Regeling vervallen per 01-01-2019

Controleprotocol accountant t.b.v. jaarstukken 2017

Geldend van 20-12-2017 t/m 31-12-2018

Intitulé

Controleprotocol accountant t.b.v. jaarstukken 2017

1. Inleiding

In de raadsvergadering van 4 juli 2017 lag een voorstel voor om (a) een accountant aan te wijzen voor het onderzoek van de jaarstukken 2017 t/m 2020, het daarbij verstrekken van een accountantsverklaring en het uitbrengen van een verslag van bevindingen + (b) een controleprotocol vast te stellen voor het onderzoek van de jaarstukken 2017.

Ter voorbereiding en ondersteuning van de uitvoering van de accountantscontrole moet de gemeenteraad telkenjare een aantal zaken nader regelen, hetgeen op hoofdlijnen in dit controleprotocol plaatsvindt.

Object van controle is de jaarrekening 2017 en daarmede tevens het financieel beheer over het jaar 2017 zoals uitgeoefend door of namens het college van de gemeente Leudal.

1.1 Doelstelling

Dit controleprotocol heeft als doel nadere aanwijzingen te geven aan de accountant over de reikwijdte van de accountantscontrole, de daarvoor geldende normstellingen en de daarbij verder te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties voor de controle van de jaarrekening 2017 van de gemeente Leudal.

1.2 Wettelijk kader

De Gemeentewet, artikel 213, schrijft voor dat de gemeenteraad één of meer accountants aanwijst als bedoeld in artikel 393, eerste lid, Boek 2 Burgerlijk Wetboek voor de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening en het daarbij verstrekken van een accountantsverklaring en het uitbrengen van een verslag van bevindingen.

In het kader van de opdrachtverstrekking aan de accountant kan de gemeenteraad nadere aanwijzingen geven voor te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties. Tevens zal in de opdrachtverstrekking duidelijk aangegeven moeten worden welke wet- en regelgeving in het kader van het financieel beheer onderwerp van rechtmatigheidscontrole zullen zijn.

De gemeenteraad heeft op 15 december 2009 de verordening ex artikel 213 Gemeentewet voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Leudal vastgesteld (de zogenoemde ‘Controleverordening gemeente Leudal 2010’).

Met het controleprotocol stelt de gemeenteraad nadere aanwijzingen vast die specifiek van toepassing zijn voor het controlejaar 2017.

2. Algemene uitgangspunten voor de controle (getrouwheid én rechtmatigheid)

Zoals in artikel 213 Gemeentewet is voorgeschreven zal de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening worden uitgevoerd door de, door de raad aangewezen, accountant en gericht zijn op het afgeven van een oordeel over:

  • ·

    de getrouwe weergave van de in de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten en de activa en passiva;

  • ·

    het rechtmatig tot stand komen van de baten en lasten en balansmutaties in overeenstemming met de begroting en met de van toepassing zijnde wettelijke regelingen, waaronder gemeentelijke verordeningen;

  • ·

    de inrichting van het financieel beheer en de financiële organisatie gericht op de vraag of deze een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken;

  • ·

    het in overeenstemming zijn van de door het college opgestelde jaarrekening met de bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te stellen regels bedoeld in artikel 186 Gemeentewet (zijnde het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten);

  • ·

    de verenigbaarheid van het jaarverslag met de jaarrekening.

De gemeenteraad kon in zijn vergadering van 4 juli 2017, desgewenst, een speerpunt voor onderzoek door de account vaststellen, maar dan zou die opdracht moeten passen binnen de door de (kandidaat)accountant Q-Concepts overgelegde offerte d.d. 8 mei 2017 (anders zal de raad aanvullend budget dienen te voteren).

Eén raadsfractie, namelijk Ronduit Open, heeft in die raadsvergadering een tweetal speerpunten aangereikt; de raadsvoorzitter had daarvan reeds voorafgaande aan de raadsvergadering melding gemaakt in zijn Vrijdagbrief aan de gemeenteraad en het college van 30 juni 2017, met mededelingen over de raadsagenda van 4 juli 2017. Het gaat om: (a) de toerekening van de interne uren op de majeure projecten en (b) de financiële consequenties van het losgelaten hebben van het idee van een vastgoed-loze gemeente (de kapitaallasten en onderhoudskosten nemen immers toe).

Bij de controle zullen de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van artikel 213, lid 6 Gemeentewet (Besluit Accountantscontrole decentrale overheden) alsmede de Controle- en Overige Standaarden (NIVRA) bepalend zijn voor de uit te voeren werkzaamheden.

