Regeling vervallen per 01-01-2016

Gebruik van de openbare ruimte; uitstallingen Nadere regels

Geldend van 01-01-2016 t/m 31-12-2015

Intitulé

Gebruik van de openbare ruimte; uitstallingen Nadere regels

Inhoud

Inleiding 4

Beleidsdoelstelling 5

Een prettig en veilig verblijf- en winkelklimaat 5

Een verzorgd stadsbeeld 5

Eenvoudige regels en eenvoudige handhaving 5

Goed toegankelijke straten 5

Definitie uitstallingen 6

Openbare voorzieningen en uitstallingen 7

Huidige stand van zaken 7

Geldende wet- en regelgeving bij uitstallingen 7

Beleidsdocumenten, convenanten en gedragslijnen 8

Nadere regels 9

Hardheidsclausule 11

Overgangsbepalingen 11

Toezicht en handhaving 11

Bijlage: Verduidelijking van plaatsen van uitstallingen en stoepborden 12

Bijlage Algemene plaatselijke verordening; Uitstallingen 16

Bijlage Routes brandweer en ambulance 17

Vastgesteld 20 december 2011.

In werking getreden 5 januari 2012

Inleiding

Voor uitstallingen in de openbare ruimte zijn bepalingen opgenomen in de Algemene plaatselijke verordening. Deze bepalingen alleen zijn niet toereikend om een goed uitstallingenbeleid te kunnen voeren. Tot op heden is er niet naar uitstallingen in de stadscentra omgekeken. Hierdoor worden uitstallingen overal in de centra in elke vorm aangetroffen.

Bij het opstellen van de nadere regels is de onbelemmerde doorgang van de openbare ruimte in acht genomen. Het gaat echter niet alleen om de onbelemmerde doorgang van de openbare ruimte, maar ook om de uitstraling en de levendigheid van de centra. Deze criteria kunnen conflicterend met elkaar zijn. Het is dan ook de kunst nadere regels te ontwikkelen waar de onbelemmerde doorgang van de winkelstraten de levendigheid van het centrum niet tegenwerkt. In samenhang met de nadere regels voor terrassen is het onderliggend document daarin geslaagd.

In dit document zijn nadere regels geformuleerd die een uitgangspunt vormen voor de plaatsing van uitstallingen in de stadscentra. De uitstallingen moeten op hun beurt weer dienstbaar zijn aan een aantrekkelijke, veilige en levendige winkel- en woonomgeving. Het onderwerp heeft raakvlakken met de terrassen en standplaatsen in de openbare ruimte. Zij bevinden zich allen in de openbare ruimte van de centra, kunnen de doorloopbaarheid daarvan belemmeren en brengen tevens levendigheid en uitstraling met zich mee. Het toezicht op uitstallingen en terrassen kan op een zelfde wijze worden geregeld.

De nadere regels zijn niet alleen van toepassing op het Stadshart, maar betreffen ook de andere winkel- en uitgaansgebieden binnen en buiten de bebouwde kom, inclusief de kustzone. De nadere regels zijn opgesteld in samenwerking met verschillende gemeentelijke afdelingen en externe partijen.

Met het vaststellen van de hierna geformuleerde regels is een stap gezet naar de vermindering van regelgeving. De nadere regels sluiten daardoor aan bij het project Verminderde regelgeving, aan de hand waarvan overbodige regelgeving uit de Algemene plaatselijke verordening 2010 is geschrapt. Stelregel daarbij is dat regels zonder functie niet meer thuis horen in de Algemene plaatselijke verordening.

De nadere regels zijn tot stand gekomen met toepassing van de Gemeentelijke inspraakverordening. Aan de hand van deze verordening hebben inwoners en ondernemers van Lelystad de gelegenheid gekregen hun zienswijze over dit onderwerp in te brengen. Na de eerste inspraakronde zijn de nadere regels nogmaals beschreven met inachtneming van de ingebrachte zienswijzen. De nadere regels zijn opnieuw in ontwerp ter inzage gegaan. Op het vernieuwde ontwerp zijn geen zienswijzen meer ingebracht. De nadere regels kunnen in deze vorm door het college worden vastgesteld. De raad wordt in kennis gesteld van de nadere regels.

De inwerkingtreding van de nadere regels wordt in de Flevopost bekendgemaakt.

