Reglement automatische incasso gemeentelijke belastingen 2011

Geldend van 06-01-2011 t/m heden

Intitulé

Reglement automatische incasso gemeentelijke belastingen 2011

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leiderdorp;

Gelet op het bepaalde in de Invorderingswet 1990, de Gemeentewet en de verordeningen onroerende-zaakbelastingen, afvalstoffenheffing en reinigingsrechten en hondenbelasting van de gemeente Leiderdorp;

besluit :

vast te stellen het

Reglement automatische incasso gemeentelijke belastingen 2011

Artikel 1. Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    belastingjaar: het tijdvak van 1 januari tot en met 31 december van een jaar;

  • b.

    belastingschuldige: natuurlijke persoon of rechtspersoon welke is aangeslagen in één of meer belastingen of heffingen van de gemeente Leiderdorp;

  • c.

    formele belastingschuld: het totaalbedrag aan gemeentelijke belastingen of heffingen dat op het aanslagbiljet staat en daadwerkelijk moet worden betaald;

  • d.

    incassant: aangewezen ambtenaar belast met de invordering van gemeentelijke belastingen;

  • e.

    normale termijnen: de in de belastingverordening bepaalde termijnen, anders dan die welke gelden voor automatische incasso, waarbinnen de formele belastingschuld dient te worden betaald;

  • f.

    storno: geweigerde incasso in verband met onvoldoende saldo, naam/nummer niet akkoord, machtiging niet afgegeven of beëindigd of opdracht van belastingschuldige tot terugstorting van geïncasseerde termijn.

Artikel 2. Doel van de automatische incasso

Automatische incasso heeft tot doel de formele belastingschuld van de belastingschuldige gespreid, door middel van maandelijkse termijnen automatisch te incasseren.

Artikel 3. Toepassingsgebied

  • 1. Automatische incasso kan plaatsvinden voor de onroerende-zaakbelastingen, de afvalstoffenheffing en de hondenbelasting.

  • 2. Deelname aan automatische incasso door de belastingschuldige is mogelijk indien het totaal bedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen, of als het aanslagbiljet één aanslag bevat, het bedrag daarvan, meer bedraagt dan € 50,00 doch minder dan € 2.000,00.

  • 3. Automatische incasso kan alleen plaatsvinden van een betaalrekening ten name van de belastingschuldige.

Artikel 4. Aanmelding

  • 1. Aanmelding voor de automatische incasso vindt plaats door inlevering bij incassant van de ingevulde machtigingskaart waarin de benodigde gegevens zijn vermeld. De machtigingskaart moet zijn gedagtekend en door de belastingschuldige zijn ondertekend.

  • 2. Indien de aanmelding voor automatische incasso uiterlijk 14 dagen na de dagtekening van het aanslagbiljet is ontvangen, kan betaling van de formele belastingschuld plaatsvinden in het maximale aantal termijnen als bedoeld in artikel 6, eerste lid. Indien de aanmelding later doch op of voor de eerste vervaldag van de normale termijnen wordt ontvangen, wordt het aantal termijnen afhankelijk van het tijdstip van ontvangst door de incassant met één of twee verminderd.

  • 3. Indien de aanmelding na de eerste vervaldag van de normale termijnen wordt ontvangen, kan voor de op het desbetreffende aanslagbiljet vermelde aanslagen niet meer worden deelgenomen aan de automatische incasso. In dat geval vangt de deelname aan met de daarop volgende aanslag. De incassant stelt de belastingschuldige daarvan schriftelijk op de hoogte.

  • 4. De incassant kan de deelname aan de automatische incasso weigeren indien er sprake is van surseance van betaling, faillissement, verhuizing naar het buitenland, of indien er anderszins omstandigheden worden geconstateerd die een regelmatig verloop van de automatische incasso belemmeren of zouden kunnen belemmeren.

Artikel 5. Doorlopende machtiging

De machtiging tot automatische incasso geldt tot wederopzegging door de belastingschuldige of tot beëindiging door de incassant. De machtiging wordt derhalve zonder tegenbericht van jaar tot jaar stilzwijgend verlengd.

Artikel 6. Berekening termijnbedrag

  • 1. De formele belastingschuld wordt verdeeld in zoveel termijnen als er na de maand die is vermeld in de dagtekening van het aanslagbiljet, nog volle maanden in het belastingjaar overblijven, met dien verstande dat het aantal termijnen tenminste drie en ten hoogste tien bedraagt.

  • 2. Indien de aanmelding voor automatische incasso later dan 14 dagen na dagtekening van de aanslag wordt ontvangen, wordt het aantal maandelijkse termijnen waarin het verschuldigde bedrag wordt geïnd, verminderd met het aantal termijnen dat binnen drie weken na ontvangst van de aanmelding zal zijn verstreken, waarbij het aantal termijnen eveneens tenminste drie en ten hoogste tien bedraagt.

  • 3. Na vermindering, gedeeltelijke kwijtschelding, eerste storno dan wel beëindiging van uitstel van betaling vindt herberekening van het termijnbedrag plaats over het op dat tijdstip resterende aantal termijnen.

