Verordening cliëntenparticipatie gemeente Leudal 2015

Geldend van 04-07-2015 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-07-2015

Intitulé

Verordening cliëntenparticipatie gemeente Leudal 2015

De gemeenteraad van gemeente Leudal

Gezien het voorstel het college d.d. 19 mei 2015 nummer 205.

Gelet op artikel 47 van de Participatiewet

Besluit vast te stellen:

De verordening cliëntenparticipatie gemeente Leudal 2015.

Artikel 1 Begripsbepalingen

Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die nader worden omschreven, hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet, de Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte Werkloze Werknemers en Zelfstandigen en de Algemene wet bestuursrecht.

  • a.

    cliëntenplatform: vorm van cliëntenparticipatie als bedoeld in artikel 7 PW en artikel 42 IOAW en artikel 42 IOAZ.

  • b.

    burgemeester en wethouders: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leudal.

Artikel 2 Doel en taken

  • 1. Het doel van cliëntenparticipatie is dat cliënten en vertegenwoordigers van belangenorganisaties invloed moeten kunnen uitoefenen op het lokale beleid op het terrein van werk, inkomen en zorg.

  • 2. Het cliëntenplatform heeft tot taak:

    • a.

      Advisering over het beleid en de uitvoering in het kader van de Wet werk en bijstand, de Wet investeren in jongeren en daarmee samenhangende regelingen en over het minimabeleid;

    • b.

      Het cliëntenplatform is niet bevoegd te adviseren naar aanleiding van klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben, met uitzondering van de hierbij gehanteerde procedures en regelingen.

Artikel 3 Beleidsterrein

  • 1. In het kader van de cliëntenparticipatie adviseert het cliëntenplatform over het gemeentelijk beleid op het terrein van werk, inkomen en zorg.

  • 2. Het cliëntenplatform houdt zich niet bezig met de behandeling van individuele cliëntzaken.

Artikel 4 Instellen en in stand houden gemeentelijk platform

  • 1. Burgemeester en wethouders zijn verantwoordelijk voor het instellen en in stand houden van een cliëntenplatform.

  • 2. Burgemeester en wethouders stellen in overleg met het cliëntenplatform een huishoudelijk reglement vast.

Artikel 5 Werkwijze

  • 1. Burgemeester en wethouders vragen het cliëntenplatform advies over het gemeentelijk beleid op het terrein van werk, inkomen en zorg.

  • 2. Het advies wordt op een zodanig tijdstip gevraagd dat het uitgebrachte advies met een reactie van burgemeester en wethouders toegevoegd kan worden aan de aan de Raad ter beschikking te stellen stukken.

  • 3. Het cliëntenplatform is ook gerechtigd uit eigen beweging advies uit te brengen aan burgemeester en wethouders.

  • 4. Burgemeester en wethouders wijzen een vaste contactambtenaar aan als aanspreekpunt voor de communicatie met het platform.

  • 5. Tussen de contactambtenaar en het platform vindt minimaal per kwartaal een structureel overleg plaats.

  • 6. Burgemeester en wethouders dragen er zorg voor dat aan het cliëntenplatform de nodige informatie wordt verstrekt ten behoeve van het naar behoren kunnen functioneren van het cliëntenplatform.

Artikel 6 Faciliteiten

  • 1. Ten behoeve van het cliëntenplatform wordt jaarlijks in de begroting een budget opgenomen.

  • 2. Ten laste hiervan kunnen, ter beoordeling van burgemeester en wethouders, onder meer kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering en organisatiekosten.

  • 3. De leden van het cliëntenplatform ontvangen geen vergoeding. Voor het bijwonen van de vergadering wordt geen presentiegeld verstrekt.

  • 4. Het budget wordt verstrekt in de vorm van een subsidie.

Artikel 7 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening cliëntenparticipatie gemeente Leudal 2015.

  • 2. Deze verordening treedt op 1 juli 2015 in werking.

Artikel 8 Intrekking bestaande verordening

Met de inwerkingtreding van deze verordening wordt de Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand, zoals deze is vastgesteld door de raad op 20 mei 2010, op 1 juli 2015 ingetrokken.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van de gemeente Leudal, 30 juni 2015.
DE RAAD VAN DE GEMEENTE LEUDAL
De griffier,De voorzitter,
drs. W.A.L.M. CornelissenA.H.M. Verhoeven MPM