Regeling vervallen per 01-01-2015

VERORDENING cliëntparticipatie WWB en WSW Lelystad 2012

Geldend van 01-01-2012 t/m 31-12-2014 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2012

De raad van de gemeente Lelystad,

op voorstel van het college van de gemeente Lelystad d.d. 29 november 2011;

gelet op artikel 147, eerste lid, van de Gemeentewet;

gelet op artikel 47 van de Wet werk en bijstand (WWB);

gelet op artikel 2, lid 3, van de Wet sociale werkvoorziening (WSW);

B E S L U I T:

met ingang van 1 januari 2012 in te trekken de

Verordening cliëntparticipatie WWB, WIJ en WSW Lelystad 2008

en vast te stellen de navolgende

VERORDENING cliëntparticipatie WWB en WSW Lelystad 2012.

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1.

    In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      cliëntparticipatie:

de betrokkenheid van maatschappelijke organisaties via het platform cliëntparticipatie bij de gemeentelijke beleidsvorming voor de Wet werk en bijstand (WWB) en de Wet sociale werkvoorziening (WSW);

b.platform cliëntparticipatie:

de overlegvorm waarin maatschappelijke organisaties deelnemen en overleggen over het te voeren en gevoerde gemeentelijk beleid voor en de uitvoering van de Wet werk en bijstand en de Wet sociale werkvoorziening;

  • c.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lelystad.

    • 2.

      Voor zover niet anders is bepaald, hebben de begrippen in deze verordening dezelfde betekenis als in de desbetreffende wet.

Artikel 2 Doelstelling

  • 1. De cliëntparticipatie heeft als doel te bewerkstelligen dat maatschappelijke organisaties, vanuit een onafhankelijke positie, optimaal betrokken zijn bij de voorbereiding, vaststelling, uitvoering, evaluatie en aanpassing van het gemeentelijk beleid op het gebied van de WWB en de WSW in Lelystad.

  • 2. De cliëntparticipatie moet een positieve bijdrage leveren aan de totstandkoming of verbetering van het gemeentelijk beleid op het gebied van de WWB en de WSW.

Artikel 3 Beleidsterreinen

In het kader van cliëntparticipatie wordt het platform cliëntparticipatie geïnformeerd over en betrokken bij het beleid op de volgende terreinen:

  • a.

    het ondersteunen van personen bij arbeidsinschakeling en het aanbieden van voorzieningen aan personen als bedoeld in artikel 7 lid 1 van de WWB;

  • b.

    het verlenen van bijstand, inclusief handhaving;

  • c.

    het verlenen van bijzondere bijstand en het minimabeleid;

  • d.

    het verkrijgen of behouden van werk in het kader van de WSW.

Artikel 4 Werkwijze

  • 1. In het kader van cliëntparticipatie vraagt het college het platform cliëntparticipatie advies over zaken die betrekking hebben op de in artikel 3 genoemde beleidsterreinen.

  • 2. Het platform cliëntparticipatie is gerechtigd uit eigen beweging schriftelijk advies uit te brengen aan het college over zaken die betrekking hebben op de in artikel 3 genoemde beleidsterreinen.

  • 3. Het advies wordt op een zodanig tijdstip gevraagd, dat het van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit. Dit houdt in dat het platform cliëntparticipatie in ieder geval wordt betrokken bij:

    • a.

      de vaststelling van de hoofdlijnen van nieuw beleid;

    • b.

      het vaststellen van de vragen die ten grondslag liggen aan de evaluatie.

  • 4. Het platform cliëntparticipatie brengt indien mogelijk binnen zes weken na de adviesaanvraag advies uit aan het college.

  • 5. Tussen de portefeuillehouder en het platform cliëntparticipatie vindt ten minste één maal per jaar een structureel overleg plaats. Dit overleg kan gecombineerd worden met het reguliere overleg met het platform cliëntparticipatie.

  • 6. De portefeuillehouder maakt jaarlijks met het platform cliëntparticipatie afspraken over:

    • a.

      de onderwerpen waarover het platform cliëntparticipatie geconsulteerd wordt;

    • b.

      de wijze en het moment waarop het platform cliëntparticipatie in het beleidsvormingsproces wordt betrokken;

    • c.

      het jaarlijks beschikbare budget voor beleidsruimte op basis van het beleidsplan, beleidsverslag en begroting.

  • 7. Indien het belang van de zaak daartoe aanleiding geeft, vindt bij de aanbieding van het advies overleg tussen het platform cliëntparticipatie en de portefeuillehouder plaats.

