Beleidsnotitie verhuur/bruikleen van gemeentegrond

Geldend van 22-01-2009 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2009

Intitulé

Beleidsnotitie verhuur/bruikleen van gemeentegrond

Inleiding

In de voormalige gemeenten Haelen, Heythuysen, Hunsel en Roggel en Neer werden regelmatig gemeentegronden in gebruik gegeven aan particulieren. Vanaf de herindeling op 1 januari 2007 zijn nieuwe overeenkomsten conform het beleid van de voormalige gemeenten aangegaan. Aangezien elke gemeente haar eigen werkwijze en tarieven had, is het nu de bedoeling om een en ander te harmoniseren c.q. te komen tot nieuwe richtlijnen, voorwaarden en tarieven voor Leudal.

Het hoofddoel van verhuur van gemeentegrond is om privaatrechtelijk afspraken over het voor (on)bepaalde tijd in gebruik geven van gemeentegrond schriftelijk vast te leggen in een overeenkomst om verjaring te voorkomen. Verdere essentiële subdoelen zijn het voeren van een goed grondbeheer, kostenbesparing op groenonderhoud, tegengaan versnippering openbaar groen en het reduceren van niet structureel/beeldbepalend groen.

Het doel van deze beleidsnotitie is om te komen tot een uniforme en effectieve afhandeling van aanvragen voor de gemeente Leudal.

Project inventarisatie illegale ingebruiknames gemeentegrond

In de loop der jaren zijn veel groenstroken illegaal c.q. onrechtmatig in gebruik genomen door particulieren, waardoor uiteindelijk door verjaring het eigendomsrecht kan overgaan. Op het moment dat iemand wetende dat de grond van de gemeente is, de grond in gebruik neemt is deze persoon te kwader trouw. Verkrijgende verjaring is dan niet aan de orde. Echter op het moment dat de grond (van de gemeente) wordt overgedragen aan een derde (die niet weet dat de grond van de gemeente is) begint de verjaring te lopen.

Na de herindeling is het een goed moment om dergelijk onrechtmatig gebruik per kern te inventariseren (aan de hand van luchtfoto’s). Inhakend op het onrechtmatig gebruik van gemeentegrond kan vervolgens het feitelijk gebruik gelegaliseerd worden, waarbij ingebruikgeving of verkoop aan de orde kan zijn.

Medio 2009 wordt hier een nader voorstel omtrent gedaan.

Project verkoop reststroken gemeentegrond

Verder zullen criteria worden opgesteld wanneer verkoop van reststroken aan de orde kan zijn.

Thans wordt reeds nader onderzocht of grondstroken, waarin zich kabels en/of leidingen van nutsbedrijven bevinden, verkocht kunnen worden.

Medio 2009 wordt hier (in samenhang met bovenvermeld project) een nader voorstel omtrent gedaan.

Beleid voormalige gemeenten

Gemeente Heythuysen

In de gemeente Heythuysen werden gemeentegronden in gebruik gegeven conform een recognitieverordening, die laatstelijk was vastgesteld door de gemeenteraad dd. 4 september 2001. Deze verordening gold niet voor ingebruikgeving van volkstuintjes, gronden die voor bebouwing in aanmerking komen, grond die beschouwd kan worden als structureel openbaar groen en was bestemd voor landbouwdoeleinden. Voor de ca. 300 lopende overeenkomsten conform deze recognitieverordening werd jaarlijks een vergoeding c.q. recognitie in rekening gebracht volgens de volgende categoriëen:

Opp. t/m 50 m² € 5,50 (factuur voor 3 jaar vooruit betalen)

Opp. t/m 100 m² € 11,- (factuur voor 3 jaar vooruit betalen)

Opp. t/m 250 m² € 22,50

Opp. t/m 500 m² € 45,-

Opp. 500 m² of meer € 0,05 voor elke m² boven de 500 m² afgerond op hele euro’s

Bij verhuur van gronden gebruikt voor commerciële doeleinden werden de bovenstaande tarieven vermenigvuldigd met de factor 2, waarbij een minimumprijs gold van € 22,50. Dergelijke ingebruikgevingen zijn bv. parkeerterreinen en terrassen.

Verder werd in de B&W-vergadering d.d. 16 maart 2004 besloten om bij de in gebruik gegeven grondstrookjes na te gaan of verkoop hiervan mogelijk was. Indien er kabels/leidingen of riolering aanwezig was, werden gronden niet verkocht maar in gebruik gegeven.

In 2005 werd een notitie “Beleid verhuur/verkoop groenstroken” opgesteld, naar aanleiding van de problematiek van verkoop/verhuur van reststroken aan Aldenhoven. Destijds werd door het college besloten om deze notitie in algemene zin te handhaven, maar werd afgezien van verdere uitwerking in verband met de naderende herindeling. De in deze notitie genoemde overwegingen en criteria bij uitgifte van groenstroken worden meegenomen in het voorgestelde beleid voor Leudal.

In de voormalige gemeente Heythuysen zijn thans nog twee volkstuinencomplexen aanwezig, 25 volkstuintjes aan de Eykerstokweg in Heythuysen en 12 volkstuintjes aan de Clausstraat in Grathem. De tuintjes in Baexem aan de Hubert Cuyperslaan worden sinds 2002 niet meer als volkstuin uitgegeven; wel zijn er nog 3 tuintjes als achtertuin in gebruik. De animo voor de tuintjes aan de Eykerstokweg is thans gering in verband met de voorgenomen herinrichting c.q. verplaatsing hiervan in het kader van de herinrichtingsplannen van de Tungelroysebeek.

