Regeling vervallen per 01-01-2010

Legesverordening 2009 Tarieventabel

Geldend van 11-06-2009 t/m 31-12-2009

Intitulé

Legesverordening 2009 Tarieventabel

HOOFDSTUK 1 ALGEMEEN

Euro’s

1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina (A4-formaat)

5,00

1.1.2.

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen,

1.1.2.1

per pagina op papier van A4-formaat

0,10

1.1.2.2

per pagina op papier van een ander formaat

0,15

1.1.3

Kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.1.1 en 1.1.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk

17,50

1.1.4

Een voor de aanvrager gunstige beschikking op een verzoek, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

13,00

1.1.5

Stukken of uittreksels, welke op verzoek van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

6,00

HOOFDSTUK 2 BESTUURSSTUKKEN

Euro’s

2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

2.1.1

een afschrift van de productenbegroting

42,00

een afschrift van de programmabegroting

23,50

een afschrift van de gemeenterekening

42,00

2.2.1

a.een abonnement op uitsluitend de agenda’s voor de gemeenteraad, per kalenderjaar

12,50

b.een enkele agenda of een afschrift van de besluitenlijst

2,00

c.een abonnement op de agenda’s (inclusief de daarbij behorende raadsvoorstellen en conceptbesluiten) van de gemeenteraad, per kalenderjaar

72,00

d.een enkele agenda (inclusief de daarbij behorende raadsvoorstellen en conceptbesluiten)

7,00

2.3.1

a.een abonnement op de agenda’s van de commissievergaderingen, per commissie en per kalenderjaar

12,50

b.een enkele agenda van een commissievergadering

2,00

c.een abonnement op de agenda’s van de commissievergaderingen met toelichting, per commissie en per kalenderjaar

44,00

d.een enkele agenda van een commissievergadering met toelichting

6,50

e.een abonnement op de notulen van de commissievergaderingen, per commissie en per kalenderjaar

34,00

f.een enkel exemplaar van de notulen van een commissievergadering

5,50

HOOFDSTUK 3 BURGERLIJKE STAND

Euro’s

3.1

Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op een andere locatie, dag en uur dan waar en waarop de voltrekking ingevolge artikel 4 van de Wet van 23 april 1879 kosteloos plaatsvindt:(op maandag en woensdag tussen 09.00 en 10.00 uur in de als zodanig door burgemeester en wethouders aangewezen ruimten)

3.1.1

op maandag tot en met vrijdag

.

a.tussen 09.00 en 16.00 uur

150,00

b.op andere tijden

200,00

3.1.2

op zaterdag tussen 09.00 en 16.00 uur

350,00

3.2

Het tarief bedraagt ter zake van het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dan wel een huwelijk in een geregistreerd partnerschap indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte

3.2.1

op maandag tot en met vrijdag

.

a.tussen 09.00 en 16.00 uur

150,00

b.op andere tijden

200,00

3.2.2

op zaterdag tussen 09.00 en 16.00 uur

350,00

3.3

Het tarief bedraagt ter zake de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek:

3.3.1

op maandag tot en met vrijdag

.

a.tussen 09.00 en 16.00 uur

300,00

b.op andere tijden

350,00

3.3.2

op zaterdag tussen 09.00 en 16.00 uur

500,00

3.4

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het aanwijzen van een trouwlocatie voor één dag bedraagt

150,00

3.5

Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van:

3.5.1

een trouwboekje / partnerschapsboekje in een normale uitvoering

17,50

3.5.2

een trouwboekje / partnerschapsboekje in een luxe uitvoering.

26,50

3.6

De vorenstaande tarieven worden verhoogd met de door derden bij de gemeente in rekening te brengen kosten voor aanvullende diensten (kalligraferen, bloemen etc.)

3.9

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

3.10

Het tarief bedraagt ter zake het doen van nasporingen in de registers van de Burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

13,00

3.11

Het tarief bedraagt terzake het optreden van een ambtenaar als getuige bij een huwelijk / geregistreerd partnerschap, voor ieder daaraan besteed kwartier, per ambtenaar

13,0

HOOFDSTUK 4 VERSTREKKINGEN UIT DE GEMEENTELIJKE BASIS-ADMINISTRATIE PERSOONSGEGEVENS

Euro’s

4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 4.3 en 4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

4.2

het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

4.2.1

tot het verstrekken van gegevens:

per verstrekking

5,00

4.3

voor de toepassingen van onderdeel 4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens:

4.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

4.4.1

tot het verstrekken van gegevens:

per verstrekking

22,10

4.5

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

2,27

4.6

Het tarief bedraagt terzake van het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

13,00

4.7

het tarief bedraagt voor het verstrekken van statistiekgegevens leeftijdsopbouw:

per pagina (A4-formaat)