3. Te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties

De accountant accepteert in de controle bepaalde toleranties en richt de controle daarop in. De accountant controleert niet elk document of iedere financiële handeling, maar richt de controle zodanig in dat voldoende zekerheid wordt verkregen over het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de verantwoorde baten en lasten en balansmutaties en financiële beheerhandelingen met een belang groter dan de vastgestelde goedkeuringstolerantie1. De accountant richt de controle in op het ontdekken van belangrijke fouten en baseert zich daarbij op risicoanalyse, vastgestelde toleranties en statische deelwaarnemingen en extrapolaties.

In het Besluit accountantscontrole decentrale overheden zijn minimumeisen voor de in de controle te hanteren goedkeuringstoleranties voorgeschreven.

De gemeenteraad mag de goedkeuringstoleranties scherper vaststellen dan deze minimumeisen. Dit moet dan wel worden toegelicht in de accountantsverklaring. De accountant brengt daarvoor dan wel extra, alsdan met haar nog overeen te komen, kosten in rekening.

Naast deze kwantitatieve benadering zal de accountant ook een kwalitatieve beoordeling hanteren ('professional judgement'). De weging van fouten en onzekerheden vindt ook hierop plaats.

De goedkeuringstolerantie is het bedrag dat de som van fouten in de jaarrekening of onzekerheden in de controle aangeeft, die in een jaarrekening maximaal mogen voorkomen, zonder dat de bruikbaarheid van de jaarrekening voor de oordeelsvorming door de gebruikers kan worden beïnvloed.

De goedkeuringstolerantie is bepalend voor de oordeelsvorming, de strekking van de af te geven accountantsverklaring.

De rapporteringtolerantie(s) is een bedrag dat gelijk is aan of lager is dan de bedragen voortvloeiend uit de goedkeuringstolerantie. De rapporteringtoleranties kunnen zich verder toespitsen op die elementen die de gemeenteraad specifiek nader wil terugzien, zonder dat dit de controletoleranties zelf beïnvloedt. Voor het onderzoek in het boekjaar 2017 wordt van dat toespitsen geen gebruik gemaakt. Sinds het controlejaar 2012 wordt een percentage (namelijk 10%) van ‘de materialiteit’ gehanteerd. Zie voor de berekening daarvan: bladzijde 3 van dit protocol.

De rapporteringtolerantie wordt door de gemeenteraad vastgesteld, met inachtneming van onderstaande minimumeisen. De accountant richt de controle in, rekening houdend met de rapporteringtolerantie, om te kunnen waarborgen dat alle gesignaleerde onrechtmatigheden die dit bedrag overschrijden ook daadwerkelijk in het verslag van bevindingen worden opgenomen.

In het hierna opgenomen schema zijn de (minimum)eisen met betrekking tot de goedkeuringstolerantie en de rapporteringtolerantie(s) opgenomen voor het controlejaar 2017 (NB. De eisen m.b.t. de goedkeuringstolerantie zijn al sinds het ontstaan van de gemeente Leudal, in 2007, hetzelfde en overigens in overeenstemming met wat gebruikelijk is ‘in gemeenteland’) .

Goedkeuringstolerantie

Goedkeurend

Beperking

Oordeelonthouding

Afkeurend

Fouten in de jaar rekening

(% omvangsbasis )

≤ 1%

>1%<3%

-

≥ 3%

Onzekerheden in de controle

(% omvangsbasis )

≤ 3%

>3%<10%

≥ 10%

-

Voor de bepaling van welke posten materieel zijn voor de oordeelsvorming over de getrouwheid en rechtmatigheid van de verantwoording is in het Besluit accountantscontrole decentrale overheden de basis vastgelegd. Volgens dat besluit dient de door de accountant te hanteren goedkeuringstolerantie te worden vastgesteld op maximaal 1% van de omvangsbasis. De omvangsbasis voor gemeenten wordt in dat besluit gedefinieerd als ‘de totale lasten van de gemeente’. Gemeenten gaan met dat laatste verschillend om: in de ene gemeente bestaat de omvangsbasis uit de lasten inclusief de dotaties aan de reserves, in de andere exclusief. In Leudal wordt gerekend inclusief dotaties aan de reserves.

Op basis van de zogenoemde omvangsbasis van de begroting 2017 van de gemeente, totaal € 75.948.373 (in 2016: € 79.569.000), bestaande uit de lasten volgens de primitieve begroting 2017 inclusief de toevoegingen aan de reserves maar exclusief de begrotingswijzigingen, betekenen bovengenoemde percentages dat een totaalbedrag aan fouten in de jaarrekening van circa € 759.483 en een totaal van (dus: bij elkaar opgetelde) onzekerheden van circa € 2.278.449 de goedkeurende strekking van de accountantsverklaring niet zullen aantasten.

Rapporteringstolerantie

10% van de materialiteit

De rapporteringstolerantie is door de gemeenteraad vastgesteld op 10% ‘van de materialiteit’. Voor Leudal bedraagt die materialiteit 1% van de omvangsbasis van de begroting. Boven de tabel valt te lezen dat die omvangsbasis € 75.948.373 bedraagt, dus bedraagt de materialiteit € 759.483.