Deze volkstuintjes werden door middel van een huurovereenkomst onder specifieke voorwaarden voor volkstuinen verhuurd aan particulieren. De tarieven van de verhuur van de volkstuintjes waren divers door procentuele verhogingen en de euro in het verleden, maar zijn globaal te stellen op ca. € 25,- per 100 m².

In de B&W-vergadering d.d. 30 augustus 2005 werd besloten om een waarborgsom te vragen van € 100,- in verband met eventueel door de gemeente te maken kosten voor het opruimen van het betreffende tuintje na opzegging van de overeenkomst.

Gemeente Haelen

De gemeente Haelen beschikte over “Algemene regelen ingebruikgeving grondoppervlakten tot 10.000 m²”, die laatstelijk vastgesteld zijn door de gemeenteraad dd. 24 januari 2000.

De ingebruikgevingen waren gesplitst in 5 categorieën, met elk andere tarieven. Per 1 december 2006 werden de volgende categorieën met bijbehorende jaarlijkse tarieven onderscheiden:

Categorie I: gronden om en nabij de woning (voor-, zij- en achtertuintjes)

Opp. van 0 tot 100 m² : om niet

Opp. van 100 tot 500 m² : € 16,-

Opp. van 500 tot 1.000 m² : € 32,-

Categorie II: volkstuintjes

€ 0,106 per m² (afronding naar boven vindt plaats per 50 m²)

€ 0,106 per m² extra, indien de volkstuin was gelegen op een complex met waterleiding.

Categorie III: weilanden en landbouwgronden

Deze tarieven waren afgeleid van de in 2001 vastgestelde pachtprijs van € 385,- per hectare.

Opp. van 0 tot 1.000 m² : € 42,74

Opp. van 1.000 tot 1.500 m² : € 64,11

Opp. van 1.500 tot 2.000 m² : € 85,48

Opp. van 2.000 tot 2.500 m² : € 106,85 enz.

Categorie IV: reststroken op industrieterreinen

Opp. van 0 tot 200 m² : € 12,15

Opp. van 200 tot 400 m² : € 19,43

Opp. van 400 tot 600 m² : € 38,86 enz.

Categorie V: overige (zendmasten, oude afspraken e.d.)

Vanwege de diversiteit waren hier geen algemene tarieven vastgesteld.

Thans zijn er ca. 300 vigerende overeenkomsten verdeeld over deze categoriëen.

Door de gemeenteraad werden op 27 oktober 2003 de tarieven voor ingebruikgeving van diverse soorten gemeentegrond aangepast en werd besloten om deze jaarlijks te indexeren op basis van het consumentenprijsindex, reeks alle huishoudens (2000=100) van het CBS. Inmiddels zijn bovengenoemde prijzen per 1 december 2007 geïndexeerd.

Het beleidsuitgangspunt bij nieuwe verzoeken om ingebruikgeving was dat elk geval individueel bekeken werd.

In de voormalige gemeente Haelen zijn thans drie volkstuinencomplexen aanwezig, 76 volkstuintjes aan de Houtrustlaan te Haelen, 20 volkstuintjes aan de Speckerweg in Haelen en 9 tuintjes aan de Heitjesweg te Horn. Met alle gebruikers is een ingebruikgevingsovereenkomst afgesloten. De animo is zeer goed te noemen en regelmatig vinden er nieuwe toewijzingen plaats. Het tarief voor de ingebruikgeving van volkstuinen voor 2008 is na indexering € 0,107 per m². Op de volkstuincomplexen aan de Houtrustlaan en Speckerweg zijn waterkranen aanwezig, waarvoor € 0,107 per m² extra wordt berekend.

Gemeente Roggel en Neer

Bij raadsbesluit van 12 juli 1994 werden richtlijnen vastgesteld met betrekking tot verkoop cq. in gebruik geven van kleinere stroken grond (resthoeken/overhoeken, openbaar groen). Hierbij werd besloten om geen vergoeding te vragen voor het in gebruik geven van rest- en overhoeken en openbaar groen (bruikleenovereenkomst om niet).

In de voormalige gemeente Roggel en Neer was het gebruikelijk om stroken gemeentegrond langs de openbare weg met een bruikleenovereenkomst bij de voortuin in bruikleen te geven als er nutsleidingen in de betreffende grond aanwezig waren, voornamelijk in nieuwbouwwijken.

Vanuit het verleden zijn er ca. 150 zgn. bruikleenovereenkomsten (voornamelijk voor-, zij- en achtertuinen) om niet afgesloten, die nooit meer zijn geactualiseerd.

Op dit moment is er nog een volkstuinencomplex aanwezig op de Kleine Laak in Roggel met 10 volkstuintjes. Met de huidige gebruikers zijn geen overeenkomsten opgesteld en de tarieven zijn zeer laag in vergelijking met de tarieven van volkstuintjes in de overige voormalige gemeenten (afhankelijk van de grootte tussen € 5,- en € 15,- per jaar).