1,50

per set

7,00

4.8

het tarief bedraagt voor het verstrekken van een selectie op alternatief medium t.b.v. landelijke afnemers

per gegevensdrager

22,70

HOOFDSTUK 5 BOUWVERGUNNINGEN

Definities

5.0.1

Bouwkosten

Onder bouwkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan de aannemingsom, als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk of, voor zover deze ontbreekt, een raming van de bouwkosten, bedoeld in het normblad NEN2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Voor de berekening van de leges wordt uitgegaan van de bouwkosten exclusief omzetbelasting. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk in eigen beheer geschiedt, wordt onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde (bv aannemer) in het economische verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

5.0.2

Heffingsgrondslag

Voor de berekening van het legesbedrag wordt uitgegaan van de bouw-, aanleg en sloopkosten. Deze kosten worden afgerond op € 500,-- naar boven. Met betrekking tot de bouwvergunningen vormen de ambtshalve vastgestelde bouwkosten de grondslag voor de legesberekening. Deze worden bepaald door de opgegeven bouwkosten te toetsen aan de eenheidsprijzen voor bouwwerken die jaarlijks door het college van burgemeester en wethouders wordt vastgesteld.

5.0.3

Legesplicht en moment van legesheffing

De aanvrager c.q. hij/zij die een dienst vraagt aan de gemeente is legesplichtig vanaf het moment waarop de (aan-) vraag is ingenomen. De leges worden geheven op of vanaf het moment dat aan het verzoek is voldaan of op de aanvraag is besloten of anderszins de behandeling is beëindigd. Alle legesbedragen worden bij heffing naar boven afgerond op een veelvoud van € 1,00.

5.0.3a

Legesplicht en moment van legesheffing mbt het projectbesluit

De aanvrager c.q. hij/zij die een dienst vraagt aan de gemeente is legesplichtig vanaf het moment waarop de (aan-) vraag in behandeling is ingenomen. In tegenstelling tot artikel 5.0.3 wordt bij een projectbesluit een voorlopige aanslag opgelegd vanaf het moment dat aan het verzoek is voldaan of op de aanvraag is besloten of anderszins de behandeling is beëindigd. Als het projectbesluit is ingepast in het bestemmingsplan, wordt de definitieve aanslag/nota leges opgelegd, onder verrekening met de voorlopige aanslag (het voorlopig gevorderde bedrag). Het project moet binnen één jaar nadat het onherroepelijk is geworden, worden ingepast in het bestemmingsplan. Deze termijn kan met twee en in sommige gevallen met vier jaar worden verlengd. De bevoegdheid om leges in te vorderen voor diensten die verband houden met het projectbesluit wordt opgeschort totdat het bestemmingsplan is ingepast. Als het projectbesluit zes maanden na het verstrijken van de termijn nog niet in het bestemmingsplan is ingepast, vervalt de invorderingsbevoegdheid (artikel 3.13 vierde lid Wro). Alle legesbedragen worden bij heffing naar boven afgerond op een veelvoud van € 1,00

5.0.4

Reguliere legesproducten

Producten die door de klant worden aangevraagd, als bouwvergunning, principeplan, aanlegvergunning en sloopvergunning

5.0.5

Additionele legesproducten

Producten die aan de reguliere legesproducten worden toegevoegd om de procedure te completeren (als ontheffingen, projectbesluiten, (extra) adviezen van de welstandsadviescommissie etc.) waarvoor leges worden berekend ter verhoging van de reguliere leges .

5.0.6

Vergunningvrij bouwwerk

Een bouwwerk dat in artikel 43 van de Woningwet en de "AmvB vergunningvrije en licht-bouwvergunningplichtige bouwwerken " als een vergunningvrij bouwwerk is aangemerkt.

5.0.7

Lichte bouwvergunning

Een bouwwerk dat in de "AmvB vergunningvrije en licht-bouwvergunningplichtige bouwwerken" wordt aangeduid als een bouwwerk waarmee met een lichte bouwvergunning kan worden volstaan.

5.0.8

Reguliere bouwvergunning

Bouwvergunning voor een bouwwerk, niet zijnde een vergunningvrij bouwwerk of een bouwwerk waarvoor een lichte bouwvergunning kan worden afgegeven.

5.0.9

Welstandsadvies

Een advies dat is uitgebracht door een ingevolge de Woningwet / bouwverordening ingestelde welstandscommissie

5.0.10

Schetsplan/principeplan

Een schetsplan is een aan de indiening van een bouwaanvraag voorafgaand ingediend ontwerp bouwplan ter beoordeling van de haalbaarheid daarvan volgens de planologische bouwregeling en de redelijke eisen van welstand.

Een principeplan is een ingediend verzoek om medewerking wegens strijd met het bestemmingsplan, voorafgaand aan een planologische procedure, ter beoordeling van de haalbaarheid daarvan.

5.0.11

Sloopvergunning

Een vergunning als bedoeld in artikel 8.1.1. van de bouwverordening

5.0.12

Sloopmelding

Een melding als bedoeld in artikel 8.2.1. van de bouwverordening

5.0.13

Aanlegvergunning

Een vergunning als bedoeld in artikel 3.3, aanhef en onder a, van de Wet ruimtelijke Ordening.