Artikel 7. Tijdstip van afschrijving

  • 1. De afschrijvingen vinden plaats op of omstreeks de laatste werkdag van de maand.

  • 2. Onverminderd het bepaalde in artikel 4, tweede lid, wordt de eerste termijn geïncasseerd aan het eind van de eerste maand volgend op die van de dagtekening van het aanslagbiljet en de volgende termijnen telkens een maand later.

Artikel 8. Ontbindende voorwaarden

  • 1. De automatische incasso wordt door de incassant beëindigd indien zich twee maal binnen twaalf maanden een storno heeft voorgedaan.

  • 2. De incassant verstuurt bij de eerste storno aan de belastingschuldige een waarschuwingsbrief waarin wordt medegedeeld dat het niet geïncasseerde bedrag over de resterende termijnen verdeeld wordt, en na de tweede storno een brief met de mededeling dat de automatische incasso is beëindigd.

  • 3. Indien de belastingschuldige surséance van betaling heeft aangevraagd, zijn faillissement is aangevraagd, naar het buitenland vertrekt of dreigt te vertrekken, of indien er anderszins omstandigheden worden geconstateerd die een regelmatig verloop van de automatische incasso zouden kunnen belemmeren, wordt de automatische incasso beëindigd. De belastingschuldige wordt daarvan schriftelijk in kennis gesteld.

  • 4. Bij beëindiging van de automatische incasso door de incassant dient het resterende bedrag binnen de normale termijnen te worden voldaan. Indien de laatste betalingstermijn reeds is verstreken, dient het resterende bedrag terstond in zijn geheel te worden voldaan.

  • 5. Indiening van een bezwaarschrift of een verzoek om ontheffing of kwijtschelding leidt niet tot opschorting of beëindiging van de automatische incasso.

Artikel 9. Terugstorting

  • 1. Indien de belastingschuldige het niet eens is met een afgeschreven termijnbedrag, kan hij de bankinstelling opdracht geven het termijnbedrag op zijn rekening terug te storten.

  • 2. De opdracht tot terugstorting wordt gegeven door de terugboekingskaart binnen acht weken na dagtekening van het dagafschrift aan de bankinstelling toe te zenden.

Artikel 10. Intrekking machtiging tot automatische incasso door belastingschuldige

  • 1. De machtiging tot automatische incasso kan door de belastingschuldige te allen tijde worden ingetrokken door het inzenden aan de incassant van de intrekkingskaart of van een ondertekende schriftelijke mededeling.

  • 2. Het intrekken van de machtiging heeft invloed op alle aanslagen waarvoor de machtiging tot automatische incasso gold. Het resterende bedrag moet binnen de normale termijnen worden voldaan. Indien de laatste betalingstermijn reeds is verstreken, dient het resterende bedrag terstond in zijn geheel te worden voldaan.

Artikel 11. Overlijden

  • 1. Bij overlijden van de belastingschuldige wordt de automatische incasso niet beëindigd. De erven kunnen de automatische incasso stopzetten door middel van het insturen aan de incassant van de intrekkingskaart of van een ondertekende schriftelijke mededeling.

  • 2. Het intrekken van de machtiging heeft invloed op alle aanslagen waarvoor de machtiging tot automatische incasso gold. Het resterende bedrag moet binnen de normale termijnen worden voldaan. Indien de laatste betalingstermijn reeds is verstreken, dient het resterende bedrag terstond in zijn geheel te worden voldaan.

Artikel 12. Scheiding

  • 1. Bij echtscheiding, scheiding van tafel en bed of beëindiging van het geregistreerd partnerschap van de belastingschuldige wordt de automatische incasso niet beëindigd.

  • 2. Indien als gevolg van echtscheiding, scheiding van tafel en bed of beëindiging van het geregistreerd partnerschap de belastingschuld niet meer kan worden geïncasseerd van de opgegeven rekening, dient de belastingschuldige zo spoedig mogelijk schriftelijk een rekeningnummer mede te delen waarvan de automatische incasso kan plaatsvinden.

Artikel 13. Verhuizing

Bij verhuizing van de belastingschuldige wordt de automatische incasso niet beëindigd.

Artikel 14. Wijziging rekeningnummer

Indien de belastingschuldige de bank- of girorekening waarvan de automatische incasso plaatsvindt, wil wijzigen, moet de wijziging zo spoedig mogelijk schriftelijk aan de incassant worden doorgegeven.

Artikel 15. Overgangsbepaling

Het door de heffingsambtenaar gehanteerde reglement automatische incasso gemeentelijke belastingen komt met ingang van de datum van inwerkingtreding van dit besluit te vervallen met dien verstande dat deze van toepassing blijven voor de belastingtijdvakken die voor de inwerkingtreding van dit besluit zijn aangevangen.

Artikel 16. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking en is van toepassing voor de belastingtijdvakken die op of na 1 januari 2011 aanvangen.

  • 2.

    Dit reglement wordt aangehaald als: Reglement automatische incasso gemeentelijke belastingen 2011.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van Leiderdorp d.d. 21 december 2010.

de secretaris, de burgemeester,

Datum van bekendmaking: 5 januari 2011