Gemeente Hunsel

In de voormalige gemeente Hunsel werd onderscheid gemaakt tussen zogenaamde voortuinovereenkomsten en ingebruikgevingen van gemeentegrond. De voortuinovereenkomsten werden in 1999 door de afdeling Publieke werken in het leven geroepen om niet functioneel groen in woonwijken (veelal leidingstroken) te laten onderhouden c.q. beheren door de aangrenzende bewoners om kosten voor groenonderhoud voor de gemeente te besparen. Om de bewoners hierin tegemoet te komen werden deze voortuinovereenkomsten om niet afgesloten. Hierbij werd onderscheid gemaakt tussen gebruik in “volledig beheer” (inrichten bij eigen tuin en onderhouden naar eigen inzicht) en “dagelijks onderhoud” (slechts schoffelwerk en licht snoeiwerk). Bij “dagelijks onderhoud” werd de voorjaarsonderhoudsbeurt uitgevoerd door de Risse. Aangezien bij de “volledig beheer” overeenkomsten snoeiafval vrijkomt mochten de bewoners 1 of 2 maal per jaar (afhankelijk van de perceelsgrootte) gratis op vertoon van de overeenkomst het groenafval naar de gemeentelijke stortplaats brengen. Globaal was 95% van de circa 600 voortuinovereenkomsten afgesloten met “volledig beheer”.

Op de afdeling RO werden verder incidenteel overeenkomsten afgesloten voor ingebruikgevingen van voornamelijk landbouwgronden, niet vallende onder de pachtwet (thans nog ca. 10 lopende overeenkomsten). Veelal betrof dit gemeentegronden die buiten de verpachtingen tijdelijk in gebruik werden gegeven in afwachting van woningbouwplannen. Het college heeft d.d. 17 februari 2005 besloten om bij ingebruikgevingen van gemeentegrond een vergoeding van € 45,- per are te vragen.

In de voormalige gemeente Hunsel is thans nog een volkstuinencomplex aanwezig aan de Kampstraat te Ell met ca. 8 tuintjes. In de praktijk blijkt dat deze nog in gebruik zijn. Van de afgelopen jaren zijn administratief echter geen overeenkomsten of inkomsten te achterhalen. Wel is enige jaren geleden een vergoeding afgesproken van € 0,10 per m².

Conclusie

Schematisch geeft het hierboven vermelde beleid en tarieven het volgende overzicht weer:

Voor-/zij-/achtertuinen

Reststroken op bedrijventerreinen

Weilanden/

landbouwgronden

Volkstuintjes

Haelen

Overeenkomst ingebruikgeving:

Opp. 0 tot 100 m²: om niet

Opp. 100 tot 500 m²: € 16,-

Opp. 500 tot 1.000 m²: € 32,-

enz.

Opp. 0 tot 200 m²: € 12,15

Opp. 200 tot 400 m²: € 19,43

Opp. 400 tot 600 m²: € 38,86 enz.

Opp. 0 tot 1.000 m² : € 42,74

Opp. 1.000 tot 1.500 m²: € 64,11

Opp. 1.500 tot 2.000 m²: € 85,48

Opp. 2.000 tot 2.500 m²: € 106,85

enz. (afgeleid van € 385,- per ha.)

€ 0,106 per m² (afronding naar boven vindt plaats per 50m²)

€ 0,106 per m² extra, met waterleiding

Heythuysen

Besluit conform recognitieverordening: (bij commercieel gebruik x factor 2, minimum € 22,50)

Opp. t/m 50 m² € 5,50

Opp. t/m 100 m² € 11,-

Opp. t/m 250 m² € 22,50

Opp. t/m 500 m² € 45,-

Opp. 500 m² of meer: € 0,05 voor elke m² boven de 500 m²

Huurovereenkomst:

Ca. € 25,- per 100 m²

Hunsel

Voortuinovereenkomsten: om niet

(als tegenprestatie 1 á 2 maal p/j gratis afval aanbieden stort)

€ 45,- per 100 m²

€ 0,10 per m²

Roggel en

Neer

Bruikleenovereenkomsten: om niet

€ 4,54 per 100 m²

Samengevat kan worden gesteld dat het beleid van de vier voormalige gemeenten qua voorwaarden redelijk gelijkwaardig is en qua tarieven sterk afwijkend is.

Richtlijnen en tarieven Leudal

Na inventarisatie van het beleid van de voormalige gemeenten is de vraag: hoe gaan we gemeentegrond in gebruik geven c.q. verhuren in Leudal?

Na overleg met Planning & Control zijn de juridische termen “bruikleen” en “huur” nader onderzocht.

Huur is de overeenkomst waarbij de ene partij, de verhuurder, zich verbindt aan de andere partij, de huurder, een zaak of een gedeelte daarvan in gebruik te verstrekken en de huurder zich verbindt tot een tegenprestatie. In de praktijk is dit meestal een financiële tegenprestatie, hoewel ook de onderhoudsverplichting als tegenprestatie kan worden gezien. Indien een bruikleenovereenkomst wordt aangegeven impliceert dit gebruik om niet, dus zonder tegenprestatie.

Onder de term “recognitie” wordt ter erkenning van het eigendomsrecht een geldelijke vergoeding geheven voor het gebruik van gemeentegrond door particulieren en/of instellingen.

Bij recognitie en huur is het mogelijk om meerdere soorten ingebruikgevingen te ondervangen, zoals bv. het commerciële gebruik van bv. parkeerterreinen en terrassen. Daarentegen kan onder recognitie geen landbouwgrond in gebruik worden gegeven. Bij huur en recognitie is het niet mogelijk om een overeenkomst “om niet” aan te gaan; bij bruikleen is het tegenstrijdig om een financiële vergoeding te vragen.

Voorstel Leudal

Om grotendeels het beleid van de voormalige gemeenten te volgen wordt voorgesteld om voor Leudal de volgende werkwijze te gaan hanteren:

  • -

    er wordt een onderverdeling gemaakt in 6 categoriëen, t.w.