5.1

Verklaring vergunningvrij bouwwerk

Euro’s

5.1.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot afgifte van een schriftelijke verklaring dat een bouwwerk vergunningvrij is bedraagt:

0,00

5.2

Schetsplan/principeplan

Euro’s

5.2.1

Minimumtarief

Het minimumtarief voor de behandeling van een schetsplan/principeplan bedraagt bij voorgenomen bouwkosten tot € 15.000,--.

100,00

5.2.2

Indien het plan wegens strijd met het bestemmingsplan, ter advisering, in het kader van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) wordt voorgelegd aan het college, worden de kosten verhoogd met

150,00

5.2.3

Het tarief voor het in behandeling nemen van een principeplan bedraagt

250,00

5.2.

Standaardtarief

Bij voorgenomen bouwkosten van € 15.000,-- of meer wordt het minimumtarief vermeerderd met 0,2 % van het bedrag waarmee die bouwkosten de € 15.000,-- te boven gaan.

5.2.5

Verrekening

Indien binnen 6 maanden nadat van gemeentewege een schetsplan of principeplan is goedgekeurd, een aanvraag voor lichte of reguliere bouwvergunning wordt ingediend die volledig overeenkomt met dit schetsplan worden de geheven leges verrekend met de voor de beschikking op de aanvraag te heffen leges

5.3

Lichte bouwvergunning

Euro’s

5.3.1

Minimumtarief

Het minimumtarief voor de behandeling van een lichte bouwvergunning, bedraagt bij bouwkosten tot € 5.000,--

150,00

5.3.2

Standaardtarief

Het standaardtarief voor lichte bouwvergunningen bedraagt bij bouwkosten:

€ 5.000,-- tot en met € 15.000,--

200,00

€ 15.000,--tot en met € 100.000,--

280,00

boven € 100.000,--

350,00

5.3.3

Legalisering

Indien de aanvraag inhoudt een verzoek om een door of vanwege de gemeente geconstateerde overtreding te legaliseren, wordt het onder de punten 5.3.1 en 5.3.2 bepaalde legesbedrag met 100% verhoogd, met een minimum van € 200,00.

5.3.4

Restitutie: intrekking

Indien een aanvraag om een lichte bouwvergunning, binnen één maand na indiening van de aanvraag doch voor het verlenen van de vergunning deze aanvraag schriftelijk wordt ingetrokken wordt op de onder punt 5.3.1 of 5.3.2 bepaalde legeskosten boven het minimumbedrag een restitutie van 75% verleend, met dien verstande dat legeskosten voor additionele legesproducten en de kosten die reeds in rekening zijn gebracht onder punt 5.2.1, niet voor restitutie in aanmerking komen.

5.3.5

Restitutie: niet in behandeling nemen

Indien een aanvraag om een lichte bouwvergunning gedurende de procedure blijkt niet te voldoen aan de criteria die gelden voor het in behandeling nemen van een aanvraag, wordt in plaats van het tarief zoals genoemd in 5.3.1 en 5.3.2, het aangegeven tarief gehanteerd van

100,00

5.3.5.1

Legeskosten voor additionele legesproducten als bedoeld in paragraaf 5.5, 5.6 en 5.7 en de kosten die reeds in rekening zijn gebracht onder punt 5.2.1, komen niet voor restitutie in aanmerking.

5.3.6

Restitutie: weigering

Indien een aanvraag om lichte bouwvergunning wordt geweigerd,

komen de legeskosten niet in aanmerking voor restitutie.

5.3.7

Extra advisering

Indien een verzoek wordt gedaan op basis van (extra) aangereikte gegevens een uitgebreidere bouwtechnische toets te doen dan wettelijk vooraf vereist is, zijn voor het hierop uitbrengen van een schriftelijk advies leges verschuldigd. Deze bedragen bij bouwkosten:

tot en met € 100.000,--

100,00

boven € 100.000,--

200,00

5.4

Reguliere bouwvergunning

Euro’s

5.4.1

Minimumtarief

Het minimumtarief voor de behandeling van een reguliere bouwvergunning in één keer bedraagt bij bouwkosten tot € 15.000,00-

350,00

5.4.2

Standaardtarief

Het standaard tarief voor de behandeling van een reguliere bouwvergunning in één keer bedraagt bij bouwkosten:

• van € 15.000,00 tot € 50.000,00:

€ 350,00 vermeerderd met 0,65% van het bedrag waarmee die bouwkosten de € 15.000,00 te boven gaan

• van € 50.000 tot € 150.000:

€ 570,00 vermeerderd met 1,10% van het bedrag waarmee die bouwkosten de € 50.000,00 te boven gaan.

• van € 150.000,00 tot € 500.000,00

€ 1.670,00 vermeerderd met 0,95% van het bedrag waarmee die bouwkosten hoger zijn dan € 150.000,00

• van € 500.000,00 tot € 2.250.000,00

€ 4.995,00 vermeerderd met 0,85% van het bedrag waarmee die bouwkosten hoger zijn dan € 500.000,00

• € 2.250.000,00 en hoger

€ 19.870,00 vermeerderd met 0,75% van het bedrag waarmee de bouwkosten hoger zijn dan € 2.250.000,00

5.4.3

Behandeling in twee fasen

Wanneer de aanvrager kiest voor een gefaseerde behandeling van de aanvraag voor reguliere bouwvergunning, bedragen de kosten per fase 60% van het bij 5.4.1 of 5.4.2 berekende bedrag.

