Regeling vervallen per 26-11-2009

REGLEMENT voor de welstandscommissie

Geldend van 01-01-2008 t/m 25-11-2009

Intitulé

REGLEMENT voor de welstandscommissie

De raad van de gemeente Lelystad,

op voorstel van het college van de gemeente Lelystad d.d. 3 juli 2007;

B E S L U I T:

vast te stellen het navolgende

REGLEMENT voor de welstandscommissie

(bijlage 9 van de Bouwverordening gemeente Lelystad);

Artikel 1

De commissie als bedoeld in artikel 9.2 van de Bouwverordening gemeente Lelystad draagt de naam “Welstandscommissie van de gemeente Lelystad”, hierna aangeduid met “welstandscommissie”.

Taakomschrijving welstandscommissie

Artikel 2

  • 1. De welstandscommissie brengt gevraagd of ongevraagd en met inachtneming van Hoofdstuk 9 van de Bouwverordening van de gemeente Lelystad schriftelijk advies uit aan het college van de gemeente Lelystad over de toepassing van de voorschriften omtrent welstand zoals bepaald in de Woningwet en de Bouwverordening gemeente Lelystad ten aanzien van:

    • -

      aanvragen om bouwvergunning;

    • -

      ontwerpbouwplannen;

    • -

      aanvragen om reclamevergunning;

    • -

      legalisatieonderzoeken in het kader van handhavingprocedures op grond van de bouwwetgeving;

    • -

      het opstellen van welstandscriteria en welstandsbeleid en het aanpassen van de welstandsnota;

    • -

      onderwerpen aangaande de welstand of aangelegenheden, die voor het uiterlijk aanzien en de beleving van de gemeente van belang kunnen zijn of kunnen worden, zoals bij in voorbereiding zijnde bestemmingsplannen, het vaststellen, wijzigen of intrekken van stedenbouwkundige plannen, beeldkwaliteitplannen en andere relevante beleidsstukken.

  • 2. De welstandscommissie baseert haar advies op de welstandscriteria en sneltoetscriteria zoals die zijn opgenomen in de welstandsnota welke door de gemeenteraad is vastgesteld, alsmede de criteria die in door de raad vastgestelde beeldkwaliteitplannen zijn vastgelegd.

  • 3. Voorts heeft de welstandscommissie tot taak het op grond van de Woningwet uitbrengen van een jaarverslag aan de gemeenteraad over de wijze waarop de adviestaak is uitgevoerd, één en ander zoals nader is beschreven in artikel 17 van dit reglement.

Samenstelling van de welstandscommissie

Artikel 3

  • 1. De welstandscommissie bestaat uit vier vaste leden, onder wie de voorzitter en de secretaris. In de commissie hebben altijd deskundigen zitting op het gebied van architectuur, stedenbouw, monumenten en aanverwante gebieden. Bij afwezigheid van één of meer leden worden deze vervangen door de gelijktijdig met de leden aangestelde plaatsvervangers.

  • 2. De plaatsvervangende commissieleden hebben, wanneer zij als vervanger optreden, dezelfde bevoegdheden als de vaste commissieleden.

  • 3. De vaste en plaatsvervangende leden worden op voorstel van het college van Lelystad benoemd door de gemeenteraad voor een vooraf bepaalde zittingsperiode.

  • 4. De welstandscommissie kan zich bij de uitoefening van haar taak laten bijstaan door personen met deskundigheid in andere, aanverwante disciplines zoals landschapsarchitectuur.

  • 5. De commissie kan slechts adviezen uitbrengen indien ten minste drie stemgerechtigde leden aanwezig zijn.

  • 6. De voorzitter is lid van de welstandscommissie en heeft als taak het technisch leiden van de welstandsvergaderingen. De voorzitter heeft geen stemrecht.

Benoeming en zittingsduur

Artikel 4

  • 1. De benoeming van de commissieleden en hun vervangers geschiedt voor een periode van maximaal drie jaar.

  • 2. Het tussentijds intrekken van de benoeming van (plaatsvervangende) commissieleden is alleen mogelijk in geval van dringende redenen, zulks ter beoordeling van de gemeenteraad.