    • categorie 1: voor-, zij- en achtertuintjes

    • categorie 2: volkstuintjes

    • categorie 3: landbouwgronden/weilanden < 1 hectare

    • categorie 4: bedrijventerreinen

    • categorie 5: overige, niet behorende tot eerdergenoemde

  • -

    Grondstroken bij de voortuin vóór of langs de woning (voornamelijk leidingstroken) worden d.m.v. een bruikleenovereenkomst om niet in gebruik gegeven onder voorwaarden,

  • -

    Alle overige ingebruikgevingen worden aangegaan met een huurovereenkomst onder voorwaarden,

  • -

    Per categorie worden huurtarieven (grotendeels incl. indexering) afgesproken.

Deze onderverdeling zal schematisch het volgende betekenen:

Categorie 1

Voor-/zij-/achtertuinen

Voortuinen (leidingstroken)

Bruikleenovereenkomst onder voorwaarden

Om niet, eenmalig € 25,- administratiekosten

Achtertuinen

Huurovereenkomst onder voorwaarden

Jaarlijkse facturering en indexering

Opp. 0 tot 50 m²: € 15,-

Opp. 50 tot 100 m²: € 30,-

Opp. 100 tot 150 m²: € 45,- enz.

Categorie 2

Volkstuintjes

Huurovereenkomst onder voorwaarden

Jaarlijkse facturering en indexering

Opp. 0 tot 100 m²: € 10,-

Opp. 100 tot 150 m²: € 15,-

Opp. 150 tot 200 m²: € 20,- enz. (per 50 m² € 5,- extra)

Incl. wateraansluiting tarief vermenigvuldigen met factor 2

Categorie 3

Weilanden en landbouwgronden < 1 ha.

Huurovereenkomst onder voorwaarden

Jaarlijkse facturering, baseren op voor Leudal vastgestelde pachtprijs van € 635,- per hectare

per 100 m² = € 6,35 / per 1.000 m² = € 63,50

Tweejaarlijkse aanpassing conform regionorm.

Categorie 4

Bedrijventerreinen

Huurovereenkomst onder voorwaarden met jaarlijkse facturering en indexering

Commercieel gebruik A: parkeergelegenheid/reclameborden e.d. per 50 m²: € 100,-

Commercieel gebruik B: functionele verharding/inrit e.d. per 50 m²: € 50,-

Commercieel gebruik C: groen e.d. t.b.v. uitstraling bedrijf per 50 m²: € 25,-

Categorie 5

Overige

Diverse specifieke afspraken en tarieven

Categorie 1: voor-, zij- en achtertuinen

Het merendeel van de lopende ingebruikgevingen vanuit de voormalige gemeenten betreft kleine groenstrookjes in woonwijken. Veelal zijn dit leidingstroken gelegen tussen de openbare weg/trottoir en de particuliere tuinen, die destijds niet verkocht konden worden en slechts in gebruik gegeven werden om bij de voortuin als groenvoorziening te onderhouden. Dergelijke stroken hebben een min of meer openbaar karakter en hebben slechts beperkte gebruikswaarde voor aanwonenden en de verruiming van het woongenot is maar beperkt

Om grotendeels het beleid van de voormalige gemeenten Hunsel (voortuinovereenkomsten), Haelen en Roggel en Neer te volgen en gezien het beleid in de gemeente Weert, wordt het volgende voorgesteld. Het gebruik van stroken grond gelegen vóór de woning bij de voor-/zijtuin (hoofdzakelijk leidingstroken), gelegen langs openbare weg of voetpad vastleggen middels bruikleenovereenkomsten om niet en onder algemene voorwaarden.

Verder wordt voorgesteld om bij het aangaan van dergelijke nieuwe ingebruikgevingen eenmalig een bedrag in rekening te brengen van € 25,- voor administratiekosten. Voor het actueel houden van deze overeenkomsten om het risico van verjaring te stuiten zal om de 5 jaar worden gecontroleerd op bewonersmutaties in de GBA, voor de eerste maal in 2014.

Alle overige ingebruikgevingen (grotendeels achtertuinen) zullen door middel van een huurovereenkomst met een financiële tegenprestatie (huurtarieven) onder voorwaarden worden aangegaan.

Hoe groter de oppervlakte, hoe groter het voordeel voor de gebruiker ten aanzien van verruiming van het woongenot. Om een vergoeding hier tegenover te stellen is niet meer dan redelijk. Voornamelijk het bij de achtertuin voegen van gemeentegrond heeft zonder meer een positieve invloed op de uitstraling van de woning, op de waarde van de woning en ook de gebruikswaarde zal hierdoor stijgen.

Mogelijk komen dergelijke percelen bij het project verkoop reststroken in aanmerking om verkocht te worden, ook gezien de afwezigheid van kabels en leidingen.

Voorgestelde jaarlijkse tarieven bij verhuur van gemeentegrond als achtertuinen bij woningen, zijnde geen leidingstroken:

Opp. van 0 tot 50 m² : € 15,-

Opp. van 50 tot 100 m² : € 30,-

Opp. van 100 tot 150 m² : € 45,- enz.

Deze tarieven zullen jaarlijks worden aangepast en geïndexeerd op basis van het consumentenprijsindexcijfer, reeks alle huishoudens van het CBS (2006=100)

In de uitvoering c.q. praktijk zal voornamelijk bij hoekwoningen enige discussie kunnen ontstaan over het feit of de gemeentegrond voor- of achtertuin is. Bij nieuwe verzoeken zal in principe altijd een Klic-melding (kabel-/leidinginfo) worden gedaan, zodat duidelijk is of er sprake is van een leidingstrook. Bij leidingstroken geldt een beperkter gebruik, zodat een bruikleenovereenkomst om niet kan worden aangegaan. In principe wordt elk geval individueel beoordeeld en geadviseerd in een mandaatadvies, een en ander in afwachting van beleid omtrent verkoop van reststroken.