5.4.4

Legalisering

Indien de aanvraag inhoudt een verzoek om een door of vanwege de gemeente geconstateerde overtreding te legaliseren, wordt het onder de punten 5.4.1 of 5.4.2 bepaalde legesbedrag met 100% verhoogd.

5.4.5

Restitutie: intrekken

Indien een aanvraag om een reguliere bouwvergunning binnen één maand na indiening van de aanvraag doch voor het verlenen van de vergunning deze aanvraag wordt ingetrokken, wordt op de onder punt 5.4.1, 5.4.2 of 5.4.3 bepaalde legeskosten boven het minimumtarief een restitutie van 75% verleend, met dien verstande dat legeskosten voor additionele legesproducten, als bepaald in het zevende en negende punt en de kosten die reeds in rekening zijn gebracht onder punt 5.2.1, niet voor restitutie in aanmerking komen.

5.4.6

Restitutie: niet in behandeling nemen

Indien een aanvraag om een reguliere bouwvergunning gedurende de procedure blijkt niet te voldoen aan de criteria die gelden voor het in behandeling nemen van een aanvraag, wordt in plaats van het tarief zoals genoemd in 5.4.1, 5.4.2 of 5.4.3, een tarief gehanteerd van

150,00

5.4.6.1

Legeskosten voor additionele legesproducten als bedoeld in artikel 5.5, 5.6 en 5.7 en de kosten die reeds in rekening zijn gebracht onder punt 5.2.1, komen niet voor restitutie in aanmerking.

5.4.7

Restitutie: weigering

Indien een aanvraag om een reguliere bouwvergunning wordt geweigerd, komen de legeskosten niet in aanmerking voor restitutie.

5.5

Welstandsadvies (additionele kosten)

Euro’s

5.5.1

Indien ten behoeve van de beoordeling van een andere aanvraag een advies van de Welstandsadviescommissie benodigd is, worden de reguliere leges per behandeling verhoogd met

55,00

5.5.2

Indien een schetsplan méér dan drie maal door de welstandscommissie moet worden beoordeeld bedraagt het tarief, voor het meerdere, per behandeling

55,00

5.6

Bijzondere procedures (additionele kosten)

Euro’s

5.6.1

Ontheffingen

Indien de aanvraag inhoudt een verzoek om toepassing van artikel 3.6 lid 1c Wro (binnenplanse ontheffing), artikel 3.22 Wro (tijdelijke ontheffing), artikel 3.23 Wro (buitenplanse ontheffing conform paragraaf 4.1 Bro), artikel 50 lid 3a Woningwet (doorbreken aanhoudingsplicht) of een aanvraag als zodanig wordt aangemerkt, wordt een standaardtarief in rekening gebracht van:

300,00

5.6.1a

Wijzigingen bestemmingsplan

Indien de aanvraag inhoudt een verzoek om toepassing van artikel 3.6 lid 1a en b Wro (wijziging bestemmingsplan of een aanvraag als zodanig wordt aangemerkt, wordt een standaardtarief in rekening gebracht van:

1.200,00

5.6.2

Projectbesluit

Indien de aanvraag inhoudt een verzoek om toepassing van artikel 3.10 Wro (projectbesluit), artikel 3.40 Wro (buiten toepassingverklaring) of een aanvraag als zodanig wordt aangemerkt, wordt een standaardtarief in rekening gebracht van:

Indien de aanvraag een verzoek inhoudt om toepassing van artikel 3.10 Wro conform het beleid ‘woondoeleinden’of een aanvraag als zodanig wordt aangemerkt, wordt een standaardtarief in rekening gebracht van:

2.000,00

.

.

.

500,00

5.6.2a

Bestemmingsplan herziening

Indien de aanvraag inhoudt een verzoek om het bestemmingsplan te herzien conform artikel 3.1 Wro of een aanvraag als zodanig wordt aangemerkt, wordt een standaardtarief in rekening gebracht van:

2.300,00

5.6.3

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een vergunning zal moeten worden verleend, nadat hiervoor speciaal een voorbereidingsbesluit als bedoeld in artikel 21 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening is opgenomen dan wel een bestemmingsplan gewijzigd is, wordt een bedrag in rekening gebracht van.