Beleidsdoelstelling

De doelstelling van de nadere regels is ervoor te zorgen dat een bijdrage wordt geleverd aan een prettig en veilig verblijf- en winkelklimaat, een verzorgd stadsbeeld en goed toegankelijke straten, met name voor ouderen en gehandicapten. Om meer overzichtelijkheid op straat te verwezenlijken is regulering noodzakelijk. Door middel van de nadere regels zijn kledingrekken, stoepborden en dergelijke niet meer toegestaan midden op de trottoirs, loopstroken, winkelstraten en middenbermen. Er is duidelijk aangegeven op welke plaatsen de uitstallingen mogen worden geplaatst.

Een prettig en veilig verblijf- en winkelklimaat

De burger moet het prettig vinden om in de stadscentra te zijn. In een levendig stadscentrum horen uitstallingen van verkoopwaren en aanprijzingen op stoepborden, maar die dienen wel zodanig te zijn geplaatst dat de burger daardoor niet belemmerd wordt in de doorgang en er geen onveilige situaties ontstaan. De uitstallingen en stoepborden kunnen niet zomaar ergens worden geplaatst.

Aan de hand van de geformuleerde regels bestaat de mogelijkheid voor gebruikers van winkelpanden om een uitstalling of stoepbord te plaatsen voor de pui van de betreffende winkel. Hierbij worden de in dit document geformuleerde regels nageleefd.

Een verzorgd stadsbeeld

Uitstallingen en stoepborden werden tot op heden door ondernemers lukraak in de winkelstraten geplaatst. De ene uitstalling staat netjes tegen de gevel van betreffende winkel opgesteld, de andere uitstalling neemt meters aan openbare ruimte in beslag. Hierdoor krijgen de centra een rommelig uiterlijk. Tevens kan onenigheid ontstaan tussen ondernemers als een van hen veel ruimte inneemt voor zijn uitstalling waardoor de andere uitstalling uit het zicht verdwijnt. Door regels voor uitstallingen en stoepborden vast te leggen wordt het stadsbeeld regelmatiger en daardoor rustiger.

Eenvoudige regels en eenvoudige handhaving

Door de vormgeving van de nadere regels wordt gerealiseerd dat uitstallingen en stoepborden kunnen worden geplaatst zonder dat er ingewikkelde en langdurige vergunningtrajecten aan voorafgaan. Ook het toezicht en de handhaving kan op eenvoudige wijze worden uitgevoerd.

Goed toegankelijke straten

Knelpunten die kunnen ontstaan door het plaatsen van uitstallingen en stoepborden zijn onder meer belemmeringen in de vrije doorloopbaarheid van de winkelstraten en de belemmerde doorgang voor hulpdiensten (ambulance, brandweer en politie) (zie kaart Verkeersplan Stadshart in de bijlage). Deze knelpunten ontstaan voornamelijk door een cumulatie van het gebruik van de openbare ruimten voor verschillende doeleinden. Debet aan de knelpunten zijn vooral de terrassen en de uitstallingen in de centra.

Door het Georganiseerd Overleg Lelystad is al een aantal malen gewezen op ernstige belemmeringen in de doorgangen onder de arcades in het Stadshart. Ook hulpdiensten hebben al meerdere malen gewezen op de gevaren door belemmeringen in de doorgang.

Met de formulering van nadere regels wordt bereikt dat de knelpunten met betrekking tot de goede toegankelijkheid van de straten zoveel mogelijk voorkomen. Voor uitstallingen en stoepborden zijn duidelijke regels geformuleerd waarmee een goede toegankelijkheid van de winkelstraten wordt bevorderd.

Definitie uitstallingen

Een uitstalling is alles wat direct voor de gevel van een pand op straat wordt geplaatst. Hier wordt niet onder verstaan - hierop ziet dit document ook niet – uithangborden of reclame dat is vastgehecht aan het pand (daarvoor is een omgevingsvergunning noodzakelijk). Willekeurige voorbeelden van een uitstalling zijn bij voorbeeld een stoepbord met daarop de aanbiedingen, de groentekistjes van de groenteboer, kledingrekken of bakken met koopwaar, maar ook de stellage met kranten voor een tabakswinkel of een reclamebord bij een uitzend- of reisbureau. Ook speeltoestellen voor kinderen vallen onder de noemer ‘uitstalling’. Winkelwagens vallen buiten de noemer ‘uitstalling’.

