen accountant (als bedoeld in artikel 2:393, lid 2 van het Burgerlijk Wetboek) op juistheid te laten controleren. De opdrachtnemer verleent de accountant inzage in boeken en bescheiden en verstrekt hem alle gegevens en informatie die deze voor de controle verlangt.

  • 6 De kosten van het accountantsonderzoek komen voor rekening van de gemeente Leiderdorp, tenzij uit het onderzoek blijkt dat de verzonden factu(u)r(en) niet juist of onvolledig is/zijn.

Artikel 9. Inschakeling van derden

  • 1 Het is de opdrachtnemer niet toegestaan zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de gemeente de uitvoering van de overeenkomst geheel of gedeeltelijk aan derden over te dragen of uit te besteden, dan wel gebruik te maken van ter beschikking gestelde of ingeleende arbeidskrachten.

  • 2 De gemeente heeft het recht aan de inschakeling van derden voorwaarden te verbinden.

  • 3 De opdrachtnemer blijft volledig verantwoordelijk en aansprakelijk met betrekking tot door derden in verband met opdrachtnemers te verrichten werkzaamheden en vrijwaart de gemeente tegen de financiële gevolgen van elke aansprakelijkheid.

Artikel 10. Risico- en eigendomsovergang

  • 1 De eigendom gaat over op de gemeente op het moment van overgang van het risico bepaald volgens de toepasselijke bepalingen van de laatste versie van de incoterms, tenzij anders schriftelijk is overeengekomen.

  • 2 Indien de gemeente deelbetalingen verricht, verschaft de opdrachtnemer de gemeente de eigendom van elke afzonderlijke zaak, inclusief onderdelen en materialen, op het moment dat dit in het bedrijf van de opdrachtnemer aanwezig is. Het risico met betrekking tot deze goederen gaat op de gemeente over op het tijdstip zoals bepaald in de laatste versie van de Incoterms.

  • 3 De opdrachtnemer moet de eigendommen van de gemeente als zodanig markeren en veilig bewaren tot het moment van aflevering aan de gemeente. De opdrachtnemer verleent derden geen toegang tot deze zaken en stelt de zaken ook niet ter beschikking aan derden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de gemeente.

Artikel 11. Geheimhouding

  • 1 De opdrachtnemer heeft kennisgenomen van het bepaalde in artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht. De opdrachtnemer informeert de personen die zijn belast met de uitvoering van de opdracht over de geheimhoudingsplicht en zorgt ervoor dat deze verplichting (voor, tijdens en na uitvoering van de opdracht) nauwkeurig wordt nageleefd.

  • 2 Partijen maken, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de andere partij, informatie niet aan derden kenbaar.

  • 3 Geen van beide partijen maakt zonder schriftelijke toestemming van de andere partij in publicaties of reclame-uitingen melding van de prestaties of uitvoering van de opdracht al dan niet met gebruikmaking van informatie~ en gegevensdragers.

Artikel 12. Hulpmiddelen

  • 1 De opdrachtnemer zorgt zelf voor de hulpmaterialen en gereedschappen die vereist zijn voor de goede uitvoering van de overeenkomst.

  • 2 Indien de gemeente middelen, zoals tekeningen, middelen, instructies, specificaties en overige hulpmiddelen ter beschikking stelt, blijven deze eigendom van de gemeente. De gemeente verkrijgt de eigendom voor materialen die voor rekening van de gemeente worden aangeschaft op het moment van aanschaf of vervaardiging.

  • 3 Het is opdrachtnemer niet toegestaan, zonder voorafgaande schriftelijke goedkeuring van de gemeente, veranderingen aan hulpmiddelen (van de gemeente) aan te brengen of hulpmiddelen aan te schaffen met een ander doel dan de levering aan de gemeente.

Artikel 13. Garantie

  • 1

    De opdrachtnemer garandeert dat de door of namens hem te verrichten prestaties voldoen aan de in de overeenkomst vastgelegde voorwaarden en specificaties. Daarbij moeten de verrichte prestaties voldoen aan in Nederland geldende wetten of andere van overheidswege gegeven voorschriften.

  • 2

    De opdrachtnemer neemt voor zijn rekening en risico alle voorkomende zichtbare en verborgen gebreken, die zich aan de geleverde zaken voordoen na op~ of aflevering of voltooiing.

  • 3

    Afhankelijk van de soort zaken moet na op~ of aflevering een garantietermijn worden overeengekomen van tenminste twaalf maanden.