290,00

Indien van toepassing wordt dit bedrag erhoogd met de kosten van externe adviseurs, welke door de gemeente zijn geraadpleegd, op basis van een begroting, welke vooraf aan de belastingplichtige wordt medegedeeld, echter met een minimum van

250,00

5.6.4

Ruimtelijke onderbouwing

Indien voor de aanvraag een goede ruimtelijke onderbouwing (planologisch kader) dient te worden vervaardigden aanvrager hier niet zelf in voorziet, wordt het onder lid 5.6.1 of 5.6.2 van dit punt verschuldigde bedrag, verhoogd met de kosten van deze activiteit, zoals deze voorafgaand aan het opstarten van de benodigde vrijstellingsprocedure en/of procedure op grond van artikel 50 van de Woningwet aan de aanvrager zijn medegedeeld en blijken uit een begroting c.q. offerte die ter zake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

De aanvrager krijgt de gelegenheid om binnen 14 werkdagen na de verzenddatum schriftelijk aan te geven of hij met het begrote bedrag akkoord gaat dan wel dat hij op een andere wijze voorziet in het leveren van een goede ruimtelijke onderbouwing.

5.6.5

Wijziging bestemmingsplan op aanvraag

Indien voor de aanvraag een gewijzigd bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6 lid 1a en b Wro dient te worden vervaardigd en aanvrager hier niet zelf in voorziet, wordt het onder lid 5.6.1a van dit punt verschuldigde bedrag, verhoogd met de kosten van deze activiteit, zoals deze voorafgaand aan het opstarten van de benodigde bestemmingsplanwijziging aan de aanvrager zijn medegedeeld en blijken uit een begroting c.q. offerte die ter zake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. De aanvrager krijgt de gelegenheid om binnen 14 werkdagen na de verzenddatum schriftelijk aan te geven of hij met het begrote bedrag akkoord gaat dan wel dat hij op een andere wijze voorziet in het leveren van een goede ruimtelijke onderbouwing.

5.6.6

Herziening bestemmingsplan op aanvraag

Indien voor de aanvraag een herziening van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1 Wro dient te worden vervaardigd en aanvrager hier niet zelf in voorziet, wordt het onder lid 5.6.2a van dit punt verschuldigde bedrag, verhoogd met de kosten van deze activiteit, zoals deze voorafgaand aan het opstarten van de benodigde bestemmingsplanwijziging aan de aanvrager zijn medegedeeld en blijken uit een begroting c.q. offerte die ter zake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. De aanvrager krijgt de gelegenheid om binnen 14 werkdagen na de verzenddatum schriftelijk aan te geven of hij met het begrote bedrag akkoord gaat dan wel dat hij op een andere wijze voorziet in het leveren van een goede ruimtelijke onderbouwing.

5.6.7

Publicatie Staatscourant

Indien een publicatie in de Staatscourant wettelijk vereist is, wordt het onder 5.6.1, 5.6.1a, 5.6.2 en 5.6.2a van deze tabel verschuldigde bedrag verhoogd met de kosten van deze publicatie.

5.6.8

Ontheffing of toetsing exploitatieplan

Het tarief voor een ontheffing of toetsing van het exploitatieplan (zoals bedoeld in artikel 6.12 lid 6 c Wro c.q. 50a lid 3 Woningwet) bedraagt

135,00

5.7

Bodemgesteldheidonderzoek (additionele kosten)

Euro’s

5.7.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het beoordelen van de resultaten van een onderzoeksrapport inzake de gesteldheid van de bodem als bedoeld in bedoeld in paragraaf 1.2.5 onderdeel e van het besluit indieningvereisten aanvraag bouwvergunning, juncto artikel 2.1.5 en 2.4.1 van de gemeentelijke bouwverordening

135,00

5.7.2

Akoestisch onderzoek (additionele kosten)

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het beoordelen van de resultaten van een geluidsberekening in het kader van industrie-, weg- en railverkeerlawaai als bedoeld in afdeling 3.1 van het Bouwbesluit

135,00

5.7.3

Stankcirkels (additionele kosten)

vervallen

5.7.4

Waterhuishouding (watertoets) (additionele kosten)

Het tarief voor het in behandeling nemen van een onderzoek in het kader van de waterhuishouding (watertoets) zoals is vastgelegd in het Besluit ruimtelijke ordening

135,00

eventueel te verhogen met de kosten van externe adviseurs, welke door de gemeente zijn geraadpleegd, op basis van de begroting, welke vooraf aan de belastingplichtige wordt medegedeeld, echter met een minimum

250,00

5.7.5

Archeologisch bodemonderzoek (additionele kosten)

Het tarief voor het in behandeling nemen van een onderzoek in het kader van de mogelijk aanwezige cultuurhistorische waarden

135,00

eventueel te verhogen met de kosten van externe adviseurs, welke door de gemeente zijn geraadpleegd, op basis van de begroting, welke vooraf aan de belastingplichtige wordt medegedeeld, echter met een minimum van

250,00

5.8

Sloopvergunningen

Euro’s

5.8.1

.

.

5.8.1a

Tarief

Het tarief voor het behandelen van een aanvraag tot het verkrijgen van een sloopvergunning als bedoeld in de bouwverordening bedraagt

Sloopvergunning van de Wet ruimtelijke ordening

Het tarief voor het behandelen van een aanvraag tot het verkrijgen van een sloopvergunning als bedoeld in artikel 3.3 onder b van de Wet ruimtelijke ordening bedraagt

110,00

.

.