10% van die materialiteit levert een rapporteringstolerantie op van € 75.948.

Bij overschrijding van dit rapporteringstolerantiebedrag vindt rapportering plaats in het verslag van bevindingen.

Het is mogelijk dat de gemeenteraad de rapporteringstolerantie strenger maakt. Dit betekent - in tegenstelling tot bij de goedkeuringstolerantie - echter niet dat de accountant meer werkzaamheden gaat verrichten. Een strengere rapporteringstolerantie hoeft niet voor de totale jaarrekening te gebeuren, maar kan ook voor bepaalde onderdelen van de jaarrekening worden gekozen.

4. Begrip rechtmatigheid en de aanvullend te controleren rechtmatigheidscriteria

1.Begrippen:

In het Besluit accountantscontrole decentrale overheden wordt onderscheid gemaakt tussen het juridische begrip rechtmatigheid en de rechtmatigheid in het kader van de accountantscontrole. Het juridische begrip rechtmatigheid heeft betrekking op alle geldende wetten en regels. Rechtmatigheid is dan het handelen in overeenstemming met alle wetten en regels. Het begrip rechtmatigheid in het kader van de accountantscontrole is een minder omvattend begrip. Bij rechtmatigheid in het kader van de accountantscontrole bestaat er een duidelijke relatie met het financiële beheer. Er moet o.a. worden vastgesteld dat baten, lasten en balansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen.

2.Criteria:

In het kader van de rechtmatigheidcontrole worden 9 rechtmatigheidscriteria onderkend:

het begrotingscriterium, het voorwaardencriterium, het misbruik en oneigenlijk gebruikcriterium, het calculatiecriterium, het valuteringscriterium, het adresseringscriterium, het volledigheidscriterium, het aanvaardbaarheidscriterium en het leveringscriterium.

In het kader van het getrouwheidsonderzoek wordt al aandacht besteed aan de meeste van deze criteria. Voor de oordeelsvorming over de rechtmatigheid van het financieel beheer moet extra aandacht worden besteed aan de volgende rechtmatigheidscriteria:

  • 1.

    Het begrotingscriterium;

  • 2.

    Het misbruik en oneigenlijk gebruik criterium (M&O-criterium);

  • 3.

    Het voorwaardencriterium.

Ad 1. Begrotingscriterium

Als blijkt dat de gerealiseerde lasten zoals weergegeven in de jaarrekening, hoger zijn dan de geraamde bedragen met inbegrip van de laatste begrotingswijziging, is - voor zover het de begrotingsoverschrijdingen betreft - mogelijk sprake van onrechtmatige uitgaven. De overschrijding kan namelijk in strijd zijn met het budgetrecht van de gemeenteraad zoals geregeld in de Gemeentewet. Voor de afsluitende oordeelsvorming is van belang in hoeverre de begrotingsoverschrijding past binnen het door de gemeenteraad geformuleerde beleid en/of wordt gecompenseerd door aan de lasten gerelateerde hogere inkomsten. Het bepalen of respectievelijk welke begrotingsoverschrijdingen al dan niet verwijtbaar zijn, is voorbehouden aan de raad bij de vaststelling van de jaarrekening. Begrotingsafwijkingen die passen binnen het beleid van de raad betrekt de accountant niet bij de beslissing of al dan niet een goedkeurende accountantsverklaring kan worden gegeven.

Ad 2. Misbruik en oneigenlijk gebruik criterium (M&O-criterium)

De rechtmatigheidseis betreft ook de toetsing op juistheid en volledigheid van de gegevens, die door de belanghebbende zijn verstrekt om het voldoen aan voorwaarden aan te tonen. Dit ter voorkoming en bestrijding van misbruik en oneigenlijk gebruik van wet- en regelgeving. Om misbruik en oneigenlijk gebruik van overheidsgelden te voorkomen zijn beheersmaatregelen nodig die functioneren. De interne en externe controle is erop gericht om dat vast te stellen. Gemeenten moeten een beleid hebben ter voorkoming en bestrijding van misbruik en oneigenlijk gebruik (M&O-beleid). In het jaarverslag en/of de toelichting op de jaarrekening verantwoordt het college zich over de opzet, de uitvoering en de resultaten van het M&O-beleid. Indien een gemeente geen toereikend M&O-beleid voert kan dit gevolgen hebben voor het accountantsoordeel. Indien bij een toereikend M&O-beleid, dat in voldoende mate is uitgevoerd, toch een belangrijke (materiële) onzekerheid - die inherent is aan de regeling - blijft bestaan met betrekking tot de rechtmatigheid van de uitgaven of ontvangsten en deze niet verder kan worden gereduceerd, dient de accountant te beoordelen of deze onzekerheid in de toelichting bij de jaarrekening adequaat wordt weergegeven.