Eveneens buiten deze definitie vallen de uitstalling van tijdelijke aard (seizoensgebonden) vóór de gevel van bijvoorbeeld een bakkerij voor het bereiden en verkopen van oliebollen. Hiervoor kan de betrokken ondernemer een ontheffing aanvragen op grond van artikel 2.10, derde lid, van de Algemene plaatselijke verordening 2010.

In onderliggend document wordt gesproken over ‘stoepborden’ en niet over ‘reclameborden’. Hiervoor is gekozen om niet in verwarring te raken met de ‘echte’ reclame-uitingen waarvoor leges verschuldigd zijn. Onder reclame vallen de borden aan de gevels van de panden, reclamezuilen en dergelijke.

Vaak vindt men in het openbare voetgangersgebied in winkelstraten tafels of bakken met boeken, speelgoed of dvd's, dan wel rekken met kleding. Deze koopwaar zijn voorproefjes van het assortiment in de winkel, of restanten die voor een lage prijs worden verkocht.

Ook vindt men voor de gevel van winkels staande stoepborden met daarop aanbiedingen van betreffende winkels, kantoren en bedrijven. Waar in dit document over ‘winkels’ wordt gesproken, wordt eveneens bedoeld de kantoren en bedrijven binnen de winkelcentra.

De buiten de winkel uitgestalde koopwaar of borden waarop koopwaar wordt aangeprezen is bedoeld voor de voorbijganger die zich (nog) buiten de winkel bevindt. De uitstalling, eigenlijk een etalage buiten de winkel, heeft ook de functie te laten zien wat de aard is van de winkel: welke goederen er worden verkocht, op welke doelgroep de onderneming zich richt.

De uitstalling attendeert de beoogde klant op het assortiment en is aanvullend aan de etalage en winkel. De attenderende functie is basaal: als klanten niet weten wat een winkel biedt, kan de leverancier moeilijk verwachten dat bezoekers, behalve de aller-nieuwsgierigste, over zijn drempel stappen. Hoewel die attendering op verschillende manieren kan plaatsvinden, is de uitstalling directer, fysieker en nabijer dan bijvoorbeeld een advertentie of een televisiereclame.

De uitstalling heeft, net als de etalage, een brugfunctie: zij bevindt zich immers op de grenslijn tussen straat of wandelgebied en winkelvloer, tussen voorbijganger en klant.

In de uitstalling kunnen goedkope artikelen, aanbiedingen, worden uitgestald of aangeprezen. De prijs heeft dan een brugfunctie. Het gaat hier vaak om aantrekkelijke artikelen tegen een aantrekkelijke prijs, die de winkelier bij verkoop op een verlies komen te staan, maar waarvan hij hoopt dat zij de consument verlokken ook andere artikelen aan te schaffen. Zo eindigt de transactie alsnog in winst.

Openbare voorzieningen en uitstallingen

In de winkelcentra zijn openbare voorzieningen geplaatst. Hieronder wordt onder meer verstaan: afvalbakken, bankjes, verlichting, plantenbakken, bomen, fietsenrekken/fietsnieten etc. De nadere regels die hieronder zijn geformuleerd zijn van toepassing op de commerciële en maatschappelijke uitstallingen, niet op de openbare voorzieningen.

Openbare voorzieningen, met name in het Stadshart, zijn in 2005 vastgelegd in het Programma van eisen buitenruimte Stadshart Lelystad. De basis is neergelegd in de  Toolkit Stadshart. Uitgangspunt voor de winkelcentra is dat dit het domein is van de voetganger en de overige verkeersgebruikers te gast zijn. De plaatsing van onder andere fietsnieten, banken, plantenbakken en bomen is en wordt vanuit stedenbouwkundig en verkeerstechnisch oogpunt uitgewerkt.. Er zijn verschillende profielen  bedacht voor winkelstraten, woonstraten en pleinen.

Daar waar er praktische bezwaren zijn kan dit incidenteel in overleg met betrokkenen worden aangepast.