135,00

5.8.2

Restitutie weigering

Indien de sloopvergunning wordt geweigerd, komen de legeskosten niet voor restitutie in aanmerking.

5.8.3

Indien de aanvraag inhoudt een verzoek om een door of vanwege de gemeente geconstateerde overtreding te legaliseren, wordt het onder de punten 5.8.1 of 5.9.1 verhoogd met 100% met een minimum van

200,00

5.9

Sloopmelding

Euro’s

5.9.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een sloopmelding bedraagt:

0,00

5.10

Aanlegvergunning

Euro’s

5.10.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanlegvergunning als bedoeld in artikel 3.3, aanhef en onder van de Wet ruimtelijke ordeninga

250,00

5.10.2

Indien de aanvraag betrekking heeft op werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning moet worden verleend of werkzaamheden waarvan artikel 3.10 (projectbesluit), artikel 3.6 eerste lid onder a, b of c, 3.22 of 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast of ten aanzien van een ontheffing als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid van de Wet ruimtelijke ordening wordt verleend,

wordt het overeenkomstig 5.10.1 berekende tarief verhoogd met

350,00

5.10.3

Restitutie weigering

Indien de aanlegvergunning wordt geweigerd, komen de legeskosten niet voor restitutie in aanmerking.

5.11

Overschrijven vergunning op naam

Euro’s

5.11.1

Het tarief voor de overdracht van de tenaamstelling van een lichte bouwvergunning, een reguliere bouwvergunning, een sloopvergunning of een aanlegvergunning bedraagt:

55,00

5.12

Wijzigingsaanvraag

5.12.1

Het in behandeling nemen van een wijzigingsaanvraag op een eerder afgegeven vergunning is alleen mogelijk als de werkzaamheden waarop de primaire vergunning betrekking hebben nog niet gereed zijn. Het tarief voor het in behandeling nemen van een wijzigingsaanvraag wordt berekend op basis van het verschil in kosten tussen de primaire aanvraag en wijzigingsaanvraag, en bedraagt altijd het minimumbedrag voor het desbetreffende product genoemd in deze verordening. Additionele legeskosten die van toepassing zijn dienen altijd voor 100% opnieuw te worden betaald.

5.13

Intrekken vergunning

5.13.1

Wanneer van een vergunning om ongeacht welke reden geen gebruik wordt gemaakt en door de vergunninghouder of gemeente wordt ingetrokken, wordt op verzoek 25% restitutie verleend van de bepaalde legeskosten boven het minimumbedrag.

5.14

Commerciële dienstverlening

Euro’s

5.14.1

Voor het beantwoorden van vragen over bestemmingsplannen, bodemgesteld e.d. ten behoeve van commerciële activiteiten wordt een standaard tarief per adres in rekening gebracht van:

55,00

5.16

Gebruiksvergunning

Euro’s

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk/inrichting als bedoeld in de gemeentelijke bouwverordening/brandveiligheidverordening:

5.16.1

Gebouwen met een woonfunctie

Woningen niet-zelfstandige en niet-zelfredzame bewoners

375,00

Tehuizen,klooster/abdijen,woongebouwen met inpandige gangen

792,00

Gevangenissen, bejaardenoorden

1.280,00

5.16.2

Gebouwen met een logiesfunctie

10-50 personen

840,00

>50 personen

840,00

Kampeerterrein/jachthaven

50-250 personen

375,00

>250 personen

840,00

5.16.3

Gebouwen met een onderwijsfunctie

50-250 personen

375,00

250-500 personen

840,00

>500 personen

1.280,00

Kinderdagverblijf/peuterspeelzaal

375,00

5.16.4

Gezondheidszorggebouwen

1.500,00

5.16.5

Bedrijfsgebouwen (kantoren, fabrieken)

50-250 personen

375,00

250-500 personen

900,00

>500 personen

1.280,00

Loods, veem, opslagplaats <1000m2

350,00

Loods, veem, opslagplaats >1000m2

792,00

Studio’s (opnamen bijv.TV)

900,00

5.16.6

Garage-inrichtingen

<1000m2

375,00

>1000m2

840,00

5.16.7

Gebouwen met een publieksfunctie

50-250 personen

600,00

250-500 personen

900,00

500-1000 personen

1.280,00

>1000 personen

1.584,00

Stationsgebouwen <1000m2

528,00

Stationsgebouwen >1000m2

1.056,00

5.16.8

Een bouwwerk waarin een seksinrichting zoals omschreven in de APV is gevestigd

900,00

5.17

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een deelvergunning (voor objecten waarvoor al een gebruiksvergunning is afgegeven en die wijziging/verandering behoeven) een percentage van het betreffende legestarief vermeld in onderdeel 5.16 dat wordt berekend over de oppervlakte van het gewijzigde/verbouwde gedeelte ten opzichte van de totale oppervlakte met als minimum

160,00

5.18

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gebruiksvergunning voor: een tijdelijk bouwsel, een bestaand gebouw ten behoeve van het éénmalig gebruik voor een evenement:

bij een oppervlakte van meer dan 500 m2

140,00

bij meer dan 50 personen en een oppervlakte tot 500 m2

72,50

5.22

Brandpreventief advies (additionele kosten)