  • 4

    De gemeente Leiderdorp is te allen tijde gerechtigd tot keuring van de zaken. Bij afkeuring na de levering wordt de levering geacht niet te hebben plaatsgevonden. De gemeente stelt de

opdrachtnemer zo spoedig mogelijk schriftelijk gemotiveerd in kennis indien de prestaties niet worden geaccepteerd. De eigendom en het risico blijven bij de opdrachtnemer.

  • 1

    De opdrachtnemer staat in voor de kwaliteit en integriteit van degene die namens de opdrachtnemer belast is met de uitvoering van de opdracht.

  • 2

    De opdrachtnemer rapporteert over de voortgang van de werkzaamheden aan de gemeente zo vaak als in de overeenkomst is bepaald, dan wel zo vaak als de gemeente dit nodig acht. De gemeente kan, met inachtneming van de eisen van redelijkheid en billijkheid, nadere voorwaarden stellen aan de rapportage.

Artikel 14. Aansprakelijkheid

  • 1 Indien de opdrachtnemer tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, dan is hij tegenover de gemeente aansprakelijk voor vergoeding van aUe geleden en nog te lijden schade.

  • 2 De opdrachtnemer vrijwaart de gemeente tegen eisen van derden op vergoeding van schade op grond van aansprakelijkheid als bedoeld in het eerste lid.

  • 3 Het gestelde in lid 1 en 2 van dit artikel geldt ook tegenover personeel van de gemeente en door de gemeente ingeschakelde hulppersonen en vennootschappen.

Artikel 15. Intellectuele eigendomsrechten

  • 1 De opdrachtnemer garandeert dat de geleverde prestaties vrij zijn van alle bijzondere lasten en beperkingen, zoals octrooirechten, merkenrechten, modelrechten, auteursrechten of andere rechten van derden.

  • 2 De opdrachtnemer vrijwaart de gemeente tegen alle aanspraken van derden, die verband houden met enige schending van de opdrachtnemer van het in lid 1 gestelde en vergoedt de gemeente alle schade die daarvan het gevolg is.

  • 3 Ten aanzien van alle door de gemeente verstrekte gegevens, zoals tekeningen, ramingen, schema's, ontwerpen, behoudt de gemeente zich het eigendoms- en auteursrecht voor. Deze mogen zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de gemeente niet worden gekopieerd en/of aan derden worden getoond of ter hand gesteld, of door de opdrachtnemer worden gebruikt ter vervaardiging van zaken of uitvoering van werken.

Artikel 16. Cessieverbod en verrekening

  • 1 Het is opdrachtnemer, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de gemeente, niet toegestaan zijn vorderingen over te dragen aan derden.

  • 2 De gemeente is bevoegd, al hetgeen de gemeente aan de opdrachtnemer schuldig is te verrekenen met hetgeen de opdrachtnemer aan de gemeente schuldig is.

  • 3 De opdrachtnemer is slechts na schriftelijke toestemming van de gemeente bevoegd te verrekenen.

Artikel 17. Veiligheids- en milieuvoorschriften

De opdrachtnemer en zijn werknemers (of door hem ingeschakelde derden) zijn verplicht van overheidswege vastgestelde veiligheids~ en milieuvoorschriften in acht te nemen. Zij moeten zjch daarnaast houden aan de geldende plaatselijke regels, instructies en aanwijzingen met betrekking tot veiligheid en mWeu.

Artikel 18. Ontbinding van de overeenkomst

1.De opdrachtnemer is in verzuim indien hij een verplichting uit hoofde van de overeenkomst of van andere daaruit voortvloeiende overeenkomsten niet, niet tijdig of niet naar behoren nakomt. Dit geldt ook in het geval dat

opdrachtnemer in staat van faillissement of surseance van betaling verkeert en in geval van stillegging, liquidatie of overname of enige daarmee vergelijkende toestand.

  • 1

    De gemeente heeft in deze gevallen het recht de overeenkomst zonder ingebrekestelling en zonder rechterlijke tussenkomst eenzijdig geheel of gedeeltelijk te beëindigen door middel van een schriftelijke kennisgeving aan de opdrachtnemer. De gemeente kan daarnaast haar betalingsverplichtingen opschorten en/of uitvoering van de overeenkomst geheel of gedeeltelijk door derden laten uitvoeren, De gemeente behoudt het recht op volledige schadevergoeding door de opdrachtnemer.