Artikel 5

Het werven van een nieuw (plaatsvervangend) lid gebeurt door middel van de daarvoor geldende sollicitatieprocedure dan wel in uitbesteding conform een daartoe strekkend besluit van het college.

Werkwijze en taakverdeling

Artikel 6

  • 1. De adviestaken van de welstandscommissie zijn verdeeld in twee categorieën. Er is sprake van adviestaken door de welstandscommissie als geheel en adviestaken door de secretaris. De secretaris is onder voorwaarden als nader aangeduid in de Aanbiedingsnota “De nieuwe welstand in Lelystad” van januari 2007 bevoegd plannen goed te keuren of af te keuren, en aan burgemeester en wethouders voor een bepaald gebied of object gemandateerd adviezen uit te brengen. Hij is gebonden aan dezelfde toetsingscriteria als de commissie als geheel.

  • 2. De vergadering van de welstandscommissie wordt bijgewoond door alle leden van de welstandscommissie, waaronder de voorzitter en de secretaris. Ter ondersteuning van de welstandscommissie zijn vertegenwoordigers van de afdelingen Ruimtelijke Dienstverlening en Ruimtelijke Plannen aanwezig. De vergadercyclus van de commissie bedraagt drie weken.

  • 3. De loketambtenaar van de Stadswinkel handelt op basis van de zogenaamde sneltoetscriteria dagelijks zelfstandig lichte bouwaanvragen af en kan de burger gerichte en inzichtelijke informatie geven over de welstandscriteria. Bij twijfel worden ook deze bouwaanvragen door de secretaris behandeld of doorgeleid aan de commissie.

  • 4. Op de welstandscommissie zijn de profielschetsen van toepassing als opgenomen in de aanbiedingsnota “De nieuwe welstand in Lelystad” d.d. januari 2007 en tezamen met de welstandnota door de raad is vastgesteld, zie bijlage.

Artikel 7 De welstandscommissie

  • 1. In een vergadering van de welstandscommissie wordt het volgende behandeld:

    • -

      alle bouwplannen in de vorm van aanvragen of ontwerpplannen die niet in mandaat door de secretaris (kunnen) worden afgedaan;

    • -

      de bouwplannen in gevoelige gebieden;

    • -

      trendsettende bouwplannen;

    • -

      de twijfelgevallen en knelpunten waarvoor de secretaris zijn mandaat niet wil gebruiken;

    • -

      alle ontwikkelingen die van invloed zijn op welstandsbeleid in relatie tot de welstandsnota, welstandscriteria en jaarverslagen;

    • -

      de grote stedenbouwkundige (bouw)plannen, bestemmingsplannen, projecten, beeldkwaliteitplannen en andere beleidsstukken.

  • 2. De welstandscommissie streeft naar een advies op basis van consensus. Als dit niet mogelijk is, is de meerderheid van stemmen bepalend. In het advies van de commissie staan geen minderheids-standpunten.

  • 3. De voorzitter kan de vergadering voor een door hem te bepalen duur schorsen voor het voeren van beraad buiten de vergadering.

  • 4. De secretaris stelt in samenwerking met medewerkers van de afdeling ruimtelijke dienstverlening voor de welstandscommissievergadering de agenda op en verzendt deze uiterlijk 2 werkdagen voorafgaand aan de vergadering toe aan alle deelnemers van de vergadering.

  • 5. Van de vergadering wordt verslag opgemaakt door de secretaris. Dit verslag komt uiterlijk binnen 2 werkdagen na de vergadering beschikbaar en wordt toegezonden aan alle deelnemers van de vergadering.

Artikel 8 De gemandateerde secretaris

De daartoe gemandateerde secretaris beslist zelfstandig over en baseert zijn besluit op bouwplannen waarop de welstandsnota, beeldkwaliteitsplannen en de zgn. “sneltoetscriteria” van toepassing zijn en over plannen waarvan het oordeel van de welstandscommissie als bekend mag worden verondersteld.

Artikel 9 Het secretariaat

  • 1. De secretaris oefent alle ondersteunende taken voor de welstandscommissie uit. Deze ondersteunende taken bestaan uit:

    • -

      de inhoudelijke voorbereiding van de welstandsvergaderingen;

    • -

      verslaglegging van de beoordeling van bouwplannen door de welstandscommissie;

    • -

      het verzorgen van de correspondentie namens de welstandscommissie;

    • -

      het mondeling toelichten van de welstandsadviezen;

    • -

      het verzamelen van de stukken voor de welstandsvergadering en het geven van een toelichting op deze stukken tijdens de welstandsvergadering.

