Regeling vervallen per 13-03-2014

Regeling organieke functiebeschrijving en -waardering en indeling gemeente Leudal 2009

Geldend van 04-03-2010 t/m 12-03-2014 met terugwerkende kracht vanaf 01-09-2009

Intitulé

Regeling organieke functiebeschrijving en -waardering en indeling gemeente Leudal 2009

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE LEUDAL

overwegende dat het in het kader van een goed personeelsbeleid vereist is een geactualiseerde regeling voor het beschrijven en waarderen van functies alsmede voor indeling in een bandbreedte vast te stellen;

gelet op het verhandelde in de vergadering van de Commissie voor Georganiseerd Overleg d.d. 15 december 2009;

gelet op artikel 107e en artikel 160 van de Gemeentewet;

gelet op artikel 3:1 van de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling voor de sector gemeenten juncto het bepaalde in de Bezoldigingsverordening van de gemeente Leudal;

b e s l u i t e n :

vast te stellen de navolgende Regeling organieke functiebeschrijving en -waardering en indeling gemeente Leudal 2009

Artikel 1 Begripsbepalingen

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

a.ambtenaar

:

de ambtenaar zoals bedoeld in artikel 1:1, lid 1 onder a van de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling voor de sector gemeenten (CAR);

b.functiefamilie

:

een groep functies met een gemeenschappelijk functieprofiel;

c.functieprofiel

:

een gemeenschappelijk profiel zoals een taak of een groep van taken van een functiefamilie, zoals die binnen het raam van de voor de gemeente geldende regelingen door of namens het College is vastgesteld;

d.functiebeschrijving

:

de beschrijving van een functiefamilie, uitgewerkt in een aantal specifieke bandbreedtes;

e.bandbreedte

:

de niveaubepalende bestanddelen van een functiefamilie, onder verwijzing van wat hierover is bepaald in artikel 2.1 van deze regeling;

f.functieboek

:

het geheel van functiebeschrijvingen;

g.functietaken

:

de uitwerking van de functiebeschrijving in werkafspraken;

h.functiedeskundige

:

de met de uitvoering van de regeling organieke functie-beschrijving en -waardering en indeling belaste (externe) deskundige(n) op het gebied van functiebeschrijving en -waardering;

i.toetsingscommissie

:

de door het College ingestelde commissie belast met het toetsen van de concept waarderingsadviezen alsmede het adviseren van het College naar aanleiding van ingediende bedenkingen tegen indelingsvoorstellen. De commissie bestaat uit:

1.een extern lid aan te wijzen door het College,

2.een extern lid aan te wijzen door het Georganiseerd Overleg,

3.een externe voorzitter voorgedragen door de leden 1. en 2.

Aan de toetsingscommissie worden, zonder stemrecht, toegevoegd een medewerker van het team O,C & J als secretaris en de functiedeskundige als adviseur;

j.bezwarencommissie

:

de door het College ingestelde commissie ex. artikel 7:13 Awb; aan de bezwarencommissie wordt, zonder stemrecht, toegevoegd een door het College aangewezen secretaris;

k.conversietabel

:

een tabel die een koppeling legt tussen de resultaten van de waardering en de salarisschalen.

Artikel 2 Omvang

  • 1. Er is een functieboek waarin het geheel van functiefamilies is vastgelegd. Daar waar de functietaken geen aansluiting kunnen vinden bij een bandbreedte uit de vastgestelde functiefamilies of door aanpassing van de bandbreedte of toevoeging van een nieuwe functiefamilie niet kunnen worden toegevoegd, dient er een aparte functiebeschrijving opgesteld te worden. Deze functiebeschrijving maakt onderdeel uit van het functieboek.

  • 2. Het niveau van alle bij de gemeente voorkomende functiebeschrijvingen zal worden vastgelegd volgens de methode van functiewaardering, met gebruikmaking van het ODRP -functiewaarderingssysteem (OFS).

  • 3. Er is een vigerende conversietabel, die een koppeling legt tussen de resultaten, de waardering en de salarisschalen, laatstelijk door het College vastgesteld op 30 januari 2007 (bijlage I).

Artikel 3 Functieboek

  • 1. Het functieboek wordt vastgesteld door het College, met uitzondering van de functiebeschrijvingen voor de griffier en de griffiemedewerkers, welke worden vastgesteld door de gemeenteraad.

  • 2. Het functieboek wordt gewijzigd voor nieuwe functiefamilies en/of bandbreedtes welke duurzaam moeten worden vervuld en welke niet op basis van het dan geldende functieboek kunnen worden vervuld. Daar waar deze wijziging niet tot de mogelijkheden behoort dient er een aparte functiebeschrijving opgesteld te worden.

  • 3. De functiedeskundige stelt de concept functiebeschrijvingen op.

  • 4. De gemeentesecretaris stelt de wijzigingen vast, met uitzondering van de functiebeschrijving voor de ‘gemeentesecretaris’, welke wordt vastgesteld door het College. De functiebeschrijvingen voor de griffier en de griffiemedewerkers worden vastgesteld door de gemeenteraad.