Ad 3. Voorwaardencriterium

Besteding en inning van gelden door een gemeente zijn aan bepaalde voorwaarden verbonden waarop door de accountant moet worden getoetst. Deze voorwaarden liggen vast in wetten en regels van hogere overheden en de (eigen) gemeentelijke regelgeving. De gestelde voorwaarden hebben in het algemeen betrekking op:

  • ·

    de omschrijving van de doelgroep respectievelijk het project;

  • ·

    de heffings- en/of declaratiegrondslag;

  • ·

    normbedragen (denk aan hoogte en duur);

  • ·

    de bevoegdheden;

  • ·

    het voeren van een administratie;

  • ·

    het verkrijgen en bewaren van bewijsstukken;

  • ·

    aan te houden termijnen besluitvorming, betaling, declaratie e.d.

De precieze invulling verschilt per wet respectievelijk regeling respectievelijk verordening. Voor alle geldstromen dient ondubbelzinnig vast te staan welke voorwaarden er op van toepassing zijn. De door hogere overheden gestelde voorwaarden liggen volledig vast. Dit geldt echter niet voor de voorwaarden in de gemeentelijke regelgeving. De raad is op gemeentelijk niveau kadersteller en wordt geacht de norm te stellen waaraan het college moet worden getoetst. De gemeenteraad dient dan ook op grond van een overzicht van alle voor de betreffende gemeente geldende wet- en regelgeving het voorwaardencriterium te operationaliseren. Concreet betekent dit dat door de gemeenteraad limitatief moet zijn bepaald aan welke in gemeentelijke wet- en regelgeving vastgelegde, voor de gemeente relevante, voorwaarden de accountant moet toetsen.

Voor een toelichting op het begrip rechtmatigheid in relatie tot de accountantscontrole bij gemeenten en provincies wordt verwezen naar:

  • a.

    de Nota van toelichting bij het Besluit accountantscontrole decentrale overheden;

  • b.

    het NIVRA-discussierapport 'Financiële rechtmatigheid(controle) bij gemeenten en provincies'

  • c.

    de 'Kadernota Rechtmatigheid 2016' van de Commissie BBV.

5. Reikwijdte accountantscontrole rechtmatigheidstoetsing

De accountantscontrole op rechtmatigheid voor het kalenderjaar 2017 is limitatief gericht op:

  • ·

    De naleving van wettelijke kaders, zoals in de inventarisatie van de actuele/relevanteregelgeving wordt verwoord. Dit uitsluitend voor zover deze directe financiële beheershandelingen betreffen of kunnen betreffen.

  • ·

    De naleving van de volgende kaders:

    • o

      De Begroting

    • o

      Financiële verordening ex artikel 212 Gemeentewet;

    • o

      De controleverordening ex artikel 213 Gemeentewet;

  • ·

    en de overige kaders zoals opgenomen in de inventarisatie van de actuele/relevante regelgeving. Dit laatste voor zover van toepassing en uitsluitend voor zover deze directe financiële beheerhandelingen betreffen of kunnen betreffen. Ten aanzien van het voorwaardencriterium vindt voor de interne regelgeving uitsluitend een toets plaats naar de hoogte, duur en doelgroep/object van financiële beheerhandelingen, tenzij jegens derden (bijvoorbeeld in toekenningsbeschikkingen) aanvullende voorwaarden met directe financiële consequenties zijn opgenomen (dergelijke jegens derden geformuleerde (financiële) voorwaarden zijn immers ook al relevant voor de accountantscontrole inzake de getrouwheid van de jaarrekening).

In een aantal vorige controleprotocollen stond in bovenstaande opsomming ook nog:

  • oDe Verordening periodiek onderzoek doelmatigheid en doeltreffendheid ex artikel 213a Gemeentewet

In een notitie van voormalig wethouder J. Smolenaars van 21 december 2011 aan het toenmalige auditcomité staat o.a. ‘Mede in het licht van de verdere deregulering worden in Leudal geen onderzoeken uitgevoerd in het kader van deze verordening’ en ‘In het kader van de herontwerp van de P&C cyclus en de verdere deregulering zal worden bezien of het mogelijk is om de raad een voorstel te doen om “Verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid van de gemeente Leudal’ ex artikel 213a van de Gemeentewet” in te trekken.’.

Dit laatste is overigens nog niet gebeurd.

Collegebesluiten vallen niet onder het rechtmatigheidsoordeel. Daar zijn echter twee uitzonderingen op.

  • 1.

    De eerste uitzondering betreft wettelijke verplichte kaderstellende collegebesluiten waarbij is voorgeschreven dat een rechtmatigheidstoets moet worden uitgevoerd. Dit doet zich voor bij specifieke uitkeringen. Controle van de naleving van deze collegebesluiten hoort wel standaard onder de accountantscontrole.

  • 2.