Huidige stand van zaken

Geldende wet- en regelgeving bij uitstallingen

Algemene plaatselijke verordening 2010

De regelgeving met betrekking tot uitstallingen is een gemeentelijke aangelegenheid. De bepalingen daarvoor zijn geformuleerd in de Algemene plaatselijke verordening 2010. Hierin is opgenomen dat het verboden is de weg of een weggedeelte anders te gebruiken dan overeenkomstig de publieke functie daarvan als het beoogde gebruik:

  • -

    schade toebrengt aan de weg,

  • -

    gevaar oplevert voor de bruikbaarheid van de weg of voor het doelmatig en veilig gebruik daarvan,

  • -

    een belemmering kan vormen voor het doelmatig beheer en onderhoud van de weg.

  • -

    hetzij op zichzelf, hetzij in verband met de omgeving niet voldoet aan redelijke eisen van welstand.

Het bevoegd bestuursorgaan kan in het belang van de openbare orde of de woon- en leefomgeving nadere regels stellen ten aanzien van terrassen en uitstallingen. Het college is het bedoelde bestuursorgaan dat bevoegd is nadere regels te stellen in aanvulling op de Algemene plaatselijke verordening.

Algemene plaatselijke verordening 2000

Tot op het moment dat de Algemene plaatselijke verordening 2010 van kracht werd waren uitstallingen vergunningplichtig. Een vergunning voor een uitstalling kon aan de hand van de Algemene plaatselijke verordening 2000 worden geweigerd in het belang van de openbare orde of het voorkomen en beperken van overlast. De vergunning kon ook worden geweigerd in het belang van de bescherming van het uiterlijk aanzien van de omgeving of in het belang van de verkeersvrijheid of –veiligheid. De vergunningplicht en de formele weigeringsgronden zijn uit de nieuwe APV verwijderd. De weigeringsgronden zijn omgezet in voorwaarden en zijn opgenomen in de nadere regels.

Beleidsdocumenten, convenanten en gedragslijnen

Nota Schone en nette stad (10 september 2003, paragraaf 2.9)

De Nota schone en nette stad heeft betrekking op borden van winkeliers (reclame-uitingen/uitstallingen). De nadere regels zijn een uitwerking van deze nota.

Kaart ‘Uitstalling van waren’

De kaart van de uitstalling van waarden is een niet vastgestelde gedragslijn van 22 juni 1993. De afstanden die genoemd zijn op deze kaart zijn globaal overgenomen in de nadere regels.

ASVV 2004

Het ASVV 2004 (Aanbevelingen voor verkeersvoorzieningen binnen de bebouwde kom) bevat aanbevelingen voor verkeersvoorzieningen binnen de bebouwde kom. Positieve aspecten bij het volgen van deze aanbevelingen zijn dat er voldoende manoeuvreerruimte is in de openbare ruimte, ook voor mensen met een (visuele) handicap, met zware bagage of kinderwagens.

Doorwerking van het ASVV 2004 in de nadere regels

Een aantal uitgangspunten uit het ASVV 2004 (Aanbevelingen voor verkeersvoorzieningen binnen de bebouwde kom) zijn van belang voor het gebruik van de openbare ruimte. Bij het opstellen van de nadere regels zijn de volgende aandachtspunten in acht genomen.

Uitstallingen op een trottoir langs een straat

  • -

    Vrije doorloopruimte minimaal 1,5 meter breed, bij voorkeur 2.0 meter.

  • -

    De breedte van de vrije doorloopruimte is afhankelijk van:

    • o

      totale wegbreedte,

    • o

      intensiteit voetgangers,

    • o

      gewenste kwaliteit (bij een breedte van 1,8 meter kunnen twee naast elkaar lopende voetgangers door een derde worden voorbijgelopen).

  • -

    Obstakelvrije hoogte: 2,2 meter (zonneschermen, reclameborden, verlichting, verkeersborden).

  • -

    Uitstallingen zoveel mogelijk buiten de looproute plaatsen.

  • -

    Uitstallingen langs de looproute zoveel mogelijk in één lijn plaatsen, bij voorkeur strak langs de gevel.

  • -

    Uitstallingen worden minimaal 0,6 meter vanaf de stoeprand geplaatst.

Uitstallingen in voetgangersgebied in winkelcentra en dergelijke

  • -

    Vrije doorloop minimaal 1,5 meter breed, bij voorkeur 2,0 meter (gelijkgesteld met trottoirs).

  • -

    Obstakelvrije hoogte: 2,2 meter (zonneschermen, reclameborden, verlichting, verkeersborden).

  • -

    Uitstallingen zoveel mogelijk buiten de looproute plaatsen.