Categorie 2: volkstuintjes

In vergelijking met andere gemeenten en volkstuinenverenigingen zijn de tarieven voor verhuur van volkstuinen van de voormalige gemeenten Haelen en Heythuysen gemiddeld te noemen. Daarom wordt voorgesteld om de volgende tarieven te gaan hanteren per volkstuin van:

Opp. van 0 tot 100 m² : € 10,-

Opp. van 100 tot 150 m² : € 15,-

Opp. van 150 tot 200 m² : € 20,-

Opp. van 200 tot 250 m² : € 25,- (per 50 m² € 5,- extra)

Vaak wordt bij volkstuinverenigingen een tarief per m² gehanteerd, maar om in de toekomst discussies over de grootte te voorkomen lijkt het praktischer om rubrieksgewijs een vergoeding te vragen.

Vervolgens wordt dit tarief vermenigvuldigd met de factor 2 bij volkstuinen met een wateraansluiting.

Deze tarieven zullen jaarlijks worden aangepast en geïndexeerd op basis van het consumentenprijsindexcijfer, reeks alle huishoudens van het CBS.

Verder zal er op korte termijn nader onderzoek plaatsvinden naar de huidige gebruikers van de volkstuinencomplexen in Roggel en Ell en vervolgens zal hen een overeenkomst worden aangeboden.

Het betalen van een waarborgsom, conform werkwijze in voormalig Heythuysen, wordt niet overgenomen vanwege de administratieve “rompslomp”. Bovendien dient bij elke mutatie door Beheer en Onderhoud het in de oorspronkelijke staat terug brengen van de tuin te worden gecontroleerd. De praktijk leert ook dat nog nooit een waarborgsom werd ingehouden, omdat verplichtingen niet werden nagekomen.

In principe wordt standaard in elke overeenkomst de voorwaarde tot het terugbrengen van de grond in de oorspronkelijke staat genoemd, zodat hierop in feite gehandhaafd kan worden. Verder worden volkstuintjes vaak in overleg per direct in de huidige staat door een nieuwe gebruiker overgenomen, waardoor er geen noodzaak is voor het vragen van een waarborgsom.

Categorie 3: weilanden en landbouwgronden < 1 ha.

Het tarief voor weilanden en landbouwgronden met een oppervlakte < 1 hectare wordt afgeleid van de d.d. 11 december 2007 door het college voor Leudal vastgestelde pachtprijs per hectare, zijnde € 635,- (per 100 m² = € 6,35 / per 1.000 m² = € 63,50). De pachtprijs wordt tweejaarlijks aangepast (c.q. verhoogd) aan de regionorm, waarbij wordt voorgesteld om de tarieven voor weilanden/landbouwgronden hierop te baseren. Hiermee is ook aangegeven dat de verhuur volgens deze beleidsnotitie in rangorde aansluit op het pachtbeleid van de gemeente Leudal.

Categorie 4: bedrijventerreinen

Op 12 november 2007 werd via mandaatadvies besloten om voor ingebruikgevingen van reststroken gemeentegrond op bedrijventerrein Windmolenbos per 1 december 2007 een marktconforme jaarlijkse vergoeding te vragen van € 3,98 per m² (zijnde 5% van de huidige verkoopprijs van € 79,50) voor bedrijven, die deze grond gebruiken voor commerciële doeleinden.

Verwacht werd reeds dat er reacties zouden komen van de gebruikers op het bedrijventerrein naar aanleiding van deze forse verhoging. Door verreweg de meeste bedrijven werd gereageerd, voornamelijk vanwege de “absurde” verhoging in prijs, maar ook vanwege het niet commercieel gebruiken van de gemeentegrond. Zonder de situatie ter plekke te kennen, is er zonder meer vanuit gegaan dat alle gebruikers op het bedrijventerrein de gemeentegrond commercieel gebruikten en is verder geen aandacht geschonken aan de inrichting ter plaatse. Na onderzoek blijkt dat er enige diversiteit in de inrichting van de grond is te onderscheiden. In principe betreft het voornamelijk het gebruik van de wegberm ten behoeve van parkeergelegenheid, extra inrit(ten) of groen. Bij de aanleg t.b.v. het creëren van (extra) parkeergelegenheid is duidelijk dat het om commercieel gebruik gaat. Dergelijke verzoeken komen veelal voort uit gebrek aan grond voor parkeren op eigen terrein en kan een bijbehorend commercieel tarief worden gehanteerd. Wel zal dit tarief niet meer per m² worden berekend, maar evenals bij de overige categorieën zal dit berekend worden op basis van de groepsgewijze perceelsgrootte en zal jaarlijkse indexering worden toegepast.

Voor de overige ingebruikgevingen (verharding/extra inrit/groen, zijnde geen parkeervakken danwel ander commercieel gebruik) op alle bedrijventerreinen in de gemeente Leudal wordt voorgesteld om aparte jaarlijkse huurtarieven te gaan hanteren, die passen bij dit gebruik.

Bovenstaande leidt vervolgens in een onderscheid in drie categorieën, t.w.

Commercieel gebruik A: parkeergelegenheid/reclameborden e.d. per 50 m²: € 100,-

Commercieel gebruik B: functionele verharding/inrit e.d. per 50 m²: € 50,-

Commercieel gebruik C: groen e.d. t.b.v. uitstraling bedrijf per 50 m²: € 25,-

Deze tarieven zullen jaarlijks worden aangepast en geïndexeerd op basis van het consumentenprijsindexcijfer, reeks alle huishoudens van het CBS.