    De tweede uitzondering betreft die kaderstellende collegebesluiten inzake financiële en/of niet-financiële beheershandelingen (niet vallend onder de eerste uitzondering) die de raad (aanvullend) opneemt in de inventarisatie van de actuele/relevante regelgeving.

6. Rapportering accountant

Tijdens en na afronding van de controlewerkzaamheden rapporteert de accountant hierna in het kort weergegeven als volgt:

Interim-controles

In de tweede helft van het jaar wordt door de accountant een zogenoemde interim-controle uitgevoerd. Over de uitkomsten van die tussentijdse controle wordt o.a. aan de commissie bestuur en middelen een verslag uitgebracht. Bestuurlijk relevante zaken worden - op grond van de overeengekomen rapportagewensen - ook aan de gemeenteraad gerapporteerd.\

Verslag van bevindingen

Overeenkomstig de Gemeentewet wordt omtrent de controle een verslag van bevindingen uitgebracht aan de raad en in afschrift aan het college (besproken in een vergadering van de commissie bestuur en middelen van 21 juni 2017 respectievelijk van de gemeenteraad van 4 juli 2017).

In het verslag van bevindingen wordt gerapporteerd over de opzet en uitvoering van het financiële beheer en of de beheersorganisatie een getrouw en rechtmatig financieel beheer en een rechtmatige verantwoording daarover waarborgen.

Uitgangspunten voor de rapportagevorm

Gesignaleerde onrechtmatigheden worden toegelicht gespecificeerd naar de aard van het criterium (begrotingscriterium, voorwaardencriterium, etc.).

Fouten of onzekerheden die de rapporteringstolerantie als bedoeld in hoofdstuk 3 van dit controleprotocol overschrijden, worden weergegeven in een apart overzicht bij het verslag van bevindingen. De accountant rapporteert ook over eventuele bevindingen met betrekking tot de betrouwbaarheid en de continuïteit van de door de gemeente gehanteerde geautomatiseerde informatieverzorging.

Accountantsverklaring

In de accountantsverklaring wordt op een gestandaardiseerde wijze, zoals wettelijk voorgeschreven, de uitkomst van de accountantscontrole weergegeven, zowel ten aanzien van de getrouwheid als de rechtmatigheid. Deze accountantsverklaring is bestemd voor de gemeenteraad, zodat deze een besluit kan nemen omtrent vaststelling van de door het college in concept opgestelde jaarrekening.

In bijlage 1 staat het normenkader t.b.v. de rechtmatigheidscontrole jaarrekening 2017 geduid.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 4 juli 2017.

DE GRIFFIER, DE VOORZITTER,

Drs. W.A.L.M. Cornelissen. A.H.M. Verhoeven MPM.

Bijlagen

Normenkader t.b.v. de rechtmatigheidscontrole jaarrekening 2017 (een inventarisatie van de actuele/relevante wet- en regelgeving gemeente Leudal voor 2017)

Hoofdfunctie/ proces

product

Hogere wet- en regelgeving

Verordeningen/regelingen etc.

Algemeen

Grondwet

Burgerlijk Wetboek

Gemeentewet

Besluit Begroting en Verantwoording

Algemene Wet Bestuursrecht

·Financiële verordening gemeente Leudal 2017 (art. 212 Gemeentewet) (Leudal) ) [01-01-2017]

·Controleverordening gemeente Leudal 2010 (art. 213 Gemeentewet) (Leudal) [01-01-2010]

·Verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid van de gemeente Leudal (art. 213a) (Leudal) [01-01-2008]

·Verordening delegatie raadsbevoegdheden Leudal 2007 (Leudal) [11-01-2007] [laatste wijziging 31-10-2013]

·Nota activabeleid

·Nota activabeleid gemeente Leudal (Leudal) [19-11-2009 laatste wijziging 10-12-2009]

Personeel

Ambtenarenwet

Fiscale wetgeving

Sociale verzekeringswetten

CAR/UWO (www.car-uwo.nl)

Beloningsbeleid gemeente Leudal

Verordening rechtspositie raadsleden, commissieleden en wethouders gemeente Leudal 2016

Regeling opleidingsfaciliteiten gemeente Leudal [01-01-2013]

Uitvoeringsregeling reiskosten woon-werkverkeer gemeente Leudal [2015]

Regeling reis- en verblijfskosten bij dienstreizen gemeente Leudal [2015]

Verordening Wet Kinderopvang Leudal 2007 (Leudal) [26-04-2007]

Vergoedingsregeling commissie bezwaarschriften 2007 (Leudal) [11-01-2007]

Regeling Generatiepact gemeente Leudal

Regeling uitbetaling jaarlijks bedrag gemeente Leudal

Sociaal plan Gemeente Leudal 2013

Inkoop en aanbesteding

Aanbestedingsrichtlijn 2004/18/EG

Aanbestedingswet 2012

Aanbestedingsbesluit 2012

Wet op het BTW compensatiefonds]

