Regeling vervallen per 06-11-2021

Besluit van de raad van de gemeente Lelystad houdende regels omtrent de werkgeverscommissie van de gemeenteraad [Verordening werkgeverscommissie Lelystad 2019]

Geldend van 02-05-2019 t/m 05-11-2021

Intitulé

Besluit van de raad van de gemeente Lelystad houdende regels omtrent de werkgeverscommissie van de gemeenteraad [Verordening werkgeverscommissie Lelystad 2019]

De raad van de gemeente Lelystad;

gelezen het voorstel van de Werkgeverscommissie van de gemeenteraad 5 februari 2019.

gelet op artikel 83, eerste lid, de artikelen 107 tot en met 107e, artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

besluit vast te stellen de navolgende:

Verordening werkgeverscommissie Lelystad 2019

Artikel 1. Bevoegdheden Werkgeverscommissie

  • 1. De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd;

  • 2. Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen;

  • 3. Aan de werkgeverscommissie worden ook de bevoegdheden gedelegeerd tot het vaststellen, wijzigen en intrekken van de arbeidsvoorwaardenregeling voor de op de griffie werkzame personen;

  • 4. De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van de griffiemedewerkers mandateren aan de griffier.

Artikel 2. Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1. De werkgeverscommissie bestaat uit drie leden en kiest uit haar midden een voorzitter.

  • 2. De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 3. Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

  • a. op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

  • b. indien het lid aftreedt als lid van de raad;

  • c. indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de Werkgeverscommissie te vervullen.

  • 4. De voorzitter van de raad kan worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en optreden als adviseur.

Artikel 3. Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a. het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie ;

  • b. het leiden van de vergaderingen;

  • c. het doen naleven van deze verordening;

  • d. het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie ;

  • e. het accorderen van declaraties van de griffier;

  • f. het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4. Taken werkgeverscommissie

De werkgeverscommissie heeft als taken:

  • a. het nemen van besluiten over de individuele rechtspositie van de griffier en griffiemedewerkers waaronder de functiebeschrijving en waardering, met uitzondering van de besluiten omtrent benoeming, schorsing en ontslag en de vaststelling van de instructie van de griffier zoals bedoeld in artikel 107 van de Gemeentewet;

  • b. het doen van voorstellen aan de raad omtrent door de raad te nemen besluiten inzake benoeming, schorsing en ontslag en de instructie van de griffier;

  • c. het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier;

  • d. overige tot het werkgeverschap behorende taken ten aanzien van de griffier;

  • e. het benoemen, schorsen en ontslaan van de medewerkers van de griffie als bedoeld in artikel 107e, lid 2 van de Gemeentewet;

  • f. het afnemen van de eed of belofte van griffiemedewerkers;

  • g. het voeren van functionerings- c.q. beoordelingsgesprekken met de medewerkers van de griffie

  • h. het middels goedkeuring van het jaarverslag van de griffie, decharge verlenen aan de griffier.

  • i. het vaststellen van wijzigingen en aanvullingen op arbeidsvoorwaardenregelingen.

Artikel 5. Ondersteuning van de werkgeverscommissie

De griffier of een door de griffier aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken over ondersteuning.

Artikel 6. Besluitvorming

  • 1. Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2;

  • 2. Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 7. Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt definitief vastgesteld binnen vier weken na digitale verzending per mail.

Artikel 8. Beslotenheid van vergaderingen

  • 1. De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.

  • 3. Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie . De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 9. Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 10. Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt aan de raad, afhankelijk van de inhoud door tussenkomst van het presidium of het fractievoorzittersoverleg, met inachtneming van het bepaalde in artikel 8, tweemaal per jaar verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 11. Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 12. Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag volgende op die van zijn bekendmaking, onder

gelijktijdige intrekking van de ‘Verordening Werkgeverscommissie' van 5 november 2013

Artikel 13. Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als 'Verordening werkgeverscommissie Lelystad 2019'.

Ondertekening

Aldus besloten door de raad in zijn openbare vergadering van 2 april 2019.

de griffier, de voorzitter,