  • -

    Uitstallingen langs de looproute zoveel mogelijk in één lijn plaatsen, bij voorkeur strak langs de gevel.

Nadere regels

In de jaren 80 van de twintigste eeuw zijn voor het uitstallen van waren huurovereenkomsten afgesloten tussen gemeente en winkeliers. Het ging om circa 80 overeenkomsten. De overeenkomsten zijn uitgegeven voor onbepaalde tijd en zonder beperking in ruimte. In de overeenkomsten is opgenomen dat de gebruiker jaarlijks een rekening krijgt van  de gemeente. Die rekeningen zijn nooit verzonden, en dus ook nooit geïnd.

Na 1986 is geen enkele overeenkomst voor uitstallingen meer gesloten. Wèl staan de winkelstraten vol met uitstallingen in de vorm van kledingrekken, bloemen en planten, boeken, speelgoed, CD’s en DVD’s en andere koopwaar. Ook staan er in de winkelstraten stoepborden met aanbiedingen van de betreffende winkels. Hieruit blijkt dat er behoefte is aan uitstallingen en stoepborden in de winkelgebieden. In deze behoefte wil gemeente Lelystad blijven voorzien, maar dan wel zonder de overeenkomsten of een vergunningplicht. Alle eerder afgesloten overeenkomsten worden formeel ontbonden. Hiervoor worden de betreffende gebruikers aangeschreven.

Om de uitstallingen en stoepborden op een goede wijze te reguleren is een invulling van de nadere regels noodzakelijk. De regels voor uitstallingen en stoepborden sluiten aan bij de regels die gesteld zijn in het beleid voor terrassen, zodat het een geen belemmeringen vormt voor het ander.

De regels voor uitstallingen en stoepborden zijn bepaald met het oog op de openbare orde en het voorkomen en beperken van overlast. De inzet is om een eenduidig beleid te voeren voor heel Lelystad. Dit vereist in beginsel zo weinig mogelijk uitzonderingen, om zo duidelijk mogelijk te kunnen zijn naar bedrijven, burgers en toezichthouders/handhavers.

De volgende regels gelden voor de uitstallingen van koopwaar,stoepborden, kinderspeeltoestellen en verfraaiing zoals plantenbakken (kortweg ‘uitstallingen’) in winkelstraten. Waar in deze nadere regels over ‘winkels’ wordt gesproken, wordt eveneens bedoeld de kantoren, bedrijven, restaurants en eethuizen (en dergelijke) binnen de winkelcentra.

Algemene bepalingen over uitstallingen en stoepborden

  • 1.

    De uitstallingen mogen alleen zijn opgesteld tijdens openingstijden van de betreffende winkel.

  • 2.

    Uitstallingen worden dagelijks bij sluitingstijd van de winkel van het openbare gebied verwijderd. De winkelstraat wordt schoon en leeg achtergelaten.

  • 3.

    Vervallen.

  • 4.

    Vervallen.

  • 5.

    De uitstalling mag eveneens bestaan uit objecten, geen koopwaar zijnde: bijvoorbeeld een speeltoestel voor kleine kinderen of verfraaiing van de entree door bijvoorbeeld planten.

  • 6.

    Het uitstallen van koopwaar mag uitsluitend ten doel hebben de aandacht van het publiek op de uitgestalde goederen te vestigen. Het mag niet leiden tot verkoop op de openbare weg.

  • 7.

    Op dagen van markten en braderieën wordt de mogelijkheid tot het plaatsen van uitstallingen beperkt indien dat voor het ordelijk verloop van de betreffende activiteit noodzakelijk is. De marktmeester oordeelt hierover en geeft aanwijzingen voor het anders plaatsen of verwijderen van de uitstallingen. Deze aanwijzingen moeten worden opgevolgd.

  • 8.

    De uitstaller dient de openbare weg te reinigen of te laten reinigen, indien die weg is verontreinigd als gevolg van het uitstallen van de goederen.

Bepalingen over de plaatsing uitstallingen

Hieronder volgen nadere regels met betrekking tot de plaatsing van uitstallingen. In de bijlage is ter verduidelijking een voorbeeldsituatie opgenomen.

  • 9.

    De uitstalling alleen voor de eigen winkelpui worden geplaatst, direct tegen de gevel aan. Dit geldt ook voor de uitstallingen bij winkels onder een galerij / arcade (overdekt deel van de winkelstraat). De uitstalling mag niet tussen de pilaren van de galerij / arcade worden geplaatst. Indien de winkel zich niet op de begane grond bevindt kan géén uitstalling op de openbare weg worden geplaatst.