Algemene BTW wetgeving

0 Algemeen bestuur

001 Bestuursorganen

002 Bestuursondersteuning college B&W

003 Burgerzaken

Wet basisregistratie personen (BRP)

Wet rechten burgerlijke stand

004 Lasten/baten secretarieleges burgerzaken

Wet basisregistratie personen (BRP)

Legesverordening 2017

Tarieventabel 2017 behorende bij de Legesverordening 2017

005 Bestuurlijke samenwerking

Wet gemeenschappelijke regelingen

Statuten voor een Openbaar Lichaam Euregio Rijn-Maas-Noord (Leudal) [01-01-2007]

006 Bestuursondersteuning raad

·Controleverordening gemeente Leudal 2010 (art. 213 Gemeentewet) (Leudal) [01-01-2010]

·Verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid van de gemeente Leudal (art. 213a) (Leudal) [01-01-2008]

·Subsidieregeling Evenementen en Publieksactiviteiten [01-01-2017]

1 Openbare orde en veiligheid

120 Brandweer en rampenbestrijding

Wet gemeenschappelijke regelingen

Legesverordening 2017

Tarieventabel 2017 behorende bij de Legesverordening 2017]

Gemeenschappelijke Regeling Westrom [27-06-2007]

Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Noord en Midden Limburg (Leudal) [31-07-2008]

140 Openbare orde en veiligheid

2 Verkeer, vervoer en waterstaat

210 Wegen, straten en pleinen

Wegenverkeerswet 1994

Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

Legesverordening 2017

Tarieventabel 2017 behorende bij de Legesverordening 2015]

Wegenbeheersplan (Leudal) [onbekend]

211 Verkeersmaatregelen te land

Wegenverkeerswet 1994

Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

Legesverordening 2017

Tarieventabel 2017 behorende bij de Legesverordening 2015Wegenbeheersplan (Leudal) [onbekend]

212 Openbaar vervoer

214 Parkeren

Legesverordening 2017

Tarieventabel 2017 behorende bij de Legesverordening 2017

221 Binnenhavens

223 Veerdiensten

240 Waterkering, afwatering en landaanwinning

3 Economische zaken

310 Handel en ambacht

311 Baten marktgelden

320 Industrie

330 Nutsbedrijven

341 Overige agrarische zaken, jacht en visserij

4 Onderwijs

422 Bijzonder basis onderwijs (excl. huisvesting)

Wet primair onderwijs

Verordening leerlingenvervoer gemeente Leudal 2014

423 Bijzonder basisonderwijs (huisvesting)

Wet primair onderwijs

Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Leudal

432 Bijzonder speciaal onderwijs (excl. huisvesting)

Wet primair onderwijs

Verordening leerlingenvervoer gemeente Leudal 2014

433 Bijzonder speciaal onderwijs (huisvesting)

Wet primair onderwijs

Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Leudal

442 Bijzonder voortgezet onderwijs (excl. huisvesting)

Wet op het voortgezet onderwijs

Wet educatie- en beroepsonderwijs

Verordening leerlingenvervoer gemeente Leudal 2014

443 Bijzonder voortgezet onderwijs (huisvesting)

Wet op het voortgezet onderwijs

Wet educatie- en beroepsonderwijs

Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Leudal

480 Gemeenschappelijke baten en lasten onderwijs

Wet primair onderwijs

Wet ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie (Wet Oke)

Subsidieregeling peuterprogramma en voor en vroegschoolse educatie gemeente Leudal

482 Volwasseneneducatie

Wet educatie- en beroepsonderwijs

5 Cultuur en recreatie

510 Openbaar bibliotheekwerk

Algemene subsidieverordening gemeente Leudal 2016 [17-12-2016]

511 Overig vorming- en ontwikkelingswerk

Algemene subsidieverordening gemeente Leudal 2016 [17-12-2016]

Subsidieregeling Fonds Maatschappelijke Activiteiten

Subsidieregeling Os Dörp

Subsidieregeling Evenementen en Publieksactiviteiten

530 Sport

Wet gemeenschappelijke regelingen

Wet primair onderwijs

Wet op de expertisecentra

Algemene subsidieverordening gemeente Leudal 2016 [17-12-2016]

Gemeenschappelijke Regeling Westrom [27-06-2007]

Subsidieregeling Sport en Gezondheid [01-01-2017]

Beleidsregel bekostiging lokalen bewegingsonderwijs gemeente Leudal

531 Groene sportvelden en terreinen

540 Kunst

Wet op het specifiek cultuurbeleid

Algemene subsidieverordening gemeente Leudal 2016 [17-12-2016]

Deelverordening subsidiëring kunst en cultuur 2010 van de gemeente Leudal [21-07-2015]