  • 8. In het geval dat het college in een voorstel aan de gemeenteraad afwijkt van het advies van het platform cliëntparticipatie, wordt dit bij het voorstel vermeld, waarbij tevens is aangegeven op welke gronden van het advies van het platform cliëntparticipatie is afgeweken.

  • 9. Het college wijst een coördinerend ambtenaar cliëntparticipatie aan als aanspreekpunt voor de communicatie met het platform cliëntparticipatie.

  • 10. Onderwerpen voor het reguliere overleg van het platform cliëntparticipatie worden voor het overleg via e-mail of schriftelijk aangeleverd aan de coördinerend ambtenaar cliëntparticipatie.

  • 11. De vergaderstukken, evenals andere relevante informatie voor het overleg, worden tijdig aan de deelnemers van het platform cliëntparticipatie verzonden.

  • 12. Van het overleg met het platform cliëntparticipatie (inclusief de afspraken en wederzijdse adviezen) doet de coördinerend ambtenaar cliëntparticipatie binnen zes weken schriftelijk verslag aan het platform cliëntparticipatie.

  • 13. Het platform cliëntparticipatie komt minimaal vier keer per jaar bijeen in een regulier overleg.

  • 14. Het reguliere overleg van het platform cliëntparticipatie wordt voorgezeten door een externe voorzitter.

  • 15. Het reguliere overleg van het platform cliëntparticipatie vindt doorgang als er deelnemers aanwezig zijn vanuit ten minste twee maatschappelijke organisaties en de afdeling Werk, Inkomen en Zorg.

  • 16. Niet-georganiseerde belanghebbenden kunnen een onderwerp voor het platform cliëntparticipatie schriftelijk inbrengen via de coördinerend ambtenaar cliëntparticipatie of via één van de deelnemende organisaties.

  • 17. Het staat het platform cliëntparticipatie vrij om personen of doelgroepen te betrekken bij het platform cliëntparticipatie, wanneer dit voor de behandeling van een onderwerp van belang is.

  • 18. De voorzitter van het platform cliëntparticipatie kan besluiten tot mondelinge inspraak van individuele personen.

Artikel 5 Deelnemende organisaties

  • 1. In het platform cliëntparticipatie hebben vertegenwoordigers zitting van de volgende maatschappelijke organisaties:

    • a.

      het Interkerkelijk Diaconaal Overleg (IDO) / de Interkerkelijke Schuldhulpverlening (ISL);

    • b.

      de Maatschappelijke Dienstverlening Flevoland (MDF);

    • c.

      de OR van Concern voor Werk NV (in de persoon van een vakbondsbestuurder);

    • d.

      het Leger des Heils;

    • e.

      Humanitas.

  • 2. Per organisatie hebben maximaal twee vertegenwoordigers zitting in het platform cliëntparticipatie.

  • 3. De afdeling Werk, Inkomen en Zorg is vertegenwoordigd bij het overleg van het platform cliëntparticipatie, maar is geen deelnemende organisatie als bedoeld in het eerste lid.

  • 4. Het platform cliëntparticipatie heeft een aantal witte zetels, die na goedkeuring van de voorzitter incidenteel of structureel bezet kunnen worden door andere dan in het eerste genoemde organisaties.

Artikel 6 Voorzitter

  • 1. De onafhankelijke voorzitter wordt aangesteld door het college.

  • 2. De voorzitter van het platform cliëntparticipatie kan geen deel uitmaken van of werkzaam zijn bij de gemeente Lelystad of een organisatie die activiteiten ontplooit in het verlengde van de doelstellingen van de afdeling Werk, Inkomen en Zorg van de gemeente Lelystad.

  • 3. De voorzitter verricht ook voorkomende werkzaamheden ten behoeve van het platform cliëntparticipatie buiten de vergaderingen om.

  • 4. Bij afwezigheid van de voorzitter zorgt het platform cliëntparticipatie zelf voor vervanging.

Artikel 7 Secretaris

  • 1. De coördinerend ambtenaar cliëntparticipatie treedt op als secretaris van het platform cliëntparticipatie.

  • 2. Bij afwezigheid van de secretaris zorgt de afdeling Werk, Inkomen en Zorg voor vervanging.

Artikel 8 Vergoedingen

  • 1. Deelnemers aan het platform cliëntparticipatie en de voorzitter kunnen voor hun werk in het platform cliëntparticipatie aanspraak maken op een forfaitaire onkostenvergoeding en een reiskostenvergoeding.

  • 2. De in het vorige lid bedoelde onkostenvergoeding bedraagt voor de leden € 50,00 per bijeenkomst en voor de voorzitter € 200,00 per bijeenkomst.

  • 3. Reiskosten worden vergoed conform de geldende gemeentelijke richtlijnen.