Artikel 4 Functiewaardering

  • 1. De functiebeschrijvingen worden aan de functiedeskundige voor een concept -waarderingsadvies voorgelegd.

  • 2. De functiedeskundige vervaardigt aan de hand van de functiebeschrijvingen een concept -waarderingsadvies.

  • 3. De concept - waarderingsadviezen worden getoetst door de toetsingscommissie. De toetsingscommissie adviseert over:

    • a.

      de waardering van de functiebeschrijvingen;

    • b.

      de conversietabel (indien deze aangepast dient te worden).

  • 4. De conversietabel wordt (indien deze aangepast dient te worden) ter instemming voorgelegd aan de Commissie voor Georganiseerd Overleg.

Artikel 5 Indelingsvoorstel

  • 1. De functiedeskundige stelt vervolgens, in concept, een gemotiveerd voorstel op tot indeling van een gewijzigd of nieuw takenpakket in een bestaande of nieuwe functiefamilie met bandbreedte, in overleg met de desbetreffende directeur, met het College voor de gemeentesecretaris, respectievelijk de gemeenteraad voor de griffier en de griffiemedewerkers.

  • 2. Het College stelt de concept indelingsvoorstellen voorlopig vast, met uitzondering van de concept - indelingsvoorstellen met betrekking tot de griffier alsmede de griffiemedewerkers, welke ter vaststelling worden voorgelegd aan de gemeenteraad.

  • 3. Het concept indelingsvoorstel in een bandbreedte wordt aan de ambtenaar schriftelijk bekend gemaakt bij wijze van een voorgenomen besluit.

Artikel 6 Bedenkingen tegen indelingsvoorstel

  • 1. Indien de ambtenaar het niet eens is met het concept - indelingsvoorstel in een bandbreedte kan hij dat binnen 14 kalenderdagen gemotiveerd kenbaar maken bij het College. Bedenkingen inzake de concept - indelingsvoorstellen met betrekking tot de griffier alsmede de griffiemedewerkers worden gemotiveerd kenbaar gemaakt bij de gemeenteraad.

  • 2. De ambtenaar kan verzoeken om mondeling te worden gehoord door de toetsingscommissie. De ambtenaar die hiertoe een verzoek indient, zal binnen 14 kalenderdagen worden gehoord. De toetsingscommissie nodigt indien gewenst de desbetreffende directeur uit tot het geven van zijn c.q. haar zienswijze met betrekking tot de ingediende bedenkingen.

  • 3. De toetsingscommissie adviseert, met inachtneming van de eventuele bedenkingen, over het indelingsvoorstel in een bandbreedte.

Artikel 7 Vaststelling

  • 1. De toetsingscommissie legt de concept - waarderingen, de indelingsvoorstellen en eventueel de conversietabel, met inachtneming van hetgeen is vermeld in artikel 2.2 lid 4, ter vaststelling voor aan het College. De concept - waarderingen, de indelingsvoorstellen en eventueel de conversietabel, met betrekking tot de griffier alsmede de griffiemedewerkers worden ter vaststelling voorgelegd aan de gemeenteraad, met inachtneming van hetgeen is vermeld in artikel 2.2 lid 4.

  • 2. Het College respectievelijk de gemeenteraad stelt het geactualiseerde functieboek, de waarderingen en de indelingsvoorstellen vast. Het College, respectievelijk de gemeenteraad, stelt bovendien de eventueel geactualiseerde conversietabel vast, met inachtneming van hetgeen is vermeld in artikel 2.2 lid 4.

  • 3. Het besluit tot indeling wordt aan de betrokken ambtenaar schriftelijk bekend gemaakt.

Artikel 8 Bezwarenprocedure

  • 1. Tegen het besluit, als bedoeld in artikel 2.5 lid 3 kan een functiehouder binnen zes weken na bekendmaking, schriftelijk en met redenen omkleed, een bezwaar indienen bij het bestuursorgaan.

  • 2. Het bestuursorgaan zendt het bezwaarschrift aan de bezwarencommissie.

  • 3. Tenminste twee weken voor de behandeling van een zaak in de bezwarencommissie worden alle daarop betrekking hebbende stukken door de secretaris ter inzage gelegd en worden op verzoek afschriften toegestuurd.

  • 4. Het staat de bezwarencommissie vrij bij de behandeling van de zaken informanten en adviseurs te raadplegen. De bezwarencommissie krijgt alle informatie, die zij nodig acht om haar werkzaamheden naar behoren te kunnen verrichten.

  • 5. De bezwarencommissie brengt advies uit aan het bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen.

Artikel 9. Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze regeling kan worden aangehaald als ‘Regeling functiebeschrijving en - waardering en indeling gemeente Leudal 2009’.

  • 2.

    Deze regeling treedt met terugwerkende kracht tot 1 september 2009 in werking onder intrekking van de ‘Regeling organieke functiewaardering en - beschrijving gemeente Leudal 2006’, vastgesteld bij besluit van het College van burgemeester en wethouders d.d. 30 januari 2007.

Ondertekening

Heythuysen, 12 januari 2010
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN LEUDAL,
De secretaris, De burgemeester,