541 Oudheidkunde/musea

Algemene subsidieverordening gemeente Leudal 2016 [17-12-2016]

Erfgoedverordening Leudal 2011 [23-06-2011]

Subsidieverordening cultuurhistorisch erfgoed 2010 Leudal [02-12-2010]

550 Natuurbescherming

560 Openbaar groen en openluchtrecreatie

Wet gemeenschappelijke regelingen

Algemene subsidieverordening gemeente Leudal 2016 [17-12-2016]

Gemeenschappelijke Regeling Westrom [27-06-2007]

Gemeenschappelijke Regeling Maasland [25-08-2011]

Gemeenschappelijke Regeling Openbaar Lichaam Duits-Nederlands Grenspark Maas-Swalm-Nette [17-12-2009

580 Overige recreatieve voorzieningen

Algemene subsidieverordening gemeente Leudal 2016 [17-12-2016]

Subsidieregeling Fonds Maatschappelijke Activiteiten

6 Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening

610 Bijstandsverlening

Participatiewet (PW)

Sociale en Fiscale wetgeving

Besluit Bijstandverlening Zelfstandigen 2004

Afstemmingsverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ 2015 gemeente Leudal

Verordening bestrijding misbruik en oneigenlijk gebruik gemeente Leudal 2015

Verkorte procedure bijzondere bijstand (Leudal) [niet in werking getreden]

611 Werkgelegenheid

Participatiewet (PW)

Wet gemeenschappelijke regelingen

Verordening bestrijding misbruik en oneigenlijk gebruik gemeente Leudal 2015

Re-integratieverordening Participatiewet 2015 gemeente Leudal

Gemeenschappelijke Regeling Westrom [27-06-2007]

612 Inkomensvoorzieningen

Participatiewet (PW)

Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkeloze werknemers (IOAW)

Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ)

Sociale en Fiscale wetgeving

Afstemmingsverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ 2015 gemeente Leudal

Verordening verrekening bestuurlijke boete bij recidive gemeente Leudal 2015

Verordening bestrijding misbruik en oneigenlijk gebruik gemeente Leudal 2015

Verordening loonkostensubsidie gemeente Leudal 2015

Beleidsregel persoonlijk participatiebudget pensioengerechtigden 2015

Beleidsregels maatschappelijk actief bonus 2015

Beleidsnotitie aanpassing armoedebeleid minimabeleid

Verordening tegenprestatie Participatiewet 2015 gemeente Leudal

Re-integratieverordening Participatiewet 2015gemeente Leudal

Verordening individuele studietoeslag 2015 gemeente Leudal

Verordening individuele inkomenstoeslag 2015 gemeente Leudal

614 Gemeentelijk minimabeleid

Participatiewet (PW)

·Verordening bestrijding misbruik en oneigenlijk gebruik gemeente Leudal 2015.

·Verkorte procedure bijzondere bijstand (Leudal) [niet in werking getreden]

620 Maatschappelijke begeleiding en advies

Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015

Uitvoeringsbesluit maatschappelijke ondersteuning 2015

·Verordening maatschappelijke ondersteuning Gemeente Leudal 2015

·Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning gemeente Leudal 2015

·Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Leudal 2015

·Algemene subsidieverordening gemeente Leudal 2016 [17-12-2016]

·Subsidieregeling Maatschappelijke ondersteuning

621 Vreemdelingen

Wet inburgering

Vreemdelingenwet

·Verordening Wet inburgering (Leudal) [28-06-2007]

·Algemene subsidieverordening gemeente Leudal 2016 [17-12-2016]

622 Wet maatschappelijke ondersteuning

Wet Maatschappelijke Ondersteuning

·Verordening Maatschappelijke Ondersteuning Gemeente Leudal 2015

·Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Leudal 2015

630 Sociaal-cultureel werk

Algemene subsidieverordening gemeente Leudal 2016 [17-12-2016]

Regeling Leefbaarheidsfonds gemeente Leudal (12-09-2013)

650 Kinderdagopvang

Wet kinderopvang

Verordening Wet kinderopvang (Leudal) [26-04-2007]

Subsidieregeling peuterprogramma en voor en vroegschoolse educatie gemeente Leudal

651 Dagopvang gehandicapten

Wet Maatschappelijke Ondersteuning

Verordening Maatschappelijke Ondersteuning Gemeente Leudal 2015

Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Leudal 2015

Algemene subsidieverordening gemeente Leudal 2016 [17-12-2016]

680 Jeugdhulp

Jeugdwet

·Verordening jeugdhulp gemeente Leudal 2015

·Nadere regels Jeugdhulp gemeente Leudal 2015

·Mandaatbesluit stichting Centrum voor jeugd en gezin Midden-Limburg ‘toeleiding gespecialiseerde jeugdhulp’

·Algemene subsidieverordening gemeente Leudal 2016 [17-12-2016]

