Regeling vervallen per 17-04-2008

Beleidsnotitie knalapparatuur gemeente Leudal 2007

Geldend van 07-06-2007 t/m 16-04-2008

Intitulé

Beleidsnotitie knalapparatuur gemeente Leudal

Inleiding

Knalapparaten worden gebruikt in de fruitteelt en produceren een harde knal voor het verjagen van vogels. De knal van het apparaat is ver in de omtrek waar te nemen. Dit kan vooral in bepaalde perioden van het jaar regelmatig tot klachten over het gebruik van deze knalapparaten leiden.

Wettelijk kader: Artikel 4.1.5 Overige geluidhinder

Een knalapparaat valt niet onder de werking van de Wet milieubeheer. Het gebruik van een knalapparaat valt onder de regels van de Algemene plaatselijke verordening (APV). Ingevolge artikel 4.1.5 van de APV Leudal is het volgende van toepassing:

  • 1.

    Het is verboden buiten een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer toestellen of geluidsapparaten in werking te hebben of handelingen te verrichten op een zodanige wijze dat voor een omwonende of overigens voor de omgeving geluidhinder wordt veroorzaakt.

  • 2.

    Het college kan van het in het eerste lid gestelde verbod ontheffing verlenen.

  • 3.

    Het college kan terreinen of wateren aanwijzen waar het verbod, vervat in het eerste lid, niet van toepassing is op het in werking hebben van bepaalde in de aanwijzing aangewezen categorieën van geluidsapparaten, (recreatie)toestellen of (bouw)machines, voor zover wordt voldaan aan de door het college vast te stellen voorschriften ter voorkoming of beperking van (geluid) hinder.

  • 4.

    De in het derde lid bedoelde voorschriften kunnen onder meer betreffen:

    • -

      het maximale geluidsniveau;

    • -

      de situering van geluidsbronnen;

    • -

      de frequentie en tijden van gebruik.

Geluidshinder door knalapparaten

Deze circulaire wordt o.a. gebruikt bij de vergunningverlening voor schutterijen. De circulaire acht voor het beoordelen van hinder twee waarden relevant:.Omdat het geluid van gaskanonnen sterk overeenkomt met dat van schietwapens is voor de beoordeling van het geluidsniveau aansluiting gezocht bij de Circulaire schietlawaai 2006Knalapparaten produceren een zeer hoog geluidsniveau.

  • a.

    het maximale geluidsniveau van een enkelvoudige knal (Lknal)

  • b.

    het geluidniveau voor herhaald hoorbare knallen in een bepaalde omgeving (Lr)

Het geluidsniveau van een enkele knal, waarbij schrikeffecten optreden, is afhankelijk van het achtergrondgeluidsniveau. Ongeacht de hoogte van het achtergrondgeluid zullen er altijd schrikeffecten optreden wanneer het niveau hoger is dan 75 dB(A). De circulaire adviseert daarom ervoor zorg te dragen dat deze waarden niet worden overschreden.

In de onderstaande tabel zijn de geluidsgrenswaarden die gelden op grond van de circulaire opgenomen:

Periode

Omgevingsgeluid

Lknal

Lr

Dag

07.00-19.00 uur

45 dB(A)

72,5 dB(A)

45

Avond

19.00-23.00 uur

40-45 dB(A)

70-72,5 dB(A)

40-45 dB(A)

Nacht

23.00-07.00 uur

35-40 dB(A)

*

*

* In de nachtperiode mag er niet geschoten worden

Door de gemeente Horst aan de Maas zijn er uitgebreide geluidsmetingen uitgevoerd naar het geluidsniveau van knalapparaten. Daaruit worden de volgende conclusies getrokken:

  • 1.

    Om te kunnen voldoen aan de norm voor Lknal dient de afstand tot geluidsgevoelige objecten tenminste 200 meter te bedragen;

  • 2.

    Om te kunnen voldoen aan het Laeq mag het aantal knallen, cumulatief voor alle knalapparaten binnen een straal van 300 m, overdag maximaal 10 per uur bedragen en in de avond 5 per uur.

