Regeling vervallen per 03-06-2010

Regeling nevenwerkzaamheden ambtenaren gemeente Leudal

Geldend van 11-09-2008 t/m 02-06-2010 met terugwerkende kracht vanaf 17-06-2008

Intitulé

Regeling nevenwerkzaamheden ambtenaren gemeente Leudal

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE LEUDAL

gelet op artikel 15:1:6 en 15:1e van de CAR/UWO

b e s l u i t e n :

vast te stellen de navolgende

regeling nevenwerkzaamheden ambtenaren gemeente Leudal”

Artikel 1 Begripsbepaling

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • 1.

    Ambtenaar:

    de ambtenaar in de zin van de CAR;

    de werknemer als bedoeld in artikel 2:5 van de CAR.

  • 2.

    Nevenwerkzaamheden:

    al dan niet betaalde werkzaamheden, die de ambtenaar buiten zijn functie uitoefent en die raakvlakken hebben of kunnen hebben met zijn functievervulling.

Artikel 2 Belangenverstrengeling

Ambtenaren vervullen geen nevenfuncties waarbij sprake is of kan zijn van strijdigheid met het belang van de gemeente of van strijdigheid c.q. belangenverstrengeling met de functie die zij binnen de gemeentelijke organisatie vervullen.

Artikel 3 Meldingsplicht

  • 1. De ambtenaar is verplicht nevenwerkzaamheden te melden bij de werkgever, indien er sprake is van persoonlijke werkzaamheden (d.w.z. dat deze niet worden verricht op grond van de functie en/of het ambtenaar zijn bij de gemeente) en:

    • -

      er een relatie is, financieel of anderszins, tussen de gemeente en/of de functie van de ambtenaar en de organisatie waarvoor de nevenwerkzaamheden worden verricht;

      en/of:

    • -

      er een risico is dat de nevenwerkzaamheden een goede functievervulling in de weg staan.

  • 2. De melding dient te geschieden door middel van het daartoe vastgestelde formulier.

  • 3. In het eerste kwartaal van elk jaar wordt er door het team p&o een inventarisatie gehouden om te beoordelen of de opgaven nog actueel zijn.

Artikel 4 Toestemming

  • 1. Toestemming tot het verrichten van de gemelde nevenwerkzaamheden wordt verleend op advies van het afdelingshoofd door de algemeen directeur/secretaris, daartoe gemandateerd door burgemeester en wethouders.

  • 2. Aan de toestemming kunnen beperkingen of voorwaarden worden verbonden.

  • 3. Indien geen toestemming wordt verleend, wordt dit gemotiveerd aan de ambtenaar ter kennis gebracht. De ambtenaar kan hiertegen bezwaar maken bij burgemeester en wethouders.

  • 4. Toestemming of afwijzing wordt schriftelijk vastgelegd op het meldingsformulier.

Artikel 5 Voorwaarden

Aan de ambtenaar aan wie toestemming is verleend om nevenwerkzaamheden te verrichten worden in ieder geval de volgende algemene voorwaarden gesteld:

  • a.

    Indien de nevenwerkzaamheden het voeren van een eigen bedrijf betreffen, dient de ambtenaar zijn risico’s zodanig te verzekeren, dat wordt voorkomen dat de werkgever op enigerlei wijze schade zal leiden ten gevolge van de uitoefening van de nevenwerkzaamheden.

  • b.

    Contacten met opdrachtgevers en/of klanten dienen te worden gemeld, indien er sprake zou kunnen zijn van enige belangenverstrengeling.

  • c.

    De ambtenaar dient in geval van nevenwerkzaamheden waarbij sprake is van een arbeidsverhouding (een betaalde baan) de regels van de Arbeidstijdenwet en daaruit voortvloeiende besluiten en voorschriften in acht te nemen.

  • d.

    Het is de ambtenaar niet toegestaan om gebruik te maken van faciliteiten als materialen en middelen van de werkgever.

  • e.

    Het is de ambtenaar niet toegestaan om gebruik te maken van (voor)kennis of gegevens waarover hij uit hoofde van zijn functie en/of zijn werknemerschap bij de gemeente beschikt of kan beschikken.

  • f.

    De nevenwerkzaamheden worden geacht buiten de voor de ambtenaar geldende werktijd te worden verricht.

Artikel 6 Openbaarmaking

  • 1. De nevenwerkzaamheden van de ambtenaren die de volgende functies vervullen worden openbaar gemaakt:

    • a.

      algemeen directeur/secretaris;

    • b.

      plaatsvervangend algemeen directeur/secretaris;

    • c.

      griffier.

  • 2. De algemeen directeur/secretaris kan bepalen dat van andere ambtenaren die integriteitgevoelige functies vervullen de nevenwerkzaamheden eveneens openbaar worden gemaakt.

Artikel 7 Wijze van openbaarmaking

  • 1. Openbaarmaking van de nevenwerkzaamheden van de in artikel 6 genoemde functionarissen geschiedt door een opgave van deze nevenwerkzaamheden in het gemeentehuis ter inzage te leggen.

  • 2. In het eerste kwartaal van elk jaar (na de jaarlijkse inventarisatie) wordt de opgave geactualiseerd door het team p&o.

Artikel 8 Vermelding van gegevens

De opgave als bedoeld in artikel 7 vermeldt:

  • a.

    de hoofdfunctie van de betreffende functionaris;

  • b.

    de nevenwerkzaamheden en de organisaties of instanties waarbij deze verricht worden;

  • c.

    de datum van ingang van de nevenwerkzaamheden;

  • d.

    de eventueel aan het uitoefenen van de nevenwerkzaamheden gestelde beperkingen of voorwaarden.

In de opgave worden geen persoonlijke gegevens van de betreffende functionarissen vermeld.

Artikel 9 Verantwoordelijkheid

De algemeen directeur/secretaris is verantwoordelijk voor de opgave van nevenwerkzaamheden van de ambtenaren die een functie als bedoeld in artikel 6 van deze regeling vervullen.

Artikel 10 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze regeling kan worden aangehaald als ‘Regeling nevenwerkzaamheden ambtenaren’ en treedt in werking met ingang van 17 juni 2008.

  • 2. Op de in het eerste lid genoemde datum vervalt de ‘Regeling nevenwerkzaamheden gemeente Leudal 2007’.

Ondertekening

Instemming OR d.d. 21 mei 2008
Vastgesteld d.d. 17 juni 2008
A.Griekspoor - Verdurmen
Algemeen Directeur/Secretaris