Bovenstaande betekent dat van de bestaande overeenkomsten op bedrijventerrein Windmolenbos conform het huidige gebruik een toekenning in één van bovenstaande categorieën zal plaatsvinden, met het daarbij behorende tarief.

Vanuit de voormalige gemeente Hunsel zijn groenstroken op bedrijventerrein Ittervoort via een voortuinovereenkomst om niet aan de aangrenzende bedrijven in gebruik gegeven. Deze overeenkomsten zullen dan vallen onder commercieel gebruik C.

Bij nieuwe aanvragen om ingebruikgeving van gemeentegrond op bedrijventerreinen zal in de toekomst dan ook duidelijk naar voren dienen te komen voor welk doel de gemeentegrond benodigd is. Verder wordt geadviseerd om in de toekomst zeer terughoudend om te gaan met nieuwe verzoeken hiertoe.

Geadviseerd wordt om deze (concept)beleidsnotitie voor te leggen aan de bedrijvenvereniging Haelen en aan de Industriële Vereniging Ittervoort (IVI).

Categorie 5: Overige

Onder deze categorie worden alle nieuwe overeenkomsten vermeld, die niet vallen onder een van de eerder genoemde categoriëen. Over het algemeen worden hierbij vermeld:

  • ·

    ingebruikgevingen met speciale afspraken en voorwaarden, vaak omtrent onderhoud groen (bv. gebruik pad aan 3 gebruikers in Neeritter),

  • ·

    compensatie-afspraken met verenigingen en schutterijen

  • ·

    mondelinge ingebruikgevingen uit het verleden, waarbij de insteek thans is zoveel mogelijk schriftelijk vastleggen.

Vanwege de diversiteit zijn hier geen tarieven genoemd.

Het gaat dan vaak om incidentele gevallen, die een afzonderlijke benadering rechtvaardigen.

Overeenkomst en algemene voorwaarden

Bijlage 3 [niet opgenomen] betreft een standaardhuurovereenkomst met algemene voorwaarden.

Onderstaand worden de nieuwe algemene voorwaarden genoemd bij verhuur van gemeentegrond. In principe zijn alle standaardvoorwaarden van de voormalige gemeenten in elkaar geschoven c.q. geharmoniseerd.

De algemene voorwaarden staan op advies van Planning & Control in de overeenkomst vermeld, zodat eventuele speciale voorwaarden gelijktijdig in de overeenkomst meegenomen kunnen worden.

De bruikleenovereenkomst bevat dezelfde algemene voorwaarden, uitgezonderd de voorwaarden met betrekking tot de huurtarieven en –betaling.

  • 1.

    De huur van de gemeentegrond geschiedt voor onbepaalde tijd.

  • 2.

    De overeenkomst kan door beide partijen te allen tijde zonder opgaaf van redenen schriftelijk worden opgezegd met inachtneming van een opzegtermijn van tenminste één maand.

  • 3.

    Voor betaling van de huur ontvangt de huurder in april van het desbetreffende jaar een factuur. Bij tussentijdse wijziging in de omstandigheden of opzegging kan het vooruitbetaalde bedrag niet teruggevorderd worden.

  • 4.

    Jaarlijks worden per 1 januari de huurtarieven aangepast op basis van het consumentenprijsindexcijfer (CPI) van het CBS, reeks alle huishoudens (2006=100).

  • 5.

    De huurder aanvaardt het gehuurde perceel in de staat waarin het zich bij aanvang van de huur bevindt. De huurder ziet af van alle vorderingen wegens verborgen gebreken en dergelijke.

  • 6.

    Bij beëindiging van de huurovereenkomst moet de huurder het gehuurde perceel schoon opleveren m.a.w. in zijn oorspronkelijke staat terugbrengen en kan geen aanspraak worden gemaakt op enige vorm van schadevergoeding.

  • 7.

    Zonder schriftelijke toestemming van de verhuurder is het door de huurder niet toegestaan het gebruik van het gehuurde perceel geheel of gedeeltelijk over te dragen aan derden.

  • 8.

    De huurder dient het gehuurde perceel te gebruiken en te onderhouden naar genoegen van verhuurder en overeenkomstig de vigerende bestemming, zonder dat hierdoor overlast optreedt voor derden.

  • 9.

    Het oprichten van bouwwerken of opstallen is niet toegestaan op het gehuurde perceel zonder specifieke schriftelijke toestemming van de verhuurder.

  • 10.

    Zonder enig recht op schadevergoeding moet de huurder toegang verlenen aan verhuurder of nutsbedrijven en toestaan dat in of op het gehuurde perceel eventueel aanwezige kabels, leidingen, palen, aanduidingsbordjes e.d. voor openbare doeleinden worden aangebracht, verwijderd, vervangen of onderhouden.

  • 11.

    Op het gehuurde perceel mogen geen handelingen worden verricht die kunnen leiden tot bodemverontreiniging in welke vorm dan ook; de huurder is aansprakelijk voor eventuele bodemverontreiniging die tijdens de huurperiode is ontstaan.

Extra voorwaarde bij verhuur volkstuinen:

  • -

    Op het als volkstuin verhuurde perceel is het houden van dieren/vogels niet toegestaan zonder specifieke toestemming van de verhuurder. Bij overlast in de omgeving zal de toestemming direct worden ingetrokken.

