Regeling vervallen per 16-02-2023

Verordening op de commissie van de rekening

Geldend van 27-05-2010 t/m 15-02-2023

Intitulé

Verordening op de commissie van de rekening

De raad van de gemeente Lelystad,

op voorstel van het presidium van de gemeenteraad van Lelystad d.d. 22 april 2010;

gelet op artikel 82 van de Gemeentewet;

B E S L U I T:

vast te stellen de navolgende

VERORDENING op de commissie van de rekening.

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    lid: lid van de commissieof een door een fractie aangewezen plaatsvervanger, zijnde een raadslid;

  • b.

    voorzitter: voorzitter van de commissie of diens vervanger;

  • c.

    griffier: griffier van de raad of diens vervanger;

  • d.

    vergadering: vergadering van de commissie;

  • e.

    de wet: de Gemeentewet.

Artikel 2. Commissie

De raad stelt uit zijn midden een commissie samen, de commissie van de rekening.

Artikel 3. Taken

  • 1. De commissie heeft tot taak de raad te adviseren over de rechtmatigheid- en doelmatigheid-aspecten van de besluitvorming inzake:

    • a.

      jaarstukken, programmarealisatie en accountantverklaring;

    • b.

      nota reserves en voorzieningen;

    • c.

      onderzoeksplan doelmatigheid en doeltreffendheid;

    • d.

      toets en verbeterplan administratieve organisatie en interne controle;

    • e.

      rapportage onderzoek naar doelmatigheid en doeltreffendheid;

    • f.

      andere comptabele stukken van het college die door de raad worden doorverwezen.

  • 2. De commissie voert het overleg met de accountant zoals bedoeld in artikel 5, lid 3, en artikel 6, leden 4 en 5, van de Verordening voor de controle op het financieel beheer….etc.

  • 3. De commissie voert de taken uit zoals bedoeld in artikel 3, lid 2, van de Verordening op de Rekenkamer voor Lelystad.

  • 4. De commissie neemt namens de raad deel aan het audit overleg.

Artikel 4. Werkwijze

  • 1. De commissie wordt terstond door het college in kennis gesteld van alle informatie die na het opmaken van de stukken als bedoeld in artikel 3, lid 1 en vóór behandeling ervan in de raad beschikbaar komt en die van invloed is op het beeld dat deze stukken geven.

  • 2. Vragen van de commissie naar aanleiding van haar werkzaamheden worden schriftelijk aan het college voorgelegd. Het college draagt, zo mogelijk voor de eerstvolgende vergadering van de commissie, zorg voor schriftelijke beantwoording, tenzij het de voorkeur geeft aan een mondelinge beantwoording door een collegelid, dat zich door ambtenaren kan laten bijstaan.

  • 3. De commissie brengt haar adviezen ten behoeve van de raadsbehandeling van de in artikel 3 bedoelde stukken schriftelijk aan de raad uit. Bij elk advies, tenzij het met algemene stemmen wordt gegeven, wordt vermeld of een lid een afwijkende mening heeft.

  • 4. De commissie is bevoegd:

    • a.

      zich tot een lid van het college te wenden ter verkrijging van alle stukken waarvan zij kennisneming nodig acht voor haar werkzaamheden;

    • b.

      tot het voeren van schriftelijk overleg met een lid van het college;

    • c.

      tot het uitnodigen in haar vergadering van een lid van het college, die zich door ambtenaren kan laten bijstaan, ter verkrijging van inlichtingen;

    • d.

      tot het inschakelen van een externe deskundige, mits het presidium toestemming geeft voor de daaraan verbonden kosten.

Artikel 5. Samenstelling

  • 1. De commissie bestaat uit 6 leden, 3 namens de coalitiepartijen en 3 namens de niet-coalitiepartijen.

  • 2. Bij verhindering kan een lid een waarnemer uit zijn fractie afvaardigen.

  • 3. De commissie wijst uit zijn midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter aan.

  • 4. Elk lid van de commissie heeft één stem in de vergaderingen van de commissie, van afwijkende standpunten wordt melding gemaakt in verslagen en adviezen van de commissie.

Artikel 6. Burgemeester en wethouders

  • 1. De voorzitter kan de leden van het college uitnodigen in de vergadering aanwezig te zijn en aan de beraadslagingen deel te nemen.

  • 2. Indien de burgemeester of een wethouder bij een vergadering aanwezig wil zijn en wil deelnemen aan de beraadslagingen, doet hij hiertoe een verzoek aan de voorzitter.

Artikel 7. Gemeentesecretaris of andere ambtenaren

De raadscommissie kan het college verzoeken de gemeentesecretaris of andere ambtenaren van de gemeente Lelystad aanwezig te laten zijn in de vergadering en deel te laten nemen aan de beraadslagingen als bedoeld in deze verordening.

Artikel 8. Reglement van orde

De commissie stelt voor de regeling van zijn werkzaamheden een reglement van orde op en legt dat ter vaststelling voor aan de raad.

Artikel 9. Uitleg verordening.

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van de verordening beslist de raadscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 10. Inwerkingtreding.

  • 1.

    Deze verordening treedt onmiddellijk in werking onder gelijktijdige intrekking van de verordening op de commissie van de rekening d.d. 22 juni 2006.

  • 2.

    Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening op de commissie van de rekening”.

Lelystad, 11 mei 2010.

De raad van de gemeente Lelystad,

de griffier, de voorzitter,