  • 2. Alle van de welstandscommissie uitgaande stukken worden door de secretaris namens de welstandscommissie ondertekend.

  • 3. Medewerkers van de afdeling Ruimtelijke Dienstverlening stellen jaarlijks een rooster op van de vergaderdata voor de welstandscommissie. In dit rooster zijn tevens de namen van de (plaatsvervangende) commissieleden opgenomen.

    Openbaarheid en mondelinge toelichting

Artikel 10

  • 1.

    De behandeling door de welstandscommissie van bouw- en reguliere plannen is openbaar. De agenda voor de vergadering van de welstandscommissie wordt minimaal 2 werkdagen van tevoren bekend gemaakt en ligt ter inzage bij de Publieksbalie in het stadhuis. Indien het college van de gemeente Lelystad – al dan niet op verzoek van de aanvrager – een verzoek doet tot niet-openbaar overleg, dan dient het college o.g.v. artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur daaraan klemmende redenen ten grondslag te leggen. De openbaarheid geldt zowel voor de toelichtingen, beraadslagingen, beoordelingen, adviezen en verslagen.

  • 2.

    Indien een belanghebbende hierom heeft verzocht, wordt deze door of namens de welstandscommissie in staat gesteld tot het geven van een toelichting op het ter beoordeling liggende bouwplan. De belanghebbende heeft in dat geval maximaal 15 minuten de tijd voor het geven van een toelichting op het desbetreffende bouwplan. Het geven van een toelichting is alleen mogelijk in de toelichtende fase van de behandeling van het plan.

  • 3.

    In het geval dat het plan in de vergadering van de welstandscommissie wordt behandeld en een verzoek tot het geven van een toelichting is gedaan, dient de belanghebbende schriftelijk of telefonisch te worden uitgenodigd voor de vergadering waarin het plan wordt behandeld.

Supervisor

Artikel 11

  • 1. De gemeenteraad kan bepalen dat voor bepaalde gebieden een supervisor wordt ingeschakeld.

  • 2. Indien door de gemeenteraad een supervisor is benoemd, stelt de welstandscommissie de supervisor in de gelegenheid alle bouwplannen waarop diens opdracht betrekking heeft, schriftelijk en mondeling van zijn oordeel te voorzien. Komt de welstandscommissie tot een ander oordeel dan de supervisor, dan heeft de welstandscommissie met betrekking tot dit andere oordeel een bijzondere (uitgebreide) motiveringsplicht.

  • 3. Het voeren van overleg met een supervisor voor zover dat niet rechtstreeks betrekking heeft op een concreet bouwplan geschiedt door uitnodiging van de supervisor in de vergadering van de welstandscommissie.

    Advisering

Artikel 12

  • 1. Een ontwerpbouwplan - binnen de afdeling ruimtelijke dienstverlening aangeduid als “welstandsaanvraag” - wordt pas in behandeling genomen indien het alle gegevens bevat zoals genoemd op het formulier “Verzoek om beoordeling van een ontwerpbouwplan op welstand”.

  • 2. De welstandscommissie adviseert en motiveert haar advies schriftelijk.

  • 3. De welstandscommissie kan tot de volgende adviezen komen.

    • -

      Akkoord. De commissie is van oordeel dat het plan volgens de van toepassing zijnde welstandscriteria niet in strijd is met redelijke eisen van welstand. Een dergelijk positief advies wordt niet nader gemotiveerd. De welstandscommissie kan in haar advies eventuele collegiale opmerkingen opnemen. Deze opmerkingen moeten worden gekwalificeerd als een vrijblijvend advies.

    • -

      Niet akkoord. De commissie is van oordeel dat het bouwplan niet voldoet aan redelijke eisen van welstand. Een negatief welstandsadvies wordt met redenen omkleed. De commissie kan in een negatief advies aangeven hoe het desbetreffende plan wel aan de redelijke eisen van welstand kan voldoen, maar is daartoe niet verplicht.