7 Volksgezondheid en milieu

714 Openbare gezondheidszorg

·Wet Gemeenschappelijke Regelingen

·Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Limburg Noord [31-07-2008]

·Algemene subsidieverordening gemeente Leudal 2016 [17-12-2016]

715 Jeugdgezondheidszorg (uniform deel)

·Wet Gemeenschappelijke Regelingen

·Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Limburg Noord [31-07-2008]

·Algemene subsidieverordening gemeente Leudal 2016 [17-12-2016]

716 Jeugdgezondheidszorg (maatwerk deel)

721 Afvalverwijdering en - verwerking

Wet Gemeenschappelijke Regelingen

Algemene subsidieverordening gemeente Leudal 2016 [17-12-2016]

Gemeenschappelijke Regeling Maasland [29-11-2007]

Verordening afvalstoffenheffing 2015

722 Riolering en waterzuivering

·Wet op de waterhuishouding

·Waterleidingwet

·Gemeentelijk Rioleringsplan 2013-2016

723 Milieubeheer

Wet bodembescherming

Wet milieubeheer

Wet Gemeenschappelijke Regelingen

Tarievenverordening 2010 [01-01-2010]

724 Lijkbezorging

·Wet op de lijkbezorging

725 Baten reinigingsrechten en afvalstoffenheffing

Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing 2017 met bijbehorende Tarieventabel 2017

726 Baten rioolrechten

Verordening op de heffing en de invordering van rioolheffing 2017

732 Baten begraafplaatsrechten

·Wet op de lijkbezorging

·Verordening lijkbezorgingsrechten 2009 [01-01-2009]

·Verordening lijkbezorgingsrechten 2009 Tarieventabel [01-01-2009]

8 Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting

810 Ruimtelijke Ordening

Wet ruimtelijke ordening

Besluit ruimtelijke ordening

Legesverordening 2017

Tarieventabel 2017 behorende bij de Legesverordening 2017

820 Woningexploitatie/woningbouw

Wet ruimtelijke ordening

Besluit ruimtelijke ordening

822 Overige volkshuisvesting

Wet ruimtelijke ordening

Besluit ruimtelijke ordening

Legesverordening 2017

Tarieventabel 2017 behorende bij de Legesverordening 2017

Verordening startersregeling gemeente Leudal 2017

823 Bouwvergunningen

Wet ruimtelijke ordening

Besluit ruimtelijke ordening

Legesverordening 2017

Tarieventabel 2017 behorende bij de Legesverordening 2017

830 Bouwgrondexploitatie

Wet ruimtelijke ordening

Besluit ruimtelijke ordening

9 Financiering en algemene dekkingsmiddelen

913 Overige financiële middelen

Wet financiering decentrale overheden

Treasurystatuut 2017 Gemeente Leudal

914 Geldleningen en uitzettingen langer dan 1 jaar

Wet financiering decentrale overheden

Treasurystatuut 2017 Gemeente Leudal

921 Algemene uitkering gemeentefonds

Financiële verhoudingswet

922 Algemene baten en lasten

930 Uitvoering Wet WOZ

Wet waardering Onroerende Zaken

Verordening op de heffing en de invordering van onroerende-zaakbelastingen 2015

931 Baten OZB gebruikers

Wet waardering Onroerende Zaken

Verordening op de heffing en de invordering van onroerende-zaakbelastingen 2015

932 Baten OZB eigenaren

Wet waardering Onroerende Zaken

Verordening op de heffing en de invordering van onroerende-zaakbelastingen 2015

934 Baten baatbelasting

Baatbelasting gasdistributienet buitengebied (Hunsel) [01-01-2007]

Baatbelasting gasdistributienet buitengebied - Napoleonsweg (Hunsel) [01-01-2007]

Verordening op de heffing en invordering van een baatbelasting aardgas buitengebied I (Hunsel) [01-01-2007]

Baatbelasting gasdistributienet buitengebied fase 2 (Hunsel) [01-01-2007}

Verordening baatbelasting Dorpstraat/Stationstraat (Heythuysen) [01-01-2007]

Verordening aardgas buitengebied sector Napoleonsweg (Hunsel) [01-01-2007]

Baatbelasting riolering buitengebied sector Catertstraat (Hunsel) [01-01-2007]

Baatbelasting riolering buitengebied fase 1 (Hunsel) [01-01-2007]

Baatbelasting riolering buitengebied fase 2 (Hunsel) [01-01-2007]

Verordening rioolheffing 2015

936 Baten toeristenbelasting

Verordening Toeristenbelasting 2017

937 Hondenbelasting

Verordening hondenbelasting 2015

940 Uitvoering gemeentelijke belastingen

Wet Gemeenschappelijke Regelingen

GR BSGW

960 Saldo kostenplaatsen

980 Mutaties reserves inzake hoofdfuncties 0 t/m 9

Nota reserves en voorzieningen 2015-2018 [05-11-2014]