Indien in verband met de procedure, die moet leiden tot de verlening van een bouwvergunning, een brandpreventief advies moet worden ingewonnen bij de brandweer worden de op grond van deze tabel verschuldigde leges verhoogd met de daaraan verbonden kosten. De verhoging wordt berekend op basis van de door de brandweer opgegeven standaardtarief van € 38,00 vermeerderd met 0,25% van de bouwkosten.

variabel

5.23

Overschrijven vergunning op naam

Het tarief voor de overdracht van de tenaamstelling van een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk/inrichting bedraagt

55,00

5.24

Overige

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling of een andere beschikking, voor zover daarvoor niet elders in dit hoofdstuk een tarief is opgenomen, bedraagt:

55,00

HOOFDSTUK 6 GEMEENTEARCHIEF

Euro’s

6.1

Het tarief bedraagt terzake van het op verzoek doen van nasporingen in de in het gemeentearchief berustende stukken voor ieder daaraan besteed kwartier:

13,00

HOOFDSTUK 7 KIEZERSREGISTER

GERESERVEERD

HOOFDSTUK 8 VASTGOEDINFORMATIE

Euro’s

8.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:voor:

8.1.1

het doen van nasporingen in het gemeentelijk kadaster voor ieder daaraan besteed kwartier

13,00

8.1.2

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen omtrent de kadastrale, dan wel de plaatselijke aanduiding,

per inlichting

13,00

8.1.3

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het aan belanghebbende verstrekken van afschriften van, of uittreksels uit de vorenbedoelde bescheiden, nevens de onder 8.1.1 genoemde rechten

27,50

8.1.4

vervallen

8.1.5

het verstrekken van inlichtingen ten behoeve van makelaars middels het vastgestelde taxatie-infoformulier, per aanvraag

52,50

8.2

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift:

8.2.1

van de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid van de Monumentenwet 1988

7,00

8.2.2

uit het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988

7,00

8.2.3

verstrekken van een afschrift uit de kadastrale, massale output worden tarieven gehanteerd conform de "Regeling Tarieven Kadaster"

8.2.7

het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

10,60

8.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van:

8.3.1

het gemeentelijke adressenbestand, per adres

10,60

8.3.2

het relatiebestand adreskadastraal perceel, per gelegde relatie

10,60

8.3.3

het adrescoördinatenbestand, per adrescoördinaat

10,60

8.3.4

de gebouwenregistratie

10,60

HOOFDSTUK 9 REISDOCUMENTEN

Euro’s

9.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

9.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

49,60

9.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 9.1.1 (zakenpaspoort)

55,40

9.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

49,60

9.1.4

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 9.1.1, 9.1.2 en 9.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument

8,70

9.1.5

tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingssticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 9.1.1, 9.1.2 en 9.1.3

20,35

9.1.6

tot het aanbrengen van een wijziging anders dan bedoeld in 9.1.5 in een reisdocument als bedoeld in 9.1.1, 9..1.2 en 9.1.3

n.v.t.

9.1.7

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK)

41,75

9.2.1

De tarieven als genoemd in de onderdelen 9.1.1 tot en met 9.1.3 alsmede in 9.1.7 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

41,00

9.2.2

Het tarief als genoemd in 9.2.1 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 9.1.1, 9.1.2 en 9.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 9.1.4 slechts één keer per reisdocument berekend.

9.2.3

Het tarief als genoemd in onderdeel 9.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van

19,50

9.3

Indien voor de verstrekking van een reisdocument als genoemd in 9.1.1, 9.1.2, 9.1.3 en 9.1.7 het oorspronkelijke document niet kan worden overgelegd en geen ander geldig reisdocument wordt getoond, wordt het tarief verhoogd met

20,00

HOOFDSTUK 10 RIJBEWIJZEN

Euro’s

10.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag

10.1.1

tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

31,00

10.1.2

Het tarief genoemd in 10.1.1. wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

30,00

10.2

Indien voor de verstrekking van een rijbewijs het oorspronkelijke document niet kan worden overgelegd, wordt het tarief verhoogd met

13,50

HOOFDSTUK 11 WET OP DE KANSSPELEN

Euro’s

11.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

11.1.1

Voor één speelautomaat, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd

226,50

11.1.2

Voor twee of meer speelautomaten, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd

voor de eerste speelautomaat

226,50

en voor iedere volgende speelautomaat

136,00

11.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

14,00

HOOFDSTUK 12 DRANK- EN HORECAWET

Euro’s

12.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet

150,00

12.2

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

52,00

12.3

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

25,00

HOOFDSTUK 13 WINKELTIJDENWET

Euro’s

13.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

13.1.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet (Stb.1996,182) of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet (Stb. 1996,183)

32,00

13.1.2

tot het verlenen van toestemming om een in de vorige onderdelen bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

32,00

13.1.3

tot het intrekken of wijzigen van een in de vorige onderdelen bedoelde ontheffing