In de voormalige gemeente Heythuysen was het houden van pluimvee verboden op de volkstuinen. Daarentegen was in Haelen toegestaan om maximaal vijf kippen te houden (geen hanen of andere diersoorten). Deze voorwaarde is destijds in het leven geroepen, doordat in het verleden op het volkstuinencomplex aan de Houtrustlaan regelmatig klachten waren over geluidsoverlast door het houden van hanen. Voor nieuwe verhuren wordt voorgesteld om het houden van dieren te verbieden.

Extra voorwaarden op advies van groenbeheer inzake bomen en beplanting bij tuinen:

  • -

    De huurder is verplicht aanwezige bomen te behouden. Het onderhoud hiervan geschiedt door en voor rekening van de gemeente.

  • -

    In verband met eventueel aanwezige kabels en leidingen is het niet toegestaan om bomen, diepwortelende beplanting of dergelijke aan te brengen.

  • -

    Indien het gehuurde perceel is gelegen op een hoek of in een bocht van de openbare weg dient In verband met de verkeersveiligheid de beplanting laagblijvend te zijn (< 1 m. hoog).

Bijzonderheden:

Punt 9 is overgenomen uit de voorwaarden van de voormalige gemeenten waarbij het zonder schriftelijke toestemming van verhuurder niet is toegestaan om bouwwerken of opstallen op te richten op gemeentegrond.

Een en ander komt voornamelijk voort uit het feit dat er zich mogelijk kabels en leidingen in de gemeentegrond bevinden.

In de praktijk is uit het verleden dikwijls gebleken dat deze voorwaarde voor de burger beperkingen met zich meebrengt voor wat betreft het oprichten van erfafscheidingen. Permanente bouwwerken met fundering worden uiteraard niet toegestaan, maar een demontabel hekwerk met een bepaalde hoogte zou in veel gevallen geen problemen moeten opleveren.

Voor het in afwijking van deze voorwaarden (schriftelijke) toestemming te kunnen geven, dient bekend te zijn waaraan getoetst moet worden.

In de voormalige gemeenten werd hier in de praktijk praktisch mee omgegaan en werd regelmatig mondeling toestemming verleend voor het plaatsen van een hekwerk, mits er een eventueel noodzakelijke bouwvergunning voor werd afgegeven en het hekwerk een “groen” karakter had (begroeien met groen).

Ieder verzoek om schriftelijke toestemming in afwijking van bovenstaande voorwaarde zal individueel bekeken worden.

In principe kan positief worden geadviseerd, indien:

  • ·

    na een Klicmelding blijkt dat er geen kabels en leidingen ter plaatse aanwezig zijn

  • ·

    de eventueel benodigde bouwvergunning wordt aangevraagd en verleend

  • ·

    in het vigerende bestemmingsplan geen nadere bepalingen hieromtrent worden vermeld

  • ·

    de groenstrook niet is gelegen aan openbare weg, trottoir, voetpad e.d.

Verder is hierbij naleving van punt 6 van de hierboven genoemde huurvoorwaarden belangrijk:

Bij beëindiging van de huurovereenkomst moet de huurder het gehuurde perceel schoon opleveren m.a.w. in zijn oorspronkelijke staat terugbrengen en kan geen aanspraak worden gemaakt op enige vorm van schadevergoeding.

Werkwijze Leudal

Algemene werkwijze

Bij nieuwe verzoeken voor verhuur (c.q. aankoop) van gemeentegrond worden in principe de volgende interne disciplines om advies gevraagd:

  • ·

    Ruimtelijke Ontwikkeling (RO) voor bestemmingsplannen/verkeer

  • ·

    Team Nieuwe werken en reconstructies, voor plannen en Klic (kabels en leidingen) en verkeer

  • ·

    Team Beheer en beleid, voor groen-, riool- en wegenbeheer

  • ·

    Evt. team Milieu, Bouwen en Wonen voor bodemonderzoek of bouwvergunningseisen.

Afhankelijk van de afzonderlijke adviezen wordt door team EZ een integraal advies voorgelegd aan het hoofd van de afdeling c.q. aan de portefeuillehouder. Indien de gemeentegrond wordt verhuurd, wordt een brief met de overeenkomst (in tweevoud), met een situatietekening verzonden aan de aanvrager. Verzocht wordt om beide exemplaren ondertekend te retourneren, waarna deze door het hoofd van de afdeling, namens de burgemeester, worden ondertekend. Vervolgens ontvangt de aanvrager een door beide partijen ondertekende overeenkomst retour.

De gegevens van de ingebruikgeving worden vervolgens onder de juiste categorie in een bestand geregistreerd. Aan de hand van deze overzichten worden jaarlijks per 1 januari de huurtarieven geïndexeerd en vervolgens worden in april van het huurjaar door afdeling financiën facturen verstuurd.

Aanvraagformulier

Om de dienstverlening naar de burgers te verbeteren én om voor de gemeente zoveel mogelijk relevante informatie te vergaren, wordt voorgesteld om een standaard aanvraagformulier te gaan gebruiken voor verzoeken van particulieren voor verhuur c.q. koop gemeentegrond (zie bijlage 3). Alle noodzakelijke gegevens, zoals huidig en toekomstig gebruik en een situatietekening, zijn dan bij de gemeente bekend om een degelijk intern onderzoek uit te voeren.

Als bijlage kunnen tevens de standaardvoorwaarden en huurtarieven bij het aanvraagformulier worden gevoegd, zodat deze vroegtijdig bij aanvragers bekend zijn en deze niet achteraf met eventuele beperkingen en huurprijzen omtrent het gebruik worden geconfronteerd.

Dit aanvraagformulier kan samen met de standaardvoorwaarden en huurtarieven door de frontoffice op verzoek aan burgers worden verstrekt en op de website als webformulier worden aangeboden.