Beleidsoverwegingen.

Het telen van De fruittelers staan ook andere hulpmiddelen ter beschikking, die deze vogelschade kunnen beperken. is van oudsher een belangrijke bron van inkomsten voor een aantal bedrijven in de gemeente Leudal. Inherent hieraan is het treffen van maatregelen ter beperking van opbrengstschade. Het gebruik van het knalapparaat ter beperking van vogelschade kan daarbij een hulpmiddel zijn. fruit

Wanneer ervoor zou worden gekozen om iedere vorm van hinder door knalapparaten te voorkomen dan is het gebruik ervan vrijwel uitgesloten. Wonen in de emeente Leudal betekent het samenleven met een agrarische bedrijfstak als de fruitteelt. Een zekere mate van hinder ten gevolge van het gebruik van knalapparaten wordt daarom toelaatbaar geacht.

Omdat de regulier gebruikelijke geluidnormen in dit verband worden verlaten, moet het uitdrukkelijk gaan om een bedrijfsvoering in uitzonderlijke omstandigheden, ter voorkoming en beperking van ernstige vraatschade. Deze uitzonderlijke omstandigheden kunnen zich voordoen wanneer rijpend fruit wordt aangevreten. Dit beperkt zich in het algemeen tot de periodes half mei tot half juli en in oktober/november. Hoewel vraat ook buiten de periode 07.00 tot 21.00 uur zal optreden, is afwijking van de reguliere geluidnormen buiten deze uren niet toelaatbaar. Een ontheffing zal alleen worden verleend als de fruitteelt bedrijfsmatig is.

Handhaafbaarheid

Op grond van de voorgaande uitgangspunten zijn er beleidsregels geformuleerd. Deze zijn opgesteld vanuit de gedachte dat niet in iedere situatie geluidsmetingen moeten worden verricht om te beoordelen of voldaan wordt aan de beleidsregels. Om geluidshinder te beperken worden er daarom afstandseisen gesteld en worden er beperkingen gesteld aan de knalfrequentie.

Beleidsregels

  • 1.

    Een knalapparaat is niet in werking voor 07.00 uur en na 21.00 uur.

  • 2.

    De kortste afstand tussen een knapparaat en een geliuidsgevoelig object.eterm 00bedraagt 2vanderden, gelegen in de bebouwe kom,

  • 3.

    De kortste afstand tussen een knalapparaat en de openbare weg bedraagt ten minste 50 meter.

  • 4.

    De loop van een knalapparaat staat van geluidgevoelige objecten af gericht.

  • 5.

    De knalfrequentie bedraagt . in de dagperiode (07.00 - 19.00 uur) en maximaal 5 knallen in de avondperiode (19.00 - 21.00 uur)maximaal 10 knallen per uur

  • 6.

    Binnen 50 meter van het knalapparaat staat geen ander knalapparaat opgesteld.

  • 7.

    Een knalapparaat wordt dagelijks tenminste 50 meter verplaatst.

De beleidsregels vormen een algemeen toetsingskader om in het geval van klachten ten aanzien van geluidsoverlast te kunnen beoordelen of er sprake is van toelaatbare of ontoelaatbare geluidsbelasting. Dit houdt in dat de fruittelers moeten voldoen aan de beleidsregels en ieder jaar een nieuwe ontheffing ingevolge de APV hoeven aan te vragen.

In gevallen waarin niet voldaan wordt aan deze beleidsregels, is het gebruik van knalapparaten verboden. Burgemeester en wethouders kunnen op verzoek een ontheffing verlenen van dat verbod. Een dergelijk verzoek moet dan wel vergezeld gaan van een akoestisch onderzoek, waaruit de geluidsbelasting van de dichtsbijzijnde geluidsgevoelige objecten blijkt.

Legeskosten

Ingevolge de Legesverordening 2007 is op grond van artikel 17.9.9 het bedrag van € 15,00 verschuldigd voor het in behandeling nemen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4.1.5 van de Algemene Plaatselijke Verordening.