Verordening Werkgeverscommissie griffie

Geldend van 31-10-2013 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 09-10-2013

Intitulé

Verordening Werkgeverscommissie griffie

Gelezen het voorstel van het presidium d.d. 27 augustus 2013,

Vernomen hebbende het advies van de commissie bestuur en middelen van 25 september 2013;

Gelet op artikel 83, eerste lid, en de artikelen 107 tot en met 107e en artikel 156 van de Gemeentewet alsmede

afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

Besluit

Vast te stellen de navolgende ‘Verordening Werkgeverscommissie griffie’:

Artikel 1: Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1. De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overigeop de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd.

  • 2. Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering vande overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen.

  • 3. De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel mandateren aan de griffier.

Artikel 2: Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1. De werkgeverscommissie bestaat uit drie leden van de raad. De drie leden benoemen uit hun midden de voorzitter van de werkgeverscommissie.

  • 2. De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 3. Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    op eigen verzoek: het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in

    • a.

      als de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      ndien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 4. De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel op te treden als adviseur.

Artikel 3: Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragenvoor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4: Ondersteuning van de commissie

De griffier staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt zo nodig met het college of de gemeentesecretaris afspraken over andere ondersteuning.

Artikel 5: Besluitvorming

  • 1. Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2.

  • 2. Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbendeleden aanwezig is.

Artikel 6: Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld. De werkgeverscommissie kan ook besluiten om de vaststelling van de besluitenlijst via digitale weg1 vast te stellen.

Artikel 7: Beslotenheid van vergaderingen

  • 1. De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.

  • 3 Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 8: Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert ten minste eenmaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 9 Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslaguit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen. Via de lijst van ingekomen stukken wordt de raad in principe voorgesteld het verslag voor kennisgeving aan te nemen.

Artikel 10: Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11: Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op 9 oktober 2013.

Artikel 12: Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als 'Verordening werkgeverscommissie raadsgriffie gemeente Leudal'.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van de gemeente Leudal van 8 oktober 2013.
DE RAAD VAN DE GEMEENTE LEUDAL
De griffier,De voorzitter,
Drs. W.A.L.M. CornelissenA.H.M. Verhoeven MPM