  • 10.

    Uitstallingen mogen niet in de doorgaande route van het publiek worden geplaatst; ze mogen de doorgang van met name mindervaliden, bejaarden en mensen met kinderwagens niet belemmeren.

  • 11.

    De doorgaande route dient minimaal 3,00 meter te zijn. Onder de galerij / arcades moet een looppad vrij blijven van minimaal 2,00 meter breed.

  • 12.

    Op trottoirs moet een looppad vrij blijven van minimaal 2,00 meter breed.

  • 13.

    Op plaatsen waar vanwege de vrije doorgang van hulpvoertuigen (brandweer en dergelijke) meer vrije ruimte nodig is, geldt een vrije doorgang van minimaal 4.00 meter bij een hoogte van 4,20 meter (zie bijlage “Kaart uit Verkeersplan Stadshart, 15 maart 2007”).

  • 14.

    Indien de vrije doorloopruimte in winkelstraten, onder galerij / arcades en op trottoirs door de plaatsing van uitstallingen minder dan de voorgeschreven breedte is, dient de diepte van de uitstalling zodanig te worden teruggebracht dat de vrije doorgaande route tot de voorgeschreven breedte gegarandeerd is. Het aanpassen van de diepte van de uitstalling in winkelstraten vindt plaats aan beide zijden van de winkelstraat.

  • 15.

    Uitstallingen zijn niet toegestaan in portieken waarin zich tevens toegangen tot woningen bevinden. Ook zijn uitstallingen niet toegestaan bij toegangsdeuren en nooduitgangen.

Afmetingen, uitstraling en veiligheidsvoorschriften

  • 16.

    De hoogte van de uitstalling is minimaal 0,70 meter. De diepte vanaf de gevel bedraagt (waar mogelijk) maximaal 1 meter.

  • 17.

    Er mogen geen (uitstekende) bevestigingsmaterialen in de ondergrond worden aangebracht om de uitstalling op te bevestigen.

  • 18.

    De stoepborden moeten voldoende stabiel staan door middel van een verzwaarde voet.

  • 19.

    Losstaande stoepborden mogen niet worden opgesteld als de weersomstandigheden zodanig zijn dat de borden kunnen om- of wegwaaien.

  • 20.

    Kwaliteit en uitstraling van de uitstallingen is noodzakelijk. Uitstallingen dienen schoon en heel te zijn. Daarnaast moeten de uitstallingen veilig zijn in het gebruik. De uitstallingen mogen geen scherp uitstekende bevatten.

  • 21.

    Een uitstalling mag het uiterlijk aanzien van de omgeving niet schaden.

  • 22.

    Uitstallingen moeten op eerste aanzegging van het bevoegd gezag of de door het bevoegd gezag ingestelde toezichthouder worden verwijderd, indien dit met het oog op de openbare orde en veiligheid en / of werkzaamheden aan de openbare weg noodzakelijk wordt geacht.

  • 23.

    Verrijdbare rekken, standaards en stellages dienen van een dusdanige constructie of uitvoering te zijn dat deze niet door derden verplaatst of omvergelopen kunnen worden.

  • 24.

    Het uitstallen van goederen mag geen gevaar voor de omgeving en / of gevaar voor de voorbijgangers opleveren.

  • 25.

    De uitstallingen dienen een ordelijk aanzien te hebben en mogen geen aanleiding geven tot vervuiling van de openbare weg.

Hardheidsclausule

De hardheidsclausule van deze nadere regels bevat mogelijkheden om in specifieke gevallen uitzonderingen te maken op de vastgestelde regels. Het college van Lelystad beslist per geval of de hardheidsclausule wordt toegepast. De uitstaller dient daartoe een schriftelijk verzoek aan het college te richten.

Er kan alleen op basis van deugdelijke, steekhoudende argumenten van de regels worden afgeweken. Afwijken is alleen mogelijk in gevallen waarbij:

  • -

    de veiligheid niet in het geding is (verkeersveiligheid, vluchtwegen en dergelijke);

  • -

    de doorgang voor hulpvoertuigen gewaarborgd is (voor voertuigen van brandweer, politie en ambulance);

  • -

    de doorstroming van winkelend publiek is gewaarborgd (ook voor scootmobiels, wandelwagens en dergelijke).