Ingangsdatum en overgangsperiode

Als ingangsdatum voor deze beleidsnotitie wordt 1 januari 2009 voorgesteld. Een en ander komt voort uit het feit dat de thans nog geldende recognitieverordening van de voormalige gemeente Heythuysen per 1 januari 2009 formeel gezien vervalt twee jaar na de herindeling in verband met de Wet Arhi.

In de lopende overeenkomsten van alle voormalige gemeenten is geen passage opgenomen dat de gemeente de bevoegdheid heeft om tarieven en/of voorwaarden tussentijds te wijzigen. Juridisch gezien mag een gebruiker in feite niet geconfronteerd worden met gewijzigde tarieven en voorwaarden na een herindeling naar aanleiding van een ondertekende overeenkomst met een voormalige gemeente.

Een mogelijkheid is om alle bestaande overeenkomsten van gemeentewege schriftelijk op te zeggen en alle gebruikers een nieuwe overeenkomst met de nieuwe tarieven en voorwaarden voor te leggen. Buiten het feit dat dit administratief gezien veel werk is, zal deze werkwijze leiden tot vele reacties c.q. opzeggingen in het geval het Leudalse beleid voor de gebruiker ongunstiger uitpakt qua voorwaarden en voornamelijk qua tarieven.

Voorgesteld wordt derhalve om te besluiten om na vaststelling van deze beleidsnotitie per 1 januari 2009 de nieuwe huurovereenkomst met voorwaarden en tarieven voor Leudal aan te bieden bij nieuwe verzoeken. Tevens zullen actief de lopende overeenkomsten uit de voormalige gemeenten worden geactualiseerd, door na bewonersmutaties de nieuwe overeenkomst van Leudal met bijbehorende tarieven aan te bieden. Gezien het feit dat er ruim 1000 lopende overeenkomsten zijn uit de voormalige gemeenten zal dit administratief veel werk met zich meebrengen. Waarschijnlijk zullen door deze werkwijze ca. 200 bestaande overeenkomsten naar Leudals beleid overgaan.

Om geen oneindige ongelijkheid te creëren in huurtarieven tussen gebruikers onderling is het noodzakelijk om op een bepaald moment te besluiten om alle lopende overeenkomsten over te laten gaan op het nieuwe tarief van Leudal. Hiervoor wordt voorgesteld om alle inwoners van Leudal die via een overeenkomst gemeentegrond in gebruik hebben medio 2009 na vaststelling van deze beleidsnotitie schriftelijk mede te delen dat per 1 januari 2010 de lopende overeenkomsten zullen overgaan op het nieuwe beleid (voorwaarden en tarieven) van de gemeente Leudal, zonder het formeel aangaan van een nieuwe overeenkomst. Het jaar 2009 kan dan worden gezien als een overgangsjaar, dat tevens gebruikt wordt voor het actualiseren van alle bestaande overeenkomsten. Tevens zal onderzoek moeten worden gedaan naar de soort verhuur voor het toekennen in de juiste categorie qua tarieven. Voor wat betreft de gevallen waarbij de nieuwe tarieven gunstiger uitvallen (bij de leidingstroken in de voormalige gemeente Heythuysen) zullen deze wel gaan gelden vanaf 1 januari 2009.

Juridisch gezien is dit in feite niet correct, maar dit is wel de meest praktische oplossing om te komen tot een uniforme werkwijze voor alle inwoners van Leudal. Bij eventuele reacties op deze werkwijze kan alsnog gekozen worden voor een praktische oplossing in overleg. Een formele opzegging van gemeentewege en ontruiming van de gronden vervolgens onderhoud door de gemeente of, indien gewenst, vastlegging onder nieuw beleid.

Een en ander is juridisch afgestemd met de afdeling Planning & Control.

Voorwaarde in voortuinovereenkomst voormalige gemeente Hunsel

In de voortuinovereenkomsten van de voormalige gemeente Hunsel stond als voorwaarde vermeld dat de particulieren één of twee keer per jaar (afhankelijk van het in gebruik gegeven oppervlakte) gratis groenafval mochten aanbieden op het destijds nog gemeentelijk milieupark te Hunsel. Dit gold als tegenprestatie voor het onderhoud door de particulieren en woog financieel gezien niet op tegen de kosten van groenonderhoud door de gemeente. In Leudal is het niet meer mogelijk om aan deze voorwaarde te voldoen, aangezien de kosten aanzienlijk hoger zijn door de exploitatie van de milieuparken door Reinigingsdienst Maasland. Voor 2008 is dit als overgangsregeling in overleg met Maasland nog voortgezet. Een compleet inzicht in de kosten is dan ook nog niet te geven.

Gezien de hogere kosten en om voor alle inwoners met gelijke maten te gaan meten kan de gemeente thans niet meer aan deze voorwaarde voldoen. Bij het aanschrijven van de gebruikers i.v.m. het overgaan op Leudals beleid zal bij de gebruikers van een voortuinovereenkomst met de voormalige gemeente Hunsel dan ook speciaal vermeld moeten worden dat de voorwaarde over het gratis storten van groenafval m.i.v. 1 januari 2009 vervalt. Bij mogelijke opzeggingen van de overeenkomst zal de gemeente deze extra kosten voor groenonderhoud moeten tolereren.

Verder heeft de gemeente inmiddels besloten dat alle inwoners van Leudal jaarlijks enkele malen de mogelijkheid wordt geboden om gratis gebruik te maken van de brengvoorziening voor het afvoeren van groenafval.