      Niet betrokken zijn bij plan

Artikel 13

De leden van de welstandscommissie die als opdrachtgever, ontwerper of anderszins bij een door de welstandscommissie te beoordelen bouwplan betrokken zijn, onthouden zich van elke betrokkenheid bij de beoordeling en verslaglegging daarvan en zijn bij de behandeling, beoordeling, beraadslaging en advisering niet in de vergadering aanwezig.

Aanvaarden van opdrachten

Artikel 14

Leden van de welstandscommissie mogen geen opdrachten aanvaarden tot het verbeteren van een door de welstandscommissie behandeld bouwplan of tot het maken van een nieuw ontwerp hiervan.

Geheimhouding

Artikel 15

De leden van de welstandscommissie en de personen, genoemd in artikel 6, leden 2 en 4 van dit reglement, zijn verplicht tot geheimhouding van hetgeen hen in de uitoefening van hun functie ter kennis is gekomen, voorzover die verplichting uit de aard der zaak volgt of hen uitdrukkelijk is opgelegd door of namens het college van de gemeente Lelystad.

Second opinion

Artikel 16

Als een welstandscommissie van buiten Lelystad een verzoek doet tot het uitbrengen van een second opinion over een bouwplan uit een andere gemeente zal de welstandscommissie haar medewerking hieraan verlenen, tenzij deze commissie van oordeel is dat een zorgvuldige advisering niet mogelijk is. De behandeling van een dergelijk verzoek zal altijd plaatsvinden in de vergadering van de commissie en op dezelfde wijze worden verwerkt als de overige bouwplannen.

Jaarlijkse verantwoording

Artikel 17

  • 1.

    In de eerste helft van het kalenderjaar brengt de welstandscommissie aan de gemeenteraad een verslag uit van de werkzaamheden van de commissie in het voorafgaande kalenderjaar. In dit verslag komen tenminste aan de orde:

    • -

      op welke wijze toepassing is gegeven aan de welstandscriteria in de welstandsnota;

    • -

      de werkwijze van de welstandscommissie;

    • -

      op welke wijze uitwerking is gegeven aan de openbaarheid van vergaderen;

    • -

      de aard van de beoordeelde plannen;

    • -

      het aantal gehonoreerde en afwijzende uitgebrachte adviezen;

    • -

      de bijzondere projecten.

In het jaarverslag kunnen aanbevelingen worden gedaan ten aanzien van het gemeentelijk ruimtelijk kwaliteitsbeleid in het algemeen en de aanpassing van de gemeentelijke welstandsnota in het bijzonder.

2.Het jaarverslag wordt namens de welstandscommissie opgesteld door de secretaris.

Evaluatie

Artikel 18

De voorzitter van de welstandscommissie voert tenminste eenmaal per jaar overleg met de verantwoordelijke portefeuillehouder over het toegepaste welstandsbeleid.

Jaarlijkse excursie

Artikel 19

De secretaris organiseert jaarlijks een excursie voor de leden van de welstandscommissie en de raad. Tijdens deze excursie worden bouwprojecten bezocht die interessant zijn in het kader van de welstandsadvisering.

Honorering en onkostenvergoeding

Artikel 20

  • 1. Bij niet-uitbesteding genieten de leden en de plaatsvervangende leden van de welstandscommissie voor het bijwonen van vergaderingen en voor overige werkzaamheden die zij als lid van de welstandscommissie op verzoek van of namens het college van de gemeente Lelystad verrichten, een honorering overeenkomstig het uurtarief opgenomen in de door de Bond van Nederlandse Architecten (BNA) opgestelde richtlijnen. Er wordt een vergoeding verstrekt voor gemaakte reiskosten. Voor de reistijd worden maximaal twee uren vergoed.

  • 2. Bij uitbesteding van de werkzaamheden/bemensing van de welstandscommissie aan een derde partij neemt die partij de honorering en onkostenvergoeding van de leden voor haar rekening.

    Inwerkingtreding en citeertitel

Artikel 21

Dit reglement treedt na openbare bekendmaking in werking op de eerste van de maand volgend op die van publicatie en kan worden aangehaald als “Reglement voor de welstandscommissie”.

Ondertekening

Lelystad, 6 september 2007.
De raad van de gemeente Lelystad,
de griffier, de voorzitter,