Overgangsbepalingen

Uitstallingen en stoepborden die reeds aanwezig zijn bij het van kracht worden van deze nadere regels en die voldoen aan de toepasselijke bepalingen van de APV worden tot 3 maanden na vaststelling van het beleid niet aan deze nadere regels getoetst.

Toezicht en handhaving

Handhaving : het door controle en door het toepassen( of dreigen daarmee) van bestuursrechtelijke en/of strafrechtelijke sanctiemiddelen bereiken dat voorschriften worden nageleefd.

De grondslag waarop de nadere regels voor uitstallingen en stoepborden is gebaseerd is opgenomen in de Algemene plaatselijke verordening. Artikel 2.10 van de APV 2009 vormt de grondslag voor handhaving, evenals de nadere regels in dit document. De combinatie van deze twee vormt de grondslag om op te kunnen treden tegen uitstallingen en stoepborden die op een onjuiste wijze zijn geplaatst.

Het toezicht en de handhaving is, net als de nadere regels zelf, zo eenvoudig mogelijk gehouden.

Bij constatering van een overtreding van de Algemene plaatselijke verordening en/of de vastgestelde nadere regels kan strafrechtelijk (politie, milieupolitie of Perspectief BV) of bestuursrechterlijk (gemeente ) worden opgetreden.

Bijlage: Verduidelijking van plaatsen van uitstallingen en stoepborden

Zie ook volgende pagina

  • 9.

    De uitstalling alleen voor de eigen winkelpui worden geplaatst, direct tegen de gevel aan. Dit geldt ook voor de uitstallingen bij winkels onder een galerij / arcade (overdekt deel van de winkelstraat). De uitstalling mag niet tussen de pilaren van de galerij / arcade worden geplaatst. Indien de winkel zich niet op de begane grond bevindt kan géén uitstalling op de openbare weg worden geplaatst.

  • 10.

    Uitstallingen mogen niet in de doorgaande route van het publiek worden geplaatst; ze mogen de doorgang van met name mindervaliden, bejaarden en mensen met kinderwagens niet belemmeren.

  • 11.

    De doorgaande route dient minimaal 3,00 meter te zijn. Onder de galerij / arcades moet een looppad vrij blijven van minimaal 2,00 meter breed.

  • 12.

    Op trottoirs moet een looppad vrij blijven van minimaal 2,00 meter breed.

  • 13.

    Op plaatsen waar vanwege de vrije doorgang van hulpvoertuigen (brandweer en dergelijke) meer vrije ruimte nodig is, geldt een vrije doorgang van minimaal 4.00 meter bij een hoogte van 4,20 meter (zie bijlage “Kaart uit Verkeersplan Stadshart, 15 maart 2007”).

  • 14.

    Indien de vrije doorloopruimte in winkelstraten, onder galerij / arcades en op trottoirs door de plaatsing van uitstallingen minder dan de voorgeschreven breedte is, dient de diepte van de uitstalling zodanig te worden teruggebracht dat de vrije doorgaande route tot de voorgeschreven breedte gegarandeerd is. Het aanpassen van de diepte van de uitstalling in winkelstraten vindt plaats aan beide zijden van de winkelstraat.

  • 15.

    Uitstallingen zijn niet toegestaan in portieken waarin zich tevens toegangen tot woningen bevinden. Ook zijn uitstallingen niet toegestaan bij toegangsdeuren en nooduitgangen.

Legenda

Fictieve winkelstraat

De Promesse

Snijderstraat Lelycentre, uitzondering

Leganda - Fictieve Winkelstraat - Promesse - Snijderstraat Lelycentre, uitzondering

Bijlage Algemene plaatselijke verordening; Uitstallingen

Nieuwe Algemene Plaatselijke Verordening 2010

Afdeling 5. Bruikbaarheid en aanzien van de weg

Artikel 2:10 Het plaatsen van voorwerpen op of aan de weg in strijd met de publieke functie ervan

  • 1.

    Het is verboden de weg of een weggedeelte anders te gebruiken dan overeenkomstig de publieke functie daarvan, als:

  • a.

    het beoogde gebruik schade toebrengt aan de weg, gevaar oplevert voor de bruikbaarheid van de weg of voor het doelmatig en veilig gebruik daarvan, dan wel een belemmering kan vormen voor het doelmatig beheer en onderhoud van de weg;

  • b.

    het beoogde gebruik hetzij op zichzelf, hetzij in verband met de omgeving niet voldoet aan redelijke eisen van welstand.