32,00

HOOFDSTUK 15 VERKEER EN VERVOER

Euro’s

15.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag::

15.1.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

31,00

15.1.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigreglement

31,00

15.1.3

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

17,50

HOOFDSTUK 16 WET OP DE OPENLUCHTRECREATIE

vervallen

HOOFDSTUK 17 DIVERSEN

Euro’s

17.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

17.1.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

30,05

17.1.2

tot het verkrijgen van een attestatie de vitae

5,00

17.1.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

5,00

17.2

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

17.2.1

tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening

57,50

17.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

17.3.1

Bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

17.3.1.1

ten hoogste 100 pagina’s

4,50

17.3.1.2

meer dan 100 pagina’s

22,50

17.3.1.3

bij verstrekking anders dan op papier

4,50

17.3.2

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de vastlegging, moeilijk toegankelijke registratie

22,50

17.3.3

Een bericht als bedoeld in artikel 29 en 32 van de Wet persoonsregistraties

4,50

17.4

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 17.4.1 en 17.4.2 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

17.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een verklaring van geen bezwaar o.g.v. art. 5, lid 6 van het Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen

(heliterrein, luchtballon etc.).

55,00

17.8.1

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.2, derde lid van de Telecommunicatiewet

30,00

17.8.1.1

Indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voorzover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf vermeerderd met

1,20

17.8.1.2

Indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken e.d., voorzover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf vermeerderd met

1,20

17.8.1.3

Indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

30,00

17.8.1.4

Indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die terzake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

17.8.2

Indien een begroting als bedoeld in 17.8.1.4 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Algemene Plaatselijke Verordening

Euro’s

Het tarief bedraagt terzake van het verlenen van

17.9.5

Een vergunning als bedoeld in artikel 2.2 wordt ingevolge het Multidisciplinair Evenementenbeleid Openbare Orde en Veiligheid van de sector Veiligheid Noord- en Midden-Limburg en het Evenementenbeleid van de gemeente Leudal, onderverdeelt in: van de A.P.V. (evenementenvergunning)5

- Klasse A evenement (klein, eenvoudig evenement) voor zover niet vallende onder het aanwijzingsbesluit vergunningvrije, meldingsplichtige evenementen

- Klasse B evenement (groot evenement met een gemiddeld risico)

- Klasse C evenement (groot evenement met een verhoogd risico)

.

.

.

.

26,00

.

104,00

208,00

17.9.7

Een vergunning als bedoeld in artikel 3. voor het exploiteren van een seksinrichting of escortbedrijf4

1.250,00

17.9.8

Een wijziging van een vergunning als bedoeld in artikel 3. van de A.P.V. in verband met gewijzigd beheer4

150,00

17.9.9

Een ontheffing als bedoeld in artikel 4. van de A.P.V. (geluidhinder in de openlucht) per dag6a

15,00

17.9.10

Een vergunning als bedoeld in artikel 4. van de A.P.V. (kapvergunning)11

Gratis

Indien het een boom betreft welke is vermeld op een lijst van aangewezen beschermingswaardige bomen

25,00

17.9.11

vervallen

17.9.12

Een ontheffing als bedoeld in artikel 5.kampeermiddelen) van de A.P.V. (plaatsing 6

32,00

17.9.14

Een vergunning als bedoeld in artikel 5. van de A.P.V. (standplaats)18

a.indien de vergunning een geldigheidsduur heeft van een of meer dagen,per aanvraag, per kern (incidentele aanvraag)

15,00

b.indien de vergunning een geldigheidsduur heeft van een week, per aanvraag, per kern (incidentele aanvraag)

30,00

c.indien de vergunning een geldigheidsduur heeft van een maand, per aanvraag, per kern (incidentele aanvraag)

50,00

d.indien de vergunning een onbeperkte geldigheidsduur heeft

1.per kern

155,00

2.voor meerdere kernen, per kern

130,00

e.het maximaal op basis van het onder d sub 2 in rekening te brengen tarief bedraagt

1.300,00

17.9.15

Een exploitatievergunning horecabedrijf als bedoeld in artikel 2. van de A.P.V.28

52,00

17.9.16

vervallen

Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet BIBOB

Euro’s

17.10.1

Indien voor een vergunning als bedoeld onder artikel `12.1, 17.9.7 en 17.9.15 van deze tarieventabel een zogenaamde BIBOB-intake en screening plaatsvindt, worden de bij voormelde artikelen vermelde tarieven verhoogd met

110,00

17.10.2

Indien na de zogenaamde BIBOB intake en screening een advies bij het landelijk bureau BIBOB wordt ingewonnen wordt het onder het vorige lid vermelde tarief verhoogd met de als zodanig door dit landelijk bureau bij de gemeente in rekening te brengen advieskosten

17.10.3

Indien wordt besloten om een aanvraag bouwvergunning of een aanvraag milieuvergunning onder de werking van de Wet BIBOB te laten vallen, gelden de in de vorige leden vermelde tarieven ook voor deze aanvragen.