Artikel 9 Openbaarheid vergaderingen

  • 1. De vergaderingen van het platform cliëntparticipatie zijn openbaar.

  • 2. Op grond van dringende redenen kan de voorzitter besluiten tot het besloten houden van een deel van de vergadering.

Artikel 10 Slotbepaling

In alle gevallen met betrekking tot de cliëntparticipatie in het kader van de WWB en de WSW waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college van de gemeente Lelystad na consultatie van het platform cliëntparticipatie.

Artikel 11 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als Verordening cliëntparticipatie WWB en WSW Lelystad 2012.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2012.

Lelystad, 31 januari 2012.

De raad van de gemeente Lelystad,

de griffier, de voorzitter,

Toelichting algemeen

1.Intrekking WIJ en wijziging WWB

De WWB werd wel per 1 januari 2012 gewijzigd. Het artikel dat handelt over de cliëntenparticipatie (artikel 47) bleef echter ongewijzigd. Ook de WSW bleef ongewijzigd.

Maar met ingang van 1 januari 2012 werd de Wet investeren in jongeren (WIJ) ingetrokken. Deze wetswijziging maakte de aanpassing van de verordening noodzakelijk - de verordening kan immers niet meer op de WIJ gebaseerd zijn.

Ook waren een aantal redactionele aanpassingen wenselijk.

Bovendien zijn enige aanpassingen noodzakelijk geworden als gevolg van de ontwikkelingen in de praktijk van de cliëntparticipatie in Lelystad.

2.Wijzigingen in de praktijk van de laatste jaren

Sinds enkele jaren functioneert in de gemeente Lelystad het platform cliëntparticipatie. In dit platform cliëntparticipatie zijn verschillende vertegenwoordigd. Daardoor kan een goed beeld ontstaan van de cliënten en hun meningen.

Zo zijn op dit moment de Maatschappelijke Dienstverlening Flevoland (MDF) vertegenwoordigd, evenals het interkerkelijk samenwerkingsverband IDO/ISL en de Ondernemingsraad van het Concern voor Werk.

Een grote verandering is het feit dat de ‘Klientenraad GSD Lelystad’, kortweg de Klientenraad, niet meer functioneert. Deze Raad, opgericht in 1991, heeft jarenlang als spreekbuis gefungeerd voor de cliënten van de afdeling WIZ. Door een teruglopende belangstelling vanuit de cliënten voor deze organisatie leidde deze raad de laatste jaren een kwijnend bestaan. Het laatste bestuur heeft nu opgehouden te functioneren. Daardoor zijn de cliënten nu niet meer via de Klientenraad vertegenwoordigd in het Platform cliëntparticipatie. De afdeling WIZ stelt nu pogingen in het werk om op andere manieren cliënten in staat te stellen hun mening te laten horen bij de totstandkoming en wijziging van het beleid en de maatregelen van de gemeente.

Het Platform cliëntparticipatie heeft ook uitbreiding ondergaan. Zo is in 2011 het Leger des Heils deelnemer geworden. De werkzaamheden van het Leger des Heils in de nood- en dagopvang van dak- en thuislozen zijn een belangrijk onderdeel van de zorg voor mensen die het minder getroffen hebben in onze maatschappij.

Tevens wordt nu geprobeerd om de Stichting Humanitas bij het werk van het Platform te betrekken. Deze Stichting doet veel en goed werk, o.a. op het terrein van de voorkoming van schulden. Dit doet zij door mensen te helpen met hun thuisadministratie, zodat zij hun financiën in eigen beheer kunnen houden en zo zelf, met ondersteuning van Humanitas, kunnen voorkomen dat schulden ontstaan.

Toelichting artikelsgewijs

Artikel 1 Begripsbepalingen

De begrippen behoeven geen nadere toelichting.

Artikel 3 Beleidsterreinen

Met ‘personen als bedoeld in artikel 7 lid 1 van de WWB’ wordt bedoeld: de personen met algemene bijstand op grond van de WWB, de personen met een uitkering op grond van de Algemene nabestaandenwet (Anw) en niet-uitkeringsgerechtigden.

Artikel 5 Deelnemende organisaties

In dit artikel worden de organisaties die deelnemen aan het platform cliëntparticipatie opgesomd. De laatste jaren zijn hierin enkele wijzigingen opgetreden. Zie punt 2 van de Toelichting algemeen.

Met de ‘witte zetels’ zoals bedoeld in het vierde lid is voorzien in de mogelijkheid om nog andere organisaties voorlopig toe te laten als deelnemende organisatie. Daarvoor is dan geen wijziging van de verordening noodzakelijk.

Overige artikelen

De overige artikelen behoeven geen nadere toelichting.