  • 2.

    Het bevoegd bestuursorgaan kan in het belang van de openbare orde of de woon- en leefomgeving nadere regels stellen ten aanzien van terrassen en uitstallingen.

  • 3.

    Het bevoegd bestuursorgaan kan ontheffing verlenen van het in het eerste lid gestelde verbod.

  • 4.

    Het verbod in het eerste lid geldt niet voor:

  • a.

    evenementen als bedoeld in artikel 2:24;

  • b.

    standplaatsen als bedoeld in artikel 5:17.

  • 5.

    Het verbod in het eerste lid van dit artikel geldt niet voor zover in het daarin geregelde onderwerp wordt voorzien door de Wet beheer rijkswaterstaatwerken, artikel 5 van de Wegenverkeerswet, of het Provinciaal wegenreglement.

Algemene Plaatselijke Verordening 2000

Afdeling 2 Collecteren, venten, standplaatsen en snuffelmarkten

5.2.3 Standplaatsen: uitstallingen op de weg

1.Het is verboden zonder vergunning van burgemeester en wethouders op of aan de weg of

aan een openbaar water dan wel op een andere - al dan niet met enige beperking - voor

publiek toegankelijke en in de openlucht gelegen plaats:

a.met een voertuig, een kraam, een tafel of enig ander middel een standplaats in te nemen

of te hebben teneinde in de uitoefening van de handel goederen te koop aan te bieden,

te verkopen of te verstrekken, dan wel diensten aan te bieden;

  • b.

    anderszins goederen uit te stallen of uitgestald te hebben om deze te koop aan te bieden, te verkopen of te verstrekken aan publiek.

  • 2.

    Het is de rechthebbende op een perceel verboden toe te staan, dat daarop zonder

vergunning van burgemeester en wethouders standplaats wordt of is ingenomen of goederen

worden of zijn uitgestald als bedoeld in het eerste lid.

3.Het in het eerste lid, onder b, gestelde verbod geldt niet ten aanzien van het uitgestald

hebben van gedrukte of geschreven stukken waarin gedachten of gevoelens worden

geopenbaard als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Grondwet. Alsdan geldt ook het in het

tweede lid gestelde verbod niet.

4.De in het eerste en tweede lid gestelde verboden gelden niet op de plaats die is aangewezen

voor het houden van een door de gemeenteraad ingestelde markt, zulks gedurende de tijden

dat de markt gehouden wordt voor een evenement als bedoeld in artikel 2.2.1, of voor het

organiseren van een markt als bedoeld in artikel 5.2.4.

  • 5.

    Het in het eerste lid gestelde verbod geldt niet voor zover de Wet milieubeheer, de

    Woningwet of de Wet beheer rijkswaterstaatswerken van toepassing is.

  • 6.

    Een vergunning bedoeld in het eerste lid kan worden geweigerd:

  • a.

    in het belang van de openbare orde;

  • b.

    in het belang van het voorkomen of beperken van overlast;

  • c.

    in het belang van de bescherming van het uiterlijk aanzien van de omgeving;

  • d.

    in het belang van de verkeersvrijheid of –veiligheid;

  • e.

    wanneer als gevolg van bijzondere omstandigheden in de gemeente of in een deel der

gemeente redelijkerwijs te verwachten is dat door het verlenen van de vergunning een

redelijk verzorgingsniveau voor de consument ter plaatse in gevaar komt;

  • f.

    vanwege de strijd met een geldend bestemmingsplan.

  • 7.

    Burgemeester en wethouders houden de beslissing op een aanvraag voor eenstandplaatsvergunning aan, indien de aanvraag tevens een milieuwetplichtige activiteit betreften indien geen toepassing kan worden gegeven aan het zesde lid, tot de dag waarop debeslissing over de milieuvergunningaanvraag is genomen.

Bijlage Routes brandweer en ambulance

Kaart uit Verkeersplan Stadshart, 15 maart 2007

Kaart uit Verkeersplan Stadshart, 15 maart 2007

Routes brandweer en ambulance Lelycentre

Routes brandweer en ambulance Lelycentre