  • 2

    Indien blijkt dat door de opdrachtnemer of een van zijn werknemers enig voordeel is of wordt aangeboden of verschaft aan een persoon die deel uitmaakt van een orgaan van de gemeente of aan een van haar ondergeschikten of vertegenwoordigers, heeft de gemeente het recht om de overeenkomst te ontbinden. De gemeente kan de overeenkomst ontbinden zonder ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst en onverminderd het recht van de gemeente om vergoeding van de kosten te eisen.

  • 3

    Alle vorderingen die de gemeente in deze gevallen op de opdrachtnemer heeft, zijn direct en volledig opeisbaar.

  • 4

    De informatiedragers van de gemeente die in hel kader van de uitvoering van de opdracht aan de opdrachtnemer ter beschikking zijn gesteld, worden in geval van tussentijdse beëindiging direct aan de gemeente geretourneerd.

  • 5

    Ingeval de gemeente of de opdrachtnemer door overmacht langer dan 30 dagen verhinderd is een overeenkomst na te komen kan zowel de gemeente als de opdrachtnemer door een schriftelijke verklaring de overeenkomst ontbinden tegen vergoeding van de pro rata prijs voor de al geleverde prestaties.

Artikel 19. Vervolgovereenkomsten

De opdrachtnemer kan aan de overeenkomst geen enkel recht ontlenen voor het aangaan van een vervolgovereenkomst De opdrachtnemer is verplicht zorg te dragen dat de rechten van de gemeente Leiderdorp ten aanzien van het aangaan van vervolgovereenkomsten op generlei wijze worden beperkt door de toepasselijkheid van rechten van de opdrachtnemer of derden, zoals -niet zijnde limitatief bedoeld -octrooirecht, intellectuele eigendomsrechten en verplichte protocollen, anders dan voor aanvang van de overeenkomst door de opdrachtnemer aan de gemeente Leiderdorp kenbaar is gemaakt.

Artikel 20. Boete

  • 1

    De gemeente kan in de overeenkomst een boetebeding opnemen. De opdrachtnemer is, zonder rechterlijke tussenkomst, een boete verschuldigd indien hij niet binnen de overeengekomen termijn naar behoren zijn prestatie heeft verricht De boete is een nader te bepalen percentage van de totale of maximale prijs die met de overeenkomst is gemoeid, minimaal EUR 2.250,~ voor elke dag dat de tekortkoming voortduurt, tot een maximum van tien procent van de totale prijs.

  • 2

    Indien nakoming anders dan door overmacht blijvend onmogelijk is geworden, is de boete direct en volledig verschuldigd.

  • 3

    De boete komt de gemeente toe onverminderd alle andere rechten of vorderingen (tot schadevergoeding).

  • 4

    De boete wordt verrekend met de door de gemeente verschuldigde betalingen, ongeacht of de vordering tot betaling aan een derde is overgegaan.

Artikel 21. Verzekering

De opdrachtnemer verklaart dat hij voldoende is verzekerd en zich verzekerd houdt voor de uitvoering van de opdracht voor beroepsaansprakelijkheid en andere aansprakelijkheden die van toepassing zijn.

Artikel 22. Toepasselijk recht

Op de overeenkomst is Nederlands recht van toepassing.

Artikel 23. Bevoegde rechter

  • 1 Verschillen van mening tussen de gemeente en de opdrachtnemer worden zoveel mogelijk langs minnelijke weg opgelost. Indien een verschil van mening niet langs minnelijke weg is opgelost, wordt er geacht een geschil te bestaan.

  • 2 Alle geschillen die tussen de gemeente en de opdrachtnemer bestaan worden uitsluitend berecht door de bevoegde rechter te 's-Gravenhage.

Artikel 24. Slotbepaling

  • 1 De gemeente behoudt bij de nakoming van het in de overeenkomst bepaalde volledig haar publiekrechtelijke verantwoordelijkheid en bevoegdheden. De gemeente kan nadere voorwaarden stellen aan de uitvoering van de opdracht. De opdrachtnemer is zich bewust van deze bijzondere positie van de gemeente als overheid.

  • 2 De communicatie tijdens de uitvoering van de opdracht geschiedt in de Nederlandse taal, tenzij anders schriftelijk is overeengekomen.

  • 3 De inkoopvoorwaarden worden aangehaald als: de Inkoopvoorwaarden van de gemeente Leiderdorp 2008.